Uncategorized

رواية صاحب الشركة الحلقة السابعة عشر 17 والأخيرة بقلم روني محمد

رواية صاحب الشركة الحلقة السابعة عشر 17 والأخيرة  بقلم روني محمد
رواية صاحب الشركة الحلقة السابعة عشر 17 والأخيرة  بقلم روني محمد

رواية صاحب الشركة الحلقة السابعة عشر 17 والأخيرة  بقلم روني محمد

     استطاع وليد ان يتخلص من أفراد العصابه حين ألقت الشرطه القبض عليهم ، اما والد وليد فقد اصيب ببتر بأحدى قدميه بسبب الحادث الذي تعرض له وايضا اصيب بشلل نصفي ، كان هذا عقاب الله فالدنيا فما بالك بالأخره…… 
       السيده التي ادعت انها والده دعاء كادت ان تلقى حدفها ولكن انقذها وجود وليد الذي استطاعت ان تهرب ، ثم ألقت الشرطه القبض عليها فيما بعد بسبب تزويرها في اوراق رسميه وادعاء أمومتها لريم واستغلالها وكذلك التحريض على القتل ، والى الان لم يتم الحكم عليها ……..
         فات اسبوعين على تلك الليله المشئومه لم يستطع وليد ان يخبر ريم بحقيقه زواجه منها حيث تركها لترتاح وتهدأ مما كانت تعانيه من اثر تلك الليلة ، اما اليوم فقد ذهب اليها في منزل والدته ليقص لها الحقيقه كامله ….
       كان وليد جالسا ويبدو عليه التوتر ليفرك يداه في قلق ، لاحظت هي ذلك لتقول
-: في حاجه يا وليد انت عاوز تقولها ؟
رد سريعا -: لأ…  قصدي أه
-: لأ ولا أه ما ترسالك على بر… 
-: بصي يا دعاء انا عرفت مين أهلك الحقيقين ، انا حبيت اني أجل الموضوع ده الفتره الي فاتت قلت عالأقل تكوني ارتاحتي من الي حصل…. 
 لاحظ ان لم يبدو عليها الدهشه وكذلك لم تتغير ملامح وجهها ليستكمل كلامه قائلا 
-: انتي كنتي متجوزه يا…… 
      صمت قليلا مترددا ماذا ينطق دعاء او ريم لتفاجاه هي حين قالت 
-: يا ريم أسمي ريم مش كده ؟
 جحظت عيناه وهو ينظر لها ليقول بلهفه 
-: انتي رجعتلك الذاكره ؟
-: لأ بس مامتك حكتلي عن كل حاجه…. 
     تنهد براحه فبذلك قد ازاحت حملا كبيرا قد ضاق به صدره ، ليقترب منها ويمسك يدها قائلا 
-: انا فرحان اوي يا ريم انك رجعتيلي من تاني و… 
لم يكمل كلمته حينما سحبت يدها لتجلس بعيدا عنه وهي تقول 
-: طلقني يا وليد 
-: نعم ياختي ؟
-: زي ما سمعت كده طلقني… 
-: انتي يا بت شاربه حاجه ولا في حاجه في عقلك  ..
-: ولا انا شاربه حاجه ولا في حاجه في عقلي انا في كامل قوايا العقليه ، متفكرش العمله الي عملتها زمان هتخليني انسا وارجعلك كده بسهوله… 
    نزلت الصدمه على رأسه كالمطرقه ليقول 
-: انتي الذاكره رجعتلك ولا ….. انا مفيش حاجه عملتها.. 
     ابتسمت بسخرية لتقول 
-: لا يا وليد انا فعلا مش فاكره حاجه  ، بس احب اقولك اني بالصدفه وانا اعده في اوضك اليومين الي فاتو شوفت الجوابات والصور الي متصورها مع عشيقتك… يا خاين يا عديم الانسانيه…. 
 ضحك الأخر بملئ فاه ليقول 
-:  ولله انتي مجنونه ، سيبتي ركبي الله يسيب ركبك…  
-: لم لسانك… وبردو هتطلقني 
-: هاتي الصور طيب… 
-: يا بجاحتك ياخي وكمان ليك عين 
-: لو مكنتش اجرجرك في محاكم الاسره مبقاش أنا…. 
-: ههههههههههه هتجرجريني وههون عليكي بردو.. 
-: اه ، وهخلعك كمان وارفع عليك قضيه نفقه ومؤخر وأطالب بكل حقوقي  …
-: تصدقي بالله انتي فعلا مجنونه  ….
-: اه انا بقى مجنونه وهطلع الجنان ده عليك لو مطلقتنيش 
-: روحي هاتي الصور وتعالي … ولا اقولك اجبها انا 
        ذهب وليد باتجاه غرفته واحضر الصور ثم جاء بها ليضعها امامها وهو يتأملها بعشق واحده تلو الاخرى وناولها احد الصور و قال 
-: بصي كده الصوره دي مش بتفكرك بحد 
-: حد مين هو انا اعرف الاشكال دي… 
-: دي شبه الزعافه بتاعه العنكبوت بشعرها الكنيش ده ، ولا ايه ده ضربه شعرها احمر دم الغزال دي عملاه عند اهني بوهيجي … 
-: ههههههههههه لا بجد بصي كويس فالصوره انتي بجد مش عارفة مين دي 
-: لا مش عارفه يا وليد وكلمه كمان انا هقوم اجيب ايد الهون واضربك بيها اعملك فقدان فالذاكره اهو نبقى زي بعض ونبدا على نضيف… 
-: بصراحه انا حبيت فقدانك للذاكره ده انتي فعلا اتغيرتي خالص انا لو اعرف كده انا كنت ضربتك بايد الهون دي من زمان…. 
-: ولييييييييد هتقول مين المكنسه الي فالصوره دي ولا اقوم امشي وأهج من هنا ومش هتعرف طريقي…. 
-: انتي يا ريم الي فالصوره دي انتي 
-: نعم!!! 
-: اه متستغربيش ، انتي كنتي بتضربي شعرك كل شهر لون مره احمر ومره أزرق ومره مش عارف ايه كنتي عملالي حول من كتر الألوان الي بشوفها… 
   امسكت الصوره وهي تحملق بها لتقول 
-: انا…..  لالالالالا لالالا يستحيل 
-: لا انتي بجد 
-: طب ايه اللبس ده ولا المكياج لا يستحيل انا مش مصدقه ازاي دي تبقى انا… 
-: اه شوفتي ياما كنت بطلب منك تغيري لبسك الي كان معظمه جينز كان نفسي اشوفك لابسه فستان زي باقي البنات كنتي ديما تزعقيلي وتقوليلي انا كده ولبسي كده ومش هغيره 
-: انا 
-: ايوه امال انا ……وتعالي بقى عشان عاوز اقولك كلمتين عشان انتي كنتي وحشاني .. هي ماما فين ؟
        نهضت سريعا لتتجه الى المطبخ وهي تقول 
-: انا هروح اساعد طنط ، عشان انا جعانه اوي… 
 -: ريم خدي هنا رايحه فين…..  يا ريم 
        بعد يومين 
  -: كان ايه لازمتها بس الحفله دي يا وليد 
-: يا حبيبتي انا عاوز الناس كلها تعرف ان حبيبتي رجعتلي من تاني والروح ردت فيه… 
-: اه والحفله دي للستات بس 
-: ستات ورجاله مش شايفه انتي ولا ايه.. 
-: لا مش شايفه غير لمبات النور الي منوره اخضر واحمر واصفر ولا أكننا في عرض ازياء…. 
-: كبري دماغك يا ريري وخلينا ننبسط و الليله تعدي …
-: اه مانت مبسوط وانت بتتفرج عليهم…. 
،-: عارفه يا ريم كان نفسي انك تنسي النكد ده مع كل حاجه نستيها 
-: انت بتعايرني يا وليد 
-: لا اله الا الله اعاير ايه بس انا نفسي تخفي نكد شويه وتسبينا ننبسط… 
-: عااااااااااااااا انت كداب وخاين وجايب الستات دي كلها عشان تتفرج عليهم.. 
-: طب مانا ممكن اتفرج عليهم وهما في مكانهم هعزمهم ليه ؟
-: طيب بما انك بقى طلعت صاحب الشركة وانا مرات صاحب الشركة يبقى تكمل جميلك معايا للأخر 
-: مش فاهم يعني ايه ؟
-: يعني  تعمل زي بتوع الروايات وتجبلي خاتم وورد كتير وبلونات وتطلب ايدي قدام الناس  وتقوم الصواريخ مفرقعه فالسما وقلوب بقى وكل البنات تحسدني عليك هيييييييييييييييح 
 -: ريم حبيبتي انتي سخنه ؟
-: وليييييد متتريقش.. 
-: انا اقدر  بس الي انتي بتطلبي ده مبقاش حد يعمله ده فالروايات بس 
-: وليييييد 
-: عيوني وقلبي وروحي عقلي هعملك الي انتي عوزاه بس تعالي نسلم عالناس بقى عيب كده…. 
-: وليد انا بحبك اوي 
-: وانا بموت فيكي……. ❤
تمت

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً اسكريبت الضابط للكاتبة روني محمد.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *