روايات

رواية احببته رغم قسوته الفصل السادس عشر 16 بقلم ملك محمد

رواية احببته رغم قسوته الفصل السادس عشر 16 بقلم ملك محمد

رواية احببته رغم قسوته البارت السادس عشر

رواية احببته رغم قسوته الجزء السادس عشر

احببته رغم قسوته
احببته رغم قسوته

رواية احببته رغم قسوته الحلقة السادسة عشر

البنت اتكلمت وقالت:انا مراته يا حبيبتي …
جميلة:مراااته ..انت اتجوزت عليا يا دياااب …بعد كل اللي حصل ده وفي الاخر تتجوز علياااا… امي طلعت خااي”نة …وابويا الحقيقي طلع راااشد…وعيشت سنتين في الغربة متبهدلة ومعايا بنتك …ده غير كسرة قلبي بسبب اني كنت فكرة اني بقيت أرملة وان انت مو”تت وسيبتني لوحدي انا وبنتك يا دياب ….
وفجأة جميلة وقعت من طولها .
ريم جريت عليها وهي بتعيط و بتقول :مامي مامي اثحي اثحي يا مامي.
دياب جري علي جميلة وقال :جميلة يا جمييلة …. فوقي يا جميلة فوقي .
دياب شال جميلة علي كتفه وخد في أيده ريم وبص للبنت وقالها بحدة:وانتي حسابك معايا بعدين يا سارة .
دياب جري بجميلة علي اقرب مستشفي ….
دخلت جميلة علي ترولي ومعاها الدكتورة .

 

 

 

ريم لدياب :عمو عمو …هي مامي مث هتثحي .
دياب خد ريم في حضنه وقالها :لا يا حبيبتي مامي هتصحي وهتبقي كويسة ….وبعدين قوليلي يا بابا مش عمو .
ريم :اثل مامي قالتلي أن بابا في السما….هو وحشني اوي اوي يا عمو .
دياب بتأثر من حالة بنته:لا يا حبيبتي انا بابا الحقيقي والله وانتي كمان وحشتيني اوي يا ريم …ومتخافيش انا معاكي وماما هتثحي كمان شوية وهتبقي كويسة .
ريم بعياط:مامي وحشتني اوي اوي يا بابا .
الدكتورة خرجت من اوضة جميلة وقالت لدياب :المدام فاقت .
دياب :طب هي كويسة .
الدكتورة :واضح انها اتعرضت لصدمة أدت أن ضغطها وطي لكن هي كويسة .
دياب اتطمن وشال ريم ودخل علي جميلة اللي كانت باصة في السقف و سرحانة .
دياب :جميلة.
جميلة فاقت من شرودها وبصت لدياب .
دياب :متزعليش مني يا جميلة ومتكبريش الموضوع اوي كدة انتي عارفة اني بحبك .
جميلة بتريقة:اه انا ليه مكبرة الموضوع اوي كدة …ابقي متمرمطة ومش لاقية حد يقف جنبي ….وقررت اني من بعدك مش هتجوز تاني رغم اني في عز شبابي وارجع الاقيك متجوز …متجوز عليااا يا دياب .
دياب :اسمعيني بس انا …
جميلة بمقاطعة :تعالي يا ريم يا حبيبتي اقعدي جنبي .

 

 

 

ريم بلطف وبراءة اطفال :مامي …بابي طلع طيب اوي وبيحبك اوي .
جميلة ضحكت بدون ما تحس وقالت لها :تعالي …تعالي يا قلب مامي .
ريم قعدت جنب جميلة وقالت لها : مامي انا عايزة اكل .
جميلة :ماشي يا حبيبتي .
دياب بترجي :علشان خاطري يا جميلة سامحيني …وبعدين ده ..ده جواز علي الورق بس والله .
جميلة بانتهاد:نتكلم بعدين يا دياب ..بس ده مش معناه اني هسامحك .
جميلة قامت وسالت ريم وقالت لها :يلا يا قلب مامي علشان نروح …وجميلة خارجة من الاوضة دياب من وراها قالها :هو مين اللي خلاكي تسافري .
جميلة لفت وبصت له وقالت :نتكلم بعدين يا دياب …وبعدها قالت بتساؤل:هي ريهام فين ؟
دياب :في البيت .
جميلة بصدمة :في البييت …هي ..هي مسافرتش.
دياب عقد حواجبه وقالها :سافرت !….سافرت فين .
جميلة خدت الصدمة التانية وقالت له:يعني …يعني ريهام مسافرتش .
دياب :أيوة يا بنتي والله ما سافرت ….هو في حاجة ولا ايه.
جميلة :لا …لا مفيش حاجة.
دياب بعدم تصديق:جميلة .
جميلة :مفيش حاجة يا دياب يلا نروح .

 

 

 

خدها دياب وروحوا البيت …
“في البيت بقلمي “#Malak_mohamed
فتحت ريهام باب البيت لقيت جميلة .
ريهام بصت لجميلة بصدمة وقالت :أز …ازيك يا جميلة .
جميلة ببرود مصتنع:اهلا ..ازيك يا ريهام .
ريهام :اتفضلي يا جميلة اتفضل يا دياب ….ايه ده مين البنوتة دي يا دياب .
دياب :دي ريم …بنتي انا وجميلة .
ريهام بصت لجميلة وقالت لها :انتي رجعتي من السفر انتي يا جميلة …وبعدين هو انتي كنتي حامل .
جميلة ببرود بردو :رجعت انهاردة يا ريهام …واه كنت حامل قبل ما اسافر …قوليلي بقا انتي رجعتي من السفر أمتي .
دياب بعدم فهم وحدة:ريهام …انتي كنتي تعرفي أن جميلة مسافرة وبعدين سفر ايه اللي بتتكلم عنه جميلة .
ريهام بتوتر :اه ..اه كنت أعرف يا أبيه …بس .
دياب بحدة وغضب:مبسش يا ريهام …وانتي قولتي ليه أن جميلة ماا”تت ردي علياااا…وسفر ايه اللي بتتكلم عنه .
جميلة بحدة :هي قالت لك اني مو”تت كماااان .
ريهام بتوتر وخوف :اس ..اسمعوني …انا عندي أسبابي …انا عارفة اني غلطانة بس ده كان الحل الوحيد والله .
دياب بدأ يهدي وقالها :احكيي ..احكي يا ريهام .

 

 

 

ريهام :بداية الحكاية يا دياب …لما جيت لكم البيت …لما جيت وانا بقولكم الحقوني ….ساعتها كنت عرفت أن راشد يبقا مش ابونا …طلع جوز امنا الله يرحمها …بس طلع ابونا عايش بس ..بس انا معرفهوش …المهم أنِ سمعت راشد بيقول انه عايز يقت”لك وياخد المليون جنيه …بعدها هو شك أن حد سمعه وكان مستعد يقتلني بسبب كدة …بعدها عرفت أن جميلة ابوها راشد مش لطيف وان والدتها كانت حامل من راشد…كل ده سمعته وحد من رجالة راشد سمعني وجري ورايا لحد هنا …بعدها صوب الرصاصة وجت عليك …روحنا المستشفي ..وعرفت أنهم هيحاولوا يقت”لوني انا وجميلة..خليت جميلة تسافر …وانا قعدت لاني طلبت من صاحبك في الشركة يساعدني .
دياب اتنهد وقالها :كل حاجة انا عارفها إلا أن راشد يبقا جوز ماما .
جميلة بتصديق:مصدقاكي …مصدقاكي يا ريهام .
دياب :صاحبي مين بقا اللي ساعدك …
ريهام :سيف .
جميلة. :قولي بقا يا استاذ دياب …ايه حكاية جوازك عليا دي .
دياب بتوتر :دي صاحبة داليا ..كان لازم اتجوزنا .
جميلة بعصبية :صااحبة مييين !
دياب :أهدي يا جميلة …انا اتجوزتها علشان اعرف حكاية اسرار داليا وبسبب مشاكل كدة .
جميلة بتعب : ماشي يا دياب ..انا هخرج اتمشي لوحدي خلي بالك من ريم وأكلها علشان هي جعانة .
دياب :خلاص ماشي براحتك يا جميلة .
خرجت جميلة وبدأت تتمشي برا الفيلا والشارع كان فاضي لحد ما جيه حد من وراها وحط علي بوقها مخد”ر …وهوب وقعت من طولها….بصلها الشاب بحب وقال اخيرا جيتك يا حلوة ….

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية احببته رغم قسوته)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *