روايات

رواية تربية حواري الفصل الخامس عشر 15 بقلم ولاء حامد

رواية تربية حواري الفصل الخامس عشر 15 بقلم ولاء حامد

رواية تربية حواري البارت الخامس عشر

رواية تربية حواري الجزء الخامس عشر

تربية حواري
تربية حواري

رواية تربية حواري الحلقة الخامسة عشر

ثريا اتصلت بحور وهي في الشغل
حور بإستغراب
ثريا: السلام عليكم
حور بدهشه: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ازيك يا حاجه
ثريا بقرف: تمام يا حبيبتي كده يا حور من يوم ما اتكتبتي على أسم جبل ومسألتيش عليا هو انا مش بقيت في مقام ماما ولا إيه
حور بدهشه أكبر: أكيد طبعا ويعلم الله معلش بقى اعذريني والله بس ليكي حق عندي والله وأن شاء الله هاجيب أمي ونيجي نزوركم
ثريا بلهفه: طيب إيه رأيك تيجي تقعدي معايا انهارده عمك همام راح بره المحافظه يجيب بضاعه للمحل وجبل عنده تقفيل السنه الماليه وجميله عندها 3 دروس وانا قاعده وشي في وش الحيطان
حور بصمت وتفكير : مش عارفه
ثريا بسرعه وصعبنه : مش هأخرك اهو ناخد وندي مع بعض شويه دانا قربت اكلم الحيطان اعتبرتك زي جميله بس خلاص شكلي تقلت عليكي
حور بتسرع لأول مره: لاء خلاص مسافه الطريق واكون عندك ان شاء الله
ثريا بمكر: مستنياكي يا قلبي
قفلت حور وقلبها اتقبض
حور : أعوذ بالله من الشيطان الرجيم أكيد بس علشان مش متعوده انها تكلمني ومسكت تليفونها
حور : ايوه يا هدي بقولك إيه أنا رايحه عند حماتي
هدي بشهقه: ليه يا حور مينفعش يا بنتي تدخلي بيت أهل جوزك قبل الجواز يا ضنايا
حور بتوضيح: حماتي كلمتني وقالتلي ان حماية بره المحافظه كلها وجبل عنده تقفيل السنه الماليه وهيتاخر وطلبت اروحلها قربت تتجنن من الوحده
ثريا بشك : طيب اديني دقيقه هارن على جبل على اني بطمن عليه من غير ما اجيبله سيره انك رايحه لأمه الا يستأذن ويروح وي تبقى عيبه في حقك يا بنت عامر
حور بتفهم: تمام يا أما
قفلت مع أمها وقعدت تستني
أما هدي قفلت مع بنتها واتصلت بجبل
هدي ببساطه: ازيك يا ابني اخبارك ايه
جبل بود: الحمد لله يا ست الكل إيه المكالمه الغاليه على قلبي دي
هدي بمشاكسه: بلاش والله يا جبل لقيتك مبتسألش قولت أسأل انا
جبل بتفهم: والله غصب عني يا ست الكل عندنا اليومين دول تقفيل سنه ماليه وداه ضغط شديد الغلطه هاتلبسك في الحيط والله ما بروح الا بعد المغرب
هدي بإرتياح: ربنا يقويك ويعينك خلاص اسيبك بقى لشغلك عشان معطلكش
جبل: ولا يهمك يا ست الكل عطيني براحتك
هدي: لا والله خلاص ربنا يعينك يلا مع السلامه
جبل : مع السلامه
قفلت مع جبل بعد ما اطمنت واتصلت ببنتها
هدي: روحي يا ضنايا فعلا جوزك مشغول ومش هايرجع الا بعد المغرب
حور: طيب تمام
هدي : حور متعوقيش هناك هاا
حور : متقلقيش مش هاعوق ساعه زمن ولا ساعتين واتكل على الله
هدي: ربنا يسلمك من كل شر
حور : يلا سلام
قفلت واخدت مفاتيح العربيه والموبايل ونزلت ركبت عربيتها ووصلت بيت حماتها بعد وقت قصير
رنت الجرس ودقايق وفتحت ثريا
ثريا بترحاب مزيف: ازيك يا حور كده يعني لو مطلبتش تيجي تزوريني مش هاتيجي
حور بتوضيح: والله مش القصد بس والله مشاغل
ثريا بلؤم: ايه هانتكلم من على الباب ينفع كده ادخلي يا بنتي كلها كام شهر ويبقى بيتك
حور : من بعدك يا حاجه
دخلت ثريا ووراها حور وقعدوا في الصاله
ثريا: إيه رائيك في البيت يا حور
حور: ماشاء الله ربنا يجعل مدخله خير يارب
ثريا: بكره يبقى بيتك شقتك نفس الحجم كده بس جبل عامل فيها شغل عالي أوي داه سلمها لمهندس ديكور عميل عنده في البنك تحبي تتفرجي عليها
حور بتهرب: لا ان شاء الله لما ربنا يريد ابقى ادخلها ان شاءالله
ثريا: يووه نسيت معلش تشربي إيه
حور : لا ربنا يخليكي والله
ثريا : لا عيب كده والله ازعل منك يعني اول مره تيجي عندي ومتشربيش حاجه داه عيب في حقي احنا لما جينا عندكم الست الوالده عملت شيء وشويات شيفانا بخله ولا ولا إيه
حور : لا والله مش القصد بس مش عايزه اتعبك معايا
ثريا:تعبك راحه يا حبيبتي ثواني اعملك عصير معايا وعامله تارت بالشوكولاته هاتكلي صوابعك وراه
حور : تسلم ايدك مقدما
دخلت ثريا المطبخ ومعاها التليفون في جيبها
عملت عصير وطلعت طبقين تارت بالمربى وعليه صوص شيكولاته
وغابت دقايق وطلعت
ثريا: دوقي بقى عمايل ايديا وقوليلي رائيك
حور: أكلت معلقيتن: تسلم ايدك بجد تحفه
ثريا : طيب دوقي بقى العصير داه داه عصير كوكتيل تحفه جبل بيحبه جدا لما بعمله لازم يشرب الدورق كه
حور اخدت الكوبايه وشربت بوق فعلا طعمه كان جميل شربت الكوبايه كلها
حور: تسلم ايدك يا ست الكل فعلا طعمه حلو اوي
ثريا بمكر: هنا وشفا يا مرات ابني
دقايق وحور حست بزغلله وتشويش مقدرتش تقاوم الدوامه اللي حاسه بيها وسحبتها لسحابه سوداء
ثريا بصت عليها بخبث: يلا بالشفا علشان تبقى تتحديني تاني يا عره فاكره نفسك هتتساوي بأسيادك داه بعدك
**************
عند هدي قلبها اتقبض فجاءه
هدي : رعب أعوذ بالله من الشيطان الرجيم حور بنتي فيها حاجه طيب اعمل إيه يارب
اتصل
قلبها: أيوه ايوه اطمن على البت
عقلها : عيب دي اول مره تروح لحماتها هاتقزل عليكي إيه مش مطمنه على بنتك عندهم
قلبها: اتصلي بس اطمني عليها واقفلي
عقلها: طيب إيه رأيك تتصلي بجبل لو في البيت هاتعرفي ولو لسه في الشغل يبقى اطمنتي
هدي : ايوه ايوه اتصل اطمن واعمل اني بعزمه على الغداء يوم الجمعه
وفي لحظه مسكن التليفون واتصلت بجبل
هدي بقلق رهيب: احم ايوه يا ابني معلش بقى لو باصل بيك تاني
جبل بإستغراب: لا ولا يهمك يا ست الكل اؤمريني
هدي بتحاول نجمع الكلام: شكلك مشغول
جبل: ايوه بستلم ملفات من الحسابات علشان انزلهم على الكومبيوتر واضيفهم لحسابات السنه دي علشان التقفيل
هدي بعدم فهم: طيب ربنا يعينك انا بس باكد عليك هاتتغدا معانا يوم الجمعه اللي جايه ماشي
جبل بإبتسامه: طبعا انا اقدر دانا بعد الأيام علشان ييجي يوم الجمعه
هدي ببوادر اطمئنان: طيب ربنا معاك ويسعدكم يارب اسيبك بقى لمشاغلك مع السلامه
جبل بإستغراب : مع السلامه
قفل معاها وثواني وتليفونه رن بص للتليفون بإستغراب
جبل : ايوه يا حاج ازيك ايه عملت إيه
همام: انا تمام الحمد لله خلاص خلصت هنا مع المصنع بتاع الأدوات الكهربائيه ورايح لتاجر الجمله اللي بيورد للبلد عندنا علشان اتفق معاه بدل التاجر اللي في البلد داه مغلواني وعمال يرفع الأسعار
جبل : طيب تمام يا حاج عايز مني حاجه
همام: بصراحه هي من مراتك مش منك
جبل بإستغراب: عايز إيه من حور
همام: كنت عايزها تشوفلي سواقين نقل تقبل بعربياتهم علشان اتفق معاهم ينقلوا الحاجه اهو منها يبقى حد مضمون ومنها ميرفعش عليا الأسعار ويكون امان من كل نحيه
جبل : تمام يا حاج هاكلمها كمان شويه
وقبل ما يقفل كان في ويت بيرن عليه
جبل بسرعه: طيب يا حاج يلا سلام وانا هاكلم حور ارجع اكلمك
همام قفل وتوقع انه مشغول علشان عارف ان الوقت داه تقفيل السنه الماليه وأكيد ان جبل مشغول
جبل رد بسرعه: ايوه يا ماما ازيك ياحبيبتي
ثريا بدموع تماسيح: جبل الحقني انا وقعت على رجلي ومش قادره اتحرك لوحدي وابوك مسافر واختك عندها انهارده 3 دروس الحقني يا ابني
جبل بقلق: حاضر يا ماما مسافه الطريق واكون عندك
طلع جبل بسرعه رامي بالله عليك اعملي انهارده اكةرزه عارضه بسرعه
رامي : ليه انتا عارف انه مش هاينفع احنا يومين ضغطه علشان تقفيل السنه الماليه
جبل بسرعه: بالله عليك حاول ماما وقعت في البيت وهي لوحدها بابا مسافر القاهره بيخلص شغل تبع المحل وجميله في الدرس
رامي بتفهم: طيب روح انتا وانا هاتصرف وأول ما تطمن عليها طمني وانا هاعدي عليك بالليل
جبل بسرعه : ماشي وجري بسرعه بره البنك وركب عربيته وهو سايق بجنون ومش متخيل معاناه والدته ايه وهي لوحدها فكر يتصل بحور بس عارف ان أمه مش بتتقبل حور
بيعد الدقايق والثواني لحد ما وصل
وصل جبل ودخل بسرعه وحتى مخدش باله من عربيه حور اللي مركونه جمب البيت
دخل بسرعه: ماما ماما انتي فين
ثريا طلعت من اوضته وهي كويسه
جبل بتنهيده واستغراب ولهفه: ماما انتي كويسه حرام عليكي اومال قولتيلي كده ليه جبتيني على ملا وشي
ثريا قعدت بهدوء : اقعد عايزاك
جبل بشك: خير يا ماما
ثريا بشر: انا وافقت انك تتجوز حور ومتكلمتش بس أقسم بالله يا جبل لو ما نفذت اللي هاقولك عليه تحرم عليا ليوم الدين ولو مت لا تدخل عليا ولا تحضر جنازتي ولا تاخد عزايا وهابلغ اخواتي بالكلام داه
جبل بقلق وخوف: في إيه يا ماما ليه بتقولي كده انا عمري ما عصيتك
ثريا بنظره مكر: حور
جبل بقبضه قلب: مالها
ثريا: تدخل عليها قبل الجواز تدخل البيت داه وهي مدام زي ما ضربتني وسط الحاره وكسرت عيني هايبقى الموضوع داه بيني وبينك وبينها وبس
جبل بذهول: انتي بتقولي ايه ولنفترض انا وافقت حور اللي بتخاف ربنا وحتي مبتسمحش بأي تجاوز بينا هتوافق
ثريا بسخريه: مالكش دعوه قولت ايه وبتمسكنه الحاره كلها بيعايروني كل ما اكلم حد يقولي اتشطري على اللي ضربتك وهزقتك امك بقت مسخه يا جبل بين الناس
جبل بإطمئنان لانه عارف حور مستحيل توافق على كلام أمه : موافق بس ازاي
ثريا بلؤم: بجد يا جبل
جبل بخوف من اللي جاي: والله العظيم موافق
ثريا : طيب تعالي معايا
جبل بخوف ورجليه مش شيلاه: فين
ثريا : تعالي معايا وانتا تعرف
اتحرك جبل وهو مسلوب الاراده مع أمه فتحت اوضته ولقى حور نايمه على السرير
جبل بذهول :حول بتعمل هنا إيه
ثريا : جبتها علشان ابني حبيبي سندي ياخدلي حقي
جبل بص لأمه وعقله وقف وبقى بين نارين نار قلبه ونار أمه
ياترى جبل هايقدر ينفذ كلام أمه ولا للقدر رآي تاني
……؟؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية تربية حواري)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *