رواية يوميات عروسة مجنونة الحلقة السابعة 7 بقلم أسماء عبدالعظيم
رواية يوميات عروسة مجنونة الحلقة السابعة 7 بقلم أسماء عبدالعظيم
رواية يوميات عروسة مجنونة الحلقة السابعة 7 بقلم أسماء عبدالعظيم |
رواية يوميات عروسة مجنونة الحلقة السابعة 7 بقلم أسماء عبدالعظيم
امهاا سمعت صوت صويتهاا جريت عليهاا
_بخضه.. اسماء فيكي ايه بتعيطي ليه
_بدموع وخوفف… ماما احمدد
_ماله يا حبيبتي
_بخووف… انا نن حلمت ان حد كان مربطناا ومتنا احنا الاتنين.. انا لازم اشوفه
مسكت التلفون بدموع وخووف وبترن
_بدمووع.. مغلق يا ماما مغلق
_بحزن.. معلش يا حبيبتي اهدي ده مجرد حلم بس متقلقيش نامي بس
_لا مش عايزه انام لاا
_تعالي بس اقراءلك قراءن
وهديت في حضن امهاا وهي بتقرأ قراءن
_حمد لله علي السلامه يا بوص
_الله يسلمك..لازم ننفز بكره
_علم وينفز..المكان موجود دلوقتي
_استعناا علي الشقاا بالله
عند احمد
_صباح الخير يا بابا
_صباح النور يا ابني…
_عايز حاجه يا حبيبي
_عايز سلمتك
ونزل احمد راح الشغل
_ يا فندم
_في ايه يا محمد
_حضرتك في بلاغ عن مخزن في ضرب نار
_حضرلي البوكس بسرعه عشان نروح نعين المكان
_علم وينفذ يا فندم
واخد البوكس و طلع بيه علي المخزن
_افتحلي يا ابني الورشه دي
بابا الورشه بيتفتح واحمد دخل هو والعساكر
عند اسماء
_اسماء
_نعم يابابا
_مالك يا بنتي في ايه
_بحزن…مفيش يا بابا مديقه شويه بس
_هو انتي مش هتنزلي الشغل
_لا مش هروح تاني
_لي بس يا بنتي
_لا يابابا زهقت منه وكده كده انا هتجوز ملهاش لازمه الشغل..المهم حضرتك عيزني في ايه
_انا سيبلك يا بنتي فلوس مع امك عشان تنزلي تجييي اللبس بتاعك
_ربنا يخليك ليا يارب وميحرمنيش منك ابدا
_اه وحاجه كمان
_نعم
_احمد كلمني وقلي خليهم يروحو يشوفوا الشقه و المفتاح اهوو
_بصدمه… بابا كلمك امتي انا قلقانه عليه اووي مكلمنيش من امبارح
_وانا برضوا مكلمتهوش غير امبارح والمفتاح سابه قبل ما يمشي.. متقلقيش هو هيكون بخير
_ابتسمت بحزن… ان شاءلله هنبقي ننزل انا وماما
_ماشي يا بنتي عايزه حاجه
_عايزه سلامتك يا حبيبي
_اسماء يا اسماء
_نعم يا ماما
_امهاا استغربت حلتهاا شايفه في عنيهاا حزن حزن كبير جداا…. ايه يا حبيبتي مالك لسه برضوا موضوع احمد
_بحزن اه ياماما
_متقلقيش هيكون بخير.. يلا بقاا ادخلي اللبسي عشان نمشي
_بحزن… ماشي
ودخلت تلبس وتنزل مع ممتهاا
وعلي الناحيه الاخر عند احمد
_احمد انت مين يلاا انت وهو
_حالاا هتعرف ياباشاا
وفاجأه الكهربا قطعت وضرب النار اشتغل والنور رجع تانيي واحمد اختفيي
_رائد صاحب احمد…. احمد اخدو ولاد الك….
_هنعمل ايه يا فندم
_حصرليي كل المناطق الي حوليناا هناا
عند اسماء وهي في المول حست بنغزه في قلبهاا
_اسماء مالك وشك اصفر كده ليه يا اسماء
_مش عارفه يا ماما مش عارفه حسيت بنغزه في قلبي كده
_اهدي يا حبيبتي اهدي… مش مجرد حلم هيعمل فيكي كده.. تعالي بس نشوف المحل ده كده
_بكسووف.. ماما انتي جيباني محل لانجري.. لانجري يا ماما
_اه يا بنتي امال انتي هتتخدي ايه مع بيتك جلاليب تعالي يا مبخوسه يلا
دخلت وانبهرت من الي في المحل دخلت اختارت المناسب ليهاا ودخلت جابت لبس كتير اشكال والوان و الميكب بقاا بكل انواعه
_هاا خلاص كده في حاجه ناقصه
_تقريباا لا احنا جبناا كل حاجه
_طب يلا نطلع علي الشقه
_يلااا
وطلعوا على الشقه علي طول وواحد قبلتهم على السلم
_بصتلها بفضول.. هو حضرتك مين وجايه لي شقت الاستاذ احمد
_ابتسمت بسزاجه.. انا خطيبته وجين نوضب الشقه
_بفضول اكبر… بس انا عرفه يعني ان استاذ احمد مجهز الشقه كامله كلهاا
_امهاا ردت بضيق.. عن اذنك يا حبيبتي مش فضيين
وفتحوا الباب ودخلو
_ماما انتي لي كسفتيهاا كده
_بضيق.. كسفتهاا ايه دي وليه بومه
_وانتي يعني تعرفيهاا
_باين عليهاا وكمان فضوليه اوي يا بنتي تعرفي حد عنك حاجه بعد الجواز اوي دي اختر حاجه
_حاضر ياما….
ولسه مكملتش الكلمه اتصدمت من منظر الشقه
_يالهووووي ياماما ايه ده دي ولا الاقصر والله
_بصدمه.. ايه يا بت ده دي جميله اوي
_جداا يا ماما
الشقه كانت كبيره ووسعه جداا وعلي زوق جامد جداا واكتشفت ان زوقه عالي في كل حاجه والالوان متناسقه مع الركنه و السفره وكل حاجه متظبطه بلملي
_ماما ده مفيش تربايه هناا
_واضح ان كان في خدامه بتيجي تنفض هناا
_يمكن
_استني اول حاجه هنعملهاا
قامت مطلعه البخور وبخرت الشقه كلهاا
_انتي لازم مفيش اي حد يدخل الشقه دي
_لي بس
_يابنتي صدقيني لو حد دخلهاا احتمال البرج ده كلو يقع
_للدرجادي
_واكتر كمان النااس عنيهاا وحشه والله
_تعالي بس نرتب الحاجه دي
_يلاا
واخدو كل حاجه الهدوم في مكانهاا والميكب وكل حاجه
_بس كده خلصناا
_الحمد لله ربنا يتمملك على خير
_ربناا يخليكي لياا ياماما وتلفونها رن
_بلهفه وهي بطلع التلفون.. احمد لا مش احمد
_امال مين.
_ده زياد
_زياد مين
_مديري
_طب ردي
بعد شويه ردت
_الو
_الو يا اسماء هو عشان اديتك اجازه امبارح هتاخدي انهاردة كمان
_ازي حضرتك ياا استاذ زياد الاول
_الحمد لله يا ستي.. مجتيش الشغل لي..
_معلش مش هعرف اجي تاني انا مستقيله
_بزهول… يا بنتي انتي مجتيش غير يوم واحد بس
_اه انا اصلا مش بتاعت شغل يا عم انا اقعد في بيتي اكرملي.. وبعدان حضرتك اكيد هتيجي الفرح
_بصدمه.. فرح. فرح مين
_فرحناا انا واحمد
_بجد الف مبروك امتي
_االله يبارك فيك.. لسه الشهر الجاي
_علي العموم انا محترم رأيك جداا ومقدر انك عملتي كده عشانه
_ابتسمت….هو انا عندي اغلا منه
_ربناا يباركلك فيه ويوفقك في حياتك الجايه
_ابتسمت.. اللهم آمين
_مع السلامه
_سلام
_ها قلك ايه
_قولتله اني هستقيل ومش هكمل
_بضيق.. طب لي كده يا بنتي بس
_انا مرتاحه كده ياماما ولما اتجوز عايزه اخلي تركيزي في حاجه واحده يعني مع جوزي وبيتي مش الشغل
_مش عارفه بس مدام ده قرارك انتي اوله بيه وبمصلحتك… ربناا يقدملك الي في الخير
_اللهم امين
_ابتسمت… نمشي
_يلااا بيناا
عند احمد مربوط وقاعد علي كرسي و مغمي عليك
_كبلي يا ابني مايه علي الواد ده
جاب جردل مايه وكبهاا عليه واحمد فاق
_بتوهانن..انن انا فين هو في ايه
_انت هناا تحت رحمتي انا يا حلو
_بصدمه….ايه انت ازاي كده
_ابتسم..زي ما انت شايف كده كوبي يا حلو
_انا بحلم صح..اكيد بحلم مستحيل حاجه تكون زي كده
_ابتسم بخبث..لا في كده
_محمد…
_نعم يا بوص
_قلعله هدومه دي وانشفهاا وخد اي تلفون معاه واي حاجه منه حتي ال
_ال ايه السلاح كمان
_بغضب… ايه انت هتعمل ايه انت مين وعايز مني ايه فوكني يا جبان انت يا ووس….
_ضحك بستفزاز..هههههه ريح نفسك انت عارف انا هعمل ايه كويس لكن بقاا بناسبه ل انك تعرف انا مين فا دي مش دلوقتي خالص خالص
_بغضب..انا ههد الدنياا علي دماغك بس استناا بس
_خلاص يا حلو فات الاوان مش هتعرف تطلع من هناا ابداا ابداا ابدااا والمنطقه معزوله تماماا
_طب طب انت مين طيب قولي وانت عايز ايه
_ابتسم بخبث.. خطيبتك
_بصدمه… لا لا مستحيل اسماء
_اه
_دي اكتر انسانه انا حبتهااا في حياتي انت بتعمل لي كده
_مش لازم تفهم ومتقلقش علي الاموره بتاعتك هدلعهالك اخر دلع
بدأ احمد يزعق بكل ما في عشان يطفي الناار الي جواه والبني ادم المستنسخ ده هياخد مكانه و اخد لبسه غصب عنه والتلفون الي كان معاه فتحه ببصمته هوو وغير البصمه وعملهاا ببصمته والسلاح و كل حاجه كانت معاه
_يلا زي ما اتفقناا بس مش بغباء
وانقض عليه الاتنين ضربوا بوكسين في وشه ووحده في بطنه ووحده كمان في ضهره وطلع مطوه وضربوا في وشه
_تمام كده
_بيرد بتعب..مفترين والله بس يلا
_احمد بصلهم بزهول..انتوا انجننتو بتعملوا ايه
_اخرص يلا ملكش دعوه
_رد عليهم الشخص المجهول بتعب… ولاد ده امانه في رقبتكووا روقوا اخر ترويق
_من عنيناا يابوص
وخرج الشخص المجهول ده بتعب ورمي نفسه علي الارض وطلع التلفون بتاع احمد ورن علي رائد الي كان قالب الدنياا عليه
“خليناا متفقين ان الي هيكون بأسم احمد بعد كده الشخص المجهول ده تمام عشان محدش يتلغبط ????”
_احمد بتعب…رائد رائد الحقني
“طبعاا في ناس هتسأل ان ازاي عرف رائد هقولكوا عشان البرت الي فات لو فكرين جمع كل المعلومات عنه وعنهاا تمام ????”
_رائد بسرعه.. احمد يا احمد انت فين
_بتعب… انن اناا علي الطريق ومش عارف انا فين والتلفون قفل
_رائد بخوف … احمد يا احمد
_حددلي يا ابني مكان التلفون ده
_حاضر يا فندم
تتبعوو الرقم واخدو قوه وراحو لقوو مغمي عليه اخدو نقلو علي المستشفى علي طول
_ها يا دكتور طمني احمد ماله
_اطمن هو بخير دي حاله ضرب بس و درعه مجزوع بس مش اكتر الف سلامة عليه
_الله يسلمك.. هيفوق امتي
_كمان ساعه
_تمام يا دكتور متشكر لحضرتك
_ابتسم.. الشكر لله
وبعد سااعه احمد فاق
_احمد بتعب.. اهه اهه انا فين
_رائد رد عليه بلهفه… ارتاح ارتاح عملو فيك ايه ولاد الك… دول
_متقلقش هربت منهم.. وفاجأه التلفون رن
_تلفونك اسماء مبطلتش رن عليك ومرضتش اقولك عشان متقلقش
_مفيش مشكله
واخد منه التلفون و رد عليهاا
_بيمثل التعب.. الو
_اسماء بلهفه وبدموع … احمد حبيبي كده تغيب يوم كامل يا احمد هونت عليكي انا حاسه انك مش بخير قوليي متكدبش علياا ارجوك انا بموت والله من امبارح
_ابتسم..متقلقيش مجرد ضرب كده بسيط
_بصدمه…ايه لا لا انا لازم اجي انت فين بسرعه
_بتعب..هو احنا في مستشفى ايه
_مستشفي…..
_قلهاا…مستشفى…..
_مسافه السكه
_رائد قله…استريحت انك قلقتهاا عليك
_جدااا
وهو من جواه هيموت ويشوف الي احمد بيموت فيهاا دي ولما جمع معلومات عنهاا صمم انه يشوفهااا وبقاا عنده فضول كبير انه يشوفهاا
عند اسماء بعد المكالمه جريت لبست وجريت علي ابوهاا
_بدموع…بابا بابا الحق احمد في المستشفى انا لازم اروحله
_اهدي اهدي يا اسماء هنروح يلاا
ونزلو ركبوا تاكسي ووصلو قدام المستشفى ودخلو يسألو عليه
_بلهفة..لو سمحت كان في ظابط مصاب هناا هو فين
_قصدك يا فندم…النقيب احمد عبد الرحمن
_بلهفه وخوف…اه اه هوو
_اوضه 230
_شكراا
وجريووا علي الاوضه بلهف وخوف وفتحت الباب من غير ما تستأذن لقته وشه مش باين من كتر الضرب ونايم علي السرير قربت منه بدموع وقلبهاا بيدق بعنف خايفه عليه
_قربت بدموع وفاجأه اتحولت لزهول وصدمه..لا لا مستحيل انت مش احمد
صمت رهيب عم علي المكان وصوت ارتطام قوي حصل
يتبع..
لقراءة الحلقة الثامنة : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عوض من الله للكاتبة ندى حافظ.
كملى