Uncategorized

سكريبت أنت حمايتي الفصل الثالث 3 بقلم مروة جلال

 سكريبت أنت حمايتي الفصل الثالث 3 بقلم مروة جلال

سكريبت أنت حمايتي الفصل الثالث 3 بقلم مروة جلال

سكريبت أنت حمايتي الفصل الثالث 3 بقلم مروة جلال

إسلام بغضب: ابننا ايه انتي بتقولي ايه انتي انا عمري مالمستك 
ميرا بحزن مصطنع : فاكر يوم ما كنا سهرانين مع بعض وشربنا اهو ده اللي حصل 
إسلام بصوت عالي: ميرا انتي صاحبتي لو عاوزاني اساعدك قوليلي لكن تيجي تتبلي عليا فده اللي مش هرضي بيه 
بقلم : مروة جلال سيف بضيق: ايه اللي انا سمعته ده يا إسلام 
إسلام بتوتر : صدقني يا بابا انا معرفش حاجة عن الموضوع ده 
ميرا بكذب: لا يا عمو يعرف ويعرف اوي كمان اللي في بطني يبقي ابنه 
سيف بضيق: انا ماكنتش اعرف ان مخلف عيل كنت مفكرك راجل يعتمد عليه لكن خيبت ظني فيك “بقلم مروة جلال ” 
إسلام بمقاطعة: بابا صدقني مفيش حاجة حصلت بينا قولي حاجة يا ميرا قولي الحقيقة 
ميرا بتوتر : الحقيقة انك ابو ابني 
بقلم “مروة جلال “إسلام وهو يقترب منها: انا لحد الان كنت محترم معاكي لكن دلوقتي شكلي هعمل معاكي الغلط 
سيف وهو يصفعه بشده: اسكت يا حيوان عملت العملة وخايف منها 
إسلام بصدمة: انت بتضربني يا بابا 
سيف بغضب: لما تبقي قليل الادب يبقي تنضرب يا إسلام وشكلي كنت غلطان معاك لما عاملتك كراجل انت لسة عيل 
إسلام وهو ينظر لرنا : صدقيني انتي يا رنا انا مش كذاب 
رنا بعيون مدمعه: انا ماليش دعوه 
إسلام: لا ليكي دعوه لازما تصدقي يا رنا لازما 
سيف بغضب: وبتلعب كمان علي رنا لا ده انت طلعت كمان مش سهل 
إسلام بحزن: انا ماكنتش اعرف انك مش واثق فيا يا بابا ماكنتش اعرف كده خالص 
لينصرف بسرعة خارج البيت 
ميرا بخبث: سوري يا عمو علي اللي حصل بس انت عارف ان بنات الناس مش لعبه 
سيف : عندك حق يا بنتي وانا هتكفل بكل مصاريف الولادة 
ميرا بحزن مصطنع : بس ابني محتاج أبوه 
رنا بغضب: انا هطلع أرتاح يا عمو 
سيف بحزن: اطلعي يارنا 
ليردف مرة أخرى: وانتي يا ميرا اتفضلي جوه حفيدي لازم يفضل معايا 
ميرا بحزن مصطنع: شكرا يا عمو لانك ساعدتني انا ماكنتش اعرف ان إسلام كده خالص 
سيف بضيق: ماتجيبيش سيرته يلا اتفضلي جوه 
بقلم مروة جلال ميرا بحزن مصطنع: تمام 
__________________________________________
إسلام: انا مش عارف هي عملت كده ليه 
رامز: بس ممكن تكون فعلا صادقة يا إسلام 
إسلام: حتي انت لا يمكن تكون صادقة انا فاكر اليوم ده كويس انا كنت بعمل نفسي بشرب ده انا حتي اللي وصلتها البيت اليوم ده 
رامز باستغراب: وهي في بنت تشبه نفسها 
إسلام بغضب؛ معرفش بس انا لازم اتصرف اعمل ايه ؟! 
رامز : مفيش غير حل واحد انك تثبت كذبها 
إسلام : وده ازاي بقي ؟! 
رامز : تتجوزها 
إسلام: انت عبيط يا رامز ده انا كده بثبت صدقها مش كذبها 
رامز : زي ما بقولك كده وبعدين تراقبها وتراقب تصرفاتها وتشوف هي عملت كده ليه 
إسلام: طب مفيش حل تاني 
رامز بكذب: لا (ده طلعوا عصابه????) 
إسلام: وانا مش هتجوزها حتي لو اضطريت اني مرجعش البيت تاني 
رامز بضيق: تمام يا صاحبي بس انا كنت حابب اساعد بس 
إسلام بحزن: تشكر يلا بقي علشان عاوز انام 
رامز بحنق: اتفضل نام جوه 
ليدخل إسلام الغرفة 
ليسرع رامز بألاتصال بميرا: بقولك ايه انتي طلعتي فاشلة خالص 
ميرا : ليه بس ده الخطة ماشية الله اكبر 
رامز: الواد فاكر اليوم وعارف انوا ماشربش حاجة شكلنا كده هنطلع من المولد بلا حمص 
وهنا تستمع رنا الي كلماتها وتصدم بشدة 
ميرا : ما تخافش الراجل العجوز هنا شايلني علي كفوف الراحة وبكرة اجيب الفلوس ونتجوز يا حبيبي
رامز بتهرب: أن شاء الله بس اقنعوا يتجوزك 
ميرا: ماتخافش كده كل حاجة هتبقي احسن
رنا بخوف: يانهاري دي طلعت عصابة معني كده أن إسلام برئ انا لازم افضحها 
_____________________________________________
في صباح اليوم التالي 
رنا : انا هخرج شوية يا عمو انهاردة 
سيف: تمام يارنا 
رنا بخبث: ايه رأيك تخرجي معايا انتي كمان يا ميرا ونبقي أصحاب وكده 
ميرا : اوك يا رنا 
رنا : طب انا هروح اجهز انا بقي 
ميرا : وانا كمان هجهز 
رنا : تمام 
في غرفة رنا 
رنا: ألو يا إسلام انا عرفت انك برئ 
إسلام : بجد 
رنا : أيوة انا سمعتها امبارح بتكلم واحد اسمه رامز 
إسلام بصدمة: رامز ؟! 
رنا : ايوة انت تعرفه 
إسلام:ايوة 
رنا : المهم انا اخدتها علشان نخرج عاوزة اقابلك هناك في (…………)
إسلام باستغراب: ليه ؟! 
رنا : هفهمك هناك المهم تيجي ولو تعرف اللي اسمه رامز ده تجيبه معاك 
إسلام : حاضر هجيبه شكرا يا رنا 
رنا بخجل: العفو 
___________________________________________
إسلام بضيق: بقولك ايه يا صاحبي ماتيجي معايا مشوار 
رامز : مشوار ايه ده 
إسلام بمكر : هتعرف لما نروح 
رامز بتوتر : تمام يا صاحبي 
إسلام: طب يلا بقي 
رامز : اممممم يلا 
_________________________________________ 
رنا : معلش يا ميرا هدخل الحمام هسيب الفون معاكي 
ميرا؛ تمام يا حبيبتي اجي معاكي 
رنا : لا خليكي علشان الحمل وكده 
ميرا : حاضر 
رنا : بس بس 
لينتبه إسلام الي رنا وهي تناديه 
إسلام: بقولك ايه يارامز انا هدخل الحمام 
رامز : تمام هقعد علي لما تيجي 
ليتجه إسلام الي رنا 
رنا : بص بقي انا سيبت الفون بتاعي معاها بيسجل 
إسلام بتساؤل: طب ايه اللي عرفك أنهم ممكن يتكلموا هناك 
رنا بابتسامة: انا عارفة ثق فيا 
إسلام بابتسامة وهو يقترب منها: واثق فيكي يا رنوات 
رنا بخجل : طب ايه 
إسلام: ايه ؟!.
رنا بخجل: ابعد شوية 
إسلام: حاضر طب احنا هنروح امتي ليهم 
رنا : أتصدق انا فكرت في كل حاجة الا الحاجة دي 
إسلام: يعني انا وثقت في الشخص الغلط 
رنا : استني بس هنعرف أن شاء الله 
__________________________________________
رامز بضيق: انتي بتعملي ايه هنا ؟! 
ميرا بفرحة: حبيبي عامل ايه ؟! 
رامز:  ردي عليا
ميرا : كنت جاية مع رنا ودخلت الحمام 
رامز : شكلنا اتكشفنا يا متخلفة 
ميرا : انا متخلفة ولا انت اللي واحد حيوان وواطي وخاين كمان 
رامز : مش وقتك 
ميرا بغضب: لا وقتي انا اللي غلطانة اني سلمتلك نفسي وانا عارفة انك عمرك ما هتتجوزني 
رامز : ايوة عمري ماهتجوزك وهتجوز واحده شمال ليه انا أخري اطلع منك بمصلحة 
ميرا : يعني ايه 
رامز : يعني انا كنت بضحك عليكي علشان اطلع منك بمصلحة لكن طلعتي واحدة متخلفة 
______________________________________
رنا : شكلها سخنت 
إسلام بفخر : مش قولتلك أن الخطة هتنجح 
رنا : يا شيخ اتنيل ده انت من خمس دقايق كنت عمال بتدعي عليا 
إسلام: طب ايه هنعمل ايه دلوقتي 
رنا : اتقل يا نهار احمر دول هربوا 
يتبع..
لقراءة الفصل الرابع والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الاسكريبت : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية شغف الفهد للكاتبة ميار محمود.

‫7 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *