روايات

رواية طفلتي العنيدة الفصل الخامس عشر 15 بقلم نانسي

رواية طفلتي العنيدة الفصل الخامس عشر 15 بقلم نانسي

رواية طفلتي العنيدة البارت الخامس عشر

رواية طفلتي العنيدة الجزء الخامس عشر

طفلتي العنيدة

رواية طفلتي العنيدة الحلقة الخامسة عشر

جاك بتساؤل : خير يا جدي حضرتك عايزنا في ايه
الجد بهدوء:اقعده كنت عايز اقولكم على حاجة
ليجلسه الجميع امام الجد وهم ينظرون لبعضهم بتساؤل
ليقاطع نظراتهم الجد وهو يقول بحسم: عايزكم تجهزه نفسكم عشان فيه حفلة مهمة اووي هنعملها بعد يومين
نانسي باستغراب : حفلة حفلة ايه تاني يا جدو
الجد بخبث وهو يحول انظاره بينهم : حفلة خطوبتكم ياولاد
الجميع بصدمة : ايه خطوبة
الجد بابتسامة : ايوة هو فيه جواز من غير خطوبة يعني معقول
نانسي بتلعثم: ااايووة ب بس مش بالسرعة دي يا جدي
الجد بتعب: لا يابنتي مفيش سرعة ولا حاجة هو الفرح اصلا مش باقي عليه غير تلات اسابيع فهنعمل الخطوبة بعد تلات ايام يعني هتكون كل حاجة في ميعادها وبعدين ماتتعبونيش بقى ياولادي انا كل اللي عايزه اني اشوفكم مبسوطين ومرتاحين واكون مطمن عليكم قبل ماموت
الجميع بلهفة : بعد الشر عليك يا جدي

الجد بابتسامة: يعني انتو موافقين صح
ادم بهدوء: تمام يا جدي
جاك بمرح : بيس يا كبير انا بس اللي قاهرني اني هتجوز كارثة متحركة مبتشبعش اكل ابدا وانا اخاف على نفسي احسن اصحى في يوم الاقيها واكلة دراعي ولا حاجة
روز بسخرية : لا تصدق دمك خفيف اووي بقى انا كارثة وانت ايه ملاك صح وبعدين اطمن انا مش باكل حيوانات عشان حرام لكن انا ممكن اعمل منك شوربة خضار واكلها للقطط والكلاب احسن
جاك بخوف في سره : بسم الله دي بتتحول ولا ايه لا انا اخاف على نفسي منها بجد
روز وهي تنظر له بتحذير: بتقول حاجة يا زوجي المستقبلي
جاك بانتباه : هاا انا لا ابدا ولا اي حاجة يا روحي
روز بابتسامة : ناس متجيش الا بالعين العسلي
الجد بخبث: ها وانتي يا نانسي

نانسي بمرح : انا ايه بس ياجدو مش بزمتك حفيدتك القمر الكيوت اللي تقول للقمر قوم وانا اقعد مكانك دي خسارة في الجواز اصلا يرضشيك انت لا وكمان اتجوز من الرجل الاخضر لا كدا كتير عليا لا
ادم وهو يرفع حاجبيه وينظر لها بسخرية : قمر وكيوت وانا الرجل الاخضر دانتي اخرك تروحي تلعبي مع الاطفال يا طفلة يلا يا بابا امشي من هنا عشان هنرش ميه انهى جملته تلك بخبث واستفزاز جعلتها تنظر له بغضب شديد
الجد بابتسامة : تمام على خير انشااءلله نانسي روز لو احتجته اي حاجة اي حاجة ادم وجاك موجودين
جاك وهو يتنفس بحسرة: تاني يا جدي يعني مش كفاية هتجوزني حلوفة مابتبطلش اكل لا وكمان مضطر استحمل عمايلها اه ياااني يا صغير على البهدلة ياواد ياجاك
الجد بضحك : طب يلا يا صغير روح عشان خطوبتك بعد يومين روح اعملك حاجة بدل مانت صايع كدا
جاك بمرح: بقى انا صايع ياجدو دانا فرفوش مش صايع وربنا انا خسارة في العيلة دي وفي الجوازة دي وفي البلد دي وانتو مش مقدرين قيمتي ابدا

الجد بضحك: برة انتو الاربعة بررررة
نانسي بضحك: ايه دا احنا بنطرد ولا انا بيتهيقلي ماشي ياجدو هنطلع بكرامتنا احسن يلا تيكير يابابي
ليخرجه جميعا من غرفة الجد
وبعد قليل دلف والد ووالدة ادم الى غرفة الجد
الام بابتسامة: هاا يا بابا اقتنعه ولا لا
الجد بخبث : عيب عليكي يابنتي تسأليني السؤال دا انا عتمان الحديدي وعارف كويس ان هما بيحبه بعض بس لسة بيكابره ومش معترفين بالحب دا ولسة حبهم هيكبر اكتر واكتر بس محتاجين اللي يقربهم من بعضهم
الاب بضحك: حصل وانت بقى يابابا خبير في الحاجات دي ماشاءلله عملت خطة متخرش الميه
فلاش بااااك لو لسة فاكرين يعني😂😂

في قصر الحديدي
داخل مكتب الجد
الجد وهو يجلس وامامه والد ووالدة ادم
الجد بهدوء : انا طلبتكم عشان انا اخدت قرار مهم وانتو لازم تعرفوه
لينظر سالم الاب الى سامية الام باستغراب شديد ثم يردف بهدوء: موضوع ايه يا بابا قول احنا سامعينك
الجد بهدوء : اخوك يا سالم
سالم باستغراب اشد : ماله
الجد بحسم : اخوك لازم يرجع بيته يا سالم اظن عشرين سنة بعد كفاية اووي
سالم الاب بتنهيدة حزن : مش هو اللي اختار انه يسيبنا يا بابا
الجد بالم : لكن انا كمان كنت غلطان لما طردته زمان
ليكمل الجد بجمود : لكن خلاص مش هقرر غلطة الماضي تاني اخوك هيرجع ويعيش وسطينا وللابد كمان
سالم باستغراب: طيب ولو موافقش يا بابا اقصد يعني انه اكيد هيرضى ييجي عشان يشوفنا لكن انه يرضى يعيش معانا هنا للابد يمكن مايوافقش

الجد بخبث : وهو دا اللي انا عايزكم فيه
والد ادم سالم باستغراب: مش فاهم ازاي
الجد بمكر: انا هفهمك انا قررت اني اجوز ادم ونانسي وروز وجاك لبعض يعني باختصار حفيداتي لازم يتجوزه من احفادي عشان اخوك ميقدرش يبعد عن بناته ويبقى احنا ضامنين انه ميبعدش عننا وكمان عشان انا مش عايز ادي حفيداتي لحد غريب وانا لو ماكنتش واثق ومتأكد من اخلاق احفادي ماكنتش هفكر اجوزهم من بعض ابدا
الام بحيرة : احنا اكيد معاك بس تفتكر انهم هيوافقه على القرار دا يابابا
الجد بغموض وهو ينوي على فعل شيئا ما : هيوافقه اكيد هيوافقه انا قلتلكم بس عشان يكون عندكم فكرة مش اكتر
ليومئه له في صمت وهم يفكرون في القادم

باااااااااااااااك
الاب بضحك: وفعلا يا بابا كل حاجة ماشية تمام وحسب الخطة اللي انت حطيتكدا
بالظبط
الجد بخبث : طب حلوو اووي كدا

في صباح اليوم التالي
في غرفة روز كانت تنام بعمق ورأسها على طرف الفراش وارجلها في اخره وتفرد يدها بطريقة مضحكة
نانسي وهي تتسلل بهدوء بجانب روز :يا صباح الرعب الساعه عشره وعلى المقيمين خارج مدينه الرعب المحافظه على فروق التوقيت درجه الحراره في الضل خمسه وعشرين وده كويس للزواحف واحتمال يبقي جو هايل للكسل في السرير أو النوم أو اقولك الاحسن عمل تمرينات للمخوفاتيه اصحي يا روووووووووز
روز بفزع وهي تنقلب من على الفراش : ايه فيه ايه يالهوااااي البيت بيقع مين مات
لتنفجر نانسي من الضحك عليها
نانسي بضحك:هههههههههه اه ياني لا بجد مش قادرة شكلك مسخرة هههههه
روز بغضب وهي تنهض: اه يا كلبة يا زفتة والله مانا سيباكي حااااضر استني عليا
لتجري نانسي خارج الغرفة وهي تضحك على اختها المجنونة
وروز ايضا تجري ورائها

لترقض نانسي مسرعة نحو احدى الغرف وهي تغلق الباب جيدا خلفها نانسي وهي تزفر بأرتياح : هوووف يخرب بيتك يا روز الكلب جريتيني وراكي القصر كله لتتوقف وهي تنظر حولها بانبهار من هذه التحفة الفنية التي امامها
نانسي وهي تصفر باعجاب : اللله ايه دا معقول كل دي اوضة لا دي مش اوضة دي اكيد شقة لتكمل وهي تنظر حولها بحيرة بس بتاعة مين الاوضة دي
= دي اوضتي اللي حضرتك دخلتيها من غير اذن
نانسي وهي تلتفت الى مصدر الصوت ثواني وشهقت بصدمة وهي ترى ادم امامها يقف عاري الصدر يرتدي بنطال فقط وعضلاته بارزة بشدة لتضع يديها على اعينها بسرعة وغضب منه
نانسي بغضب: ايه قلة الادب دي انت ازاي تطلعلي بالمنظر دا
ادم وهو يقترب منها حتى صار امامها مباشرة ويردف بسخرية: نعم دانا برضو لتكوني مش عارفة يعني ان دي اوضتي واقدر اعمل اللي انا عايزه في اوضتي انتي اللي طلعتيلي فجاة
نانسي بتوتر : ا ا انا ك كنت بجري من روز ودخلت اول اوضة جت قدامي ماكنتش اعرف انها اوضتك قالت جملتها وهمت لتذهب ولكنه امسك يدها سريعا وسحبها لتصطدم بصدره العريض
نانسي بتوتر : ادم ابعد ماينفعش كدا

ادم وهو ينظر داخل عينيها بعمق : هااا
لتنظر نانسي داخل عيونه الخضراء وهي تشعر بشعور غريب وهي قريبة منه لهذا الحد وقلبها الذي لم يتوقف عن الخفقان بشدة وكأنه سيخرج من محله
ليقطع لحظتهم تلك اصوات عالية ودجيج يأتي من الخارج لينتفضه بفزع وكأنهم كانه في عالم اخر وليس في هذا العالم
لترقض نانسي مسرعة الى الباب وتفتحه وتخرج من الغرفة وكذلك ادم الذي ارتدى قميصه بسرعة وخرج ليعرف ما هذا الصوت الذي يأتي من الخارج ليجده العائلة تحاول تخليص ناريمان من بين ايدي رووز التي تشد شعرها وتضربها بغضب وناريمان تصرخ من الالم
رووز بغضب : بقى انا زبالة يا حية صفرا انتي يااللي ناهد هانم مفضيتش تربيكي خمس دقايق على بعض انا بقى هوريكي ياكلبة يا مايعة انتي وربي ماهسيبك (جدعة يابت يا روز اديلو يا معلمة 😂😂)
ناريمان بصراخ : ااااه حد يبعدها عني المتوحشة دي يا مامي الحقيني حد يلحقني اهئ اهئ اهئ
لتأتي ناهد بفزع على صراخ ابنتها

ناهد بصدمة : ايه اللي انتي بتعمليه دا يامجنونة انتي
روز وهي تمسك ناريمان وتدفعها لناهد بقرف لتردف ببرود : ولا اي حاجة انا قلت لنفسي ان ناهد هانم كانت مشغولة ومربتش بنتها فكنت بربيهالك بس بدل ماهي دايرة على حل شعرها كدا
ناهد بغضب وهي ترفع يدها لتضرب روز : انتي ازاي تتجرأي وتضربي بنتي
لتجد من يمسك بيدها بقوة وغضب ويقبض عليها بشدة
جاك بعصبية واعين حمراء من الغضب : وانتي ازاي تتجرأي يا ناهد هانم وترفعي ايدك على مرات جاك الحديدي المستقبلية
ليترك يدها وهو يردف بتحذير :لولا انك ست كبيرة وقد امي انا كنت عرفتك كويس اووي عقوبة اللي يتجرأ ويمس حاجة تخصني لكن انا محترم سنك دا اولا ومحترم كمان انك ضيفة في بيتنا يعني تاخدي واجبك زي اي ضيف وتمشي مش تبجحي كدا في اهل البيت

ناهد بخوف اخفته خلف قناع الغضب : ياريت تعلم الادب والاحترام دا لخطيبتك ايه مش شايف المتوحشة عملت ايه في بنتي
جاك بغضب وهو يرفع اصبعه امام وجهها بتحذير: خدي بالك من كلامك عشان انتي غلطتي كتير يا ناهد هانم وانا خطيبتي محترمة ومتربية احسن تربية الدور عليكي بقى تربي بنتك دي عشر دقايق على بعض
وصدقيني انا ساكتلك من بدري لكن كلمة كمان ومش هعمل احترام لاي حد حتى لو كان مين مفهوم
لتأخذ ناهد ناريمان وتصعد الى غرفتها بغضب في الغرفة
ناريمان ببكاء وغضب : اه اه ياني على اللي حصل فيكي يا ناري بقى حتة بت زي دي تعمل فيا انا كدا اهئ اهئ
ناهد بغضب : اسكتي بقى صدعتيني الله
ناريمان وهي تمسح دموعها بغضب وتردف بتوعد : والله ماهسيبها غير لما اندمها وادفعها تمن اللي عملته فيا دا غالي اووي انا كان هدفي هو ادم ونانسي لكن من انهاردة ياروز انا حطاكي في دماغي ومش هسيبك غير لما تدفعي التمن غالي اووي انتي وجاك دا
ناهد بخبث وتساؤل: ايوة هتعملي ايه بقى ياحبيبتي اهدي كدا وقوليلي اللي في دماغك يا حبيبة مامي
ناريمان بحقد وكره : مش هو واثق اووي في خطيبته وفي اخلاقها العالية انا بقى هدمرهم لدرجة ان حتى الثقة هتختفي تماما وتدمر زي حياتهم كدا بالظبط

يتبع …

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا 

لقراءة جميع فصول الرواية اضغط على ( رواية طفلتي العنيدة )

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *