Uncategorized
رواية صفقة على عذراء الفصل العشرون 20 بقلم هاجر قطب
رواية صفقة على عذراء الفصل العشرون 20 بقلم هاجر قطب
رواية صفقة على عذراء الفصل العشرون 20 بقلم هاجر قطب |
رواية صفقة على عذراء الفصل العشرون 20 بقلم هاجر قطب
عذرا سيدتي اتطلبين الحرية اسف لا استطيع ستبقي اسيرة لقلبي…..نعم اسيرة لة…ولن ترحلي ابدا فانتي حبيبتي…………..
جاسم. حااامل
الطبيب. انا شاكك لسة هنتاكد من تحليل الدم
نظرت سيرين لجاسم……
الطبيب. طب هستأذن انا
جاسم. اتفضل ….اسر معاك تحت
الطبيب.تمام وانا هستني حضرتك بكرة في العيادة عشان التحاليل…..
جاسم.انشاءاللة
رحل الطبيب من الغرفة …..ليلتف جاسم لسيرين وينظر لها بحب وعندما جاء ليتكلم……
سيرين. هشش متقولش حاجة جاسم بية طلقني
جاسم.نعم اطلق مين
سيرين.هو انت متجوز واحدة غيري
جاسم.لا طبعا
سيرين.لو متجوز عرفني اصلا بقيت بتوقع منك اي حاجة
جاسم.انتي بتقولي اية عمري ماكان لية زواج غيرك
سيرين.اي يكن طلقني
جاسم.لا طبعا انتي ناسية انك حامل في ابني
سيرين. لا ..ووضعت يدها علي بطنه….ادا…..دا هيبقي ابني انا
نظرت لة والدموع في عيونها …….ونهضت وجلست علي الارض وامسكت بيدية ….
سيرين.ابوس ايدك طلقني يا جاسم ….جاسم طلقني وسبني امشي انا وابني انا مش عايزة منك حاجة سبني الم اللي باقي من كرامتي وعزة نفسي اللي ضيعتهم لما وافقتك علي الصفقة دا سبني امشي انا وابني وانا هوعدك عمرك ماهتشوفني ولا هطلبك بحاجة ارجوك انت ارجع لحياتك وسبني ابني اللي انت هددتة…..
ركع جاسم علي الارض بجورها وامسك يدها وقبلها…..
انتي ازاي تقولي كدة انتي مراتي واللي في بطنك دا ابني ولا بنتي وانا استحالة اسيبكم ابدا ولا اتخلي عنكم ابدا
لتزيل يده من يدها وتنظر لة نظرة تمني لو يموت ولا تنظر لة هذة النظرة لاول مرة منذ ان عرفها تنظر لة هذة النظرة
جاسم.اية النظرة دي ولية…..
سيرين.دي النظرة اللي اتمنيت انك متشوفهاش دي النظرة اللي قولتلك عنها انك لسة ماتعرفهاش واتمنيت انك متعرفهاش
جاسم اخذها بين احضانة بقوة……….
جاسم. لا ياسيرين مش هسمحلك تبعدي انتي فهمة
سيرين ابعدت نفسها عنة . انت خدعتني وخونتي قبل فرحنا بيوم ياجبروتك يابني ادم وياعالم كنت لسة معها بعد جوازنا ولا
جاسم.لا…انا من ساعة ما اتجوازنا وانا فعلا بعدت
سيرين.مش مصدقك انت كذاب …كذاب فاهم انا معتش عندي ثقة فيك وهطلقني يعني هطلقني…..
لينهض جاسم عن الارض وينظر لها…………
جاسم.مش هطلقك غير لما افهمك الحقيقة ولو عوزتي اطلقك بعدها اوكي
سيرين.والحقيقة دي اللي هي اية
جاسم. اني من ساعة ما اتجوازنا وانا بعدت عن كل حاجة واني مش انا اللي عزمتها واني قطعت علاقتي بيها من ساعة ما اتجوازنا
سيرين.وانا مش مصدقك وهطلقني
لينظر لها جاسم من طرف عينية ……
ابقي ورايني ازاي هتجبريني اعملها …..وخرج كالعصار من الغرفة…………
لترمي بنفسها علي السرير وتبكي لتتذكر حديث شيري
(فلاش بااااك)
شيري.واوعي تعتقدي ان علاقتنا انتهت دا لحد دلوقت لسة مع بعض ولسة لحد دلوقت بينام بين احضاني
(باااااااااااااك)
هي كأي امراءة لا تستطيع تخيل راجلها مع اي اخري
لتضع يدها علي عينيها فهي لا تريد حتي تخيل المنظر لا تستطيع …….اخذت تبكي بقوة…..
………………………………………………………….
نزل جاسم ليجد اسر وجانا…..واحمد وبسمة
ليجري علية أسر ….ويحضتنة….
اسر. مبروك يا دنجوان
جاسم.اللة يبارك فيك عقبالك
رأي اسر ما بعيون صديقة من حزن ……وارد التحدث عندما جاء…….
احمد.مبروك يا بشمهندس جاسم
جاسم.اللة يبارك فيك
بسمة.طب هي فاقت اطلع اشوفها
جاسم فكر بالتاكيد لا يريد ان يراها احد وهي حزينة وهي بالتاكيد لن تستطيع مقابلة احد ولا التحدث مع احد……
جاسم.اسف بس الدكتور ادها حقنة ونامت
احمد.خلاص يابسمة ابقي تعالي مرة تانية اطميني عليها
بسمة.طيب ….هبقي اجي وقت تاني اطمن عليها
احمد. طب يلا نستأذن احنا
بسمة. طيب يلا
جانا قامت بتوصليهم لباب…..
أسر. مالك
جاسم. تعالي نعد في المكتب نتكلم
لتاتي جانا…….وفي عيونها تسألات كثيرة…
جاسم. روحي علي اوضتك ياجانا وبكرة نتكلم
جانا.حاضر ياابية وقامت بأعطاء نظرة اخيرة لمعشوقها
ليبدلها نظرتها بنظرة شوق ولهفة………
جاسم. تعالي يابني مالك متنح
اسر.ها مفيش….يلا
ودخلوا لمكتب…………
………………………………………………………….في سيارة احمد…..
احمد. مالك مالحمدللة اطمنا عليها
بسمة.حاسة ان في مشكلة هي واقعة فيها
احمد.تفائلي خير
بسمة.اكيد جاسم عمل حاجة…انتم كدة يارجالة ميجيش من وراكم خير ابداااا
ليوقف السيارة فجأة……وينظر لها بذهول…..
احمد.ياسلام …لية كنا عملنا اية انتم اللي متعبين
بسمة.احنا بردو ولا انتم اللي جابتولنا شلل من برودة اعصابكم وتصرفتكم البردة…
احمد.دا …احنا يعني انتم الملايكة
بسمة.طبعا…عشان مستحملنكم
احمد.واضح انك مش ناوية تسكتي
بسمة. لا….هو انت لسة شوفت حاجة
ليمسك بها ويقربها منة بشدة ويقبض علي شفتيها بقوة سرعا ما قاومت وحاولت التخلص من اسر يدية وشفتية ليقربها اكثر ويعمق قبلتة اكثر…….وهي تحولت من المقاومة العنيفة الي الاستسلام لعواطف والمشاعر الفياضة…..ووضعت يدها حول رقبتة تعمق قبلتة وتقربة منها لاتريد لأي شي ان يبعدهم اويعكر صفو هذة المشاعر…
(انة العشق ياسادة…..انة الحب يامن تزعمون بانة لم يعد موجود …مازال باقي لم يفني ولكن نحن من نخطي بأعطاة لشخص الخطأ لذلك نزعم بأنة لم يعد موجود …هو موجود ولكن من فني هي الانسانية هي الاحساس)
…………………………………………………….
اسر.مالك يابني
جاسم. هقولك ….وقص علية ماحدث
اسر. طب لية ماحولتش تفهم منها هي جابت الكلام دا منين
جاسم.فاتتني دى اصلي اتجننت لما قالتلي طلقني
اسر.لما انت بتحبها كدة لية مش بتعرفها
جاسم.لما اثبت لها اني معتش ليا علاقة بشري واني برئ
هبقي اعترفلها…
اسر.يعني مش هطلقها
جاسم.دا انا اموت ولا اني اطلقها
اسر. طيب اطلع ريح وبكرة انشاء اللة هنحاول نلاقي حل بس لما تخلص المشكلة دي طالب منك حاجة
جاسم.اية اؤمر من دلوقت
اسر.لا سيبها لما يجي وقتها
جاسم.طيب اللي يريحك….انا هطلع اشوفها وانت بات انهاردة متروحش الوقت اتأخر
اسر.ماشي بس يلا اطلع اطمن عليها
ليتركة جاسم ويصعد لحبيبتة…………
اسر لنفسة.انا لحد دلوقت مش مصدق ان جاسم يحب ويوصل لحالة دي سبحان مغير الاحوال مبدل القلوب
طب انا مستغرب لية طب ما انا جانا غيرتني
جلس يفكر في حبيبتة وفي حل لمشكلة صديقة…
…………………………………………………………
في مسكن شيري….
كانت تنام بين احضان عادل……
عادل. تفتكري جاسم عامل اية دلوقت
شيري.اكيد هيتجن عايز يفهم اية اللي حصل
عادل.طب لو سيرين قالتلة وهو فهمها الحقيقة
شيري.ولو اني اشك بس لو حصل
ابتسمت بخبث……
شيري.انا هعرف ازاي افرقهم تاني وتالت ورابع وحتي عشر انا مش هسبيهم….
عادل .بيعجبني فيكي اصرارك
شيري بخبث.اصراري بس
عادل بابتسامة خبيثة. لا …كلةعجبني فيكي
وقربها منة…………….
………………………………………………………….صعد جاسم لها ليجدها ترتدي منامة زرقاء وتنم كالجنين في رحم امة….
اقترب منها والقي بجاكت البدلة وازاح الكرفتة والقي بالحذاء وفتح اول ازرار القميص ونام خلفها واخذها باحضانة….
جاسم اخذ يشتم عبير شعرها الذي يعشقة
جاسم لنفسة.بحبك وبعشقك وبموووت فيكي عمري ماحبيت ولا هحب حد زيك ياريت تصدقيني لاني بجد بحبك وبدء يقبل رقبتها ويقبل مجموعة الشمات التي بطول رقبتها وهي تعتقد انها تحلم…لتلتف لة وتقبلة في شفتية وهو في حالة صدمة ولكن بدلها قبلاتها بقوة وهو يمرر يده بحرية علي جسدها الناعم الرقيق..