Uncategorized
رواية عشق الآسر الفصل الأول 1 بقلم ملك مختار
رواية عشق الآسر الفصل الأول 1 بقلم ملك مختار
رواية عشق الآسر الفصل الأول 1 بقلم ملك مختار |
رواية عشق الآسر الفصل الأول 1 بقلم ملك مختار
يجلس علي مكتبه بكل هيبه ووقار ويحدث سكرتيرته وهو يقول
اسر: يعني اي عاوزه تستقيلي ومقولتيش ليه من بدري علشان نجيب زفت سكرتيره مكانك
السكرتيره بخوف: يفندم ده ظروف والله.. وانا بقول اهوه وهقعد لحد السكرتيره الجديده ماتيجي
اسر: بعصبيه: وطبعا سكرتاريه المدراء التنفيذيين واخدين اجازات
السكرتيره: ااه يفندم والمدراء قالولي اتصل بيهم وابلغهم نهايه شغلهم يفندم
اسر: طب اتفضلي وانشري اعلان عاوزين اربعه سكرتاريه ويكونو كويسين واهم حاجه يكونو تقدير كويس
السكرتيره: والخبره يفندم؟
اسر: مش لازم زفت… اتفضلي علي مكتبك وابعتيلي المدراء التنفذيين ولما احمد يجي خليه يدخل
السكرتيره: تمام يفندم
وخرجت
نتعرف بقي عليه
“اسر زايد الجارحي يبلغ من العمر 31عاما يدير سلسله شركات الجارحي جروب بعد وفاه والده لديه اامه واخته فقط وهو يحبهم كثيرا لا يحب النساء ابدا ويعتبرهم اداه لمتعته فقط زير نساء ولم تستطع اي فتاه للان ان تشغل عقله حتي،شخص عصبي وطبعه بارد
صاحب عيون رصاصيه حاده وبشره برونزيه وفك حاد يزينه خصلات الشعر وشعره غزير باللون الاسود وجسده رياضي فحينما يمشي يُرغم جميع الفتيات علي الالتفات لوسامته”
“سليم حسن الانصاري يبلغ من العمر 31عاما صديق اسر ويحبه كثيرا شخصيته قويه ولا يحب النساء ايضا لسببا ما ستعرف ف القصه يعتبر النساء خلقن لمتعته فقط يشبه اسر في الشخصيه لكنه مرح مع اصدقائه، صاحب عيون سوداء وشعر اسود وبشره قمحيه، يعمل مدير تنفيذي في شركه اسر”
“عمر محمود النبراوي يبلغ من العمر 29عاما صديق اسر وسليم يحبهم كثيرا يحب السهر والشرب والنساء لكنه عكس شخصيه اسر فهو شخص مرح كثيرا وكثير الكلام، صاحب عيون زرقاء وشعر اشقر وبشره بيضاء بفضل والدته الروسيه، يعمل مدير مبيعات تنفيذي في شركه اسر وهو شريكه”
“احمد زين الصياد يبلغ من العمر 29عاما صديق اسر وسليم وعمر يحبهم كثيرا ويتمني ان ييتعدوا عن طريق النساء شاب صعيدي الاصل لكنه يعمل مدير بنك،
طويل ولديه جسد رياضي لكن ليس كأسر لديه عيون بنيه قاتمه وبشره سمراء قليلا وذقن تعطيه منظر رجولي جذاب ويحب اخت اسر كثيرا لكنه خائف من يكون هذا انتهاك لحرمه بيت صديقه ”
“ليان زايد الجارحي تبلغ من العمر 22عاما كانت تدرس اداره اعمال ف باريس تحب امها واخيها اسر كثيرا، لديها عيون عسليه كوالدتها وشعر بني وقوامها رشيق وطويله مثل عارضات الازياء ومتواضعه جدا ليس لديها اصدقاء بعد اصدقاء الثانويه، تحب احمد صديق اسر لكنها تظن انه حب من طرف واحد”
“هدي محمود جمال سيده في 52من عمرها والده اسر وليان متواضعه كثيرا ذات قلب ابيض وتحب ابنائها جدا وتحب اصدقاء اسر مثل اولادها وتدعو الله ان يصلح حال اولادها”
“سوزان حامد الاسيوطي تبلغ من العمر28عاما صديقه اسر تريده لها بمفردها حتي تحصل علي ماله وشركاته تظن ان اسر يحبهاا لكنه يكرهها كثيرا، ذات عيون عسليه بلون الشمس وبشره بيضاء و جسد يشبه عارضات الازياء مغروره كثيرا وتظن ان الجميع عبيدا لديها”
عمر: صباح الفل يعم الكل
اسر ببرود: اطلع بره ي عمر وخبط علي الباب ولما اسمحلك تدخل ادخل
عمر: احلف بالله كده
اسر: عمر اطلع بره
عمر: طلع وقفل الباب وخبط وسمح له اسر بالدخول وجلس يتكلم بغيظ مكتوم
عمر بغيظ: مرتاح انت كده
“ثم دلفوا الجميع الي الداخل وبعد قليل فتح الباب ودخل منه احمد دون ان يطرق الباب”
احمد: السلام عليكم ي شباب
عمر بسرعه: اشمعناا هو دخل من غير ما يخبط والا انتوا مبتجوش غير ع الغلابه اللي زيي
اسر…: تصدق كنت هخرجه بس علشان كلامك والله ماهو خارج واتفضل اطلع بره
روح ع شغلك يلا
عمر: ااه ي قاسي خدت غرضك مني وبترميني
اسر بخبث: لا انا لسه معملتش حاجه تعالي يحبيتي وواوعدك مش هسيبك
عمر بخوف: هاا… لا ياخوياا شرف الواد زي عود الكبريت مره واحده وبيولع وانا عاوز ابقي ولد ولوود
سليم: ولد ولود برده عيب ع الموزه بتاعه امبارح
عمر: نبرتوا فيهاا جبتوهاا الارض البت بعد ما روحناا قعدت تعيط وبعدين اغمي عليهاا جبتهاا الدكتور طلع عندها صرع
“ضحك الجميع عليه “
ـــــــــــــ في مكان اخر ــــــــــــــ
“تدخل خيوط الشمس علي تلك الجميله النائمه تجعل من شعرها كانه خيوط ذهب مرصعه بتلك المنامه الورديه التي ماذادتها الا جمالا لتفتح عيونها ببطئ لتكتمل لنا تلك اللوحه “
نتعرف علي البطله واصحابها
“عشق مصطفي الالفي تبلغ من العمر 22عاما تخرجت اخيرا من كليه تجاره والدها ووالدتها متوفيان منذ كان عندهها 12عاما وكانت تعيش مع جدتها ولكنها توفت منذ ثلاث سنوات فكانت تعيش في شقه جدتها هي وصديقتيهاا تعمل ف كافي شوب، مرحه كثيرا لكنها طيبه وبريئه قصيره وجسدها جميل، ذات عيون خضراء متداخله باللون العسلي الفاتح وبشره بيضاء صافيه وشفاه مكتنزه بلون الكريز وشعر بلون الشمس تحب اصدقائها كثيرا”
“ندي النشار تبلغ من العمر 22عاما ف كليه تجاره ايضا صديقه عشق وانتيمتهاا تربت في دار ايتاام ولا تعلم عن والديها شيئا تعرفت ع عشق ف اول سنه بالكليه وتعيش مع عشق بنفس الشقه وتعمل في محل بيع ازهار تخرجت ايضا، بشرتها قمحيه قليلا مائله للابيض ذات عيون بلون القهوه وشفاه بلون الورد طولها مناسب مثل عشق وجسدها رشيق تحب عشق كثيرا”
“ملك حمزه النجعااوي تبلغ من العمر 22عاما تدرس ف كليه تجاره ايضا مثل عشق وندي وتحبهم كثيرا هي فتاه صعيديه الاصل لكن بعد وفاه والدها ووالدتها بسبب الثأر تركت الصعيد وكانت تعيش في مصر مع خالتها وابن خالتها ولكن عندما دخلت الكليه سكنت ف الشقه مع عشق وندي، ذات عيون بلون العسل الصافي وشعر باللون الاسود ووجه ابيض وجسد رشيق ايضا ومتوسطه الطول”
عشق بنوم: صباح الخير ي صداع
ندي: بقي انا صداع الحق علياا بصحيكوا علشان تلحقوا الشغل بدل ماتترفدي
عشق بفزع: يانهار ابيض الشغل
“ذهبت سريعا وتوضت وادت فريضتها بالطبع واارتدت ملابسهاا التي كانت عباره. عن سلوبيت جينز واسعه من القماش بالون البيبي بلو وطرحه بلون ااوفوايت وكوتشي رياضي اوفويت واخذت شنطتهاا وركضت الي العمل”
ندي: استعنا ع الشقي بالله….. ملااااااااااااااااااااااك
ملك بفزع: اايه اايه مين بيولع… مين مات
ندي بابتسامه سمجه: صباح الخير ي لوكه
ملك: يالههوي علي حركات العيال بقالنا اربع سنين عايشين مع بعض اكبري بقي اكبري
ندي: حاضر لما تبطلي تصحي متاخر وتنامي نوم الاموات ده هكبر من عيوني
ااه والساعه 8علي فكره
ملك.: ينهار ابيض مدير الشغل هيعمل مني بطاطس محمره
“ذهبت وادت فريضتها وارتدت ملابسها التي كانت عباره دريس باللون الكاشميري وطرحه بلون الاوفويت وكوتشي رياضي اوفويت واخذت جقيبتها وركضت الي العمل ايضا “
ندي: والله شكلهم يضحك الحمد لله انا اجازه النهارده
“رتبت البيت ونزلت الي السوبر ماركت لتشتري بعض الاغراض الخاصه بالمنزل”
ـــــــــــــــــ في العمل ـــــــــــــــ
عشق بهدوء: تحب تطلب حاجه يفندم
الشخص بخبث: اكيد هطلب
عشق: تحب تطلب اي ي فندم
الشخص: انتي ي قلب الفندم من جوه
عشق: نعم.. انت بتقول اي
الشخص: اسمعي بس وكله بتمنه
عشق: اسفه يفندم طلبك مش عندنا واتفضل بقي اطلع بره
الشخص: اطلع بره انتي اتجننتي والا ايه يبت انتي
المدير: فيه اي ي فندم بس اي ي عشق
عشق بدفع: يفندم البيه كان..
الشخص: بقولها عاوز قهوه ساده لاقيتها بتقولي معندناش واتفضل م عارف وكلام كده
المدير: انتي ععارفه ده الشكوي الكام منك ي عشق
عشق: والله يفندم ده كدااب
المدير: بس ي عشق كفايه بقي كل الي قبله كانوا كدابين برده اتفضلي انتي مرفوده وحضرتك استريح ي فندم وهخليهم يجيبوا لحضرتك قهوه دلوقتي
“عشق ذهبت وهي لاتدري ماذا تفعل فهو حتي لم يعطيها الحق لتدافع عن نفسها هل ستجد عمل جديد كانت تمشي وهي حائره لكي تذهب للبيت وكانت غافله عن تلك السياره ”
“عند اسر كان ذاهب الي البيت وهو يتحدث في الهاتف مع والدته فجاه ظهرت امامه فتاه لم يستطع تجاوزها فخبطها بالسياره كان ينزل من السياره وهو غاضب وبشده عن تلك الحمقاء في نظره التي لم تكن واعيه للطريق لكن عندما نزل”
اسر:ايه ي غبيه انتي ده حد يمشي في الطريق بالغباء ده
عشق بغضب:انا اللي غبيه ماتشوف مين فينا اللي سايق ي متخلف انت انت مفكر نفسك اي علشان ربنا اداك عربيه هتدوس بيهاا علي خلق جاتك قرف
“كانت تشتمه وتسبه بغضب بينما كان هو ساره ف تلك العيون ويردد بداخله سبحان الله افاق من شرووده ع صوتها وهي تقول “
عشق:جاتكوا القرف غلطان ونازل يزعق الحيوان
اسر:لمي نغسك يبت انت متعرفيش انا مين
عشق:محصلنااش القرف وملناش الشرف علشان نعرف البيه يبقي مين..كنت ناقصك انااا
“امسك اسر يديها وهو يقربها منه ويقول “
اسر: انا عارف الحركات ده كويس اووي بترموا نفسكوا قدام العربيات وبعدين تاخدوا برده اللي عاوزينواا
“اخرج من جيبه المال وهو يضعه في يدها التي تحاول هي وبشده انت تخلصها منه وهو يقول “
اسر بسخريه وخبث:خدي دول ي مزه وتعالي بيهم بس ممكن اديكي اكتر لو انبسطت منك
“ثم اخرج كارت من جيبه “
اسر:تعالي العنوان ده وهتلاقي المفتاح تحت الفرشه وادخلي واستنيي هتلاقيني جايلك وتاخدي اللي انتي عاوزاه
“صفعه مدويه سقطت علي وجه اسر وبقوه وهي تبكي وتنظر له باحتقار وتقول”
عشق باحتقار:الفلوس ده خليهالك هتنفعك في يوم من الايام صدقني والكارت ده للزباله اللي زيك بس
“ثم قطعت الورق والقته في وجهه هو والمال وتركته وذهبت بينما اسر واقف بمكانه والغضب يتاكله بشده ثم ركب سيارته وغادر الي الشركه مره اخري ”
ـــــــــــــــ في الشركه ـــــــــــــــ
اسر في عقله
ااه يبت الكلب بقي انا تمدي ايدك عليا وتبصيلي باحتقار طب وانا البصه وجعتني ليه مازيها زي غيرها يولعوا كلهم
لا بس هي شكلها مختلفه اووي عنهم
مختلفه اي كلهم زبالة زي بعض وكلهم عاوزين الفلوس بس
بس هي مخدتش الفلوس ورمتهالي
اكيد من الشويتينن بتوعهاا علشان الخطه
خطه اي ده حتي متعرفنيش
لا اكيد تعرفني بس شويه حركات بتعملهم
ااااه ي دماغي بس بس بقي انا يبنت الكلب تضربيني القلم ده ورحمه ابويا لارده غالي بس لو شفتك تاني اصبري علياا
“فاق من شروده علي صوت السكرتيره وهي تقول”
السكرتيره:الميتينج هيبدا كمام نص ساعه يفندم
اسر:طيب قولي لسليم وعمر يجهزوا
وااه اي اخبار السكرتاريه الجديده
السكرتيره؛اللي اتقدموا النهارده يفندم مش موهلات علشان كده منفعووش
اسر …:طيب روحي انتي
“رجع يفكر مره اخري ف تلك الفتاه “
ــــــــــــــ في المنزل عند عشق ـــــــــــــــــــــ
ندي:يحبيبتي علشان خاطري اهدي من ساعه مارجعتي وانتي قاعده كده طب احكيلي مالك واي اللي حصل وهنحله مع بعض
عشق ببكاء:الحيوان رفدني.
وسردت لها كل ما حدث
ندي:الزباله الواطي معلش يرووحي ان شاءالله هنلاقي شغل تاني
ملك:واذا كان علي الحيوان بتاع الشارع ده فانتي خدتي حقكك يرووحي بس ضربته بالقلم ليه
عشق.علشان هو قالي
ملك: الحيوان
ندي: الحقير
ملك: ده كان المفروض مسكتي طوبه كبيره وخبطتيله الازاز
ندي: وتمسكي حته من الازاز وتغزيه ف بطنه
ملك: وبعدين تقومي قالعه الكوتشي وانزلي بيه ع وشه
ندي: وبعدين…
عشق:بس بس هو كده هيبقي فيه بعدين صلوا على النبي
ندي وملك:عليه افضل الصلاة والسلام
ندي: طيب يحبيبتي انا هقوم دلوقتي اخد شاور وادور علي شغل لينا احنا التلاته
عشق: ليه احنا التلاته
ندي: طالما هنشتغل بقي نشتغل بمؤهلاتناا
ملك: والله البت ندي معاها حق جدعه ي نونه
قاطعهم صوت رنين هاتف ملك لتظهر الصدمه عليها…
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا