روايات

رواية تاج الزين الفصل الثالث 3 بقلم إيمان محمد

رواية تاج الزين الفصل الثالث 3 بقلم إيمان محمد

رواية تاج الزين البارت الثالث

رواية تاج الزين الجزء الثالث

تاج الزين
تاج الزين

رواية تاج الزين الحلقة الثالثة

تاج بتوتر : انتي عارفة انا من فترة حكيتلك عن
الشخص المجهول يلي انا بشوفه في المنام صح
شمس بانتباه صح
تاج الصراحة انا شوفته النهاردة
شمس: اكيد حلمتي به تاني تاج دا مجرد حلم متحتهوش في بالك
ـ ما انا لو قولتك ح تقولي عليا مجنونة
بس انا شوفت الشخص دا في الواقع و انا بعدي الطريق
شمس بدهشة: ايه ازاى انتي مجنونة انتي عاوزة تفهميني يعني انت بقالك اكتر من 5 سنين بتحلمي بشخص منعرفهوش و جاية تقوليلي شوفتيه في الواقع
تاج: بصي انا كنت عارفة انك حتقولي كدا بس والله
يستي هو دا يلي حصل بصي يستي انا احكيلك
حكلتلها تاج كل حاجة بالتفصيل
شمس: طب بصي تعالي نروحم دلوقت زمان ماما قلقت علينا و سيبي الايام متسبقيش الاحداث
خليها علي الله تاج شغلت العربية و مشم و صلم البيت تاج هاجوووورة عاملالنا اكل ايه
هاجر : في ايه ي بت الناس بتدخل البيت بتقول
الزيكم عاملين ايه مش جايه و هي لسة اصلا
مدخلتش من باب البيت تقولي عاملالنا اكل ايه
جاية من برا علي بطنك
خبراه ي هجوره هو انا مناكل حاجة طب بصي
حتي وسطي سمباتيك
ـــ ما المشكلة انتي مهما كلتي مش بيبان عليكي
خلاص روحم غيرم هدومكم و اتوضم وصلم
عمال ما نحضرلكم الغدا ………
✨ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✨
تاني يوم في الصباح الدادة نعمة خبطت علي
باب غرفة زين
ــــ دكتور زين اصحة الاستاذ اياد و الانسة رغد و استاذ مالك مستانينك علي الفطار
ـ حاضر ي دادة انا 10 دقايق و نازل
زين نزل و قعدم علي السفرة
زين: رغد انا قدمتلك في الكلية انا حوديكي و اجيبك قبل ما نروح الشركة مع مالك و بعدها
حروح علي المستشفي ف انا اجي النهاردة متأخر
متستنونيش علي العشي اتعشم انتم تمام
مالك بمرح: عامل ايه ي عم العيال ليك واشي والله
يصحبي
زين ببرود: وانت اكتر ي حبيبي شكلك و حشك
القفا بتاع زمان
مالك وهو بيحسس ايه علي قفاه زين بطل طب ماتكسفنيش قدام رغد و اياد يبقي شكلي وحش
اياد و رغد بيضحكم ههههه و قالم في صوت واحد
مسيطر ي كبير
زين يلي ي رغد نوديكي جامعتك اسبقني انتي
ي مالك بعربيتك
ركبم العريبة و زين و صل رغد و طلع علي الشركة
✨ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✨
رغد داخلت الجامعة في نفس التوقيت يلي دخلت
فيه تاج وهما دخلين اتخبطم في بعض
تاج و رغد في صوت واحد: انا اسفة
تاج: انتي شكلك لسة جديدة انتي في سنة كام
رغد: انا فعلا لسة اول يوم ليا و انا في سنة ربعة في قسم فنون و ديكورات وانتي
تاج بفرح: اشطة دا انتي معايا اه صحيح انت اسمك اية
ــ انا اسمي رغد الراوي و انتي
تاج تنت بصلها كتير و مش بترد رغد هزتها انتي ي بنتي روحتي فان
تاج: مش عارفة ليه انا حاسة اني بعرفك قبل كدا
و اسمك مش غريب عليا و انا اسمي تاج
ـ ممكن نكون اصدقاء الان انا حبيتك و انا مش بعرف حد هنا
ـ طبعا و هعرفك علي روان و شمس بس بعد ما
نطلعم من المحاضرة و نروحم كافية
بعد ما طلعم دخلم الكافيه
تاج تعالي ي رغد نتعرفم علي بعض اكتر انا ابدء الاول انا اسمي تاج عندي 23 سنة عندي اخت
توأم اسمها شمس هي في كلية هندسة و عندي
اخ اسمه محمود عنده شركة و هو يلي بناها الانة
مهندس معماري واحنا عيلة متوضعة وعندي
صديقة واحدة وهي روان و انتي دلوقتي بقيتي
صديقتي يلي بقي دورك تحكي
رغد : انا اسمي رغد الراوي و عندي 23 سنة
وانا عندي اخين اكبر مني زين و اياد و هلي متوفيين في حادثة ونا عندي 9 سنين و زين الكبير هو يلي رباني
انا و اياد و هو ماسك شركة بابا بعد و فاته وعنده شركات برا مصر و عنده مستشفي الراوي هو دكتور جراحه احنا كنا عايشين هنا في مصر حصلتلنا ظروف و اتنقالنا الي امريكا و منساعيتها انا ما نزلتش مصر خالص زين يلي كان بينزل علشان الشركة كل واحد فينا عندة فيلا بإسمة في امريكا
و في مصر غير الفيلا يلي احنا قاعدانين فيها حاليا
و اياد اكبر مني بسنة عنده 24 و عشرين سنة هو بيدرس ادارة اعمال و انا دخلت كلية فنون و ديكورات علشان اشتغل في الشركة بتاعتنا و انا
بحب المجال دا وانا معنديش أصدقاء هنا
في مصر غيرك .
تاج بمرح ـ خلاص انتي بفيتي من شلة مافيا الكوميديا و لما تيجي روان و شمس حعرفك عليهم
روان جات منوراها بصوت فحيح كأفعي بتجيبي
سيرتي في ايه ي تاج
تاج بخضة اعوذ بالله من الشيطان الرجيم فيه ايه
ياشيخة ختضيني دا انا لو كنت جيبت سيرة ربع
جينة مخروم مش حلاقيه
دا كلة و رغد نازلة ضحك علي اخيرها هههه هههه
خلاص مش قاعدة بطني دا انتم ملكوش حل ههه
شمس و هي جايه عليهم و مخادتش بلها من رغد
فيه ايه ضحكوني معاكم
رغد بدهشة ايه دا ي تاج دا شمس طلعت نسخة منك مفيش حد يعرف يفرق بينكم رغد قربت
من شمس و حدقت فيها بس لون عيونكم المختلف
انتي زرقة و هي عسلي
شمس اخيرا اخدت بلها منها دا مين العسل
و القمر و الكتكوتة الحلو يلي مش شباهنا دا
اول مرة اعرف ان تاج بتعرف تصاحب ناس مزز كدا
تاج شمس و روان دا رغد وهي لسة نازلة مصر و انضمت لفريقنا
شمس: رغد انتي من دلوقتي اختنا الرابعة تمام
و مش عاوزة تقولي لأ انتي اختنا و صحبيتنا غظب
عنك رغد عيونها دمعت غظب عنها و ابتسمت
وراحت حضنتهم
اكيد انا كنت بتمني يبقي عندي اخوات بنات
ربنا رزقني بتلاتة ربنا اعلم انا حبتكم اول ما شفتكم تاج: خلاص بقي ي فواز تعالي في حضن اخوك ي فواز
قعدم يهزرم و يضحكم و تاج و شمس و روان حبم رغد جدا
تاج: ايه ي بنات تطلبم ايه اطلبم يلي انتم عاوزينه
و كدا كدا الحساب علي شمس بصت لشمس و ضحكت لما شافت وشها المدهوش هههه
تاج انا عاوزة نسكافية روان عاوزه نسكافية
و انتي ي رغد
رغد عاوزة كابتشينو الجارسون جبلها طلبتهم
و تاج بتاخد النسكافيه غصب عنها اتكب منه شواية
علي ملابس شمس شمس بتأه: اه
تاج بقلق انتي كويسة انا اسفة والله مأختش بالي انا اسفة تعالي اخدك علي الدكتور نطمن عليكي
شمس لما شافت قلق اختها عليها بتحاول تهديها
خلاص ي حببتي محصلش حاجة انا كويسة رايحة
التولت و جاية شمس مشت و فون رغد رن و كان
زين
ــ الو ي زين انا في الكافية ممكن تدخل بس 10 دقايق نطمن علي صحبتي و نمشم
دخل زين الكافيه و كانت تاج عطياله طهرها
رغد تعالي ي زين انا اهو
زين السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تاج حسة ان هي سمعت صوتة قبل كدا ولسة بتلف
بترد السلام و عليكم السلا لكن مكملتش كلامها
تاج بصدمة: انت
زين لا يقل عن صدمتها: انتي

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية تاج الزين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *