Uncategorized

رواية عشق السيوفي الفصل الثامن عشر 18 بقلم شهد محمد

  رواية عشق السيوفي الفصل الثامن عشر 18 بقلم شهد محمد

 رواية عشق السيوفي الفصل الثامن عشر 18 بقلم شهد محمد

 رواية عشق السيوفي الفصل الثامن عشر 18 بقلم شهد محمد

تورد وجه عشق بحمرة الخجل:
-طب تعال اوصلك لادهم وتيا 
سار مراد معها حتي وصل لمكان  الحفل الخاص بعائله الرفاعي وعائله الخولي
صافح مراد ادهم بحب:
-مبروك يا عريس عقبال الفرح ثم وجه حديثه لتيا مبروك يا تيا 
تيا برقه تزيدها حلاوه:
-الله يبارك في حضرتك 
ادهم بابتسامه هادئه تظهر وسامته:
– الله يبارك فيك يا حضره المقدم عقبالك 
نظر مراد باتجاه عشق بابتسامه خبيثه:
-أن شاء الله قريب جدا 
وقد علمت عشق أن مراد يقصدها فنظرت للأرض بخجل منعا تلاقي اعينهم
 عشق بخجل وخدودها الورديه: -عن اذنكم هروح اشوفهم يمكن يحتاجوني في حاجه 
(ثم انصرفت سريعا تحت أنظار  مراد العاشقه ممزوجه بالشوق فظل يراقبها حتي اختفت عن انظاره)
 مراد بصوت رجولي:
-وانا هروح اشوف الجماعه ومبروك لتاني مره 
رد ادهم وتيا معا:
-هههه الله يبارك فيك
************
“في احد القصور الفخمه تجلس أحد السيدات في حديقه وتقرا أحد الروايات “
جاء احد الحراس:
-فريده هانم رأفت بيه عايز حضرتك في المكتب ضروري
قامت فريده للذهاب لأبيها في ضيق:
-تمام اتفضل روح مكانك 
بعد عده دقائق وصلا فريده مكتب والدها
رافت بابتسامه خبيثه:
-ها عملتي ايه في الاجتماع انهارده مع شركه السيوفي 
فريده بعدم اهتمام وكانت تلعب بالقلم:
-عملت اي يعني الصفقه تمت 
رأفت بعصبيه:
-سيبي القلم بقي وكلميني زي ما بكلمك بطليييي
وقفت فريده بعدم اهتمام لأبيها:
-بطلي بطلي متعمليش انا زهقت منك ومن حياتي وبعد ما سافرت ولما انزل عايز انتقم تاني ما كفايه بقي انت دمرتني ودمرت كل حاجه حلوه في حياتي انا حبيت مروان من كل قلبي يا بابا بعد المسلسل الي عملناه علشان ندمره 
رافت بحده:
-وانت لما حبيتيه ومعرفتيش تكملي عملتي اي سبتي البلد ومشيتي سبتي كل حاجه سبتي السلطه والفلوس وكل حاااااجه
Flash back ????
مختار بعصبيه:
-مييين الي سرب الملف للشركه يعني كده خلاص خسرنااااا الصفقه ما مشغل شويه معاتيه عندي 
مروان بعصبية كالوحش:
-اهدي يا بابا انا هعرف مين الي عمل كده لما نشوف مين الي كسب الصفقه دي 
فريده بعدم اهتمام:
-المهم في اجتماع مع الوفد اللبناني ولازم يتم هروح انا 
ترجلت السكرتيره فجاه لداخل المكتب
مروان بصوت عالي:
-مافيش حاحا اسمها استأذن يعني قبل ما ادخل هو في اي يا جدعان انهارده خسرنا الصفقه والشركه مقلوب حالها 
السكرتيره بخوف:
-بشمهندس مروان انا اسفه بس ده حاجه مهمه قوي الشركه الي كسبت الصفقه هي شركه الصياد 
ضحك مختار بهستيريه:
-عملتها بنت الصياد والله وناصحه زي ابوها 
مروان بعصبية وصوت جهوري:
-وديني ما سايبها
فجاه شعرت فريده بشخص يجذبها من شعرها 
فريده:
-ااااه ااااه سيبني يا مروان في اي 
رماها مروان علي الارض حتي نزف فمها:
-سربتي المعلومات يا بنت ال*** وبدأ يضربها 
انت طالق يا فريده وتروحي حالا البيت تلمي هدومك يدوب لما اروح البيت ملقيش وشك 
“في شركه السيوفي
بدأت فريده لم ملابسها وتركت ورقه بجانب الطفل الصغير”
فاقت فريده من شرودها:
-لا مش هعمل كده تاني خلاص كفايه بقي كل واحد يعيش حياته بس انا نفسي اشوف ابني قوي
**********
” نرجع لحفل ادهم وتيا”
نظرت جميله لمراد فهي تفهم ابنها:
-ها يا مراد ناوي ولا ايه 
فهم مراد ما تقصده امه:
-ما انت عارفه يا جي جي مافييييش الكلام ده مع ابنك مراد 
دخل مروان وسط الحديث:
-ياابني انت مفكرنا هبل ما باين قوي من نظراتك واول ما دخلنا قعدت تدور عليها ما تيجي نخطبهالك 
مراد بهدوء:
-لو حالا انا موافق جدا كمان 
“بينما في جه أخري تقف عشق مع صديقها المقرب مازن”
مازن بضحكه رجولية عاليه:
-معرفش البت بقت غريبه متغيره  ثم لوح بيده أمام وجهها
عشق بخجل:
-هااااا نعم
 ثم بدأت اغنيه محمد محسن وبدأ كل كابلز بالرقص
مد مازن يده لعشق:
-يلا بينا 
في قلبي مكان مكانش بيوصله انسان
لانه آمان مكانش بيدي حد آمان
فتحته انا ليك دخلته انت وقفلت عليك
بقا ملكك ولا قبلك ولا بعديك
خليني معاك ده انا راحة قلبي معاك
هو اللي يحس هواك في ايه بعده يكفيه
من بين الناس انا عشت معاك احساس
بعد ما جربته خلاص مقدرش اعيش غير بيه
بحس معاك حاجات مش حلوة الا معاك بطعم هواك
جميلة وطالعة من جواك ترد الروح
تنسي قلبي اي جروح انا ملك و اديني قولتها بوضوح❤️❤️❤️
“وذالك تحت أنظار العاشق”
سمع مراد سيدتين 
السيده الاولي:
-بس مين الي مع عشق ده شكلهم لايقين علي بعض قوي يمكن مرتبطين 
السيده الثانيه:
-يمكن اصل شكلهم قريبين قوي من بعض ودائما سوا 
“هب مراد واقفا في عصبيه وتوجه في اتجاه مازن وعشق”
سحب مراد عشق بعيدا عن مازن في وسط ذهول ودهشة الجميع:
-ازاي ترقصي معاه كده قدام الناس انت اتجننتي 
قاطع حديثهم مازن:
-انت ازاي تعمل كده انت اهبل صح 
مسك مراد مازن من ليقاه القميص:
-انت تسكت خالص تمام 
“سحب مراد عشق خلفه وذهب لمنتصف الحفل ومازالت الدهشه تعم المكان واسأله البعض”
ونادي باعلي صوته:
-يا جماااااااعه انا بحب عشق ساااامعين انا بحبهااااااا 
دمعت عشق:
-سيب ايدي يا مراد انت شكلك شارب حاجه ثم تركته وانصرفت بعيدا لتمسح دموعها
يتبع..
لقراءة الفصل التاسع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية دموعها ملاذي للكاتبة مريم حسني

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *