روايات

رواية شيئ من الخوف الفصل الأول 1 بقلم رحاب القاضي

رواية شيئ من الخوف الفصل الأول 1 بقلم رحاب القاضي

رواية شيئ من الخوف البارت الأول

رواية شيئ من الخوف الجزء الأول

شيئ من الخوف
شيئ من الخوف

رواية شيئ من الخوف الحلقة الأولى

وقبل ما نبدا حكايتنا اعرفكم بنفسي انا الدكتور سلوي عندي خمسه وأربعين سنه دكتوره نفسيه في مستشفي امراض عقليه وعصبيه..
ديما بيقولو علي اي مريض نفسي مجنون، بس نسيو يقولو او يفهمو ان اي حد. دخل المستشفي دي مش مجنون ولا مريض نفسي، لا دي ناس اتأذت وتعبت من مرضي نفسين كانو عايشين معاهم..
والحكايه اللي هحكيها النهارده تعتبر من اصعب وابشع الحكايات اللي سمعتها، وخلتني اقول هو الظلم الكتير والقسوه والخوف ممكن توصل البني ادم انه يتحول لوحش او شيطان ما عندوش رحمه..
تعالو قبل ما احكيلكم الحكايه بتاعت النهارده اعرفكم علي صاحبة الحكايه النهارده واللي اسمها سماء بنت زي ما بيقولو تقول للقمر قوم وانا اقعد مكانك، اتولدت من غير اب وام..
باباها ربنا مات بعد ما عمل حادثه هو ومراته مع بعض حادثه ومامتها كانت حامل فيها كمان تعبت اووي في الحادثه وهي كمان ماتت بس سماء طلعت من بطن مامتها عايشه والكل قال دي معجزه انها اتولت من جسم ام مش عايشه اصلا..
واخدها عمها ومرات عمها لما اتولدت وربوها مع ولادهم وكان عندهم ولدين اكبر من سماء واللي حصل وقتها..
فوزي العم
كلام ايه ده يا استاذ نعيم، بنت اخويا دي بتي وهتتربي وسط ولادي ما تقولي حاجه لجوزك يا سهير..
سهير
يعني هي بنت اخوك لوحدك ما بنت اخويا انا كمان، بقولك ايه يا فوزي انت ولادك صبيان انا ما حلتيش غيرها بنت واحده سيبهالي وانا هربي الاتنين سوا..
فوزي
العيال كلهم صغيرين ولما يكبرو يبقي يحلها حلال يا سهير، هاخد انا البنت بقي وفايزه مراتي هتشيلها في عينها…
_وقام فعلا مشي واخد. معاه سماء، وكان نعيم جوز سهير مدايق وقال..
نعيم
والله انا صعبانه عليا البت الصغيره دي اللي هتتبهدل معاهم هناك انتي عارفه اخوكي طبعه هو ومراته وبلدهم الارياف دي هيطلعو البنت مش واخده حقها لا في العيشه ولا في التعليم..
سهير
يا اخويا البت لما هتكبر تحمد ربنا انها لقيت حد. يربيها اصلا، وبعدين انا ما كنتش عايزها تتربي مع بنتي انا عايزه خيرنا كله يبقي لبنتنا وبس.
نعيم
لا والله اومال ليه كنتي عامله فيها العمه الحنينه وعايزه تاخدي البنت تربيها..
سهير
هو انت صدقت انا بس عايزه ابان قدام فوزي اخويا اني باقيه علي البت عشان الحاجات اللي بيبعتها من البلد تفضل تيجي وافضل قريبه منه..
نعيم
انتي ايه الطمع ده با وليه، اعملي خير عشان ربنا وعشان تلاقيه في بنتك الواحد مش عارف ايه اللي مخبيه ليه ربنا ما يمكن اا
سهير
فال الله ولا فالك ليه بس الكلام الوحش ده. علي العموم دي بنت اخويا وانا هعمل اللي يريحني وما ليش دعوه بحاجه تانيه..
قام نعيم وقال
انا نازل اقعد تحت وروحي شوفي بنتك جوه لتصحي وربنا يهديكي يا سهير علي نفسك..
خلص كلامه ونزل ودخلت سهير اوضتها وطلعت علبة الدهب بتاعت ام مياده وقالت لنفسها…
سهير
الحمد لله وان مرات اخويا ما لهاش حد يدور وراها ولا حد اخد باله من الدهب ده، اهو ده كله هيبقي ليا انا ولبنتي..
وفي البلد بتاعت فوزي اول ما وصل وادي البنت لمراته فايزه وقال..
فوزي
خلي بالك من البنت بقي يا فايزه دي لسه عمرها كام يوم..
فايزه
ايه يا اخويا هو انا مش كفايه عليا العيال جايبلي هم كمان انشغل بيه..
فوزي
يا فايزه دي بنت يتيمه وبنت اخويا، خلينا نربيها مع الولاد ونبقي عندها تلات عيال بدل اتنين وربنا يباركلنا فيهم.
فايزه
اربي بنت مش بنتي ليه واخلطها في عيالي، وبعدين انت عيالك رجاله هنربي وسطهم بنت ازاي اتقي الله في كلامك شويه..
فوزي
اتقي الله انتي يا وليه يا خرفانه دول لسه عيال وبنت حتت لحمه حمرا علي ايدك ومقسيه قلبك عليها، واسمعي بقي اخرة الكلام البنت دي هتتربي هنا وسط عيالنا ولو انتي مش هتقدري تربيها يبقي اتفضلي علي بيت ابوكي وانا اجيب وحده تربيلي التلاته..
فايزه
خلاص يا اخويا هيتخرب عليا ولا ايه بسبب البنت دي، هربيها وامري لله واهو كله بثوابه..
فوزي
عليكي نور كله بثوابه، والبت دي لو لقيتك مهمله فيها او بتعامليها مش كويس انتي عارفه انا هعمل فيكي ايه…
فايزه
يا اخويا دي عيله صغيره وبرضو انا عندي قلب بس كل الحكايه انا مش عايزه اتعب وما صدقت العيال كبرو ودخلو المدرسه وقولت ارتاح..
فوزي
والله استني بس كرم ربنا ليكي بعد ما نربي البنت دي، المهم انا لسه ما سميتهاش ومش عارفه اسميها ايه..
فايزه
الله يا فوزي بص عينيها لونها ازرق زي السما..
ابتسم فوزي وقال
انا خلاص لقيت الاسم اللي هسميه ليها،انا هسميها سمااء يلا خدي سماء وخدي الفلوس دي وانزلي هاتيلها شوية هدوم حلوين
فايزه
طيب هو ينفع طيب نجيب للبنت وما نجيبش لولادك هات بس قد الفلوس دول اهو نفرح العيال..
وطلعلها فوزي الفلوس وقال
خدي يا ستي اهو، وربنا يقدرني واجيبلكم كل اللي انت عايزينه..
واتربت سماء فعلا مع بيت عمها، وكانت كل ما تكبر كل ما جمالها يزيد اكتر وكان اي حد يشوفها ينبهر بجماها وهدؤها،ولحد. ما بقي عندها 18 سنه واللي حصل..
كان راجع فوزي من الشغل وقربت منه سماء وقالت وهي مبسوطه..
سماء
باركلي يا عمي انا نجحت وطالعه الاولي علي الثانويه العامه..
فوزي فرح وقال
بجد. يا سماء الف مبروك يا بنتي ربنا يباركلي فيكي وتعيشي وتفرحيني..
دخل عادل ابن عمها وقال
البركه فيا علي فكره انا اللي كنت بذاكرلها ولا ايه يا سماء..
سماء
علي كام مره شرحتلي فيهم، وبعدين واحد. زيك في كلية الطب اكيد مش فاضي اشرحلي انا..
ضحكك فوزي وقال
هههههه اكيد انتي معاكي حق يا سماء ينفع نفسه الاول وبعدين يتكلم..
وعلي الكنبه جنبيهم كان قاعد يحيي ابن فوزي ومعاه فايزه امه وقال يحيي وهو مدايق..
يحيي
شايفه يا ماما بتتكلم مع عادل ازاي وانا مش مداياني اي ريق حلو..
فايزه
لا وكمان عايزه تدخل كلية الطب وابوك يصرف عليها..
يحيي
وفي الاخر الدكتور ياخد. الدكتوره وانا اقعد بقي اغني ظلموه..
فايزه
فشررر طيب استني عليا ان ما خليت البنت دي تبقي ايامها معدوده هنا ما ابقاش انا…
يحيي
يعني ايه الكلام ده يا ماما انا مش عايز سماء تسيبني انتي عارفه اني بحبها واني مش هكمل تعليمي عشان اشتغل واتجوزها بسرعه..
فوزيه
اتنيل علي خيبتك انت اللي مش فالح في التعليم ما تاخدش البت دي حجه عشان تبطل تروح الكليه ويارتها كليه عدله حتي..
يحيي
خلاص طيب يا ماما المهم اتصرفي بقي وشوفي حل في الموضوع ده، عشان لو عادل اتجوزها انتي ما تعرفيش انا ممكن اعمل فيهم كلهم ايه
فايزه
هتعمل ايه يعني اتنيل علي خيبتك، وسيبني انا احل الموضوع ده…
وتاني يوم راحت عندهم. سهير اللي كانت لابسه هدوم غاليه ودهب في ايديها وقعدت مع فايزه وقالت..
سهير
خير يا فايزه جيباني من القاهره لحد هنا علي ملي وشي كده ليه، خير ان شاء الله حصلت حاجه ولا ايه؟..
فايزه
لا كل خير ان شاء الله بس ايه الصيغه دي كلها والهدوم دي يا حبيبتي، كل ده من المشروع اللي فتحتيه..
سهير
اومال يعني هكون جيبتهم منين، اهو المشروع بقي دلوقتي مدخل همه بالعافيه..
فايزه
لا والنبي بقي كل الشياكه دي ومدخل همه بالعافيه، بس الا هو انتي جيبتي الفلوس بتاعته منين؟..
سهير بحده
جرا ايه بقي يا مرات اخويا هو انتي جيباني هنا تحققي معايا علي لبسي وشغلي ما تقولي في ايه انا عايزه ارجع قبل الشمس ما تغيب..
فايزه
هقولك يا حبيبتي، بنت اخوكي البت كبرت واحلوت وادورت وبقيت تقول للقمر قوم وانا اقعد. مكانك وانا عندي اتنين رجاله في البيت والشيطان شاطر..
سهير
من غير ما تكملي فهمت اللي عايزاه من كلامك ده، اسمعي عايزه تجوزيها لواحد. من ولادك. عندك. يحيي انما الدكتور عادل ده هيتجوز عزه بنتي..
فايزه
جواز ايه يا اختي دلوقتي الولاد لسه في الكليه ولا حد. منهم جهز شقته ولا حاجه انا قصدي تخليها عندك وتاخديها من هنا لحد ما ابني يحيي يجهز نفسه ويتجوزها..
سهير
لا بقولك ايه يا مرات اخويا انا ظروفي علي قدها ومش فاضيه بصراحه اربي واصرف..
فايزه
اعتبري جوازة بنتك من عادل قصاد انك تاخدي البنت دي، اصلها راسمه عليه ولو فضلت قدامه الله واعلم هيحصل ايه، وبعدين انا مش عايزاها تدخل اي كليه..
سهير
اوووف طيب هاخدها سبيني انا هتكلم مع اخويا فوزي وهاخدها..
فايزه
يبقي كده اتفقنا يا سهير يا حبيبتي، تعالي بقي ارتاحي جوه..
وبره البيت كانت سماء ماشيه مع عادل وهي مدايقه اووي، وقال عادل..
عادل
مالك يا حبيبتي زعلانه كده ليه؟..
سماء
بصراحه كده يا عادل انا مش هقدم علي كلية الطب مش عايزه اتقل علي عمي في المصار يف اكتر من كده..
عادل
بس ده حلمك يا سماء، بابا هيتصرف وهيجيب مصاريفك..
سماء
معلش يا عادل انا كده هكون مرتاحه كده اكتر..
عادل
ان شاء الله نتجوز يا قلبي بعد. ما اخلص الجامعه ووقتها هعوضك عن كل حاجه واخلي اي حاجه تحلمي بيها تبقي ملك ايديكي..
سماء
طيب تفتكر بقي انت بعد كلامك ده هستني ايه تاني، انا بحبك يا عادل ومستعده ااعيش معاك في اي ظروف..
فرح عادل بكلامها وقال
طيب يلا بقي بينا نروح عشان عندي مذاكره كتير بالحال ده مش هتخرج من الكليه خالص..
سماء
يا سلام هو انا اللي قولتلك تخرجني يعني…
ضحكو هما الاتنين وبعدين رجعو البيت واتفاجئو لما لقيو عمتهم سهير عندهم..
فايزه
اهلا اهلا نورتو الدنيا كلها كنتو فين بقي؟..
سهير
لا لا اخص عليكي يا فايزه بقي سيباهم يتصرمحو مع بعض من غير زابط ولا رابط..
عادل
ايه الكلام اللي انتو بتقولوه ده، انا كنت مع سماء بتعمل التنسيق عشان تشوف هي هتدخل كلية ايه..
سهير وقفت وقالت
خلاص يا عادل يا حبيبي ما تزعلش احنا مش قصدنا حاجه، انت نيتك خير بس الناس مش هتفهم ده وسماء بنت ولازم نخاف علي سمعتها..
فايزه
وعشان كده بقي عمتك جايه تاخد سهير معاها وتعيش في القاهره لحد ما يجيلها نصيبها…
سماء بخوف
لا انا مش عايزه تمشي من هنا انا بحب القعده هنا اووي..
فايزه
قولت لا ما ينفعش انتي كبرتي يا اختي وانا عندي رجاله وعيب تقعدي وسطيهم…
عادل
ايه يا ماما الكلام اللي انتي بتقوليه ده..
فايزه
اخرس يا واد انت وبعدين ابوك موافق وهو اللي قال لعمتك تيجي وتاخدها، يلا يا سما روحي لمي هدومك..
سما دموعها نزلت وقالت
حاضر يا مرات عمي…
_ودخلت سماء جابت هدومها ومشيت مع عمتها ودموعها بتنزل علي وشها وكل شويه تمسحها، واول ما رجع فوزي قالتله فايزه..
فايزه
وبس بقي يا اخويا لما لقيت ان الموضوع زاد عن حده قولت اخليها تقعد عند سهير..
فوزي
تصدقي انك وليه… والله ما في داعي للكلام، بس كنتي قوليلي وانا اتصرف..
فايزه
يخلص بس يحي الكليه ونرجعها وهي مراته، بس نعمل ايه بقي في عادل..
فوزي
ماله عادل بس، هو يكره ون سماء تتجوز اخوه..
فايزه
اصل عادل سمعته بيقول ليحي ان واحده زي سماء هترضي بيك ازاي واتخانقو راح عادل قالو والله لاخدها منك رغم اني مش بحبها بس مش هخليك تتجوزها…
ادايق فوزي وقال
اخص عليك يا عادل، طيب خلاص نسيب الموضوع ده لوقته، وانا هبقي ار ح ازورها واديها مصاريف كليتها…
فايزه
نعممم مصاريف ايه تاني ما اولي بيها عمتها هي اللي تدفع المصاريف..
فوزي
دي حاجه ترجعلي والفلوس دي بتاعتي وانا ادفع اللي عايزه، ما قولتكيش تجيبي حاجه من بيت اهلك…
قال كلامه وراح دخل اوضته، وقرب يحيي من مامته وقال..
يحيي
انا بحبك اووي يا ماما ربنا يخليكي بيا يا ست الكل وما يحرمنيش منك ابدا…
فايزه
ولسه ان ما خليتها تيجي هنا وتبقي شغاله تحت رجليك ما يبقاش اسمي فايزه..

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية شيئ من الخوف)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *