روايات

رواية جميلة وشياطين الأرض الفصل الأول 1 بقلم منال عباس

رواية جميلة وشياطين الأرض الفصل الأول 1 بقلم منال عباس

رواية جميلة وشياطين الأرض البارت الأول

رواية جميلة وشياطين الأرض الجزء الأول

جميلة وشياطين الأرض
جميلة وشياطين الأرض

رواية جميلة وشياطين الأرض الحلقة الأولى

واحدة حقېرة زيك مستحيل تشيل اسمى وكل اللى بينا انتهى
جميله بذهول : مستحيل تكون انت احمد اللى حبيته فين ثقتك فيا انا جميله فاهم يعنى ايه جميله… تصرخ فى وجهه وهو يقف ينظر إليها نظرات احتقار ويخلع من يده دبلة الخطوبه …ويغادر … بقلم منال عباس
اعرفكم بنفسي بس اتمنى تتخيلوا المعاناة اللى عيشتها وهتعرفوا أن كلمه معاناة اقل ما يقال عن حالى هحكيلكم حكايتى واترك ليكم الحكم
أنا جميله عمرى19 سنه دا كان وقت ما خطيبي وحبيب عمرى ..😔فركش الخطوبه😔.. على قدر عالى من الجمال بس زى ما بيقولوا الجميلات أكثرهن حظا سئ …والدى من أثرياء البلد وليه هيبه وشنه ورنه …
بس للاسف والدتى زهرة قعدت خمس سنين بتلف على الدكاترة علشان تخلف ومفيش أمل ..مع أن كل الدكاترة أكدوا أن مفيش حاجه تمنع الحمل …بقلم منال عباس
طبعا والدى الحاج جابر الشرقاوى كل اللى حواليه اقنعوه أنه لازم يتجوز ولازم يبقي عنده عيال وعزوة
وما كدبش خبر وراح اتجوز على ماما الخدامه هنيّه
ومفيش شهور مراته حملت والشهور عدت بسرعه وخلفت ولد سماه وائل …
ماما فرحت لجوزها مع أن مراته نسيت نفسها وبقت تعامل ماما على أنها هى اللى خدامه بحجة أنها ام الولد.. بقلم منال عباس
ماما كانت ساكته وراضيه أصلها كانت بتحب بابا وفى يوم من الايام ماما قعدت تصلى وتدعى ربنا كتير يرزقها بالخلف لأن نفسها كانت ديما مکسورة وخصوصا أن بابا اهملها وكل حياته بقت ل هنيه وابنها وائل اللى قرب عمره على سنتين
فى اليوم دا زهرة نامت و ظهر ليها واحدة فى المنام لابسه اسود فى اسود وشكلها زى العرافة اللى بنشوفها كدا فى الافلام
العرافه : قومى يا زهرة كفايه نوم …قومى شيلى حملك على ايديكى والحقى اتهنى بيه ..
زهرة بفرحة : بجد انا حامل ؟!
العرافه : حامل وفى بنت جميله كمان …بس حظك يا زهرة انتى وبنتك ..وماكملتش لتستيقظ زهرة لتجد العرق يتصبب من وجهها وتشعر بالاعياء الشديد …بقلم منال عباس
قامت زهرة تتسند على الحيطان حتى تصل إلى حجرة زوجها …تطرق على الباب ولم تتحمل قدماها أكثر من ذلك لتقع مغشيا عليها
يفتح جابر الباب
جابر بخضه : زهرة ..مالك فيكى ايه ويحملها ويذهب بها إلى حجرتها ..
تأتى هنيه من خلفه
هنيه : انت مصدق الشويتين بتوعها دووول ..دى غيرانه منى من ساعه ما خلفت الولد ..
جابر : دى سخنه اوووى …وبتخترف وأخرج هاتفه ليتصل على الطبيب
الطبيب : مسافه السكه يا حاج جابر والف سلامه على المدام …
كانت هنيه تستشيط غيظا لقرب جابر مرة أخرى من زهرة
زهرة بصوت واهن : جميله …جميله
جابر باستغراب : جميله مين ؟
تردد زهرة باسم جميله .. بقلم منال عباس
حتى يصل الطبيب ويعاينها ..
الطبيب بابتسامه : مبروك يا حاج جابر
المدام حامل
جابر بفرحة وذهول : انت متاكد يا دكتور ..
الطبيب : ايوا يا حاج والمدام حامل فى الشهر الخامس كمان
هنيٓة : ازاى يعنى وهى كل شهر بتجيلها الدورة الشهرية لا مؤاخذة ..
الطبيب : دا حمل غزلانى …عادى
المهم هى محتاجه رعايه لأنها واضح انها ضعيفه اوووى ولازم تنام على ضهرها …
جابر : اللى هتقوله هيتنفذ بالحرف
دا يوم المنى …
غادر الطبيب
وفرحة جابر لا تتخيل وبقي فرحان
ان زهرة حبيبته هتخلف منه ومش ارض بور زى ما الناس بيقولوا عليها
زادت غيرة هنيه منها …
وبقت تفتعل المشاكل باستمرار مع زهرة …
عدت بقيه الشهور بصعوبه اوووى على زهرة
لحد ما جه يوم الولادة
كانت زهرة نايمه وقرب الوقت من الفجر … حلمت بنفس الست .. بقلم منال عباس
واقفه جنبها وبنفس الملابس السوداء وبتبصلها
العرافه : خلاص يا زهرة جميله هتبقي فى حضنك اتهنى بيها واشبعى منها قبل ما تفارقيها
زهرة پخوف وصړاخ : افارقها ليه ..بنتى هيحصل ليها ايه
العرافه بصوت مخيف : هيحصل ليكى
ويحصل لبنتك من بعدك وتخبطها على بطنها لتصرخ زهرة صرخه قويه يستيقظ جابر
ليسمع صوت بكاء طفله
جابر : بالله ..زهرة انتى ولدتى …سبحان الله
زهرة بۏجع : ولدت !! يعنى دا كان حلم ولا حقيقه
جابر : دى بنت جميله اوووى يا زهرة
انا هتصل على الدكتور يجى
وبعد وقت قصير يصل الطبيب
الطبيب : بسم الله ما شاء الله
مبروك يا حاج جابر بنت زى القمر
جميله اوووى ويقوم بقطع الحبل السري
زهرة : يعنى انا فى حقيقه دا مش حلم
الطبيب : ايوا يا ست زهرة ..دى اسهل عمليه ولادة شوفتها فى حياتى ووضع طفلتها بين يديها ..مرت الايام والسنين ..بقلم منال عباس
جمال تلك الطفله وروحها الخفيفه جعلت جابر ينجذب إليها أكثر من وائل
كانت جميله بمعنى الكلمه ..
كانت دائما زهرة تعتنى بها وتخاف من تلك الرؤيا ..ولا تدرى ما أخبرته بها العرافه حقيقه ام أنه مجرد حلم ..كانت دائما زهرة تقص على ابنتها ما حدث لها مع زوجة أبيها حتى أتت زهرة وتغير الحال للأفضل ..
كبرت جميله لحد ما بقت فى الاعداديه
ظهرت النتيجه وكانت الاولى على مدرستها اخدت الشهادة وهى بتجرى علشان تفرح والدتها ..
دخلت البيت لقت ستات كتير وكلهم لابسين اسود فى اسود ..وقفت خائفه تبحث بعينيها على والدتها
جميله پخوف : فين ماما
هنيه بشماته : امك ماټت يا جميله
وفى سرها عقبالك لما تحصليها …
جميله بصړاخ : ماما ماما
هنيه : بطلى صړيخ صدعتينى
ترد إحدى الجيران سميرة وهى الصديقه المقربه ل زهرة ..بقلم منال عباس
سميرة پبكاء : ياحبة عينى يا جميلة اتيتمتى من بدرى ..تعالى يا حبيبتي وتقترب منها وټحتضنها
تنظر لها هنيه بضيق
هنيه : خلاص يا جماعه عزاكم وصل واتفضلوا علشان عايزين نستريح
خرجت جميع النساء فى ذهول من جبروت تلك السيدة ..نظرت لها سميرة بذهول واكملت حديثها
سميرة شدى حيلك يا جميله ..ربنا معاكى ويحفظك يا بنتى وتركتها وغادرت
مرت الايام وجميلة منعزلة عن الجميع …
كانت هنيه كل يوم تحاول مضايقتها بأى شكل …كانت جميله مستسلمه لقدرها …كل اللى كان شاغلها أنها تتفوق فى دراستها وتحقق حلمها وحلم والدتها زهرة ..بأن تصبح مهندسه..بقلم منال عباس
لاحظ جابر معامله هنيه السيئه لابنته وتدليلها ل وائل على عكس معاملتها مع جميلة ..
جابر خفى شويه يا هنيه جميلة غلبانه ..
هنيه انا بربيها يا حاج ..انت شايف البنت كبرت ازاى وبقت فى ثانوى ولاحظت أن احمد عينه منها والبنت لازم يتكسر ليها ضلع
يطلع 24 …احمد بحجة أنه بيذاكر ليها
داخل وخارج علينا
جابر احمد دا متربي على ايديا …
هنيه بغيظ فهى تغار من علاقه احمد ب جميله …طب وكلام الناس .
.هو فى حد بيذاكر كل يوم البنت مهما اتعلمت مصيرها لبيت جوزها وكفاية كدا تعليم هى يعنى هتصرف علينا ولا ايه ..
جابر بس جميله دماغها فى الدراسه ..وعايزة تبقي مهندسه اد الدنيا كان نفسي وائل يكون زيها بدل ما هو خايب وملموم على الشله الفاسده اللى زيه ..بقلم منال عباس
هنيه انت السبب ..كل شويه تقوله جميله .احسن منك لما بقى الولد مش طايق نفسه ..
بقولك اهو جميله كبرت وجاى ليها عريس وكفايه كدا علام
جابر ما كل شويه يجيلها عريس ..بس البنت بترفض
هنيه بس دا ما يترفضش
جابر هو مين دا ..
هنيه دا اخويا حمدى ..انت شايف بقي كسيب اد ايه
جابر انتى اتخبلتى فى عقلك ولا ايه
هنيه انا قولت اللى عندى ..وياريت تفكر يا حاج بدل ما سيرتنا تبقي على كل لسان بسبب سي احمد دا كمان ..وتركته ودخلت حجرتها
وقررت أن تفسد كل شئ بين احمد وجميلة
ليأتى احمد من خلفها ..بقلم منال عباس
وائل الجميل ايه اللى مضايقه
هنيه الزفتة اللى اسمها جميلة ابوك متحيز ليها ..
وائل جميلة عايشه فى حالها هى مزعلاكى ف. ايه بس
هنيه انت كمان بتقول كدا ..انا عايزة اخلص منها بأى تمن
وائل طب سيبي الموضوع دا ليا والمهم بقولك ايه ايدك على الفين جنيه بسرعه ..
هنيه وهى تخبط على صدرها الفين جنيه ليه بقي ..
وائل هخرج اتفسح مع اصحابي
هنيه انت مش مكسوف من نفسك ..
الزفته اللى اسمها جميله ..بقت معاك فى نفس السنه يا موكوس من كتر ما انت بتسقط وتعيد السنه …
مفيش فلوس ولا خروج قبل ما تنجح فى الثانوية العامة …بنت زهرة مش احسن منك …
وائل يوووه
يا ماما ..فكك من الكلام دا اوعدك اذاكر وانجح بس إبي ب الألفين ..
هنيه اعمل حسابك دى اخر فلوس تاخدها منى وأعطته النقود ..بقلم منال عباس
وائل اسيبك بقي وابقي عرفي بابا وأخذ حقيبه ملابسه وغادر ..
تجلس جميله بحجرتها تذاكر دروسها
قبل مجئ احمد جارها
اعرفكم ب احمد
احمد شاب طويل القامه ذو لحيه صغيرة تزين وجهه ممشوق القوام
يعمل معيد بكليه الهندسه …لقد اوصته والدته بأن يعتنى بزهرة فوالدته سميرة كانت الصديقه المقربه ل زهرة
يأتى كل يوم لمراجعه دروسها ..يشعر ببعض المشاعر تجاه جميله ولكنه قرر أن يؤجل البوح بها إلى حين الانتهاء من الثانويه العامه…بقلم منال عباس
يرن جرس الباب …تفتح الخادمه
احمد عمى الحاج جابر موجود
جابر ايوا يا احمد يا ابنى اتفضل ..
ويأمر الخادمه بإحضار العصائر
احمد فين جميله علشان نكمل المذاكرة ..
جابر جميلة فى اوضتها ..بس انا عايزك فى كلمتين الاول
احمد باستغراب اه طبعا اتفضل
الحاج جابر جميلة بنتى زى ما انت عارف ان العين عليها وكل يوم عريس داخل وعريس خارج …وانا فكرت وقررت
احمد بقلق حضرتك قررت ايه انا مش فاهم حاجه ! بقلم منال عباس
جابر بما أن البنت فى النهايه ملهاش غير بيت جوزها ..انا قررت ……

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جميلة وشياطين الأرض)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *