روايات

رواية مروتي الفصل الأول 1 بقلم عزيزة طة

رواية مروتي الفصل الأول 1 بقلم عزيزة طة

رواية مروتي البارت الأول

رواية مروتي الجزء الأول

رواية مروتي كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم عزيزة طة
رواية مروتي كاملة (جميع فصول الرواية) بقلم عزيزة طة

رواية مروتي الحلقة الأولى

 

– فين الأكل يا مروة
= معملتش النهاردة يا رامي … انزل كل عند ندي مش مراتك برضو .
وقف رامي في مكانه ولف لها : انتي عارفة ان النهاردة يومك يا مروة
مروة بضيق : وامبارح كان يومها ومع ذلك خلتني اطبخ لها وامسح الشقة للست هانم
زفر رامي بضيق : علشان ندي حامل
مروة بضيق : يوووه حامل حامل … دي بقالها سنة وأكتر حامل .
ضحك رامي واقترب منها قائلا : سنة حامل ليه جمل

 

 

 

أدارت مروة وجهها فجلس بجانبها وقال : انا عارف ان انا بتقل عليكي بس غصب عني
انتفضت مروة وقالت : يا سلام غصب عنك … انك تنصرها عليها في كل مرة وانت عارف انها غلطانه
نهض وقال : بس مقدرش أزعلها غلط عليها .
مروة بدموع : بس انا اولع عادي … المهم هي ومروة تزعل وتتفلق
رامي بحزن : انتي عارفة انا كان قد ايه كان نفسي في طفل ويوم ما يتحقق وكمان ولدين عاوزاني اضيعهم من ايدي .
مروة بقهر : لأ يا سيدي ميرضينيش
قالتها والتفتت لترحل لكنه امسك يدها وقال : استني .
توجه نحوها ووقف أمامها وقال بندم : أنا آسف
انهارت باكية فضمها له قائلا بحنان : معلش يا مروة استحمليها معايا

 

 

 

مروة بقهر : شتمت امي يا رامي … ماما معملتش ليها حاجه .
رامي وهي يربت عليها : الله يرحمها كانت ست الكل ومحدش يقدر يقول كلمة عليها اوعدك هربيها .
ابعدها عنه وقال : خلاص بقي
مسحت دموعها فطبع قبلة علي عينيها وقال : يلهوي علي الجمال … حتي وانتي بتعيطي .
ابتسمت مروة بخجل وقالت : بتحبني يا رامي
ضمها له وقال : بعشقك يا قلب رامي .

 

 

 

_____________
في اليوم التالي .
كانت مروة تجلس علي الفراش تبكي كما هو حالها منذ ٧ أشهر كلما تركها وذهب لتلك العقربة ولكن تفاجات عندما وجدته يدلف الغرفة وهو مبلل .
مروة : رامي
رامي : الحقيني يا مروة
نهضت نحوه وقالت : ايه اللي عمل فيك كده
رامي : مش وقته …. تعالي معايا بسرعة الميه غرقت الشقة وندي واقعه فوق بتعيط
مروة بلهفة : طب يلا .
توجهت معه نحو الشقة ووجدت حماتها فقالت : طنط ماجده انتي بتعملي ايه هنا
ماجده بغيظ : انت اللي بتعملي هنا ايه
رامي : هتشوف ندي
ماجدة : لأ طبعا انا اخاف علي ندي لتعمل فيها حاجه
رامي بصدمة : ايه اللي بتقوليه ده يا ماما
ماجدة : اه ما هي مبتخلفش فتعمل فيها حاجه علشان متجبش الواد .
مروة بحزن : يعلم ربنا اني عمري مأذيها انا برضو دكتورة .
رامي بحزم: مش وقته الكلام ده شوفو اللي بتتوجع جوه .

 

 

 

دلفت مروة الشقة ووجدتها غارقة وتعجبت من ذلك لكنها لم تبالي وتحركت نحو الغرفة بصحبة رامي ووجدت مروة تجلس أرضا وتبكي فقالت : شيلها يا رامي
رامي : طب افرض حصلها حاجه
مروة : اسمع الكلام انا ادري
حملها رامي وطلبت منه مروة ان يصعد بها لشقتهم .. وبالفعل صعد بها للشقة ووضعها في غرفة مروة .
مروة : روح هاتلها هدوم من دولابي
أحضر رامي الملابس وبدات مروة بتبديل الملابس لندي وقالت : ارتاحي وهروح اعملك شوربة
امأت لها ندي بتعب وقال رامي : بس كده
مروة : أيوة مفيش حاجه دول شوية تعب بسيط.

 

 

 

رامي : مفيش أي دوا
مروة : اه طبعا هتجيب فيتامينات علشان باين عليها هتاخد دور برد .
رامي : ماشي .
_____________
مرت الأيام وتعافت ندي ولكنها طلبت البقاء في شقة مروة حتي يتم اصلاح منزلها .
مروة باحراج : بس يا ندي دي …
قاطعتها ماجدة : هو ايه اللي بس دي هتقعد يومين بس ولا للدرجة دي مش طايقها
مروة : لأ ابدا براحتها البيت بيتها زي ما هو بيتي
ماجدة : لأ يا قلبي ده بيت رامي وانتي ضيفة
مروة : يعني ايه يا طنط البيت ده بيتي زي ما هو بيته
ماجدة بشرشحة: ليه يا قلبي اشتغلتي وبيتي البيت ولا اشتغلتي وفرشتيه

 

 

مروة بدموع : حضرتك فرش البيت انا منقياه و بابا دافع حقه .
ندي بتهكم : أقصدك شوية الكراكيب … دول بقي موضة قديمة يا أبلة مروة
مروة بضيق : طب ممكن تسيبيني لوحدي
ندي : ما تروحي تقعدي لوحدك
مروة : دي اوضتي انا
ماجدة : لأ يا قلبي دي أوضتها لحد ما ترجع شقتها
مروة بصدمة : طب وانا انام فين حضرتك بتنامي في أوضة الأطفال .
ماجدة : أقصدك ايه عايزاني انام في الشارع

 

 

 

مروة : لأ طبعا بس انا أقصد هنام فين
ماجدة بقرف: انتي هتشغلينا ليه بنومتك … شوفي اي حته تنامي فيها ان شالله تنامي في الشارع
نظرت له مروة بك*ره وقالت : حسبي الله ونعم الوكيل
ماجدة بغل : بتتحسبني فيا طب تعالي
أمسكتها من شعرها وقالت : أنا هروريكي
سح*بتها ندي وقالت : سيبيهالي انا يا حماتي .
وقامت بصف*عها فأمسكتها مروة ودف*عتها في نفس الوقت الذي دلف فيه رامي قائلا : بتعملي ايه يا مروة
شهقت ماجدة بتمثيل وقالت : عايزة تموتي الولد .
رامي : ….
تفاعل علشان انزل اللي بعده😉😊

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *