روايات

رواية لقاء من بعد غياب الفصل الرابع 4 بقلم وتين الصافي

رواية لقاء من بعد غياب الفصل الرابع 4 بقلم وتين الصافي

رواية لقاء من بعد غياب البارت الرابع

رواية لقاء من بعد غياب الجزء الرابع

رواية لقاء من بعد غياب كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم وتين الصافي
رواية لقاء من بعد غياب كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم وتين الصافي

رواية لقاء من بعد غياب الحلقة الرابعة

 

بارت 4 الاخير
#لقاء من بعد غياب
تاني يوم صحيت ع خبط الباب -ايوووااه وانا نايمه ورا الباب
فتحت واتكلمت وانا بتاوب-ايهه ياعم كل دا خبط خير
=اولا صباح الخير ثانيا اوعي كدا دخليني
وااكلم بعد م زقني وقال-ثالثا عاوز افطر ع جعان
-لا والله وانا مالي اعملك لي فطار
قرب مني وهمس جنب وداني =لانك مراتي وم النهرده انا واسر هنقعد معاكي مش هنسبك
-اسر مُرحب بيه ف اي وقت لكن انت متمناش اني اشوفك تاني
=زمان كنت تقوليلي مبتمناش ف حياتي غير اني اشوف وشك اول م اصحي من نومي

 

 

-وانت حرمتني م اني اشوفك ومبقتش عاوزه اشوفوا
قاطع كلامنا اسر وهوا بيدعك ب اديه ف عنيه بنعاس وقال_وتين انا جعاان اوي
بصيت عليه-قولي يا حبيبي عاوز تفطر اي
_امم عاوز افطر توست ونوتيلا وعصير
-بس كدا حاضر روح الحمام واغسل وشك ع م احضروا ليك
=وانا عاوز قهوه
بصتلوا وانكلمت ب غضب -انا كام مره اقولك القهوه من غير اكل مضره * حطيت ايدي ع بوقي انا ازاي ااكلمت وقولت كدا ومشيت بسرعه م قداموا
روحت حضرت الفطار وقعدنا نفطر ونهزر مع زين وبعدين وقفت وروحت المطبخ واتكلمت بصوت عالي -لسا قهوتك ساده ولا اتغيرت
لقيتوا وقف ورايا واتكلم بدموع وقال =وتين والله انا متغيرتش فيا مفيش حاجه اتغيرت فيا
مديتلوا الفنجان واتخطيتوا ومشيت ووقفت وقولت -مش يمكن مراتك مكنتش ترضي تشربها ساده
=انا مليش مليش غيرك

 

 

كنت هرد عليه بس
لقينا اسر بينده وبعدين سكت طلعنا نجري عليه لقيناه مغمي عليه شالوا احمد ومشينا بيه ع المستشفي وانا م خضتي نزلت معاهم ب البجاما و ايس كاب كنت لبساه ع الدنيا سقعه المهم وصلنا المستشفي والدكتور اخد اسر ودخل كشف عليه وخرج وجرينا عليه نسالوا وقال ان لازم العمليه ف اسرع وقت ع كدا هتتعمل بكرا وان هو كويس حاليا وواخد مهدء
بعدها كنت بتمشي ف الطرقه وفجاه احمد زعق_انت ايه اللي انتي نازله بيه دا
-ءعمل اي يعني م نزلت اجري ع اسر ملحقتش البس
_هوف منك امسكي البسي الجاكت بتاعي
افتكرت محمد صاحبوا والموعد المهم
-ء احمد انا همشي هروح اغير هدومي ومعايا مشوار كدا وهجبلكم اكل واجي بس عاوزه مفتاح العربيه
_مشوار اي ؟!!
-همم عادي حاجه هعملها ع السريع وهرجع
_طيب خدي المفتاح وخلي بالك م نفسك
مشيت روحت غيرت هدومي وروحت الكافيه ل محمد
وسلمت عليه وقعدنا

 

 

-هاه بقا اي الموضوع المهم اوي اللي يخليك تطلب انك تقابلني
=وتين انا هحكيلك اللي حصل مع احمد زمان
-مش عاوزه اعرف ميهمنيش
=مش يمكن لما تعرفي تغير قرارك وتبطلي تسافري
-هااه س سفر اي وبتاع اي
= من اسبوعين اما احمد رجع انت كلمت الاداره وطلبتي نقلك ل روما صح وانك هتسيبي المشروع اللي هو اصلا حلم حياتك لمجرد ان احمد شريك في معاكي واحمد كان جايلك انهرده وقالك انوا هيفضل معاكي بما انك مراتوا وعلي م اظن انك معترضتيش صح لانك كنتي هتعملي في نفس اللي عملوا فيكي وكنت هتسيبيلوا نفس الرساله ع يحس ب نفس الوجع
-ء ء انت مين قالك كل الكلام دا
_اسراء *اسراء دي تبقي صحبتي وبحكيلها كل حاجه تقريبا ف حياتي وهي برضوا تبقي مرات محمد
-وبعدين
_يا وتين هي عملت كدا لمصلحتك ع اكلمك وابينلك الحقيقه
-اتفضل اتكلم بس خليك عارف انوا مش هيغير ف قراري
_انا هقولك وبعدين احكمي
-وتين م 4 سنين عمك اللي هو ابو احمد كلموا وقالوا انو هو عاوزوا وفعلا احمد راح
=نعم يا بابا خير حضرتك عاوز حاجه
÷ااه ياحمد انت هتتجوز
=طب منا متجوز وبحب مراتي يا بابا
÷لاء هتتجوز البنت اللي انا اخترتها
_اخترت اي حضرتك انت فاهم بتقول اي انت عاوزني اسيب وتين

 

÷ ايوه فاهم انت هتطلق وتين يا احمد يابني انا تعبان بتعب خطير ومبقليش كتير حققلي يبني طلبي الاخير وعشان تبقا عارف لو معملتش كدا انا هغضب عليك دنيا واخره
=و وتين ازاي هجرحها كدا حضرتك ممكن نسافر برا تتعالج
÷مفيش فايده انا بعت التقارير ل دكاتره برا وقالوا نفس الكلام
=انا مش قادر افهم حضرتك انت مش موافق لي ع وتين
÷انا اصلا م الاول مش موافق عليها انا وافقت وقولت يومين وتمل وتسيبها واهه انت كملت شهرين وبعد بكرا كتب كتابك ع اللي انا اخترتها
=ومين هي دي بقا
÷اروي
=ايهه اروي دي ص..
÷صحبه وتين اه ب بس هي موافقه
=ووتين

 

 

÷ بعد م تطلقها احنا هنسافر
وفعلا باباه وخرجلوا ساعتها ورق وتحاليل ب انوا تعبان وهو كان مجبور و اتجوزها وسافروا وهوضحك ع باباه وقلوا انو طلقك بس هو مقدرش يعمل كدا فيكي هو اتحمل كتير اوي ع خاطر ابوه كنت بشوفوا ديما لما كنت اسافرلوا كان بيعيط زي الاطفال كان بيتمني لو يشوفك ويحضنك كان تعبان اوي يا وتين ،، وبعدها اروي فضلت ترمي نفسها عليه لحد م اتولد اسر و اروي اللي مسمياه كدا بعد م اسر بقي عندوا سنتين اروي اتوفت وبعدها ب شهر ابو احمد مات بس قبل م يموت قال ل احمد ع الحقيقه
=احمد يبني انا خلاص مفضليش حاجه ، عاوز اقولك الحقيقه ء ء انا كدبت عليك انا مكنتش تعبان من 3 سنين اما اجبرتك ع اروي ووريتك تحاليل مزوره و ودا لان الحقد كان عميني انا لما انت قررت انك تتجوز من وتين اعترضت ف الال بس بعدين سكت ع جه ع بالي اني اضغط عليك واخليك تسيبها ع كدا ابقي اخدت حقي من ابوها بس انا مكنتش عارف اعمل دا كلوا ازاي لحد م جات اروي وقالتلي اني اقولك انك تعبان ولازم يتجوز البنت اللي انا اختارها وطبعا كانت هي ،بس خلاص يابني ارجع ارجع ل وتين وخلها تسامحني يا احمد هي قلبها طيب
*كنت قاعده بسمع و وانا دموعي مغرقه وشي واتكلمت بصوت مبحوح -ليه هاه ليه انا عملت اي ليهم ع يءذوني كدا فكك من عمي ي يمكن هو لي سبب طب و اروي لي عملت كدا دي سرقت من بيتي وجوزي حتي اسم ابني اللي كان نفسي اسميه سرقتوا هي لو جات وقالتلي انها بتحبوا والله انا كنت دوست ع قلبي وسبتوهولها
=اروي عملت كدا ع هي بتحب احمد واحمد اختارك انت والفكره دي كلها هي اللي مخطتالها ياوتين احمد كان مظلوم اووي
-طب طب انا اقول اي دلوقتي همم المفروض اعمل
كنت ببكي جاامد وفجاه سمعت صوت م ورايا
_ميجوزش عليها غير الرحمه دلوقتي يا وتين سامحيهم

 

بصيت ورايا للصوت كان احمد
اتكلمت ونا كلي انكسار -غلطان ياحمد انا عمري م سمحت ف حقي واروي انا هفضل اكرها لحد م اموت وبابك السبب ف كل دا انا مش ناسيه حتي هو مش مسمحاه
-ع العموم يا محمد انا قولتلك قبل م تتكلم ان مفيش حاجه هتغير قراري واني هسافر واتمني اني م اشفكوش بعد انهرده
÷وتين استني بس….
-بس بس متقولش اسمي ع لسانك تاني
روحت البيت وفضلت ابكي كتيييير اووي وبعدين قومت لميت هدومي و وانا مقرره ان الصبح هسافر ونمت من كتر الصداع
-ءاسر حبيبي انت رايح فين
_مث قولتلك هروح ل مامي يا وتين
-لا لا يا حبيبي متروحش خليك معايا
_بث انتي مثافره اهه
-ع تعبت يا اسر
_يبقا تسبيني اروح ل مامي
-طب طب لو قعدت مش هتمشي صح
_هز براسوا بياكد كلامي

 

صحيت م النوم وانا بنهج اسر انا ازاي نسيت اسر
لبست واخدت عربيتي وروحت كان احمد و محمد واسراء قاعدين ع الكراسي برا واسر جوه ف العمليات
اتكلمت بحرج -انا هنا ع اسر مش اكتر
وقعدت بعد شويه جه احمد قعد جنبي وسند ب راسوا ع كتفي وانا بحركه لا اراديه رفعت ايدي وحضنتوا كان كان بيعيط فضلت اهديه واطمنوا وانا اصلا محتاجه اللي يطمني والعب ف شعروا لحد مهدي وانا حقيقي مستغربه نفسي انا ازاي بعمل كدا اصلا
بعد 3 ساعات خرج اسر م العمليات وراح اوضه عاديه وبعد ساعتين فاق
_مامي وتين
بصيت عليه بدهشه م كلمت مامي وقربت ف مسك ايدي =لما كنت جوه الاوضه التانيه دي انا حلمت بيكي انت م مرضتيش تسبيني امشي اروح عند مامي ووعدتيني انك هتفضلي معايا ومش هتسافري
اتكلمت ب استغراب -ء ازاي دا نفس الحلم
-اهه يا حبيبي انا هفضل جنبك مش هسافر
شد ع ايدي اللي ماسكها ونده ع احمد =قرب يا باباي
ولما قرب مسك ايدي وايدوا وقال =احنا التلاته هنفضل سوا صح
بصيت ع احمد واتكلمت بغيظ ااه يا حبيبي هنفضل سوا واحمد بصلي ب حب وامتنان ف نفس الوقت
وبعدها ب اسبوع خرج اسر ورحنا بيتنا
احمد كان شايل اسر ودخلوا نام جوا
-احمد لو سمحت ممكن نتكلم شويه

 

_اكيد يا وتين
-انا قررت اني هديلك فرصه تاني
_يعني مش هتسافري
-لاء
-بس في حاجه اتمني انك متخبيش عليا اي حاجه تاني وانك تديلي وقت ع اقدر اصفالك واسامحك
_ماشي فهمت ياوتين وانا هديكي وقت تصفيلي
-تمام يله ننام
مرت سنه خلال السنه دي احمد كان بيحاول يعوضني بكل الطرق تقريبا سافرنا سوا روما زي م كنت بحلم زماان كان حنين اووي وكان بيخاف عليا م اقل حاجه لسه فاكره لما تعبت ف يوم وسخنت وهو سهر جنبي طول الليل لحد م الحراره نزلت كان كل م يرجع م الشغل يجبلنا انا اسر حاجات حلوه شكولاته ومصاصه اهه مصاصه عادي وبالفروله كمان ههههه ومبقيش يخبي عليا اي حاجه مهما كانت صغيره وطبعا يعني كان فِ خناقات بس كنا لازم نراضي بعض قبل م ننام
وبعد سنه كنت قاعده ع الكنبه ومتوتره مستنيه احمد يجي م الشغل وهيجيب اسر معاه م الحضانه
وبعد شويه الباب اتفتح ودخل اسر يجري وحضني وبعدها جهه احمد وباس راسي وقعد جنبنا
-اهدواا كدا واسمعوني ءانا في حاجه كنت عاوزه اقولكوا عليها
_ايهه يا مامي*صح اسر بيقي يندهني ب ماما
=خير يا حبيتي انت بخير
-امم انا بخير بس.. هاه مستعدين

 

_يله بقا يا مامتي قولي
=يله يا وتين اتكلمي
-انهرده في حفله ب الليل وعازمين اسراء ومحمد وبنتهم سيلا وفي مفاجاه ليكوا
بالليل
لبست اسر قميص وبنطلون وسرحتلوا شعروا و احمد لبس تيشيرت وبنطلون وشوز بسيط وانا لبيست فستان موف ف البدايه احمد مكنش موافق بس انا اقنعتوا
وجهه محمد واسراء واسر اول م شاف سيلا جري عليها واخدها يلعبوا جوه
وبعد شويه الجرس رن
=اي يا وتين انت عازمه حد تاني
رديت ب استغراب -لاء
راح فتح وهو مبتسم فجاه كشر وانا خرجت واره بسال مين
÷انا يا وتين
-وليدد
-ازيك تعالي اتفضل ادخل
دخل
ودخلنا انا واحمد اللي فجاه مسك ف ايدي
احمد مبيطقش وليد مع انوا ابن خالي بس احمد بيغير وشكلنا هنتسلي
وجهه فون ل احمد ف قام وبعدين محمد واسراء دخلوا يشوفوا العيال وانا كنت مع وليد وكنا بنتكلم لحد م جهه احمد وبصلي بحده وقعد وبعدين جه العيال واسراء ومحمد و انا حضرت السفره مع اسراء وقعدنا ناكل وبعدين اتكلمت بعد م خلصنا
-هاه مستعدين
الكل بصلي ب اهتمام وقالوا =اهه بسرعهه
ضحكت وقولت انا انهرده …..=امممم

 

كنت عند الدكتور وقال اني حامل ف واحد تؤ ف اتنين تؤ شاورت ب ايدي وقولت 3 وفجاه احمد قرب مني وشالني وفضل يلف بيا وبعدين نزلني والكل باركلنا واسر فرح اوي انو هيكنلوا اخوات
-وفي خبر تاني *الكل كان منتظر اي تاني
-انهرده كلموني م الملجأ وكل حاجه في خلصت وهيتفتح خلال الاسبوع دا
وطبعا كلوا فرح
بعدها دخلنا ع ننام فتحت واتس لقيت احمد كاتب حاله
*إن المحب لمن احب غيور *
عملت ريبلاي -امم يعني انت بتحبني ع كدا غيرت انهرده
_افندم
_عاوزه اي
-لا والله يعني انت مكنتش غيران انهرده من وليد عليا
_فين دا لا انا مغيرتش
-خلاص انا خارجه بكرا معاه ع وحشني ابن خالي واخويا وكدا كان مسافر
_ابقي اشوف رجلك برا باب الشقه بس
-بتغير ولا لاء
_كنت بغير وبغير دلوقتي وهفضل اغير لاني بحبك
-طب م انا كمان
_انت كمان اي
-بحبك
قفلنا الشات وبصينا لبعض وضحكنا ع ذكري فكرينها م سنين واخدني ف حضنوا ونمنا سوا

 

وبعد 5 شهور ولدت بنت وولدين سمناهم وتين ومراد ومروان
ووووووالنهااايه 😊😂😍 بس لا استنوا كملوا😊😎
وحابه اقول حاجه ان دي حكايه يعني من وجهه نظري لازم تبقي النهايه سعيده
هي مش واقع او حقيقه ع اقول ان النهايه مش دايما حلوه وكدا
بس طبعا وعشان الناس الكتير اللي بتقولي الكرامه وكدا وانا مع الناس دي بصراحه وقررررت هكتب نهايه تانيه للنهايه
مختلف عن اللي فوق والنهايه دي بتعبر عني انا وتين يعني لو اتحطيت ف الموقف دا هتصر ازاي
هنبدا من لما محمد حكي الحقيقه ووتين روحت
روحت البيت بكيت كتير افتكرت كل ذكري افتكرت كل مره كنت ببكي لوحدي ومحدش معايا ليالي م كنت بتعب ومحدش معايا ولميت هدومي ونمت
-اسر حبيبي رايح فين
=ماثي رايح ل مامي ياطنط
-لا يا حبيبي م متمشيش
=م انت مسافره ياطنط
-متمشيش يا اسر ع بابا ملهوش غيرك يا حبيبي تعالي
صحيت وانا بنهج وكلي عرق اسر ازاي نسيتوا لبست ونزلت للمستشفي
اتكلمت بحرج -ء انا هنا ع اسر
قعدت وجه احمد قعد جنبي كان بيبكي زي الاطفال وهديتوا وسكتوا وبعد اكتر م 3 ساعات كان اسر خرج وبيفوق حاليا
بصلي واتكلم =طنط تعالي
ابتسمتلوا وروحت -اي اسوري انت كويس
=الحمد لله كويس
=ء انا رجعت ع انت قولتلي ارجع ع بابي ميفضلش لوحدوا
استغربت دا دا نفس الحلم بس اتجاهلت الموضوع – اسوري القوي يا ناس
وقعدت جنبوا
بعدين بص ع احمد واتكلم =تعالي يا بابي انا كويس اوي
ابتسم وقعد جنبوا من النحيه التانيه وبعدين انا اتكلمت احمد لو سمحت انا عاوزاك دقيقه
خرجنا بره واتكلمت

 

بعد تنهيده طويله- احمد انا هسافر قراري متغيرش زي م قولت ل محمد امبارح
=بس انا عاوز فرصه ياوتين وهعوضك
-لا انا اسفه انا اخدت قراري انا اتعذبت طول ال 4 سنين دول وكتر خيرك يعني انت مطلقتنيش وسبتني بس متعلقه
انا كنت بنام ع امل كل يوم ترجع وساعات كنت بنسي انك سبتني ف نص الطريق وكنت بفضل انده عليك ف الشقه انا مش زعلانه انت اخترت انك ترضي باباك علي حسابي انا بس كان المفروض تفهمني وكنت هتفهمك بس انت اخترت انك تمشي من غير م تبرر انا تعبت اوي ف حياتي يا احمد اتمني انك تطلقني و وانا هسافر اكمل شغلي برا
=تمم يا وتين انا عاوز راحتك انا اسف ع كل اللي عملتوا و وانت طالق بس ياريت تفهمي اسر لانوا متعلق بيكي
-هفهموا
دخلت ل اسر وسبتوا برا
-اسر حبيبي انت كبير صح وهتفهم اللي هقولهولك
=اي يا طنط في حاجه
-انا هسافر يا اسر بس هكلمك دايما واي حاجه تحصل معاك انا هكون جنبك بس ل اسبابي الخاصه انا مش هقدر اعيش معاك انت وباباك
=ماسي يا طنط بس توعديني تكلميني دايما
-اوعدك يلا سلام
افتكرت الكلام دا بعد 7 سنين وانا ف طريقي ع اتكرم ك افضل مهندسه
طلعت استلم جايزتي والقيت كلمه والكل سقف ونزلت
ولقيت حد بيخبطني ف كتفي كا اسر
=مبروك يا وتين
-ولد عيب قول طنط
=ههههه مبروك
-الله يبارك فيك يا حبيبي

 

احمد كان جاي معاه واتكلم
=مبروك يا وتين
-الله يبارك فيك
ولقيت اللي بيمسك ايدي وبيبصلي بكل حب كان زياد الشخص اللي وقف معايا ف كل حاجه لحد م وصلت للمركز دا اه يمكن محبتوش زي احمد بس هو بيفهمني وعمروا م خبي عني حاجه وبيحاول يفرحني ب اي طريقه ومن هنا تتلخص جمله
*الحب مش كل حاجه
اتمني تكتبوا رايكم ف فكرتي
+ميرسي ع دعمكوا 😍
#حكاوي _وتين _واحمد
#وتين_الصافي
النهااااايه

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية لقاء من بعد غياب

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *