روايات

رواية اعاقتي ولكن الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم ميرا أبوالخير

رواية اعاقتي ولكن الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم ميرا أبوالخير

رواية اعاقتي ولكن البارت الثاني والثلاثون

رواية اعاقتي ولكن الجزء الثاني والثلاثون

رواية اعاقتي ولكن الحلقة الثانية والثلاثون

خطيب: يلا يا جنتي عشان تبقي زوجتي اخيرا.
: بس انا ليا راي تاني مينفعش تتجوز خطيبتي ولا ايه يا جنة.
جنة بصت للصوت بصدمة: عزت.
عزت داخل ببرود: ليكي راي تاني ولا حاجه.
جنة فرحت من جواها واستغربت: اه اتفضل برا دا كتب كتابي ع خطيب حبيبي.
عزت لخطيب: تاخد 5 مليون وتسبها.
خطيب بطمع: موافق يا باشا.
عزت لجنة: اخص باعك ازاي في لحظه يا جنتي.
خطيب بتوتر: هستاذن انا واسيبكم تتفهموا سلام.
جنة بصدمة: خطيب انت اتجننت.
خطيب بطمع: معلش مبلغ مش قليل يعني يا جنة.
عزت مسك ايد جنة وداخل الاوضه وقفلها.
عزت ببرود: هتخرجي ونتجوز تمم يا حلوة.
جنة بصراخ: انت عبيط انا بحبه هوو.
عزت ببرود: خلصتي امضي.
جنة بعناد: مش همضي يا عزت انا مبحبكش.
عزت بغضب زقها ع السرير بغضب وبقا فوقها: بتتحديني.
جنة بعناد: اه يا عزت وبرا يلا انت اكيد مجنون.

 

 

 

 

 

عزت قام وقعد بهدؤء: مجنون بيكي تعرفي انا عملت ايه من خمس سنين كنت كل يوم استناكي قدم الجامعه تخلصي وافضل ماشي وراكي لحد م اطمئن انك روحتي كنت كل لحظه عقلي وقلبي بيفكروا فيكي لما المعيد حاول انه يتحر”ش بيكي فاكرة لاحقتك وساعتها افتكرتي اني جاي صدفه لا كنت معاكي خطوه بخطوة بس كسرتيني لما سافرتي وسبتيني ساعتها سافرت بلد تانيه اشتغلت وتعبت وبنيت كل دا ورجعت بس يشاء القدر انك ترجعي لي تاني.
جنة بدموع ومصدومه: صبرت كل دا.
عزت بصلها بعيون لامعه: وهصبر العمر كله.
جنة حضنته: طب متسبنيش بقا ع فكرة ادم قالي ع كل حاجه.
عزت بذهول: هو لحق.
جنة بضحك: اينعم.
عزت مسك ايديها وخرجوا وتم كتب الكتاب عليهم.
بقلم ميرا ابوالخير.
عند ادم وهاجر.
ادم لسه هيحضر مفاجأة لاقي رسالة ع فون هاجر من علي .
ادم بعصبية: هو ايه يلي انزليلي انا وصلت دا يا هانم.
هاجر بضحك: طب تعالي بس هقولك.
ادم بغيظ وبيمسح وشه: تمممم.
نزلوا لاقت علي قاعد ومعه مريم يلي فرحت لما شافت ادم وطلعت جريت عليه.
ادم بعدم فهم: في ايه.

 

 

 

 

 

شادية من وراه: سلم ع اختك يا ادم.
ادم بصدمة: نعم قصدك ايه.
شادية بهدؤء: مريم رشوان اختك يلي افتكرتوا انها ماتت طلعت زهرة وداتها ملجأ ايتام واتبنها واحد قذ”ر.
بقلم ميرا ابوالخير
ادم بصدمة: مستحيل.
شادية بهدؤء: لا مش مستحيل عملنا التحاليل واتاكدنا لانه لما رجعت كانت عايزة اشوف علي واعرف زهرة هدد’ته بايه كمان لاقت بنت شبه امك الله يرحمها ملامحها وابتسامتها شكيت بس لما قعدت وعلي حكى لي كل حاجه عرفت انه في حاجه غلط اخدت عينه منك ومنها وعملت التحاليل بمساعدة هاجر وطلعت مطبقة ساعتها عرفت انه زهرة عملت كده عشان ابوك ميكتبش حاجه لها ويكتب كله ليك وتربيتك انت وتبقا تحت طوعها.
ادم قعد مصدوم: ليه في حد يحب الفلوس كده.
شادية بحنان: اختك يا ادم محتاجه لك.
ادم تلقائي بص في وشها: كنت حاسس بحاجه بتربطني بيكي والشبه دا قولت يخلق منه اربعين مفكرتش في حاجه.
مريم بابتسامة: يعني مش هتبعد عني وهتبقا سندي.
ادم ببرود: لا وبرا بقا وهتطلقي من جوزك.
علي بغضب: انت بتقول ايه.
ادم بضحك في نفسه وتملك اعصابه: احم اه وهرمي هاجر برا .
هاجر فهمت انه بيختبر علي قررت تمثل معه.
مريم بذهول: انت واعي.
ادم بغضب: ملكيش فيه حياتي وانا حر مش اتجوزتي علي خلاص بقا.
علي بغضب: الزم حدودك معها احسن لكككك.
هاجر بزعيق: كفايه انتو الاتنين فيه ايههه خلاص.
بقلم ميرا ابوالخير

 

 

 

 

 

 

مريم بانهيار: انا مش عاوزه حاجه من حد كفايه كده.
علي ببرود: وانا بقا ليا كلام تاني.
ادم وهاجر بصوا لبعض وفطسوا ضحك: هههه لا بيحبها اوي.
مريم وعلي بعدم فهم: هو في ايه.
ادم بضحك: دا اختبار يا اهبل اشوفك هتحافظ ع اختي ولا لا.
علي بص لمريم: معقولة حد ميحفظش ع روحه.
مريم ابتسمت وهو جري عليها حضنها.
ادم بهمس لهاجر: ايه مش ناوية نخاوي الواد.
هاجر وشها احمر: بس ياقليل الادب.
ادم شالها وهي اتكسفت: معلش بقا يا جدعان مراتي وانا حر.
بقلم ميرا ابوالخير.
مر 8 شهور وهاجر بطنها كبرت شويه و مريم ع وش ولادة وجنة بقت حامل في 7 اما فريد بيدور ع بنوته لسه ادم جمعهم كلهم وقرر يعيشوا في القصر سوا .
فريد لميرا الكاتبة: م تضيفي واحدة من الفانز اتجوزها انا خللت جنبك في ام الروايه دي.
ميرا: ياعم اتنيل احنا في عيد دا وقته.
فريد بغيظ: طب اصبري يا اختي هسال الفانز كده وهما هيجاوبوا في الكومنتات.
ميرا: اسالهم يا عباس.
فريد ليكم (ايوا انتو 😂): انا هتجوز اربعه منكم يلي جاهزة تقول انا اشطا سمو عليكو.
بقلم ميرا ابوالخير.

 

 

 

 

عند زهرة.
زهرة بخبث: نفذ جاه الوقت.
الشخص: والتمن.
زهرة: تجيب لي روح هاجر وادم تاخد نص الثروة.
الشخص بطمع: اعتبريه حصل.
عند هاجر وقفه في البلكونه لاقت يلي بيصوب مسدسه عليها: اتشهد”ي ع روحككككك.
بتخض من شكله وطلقة بتصيب الشخص.
هاجر حطت ايديها ع بطنها بخوف وارتعاش: ا ادم.
ادم من وراها شدها لحضنه: بسسس متخافيش يا هاجر انا معاكي.
هاجر مسكت في حضنه اوي وهو شالها والكل اتخض من الصوت.
ادم بغضب: زهرة زودتها اوووي.
عزت: اهدا اكيد في حل.
فريد: المحكمه حكمت عليها بالاعد*ام.
ادم بحزن وغضب في نفس الوقت: تغوور بقااا.
لسه بيتكلم بيوصل لعزت رسالة.
عزت للجميع: زهرة بيقولوا في حد كان بيهرب المس’اجين داخل عليها ود*بحها واخد كل ا*ع”ضاءها بس وهي كانت صاحيه عمل كده.

 

 

 

 

هاجر وبقيت البنات شهقوا من الخضه وادم دمع بهدؤء ومسحها بسرعه.
ادم بهدؤء: ربنا مبيسبش حق حد.
بيبص ع هاجر لاقها دموعها نازلة وماسكه بطنها جري عليها بخوف: مالك ياحبيبي.
هاجر بدموع وشهقات والم: بطني بتوجعني اوي اااااه… اااااااه.
ادم بخضه: حاضر اهدي دا مش وقت ولاده.
عزت بقلق: شايها طيب بسرعه.
مريم: ي… اااااه.. عليييي ااااه.
علي بلهفهء: في ايهههه.
مريم بصويت: بولددد يا بن الهبلةةةة ااااه.
علي بخوف شالها وادم شال هاجر وجريوا ع. المستشفى.
عزت: طبعا انتي لس…
جنة بصويت: اعاااااااااااااا ااااااه بطنييي.
عزت بزعر: احيه انتي كمان. شالها بسرعه هو كمان واخدوها اوضه تاني.
فريد بضحك عليهم: ههههههه التلاته في يوم في التاسع والسابع والثامن الله واكبر 😂😂.
ادم بقلق ع هاجر: اخرس مش وقتك.
بعد ساعتين.
كل واحد مع مراته وبنته او ابنه هاجر جابت تؤام ولدين و جنة بنت و مريم بنت.
ادم بفخر: الله عليا يحرسني كده 😂.
هاجر: هنسميهم ايه.
ميرا بتداخل وبتقتحم القاعدة: بسسس هسميهم انا يا جودعان انا الكاتبة وليا حق اسمي.
ادم: دا انتي مرمطي امنا في الروايه يا شيخه وكمان عايزة تسمي عيالنا دا عند ام ترتر.
ميرا: ياسطا كون لذيذ كده مانتو اهو حلوين يا ابو عيون ملونه.

 

 

 

 

 

هاجر بغيرة: ميررررا هراعي انك الكاتبة ومش هشتم تمم دا جوزي.
ميرا بضحك: خلاص يا حجه المهم كل سنه وانتو طيبين يا جماعه.
علي وعزت وفريد وجنة ومريم وشادية وجمال: وانتي طيبه ياقمر.
هاجر بحزن: ليه يا ميرا عملتيني معاقه في الروايه وكل دا حصل لي.
ميرا: عشان اوصل هدف ورسالة وتتحفر في قلوب الناس انه يلي بيحصل مش بايدك وانتي اعاقتك مكنتش عائق واثبتي دا لينا كلنا انه الناس يلي بتتريق و بتستخفف وبتحاسب الواحد ع حاجه هو ملهوش ذنب فيها دا اكبر غلط ليه منكوش ايد واحدة وبلاش نفرق بين بعضنا اذا سمرة او عندك اعاقه اذا عاميه او عاجزة اذا مجنونه او ايدك او حاجه فيكي مش سليمه دا مش بايدك دا بايدنا ربنا سبحانه وتعالي بلاش نكسر بعض ونعمل كده احنا عباد الله مش شيا”طين يا هاجر.
الكل بتصفيق: لااا بجد والله العظيم جامدة تستاهلي التقدير.
ادم لميرا: متشكر رغم المرمطه بس هتوحشينا.
عزت: بجدوالله.
هاجر مسكت ايد ميرا: انتي عملتي كتير اتمني الناس تكون فهمت رسالتك وانا فخورة اني شخصية مالؤفه علي ايد ميرا ابوالخير افضل كاتبة.
ميرا: هرجع لاهلي بقا واقعد معاهم وحشوني اوي عن اذنكم يا اجمل رواية انتو ويلي كتبتهم سلام.
الكل: سلاااام.

 

 

 

 

 

 

هاجر بخضه: مين دي يا ادم انت بتخوني كده بعد كل يلي بينا اه يا غشاش يا خا”ين يا منافق طلقنييييي.
ادم بذهول: بخون مين يا بنت الهبلة.
شادية: تشكر يا محترم.
ادم بضحك: اعمل ايه بنتك هتجنني حد يخون روحه بذمتك.
شاديه بضحك: هههه معلش هرمونات حمل بقا.
هاجر بغيظ: مش هو يلي مش صابر يدوب سنتين وعايز عيال تاني يكونش هو يلي بيبقا حامل ويولد مش كفاية ياسين واسر مطلعين عيني.
مريم من وراها: اه والله وسلمي مدوخني.
جنة وهي شايلة نجمه: معلش التربية مش سهلة ليهم اومال احنا اومهات ليه.
هاجر بتعب: عندك حق هطلع ارتاح شويه بطني بتوجعني.
ادم بلهفه راح عليها: فيكي ايه يا روحي.
هاجر بابتسامة: شويه تعب بس يا حبيبي.
ادم شالها: طب تعالي.
هاجر: ع فين.
ادم بغمز محضرلك مفاجأة حلوة هتعجبك وهمس في ودنها.
هاجر بخضه وكسوف: ادم مينفعش انا تعبانه.
ادم بغمز: عيب عليكي تعالي بس.
عزت لجنة: ايه مش ناويين نجيب اخت لنجمه.
جنة بضحك: انا عايزة ولد.
عزت بحب: حاضر ياروحي هعمل حسابي المرة الجايه.
بقلم ميرا ابوالخير

 

 

 

شدها لحضنه.
علي لمريم: الجميل ماله.
مريم: مفيش يا حبيبي.
علي مسك ايديها وطلعوا ع اوضتهم.
علي بحب وشد مريم لحضنه: وحشتيني قد السماء والارض.
: بتحملوا ايه يا عمو.
علي بص ع مصدر الصوت لاقي العيال كلهم: انتو جيتوا ازاي.
ياسين بطفولة: عمو ازت دبنا ومسي و قال انه هنلوح الفسحه صح يا عمو.
علي بتوعد لعزت: اما وريتك ياعزت.
اسر: كنت مستكها تده ليه يا عمو تده مس حلو يرضي طي اخد بنتك في حضلي كده.
علي بتوسع عين وراح مسكه من قميصه رفعه: تاخد مين يالا دي مراتي.
اسر ببرود شبه ادم: ملكس فيه بتك دي ابتاعتي انا ومحدس هياخدها مني عسان هسربه مية صرصير.
مريم فطست ضحك ع شكلهم.
عند ادم وهاجر.
ادم كان شايل هاجر لاقت فستان جميل بس اتصدمت: هلبسه ازاي انا منقبه.
ادم بحب وباس دماغها: هقولك يا حبيبي احنا رايحين مكان للعشاق انا وانتي وبس.
هاجر بضحك: طيب اتفضل بقا عشان هغير واسيب اسر وياسين لماما.
ادم باسها بشغف: اوكي.
بقلم ميرا ابوالخير….

 

 

 

 

 

 

 

بعد ساعتين وصل ادم وهاجر مكان كله شموع وورد ومتزين ع اخره واسمها في كل مكان هاجر بدمعه: كل دا ليا.
ادم بعشق: ايوا يا حبيبي ليكي.
هاجر بحب: ربنا يخليك ليا وميحرمنيش منك ابدا ياروحي.
ادم مسك ايديها وبدء يغني لها اغنيه رومانسيه وانسجموا سوا.
ادم بهمس عاشق بيدخها لعالمهم الخاص الملاء بالحب والعشق….
تاني يوم بيصحا ع صوت الم من هاجر.
ادم: مالك في ايه.
هاجر بدموع: مش قادرة يا ادم شكلي هولد بطنييييي ااااااه.
ادم بخضه بيجي يشالها وبيروح للعربية مش راضيه تمشي: اي بيحصل.
هاجر بدموع وصراخ: ااااه ياااادم.
ادم مش عارف يعمل ايه والعربيه عطلت وهما في مكان بعيد عن الطريق.
بيشالها وبنصدم: لازم تولدي دلوقتي كده البيبي هيمو”ت في بطنك يا هاجر.
هاجر بدموع وتعب: اعمل حاجه يا ادم مش قادره هموووووو”ت.
شالها بسرعه وبقا ماشي بيها لاقي كوخ داخله ونزلها: دقيقه هشوف اي مساعدة.
بيخرج فونه ملاقش اي اشارة بيطلع برا بيدور ع اي حاجه بيلاقي ازازة مسكورة و رباط بس مش نضيف وبير بياخد مياه وبياخدهم وبيخش لهاجر بسرعه.
بينصدم من كميه الد”م: هاجرررر..يا حبيبتي.
بيحاول يسندها عيونه بتتوسع من كمية الد”م الارض بقت د”م وهاجر بتصراخ وحتي لابسه بقا كلهم د”م وهو مزعور عليها ومش عارف يعمل حاجه ووو….

 

 

 

 

 

 

ينصدم من كميه الد”م: هاجرررر..يا حبيبتي.
بيحاول يسندها عيونه بتتوسع من كمية الد”م الارض بقت د”م وهاجر بتصراخ وحتي لابسه بقا كلهم د”م وهو مزعور عليها ومش عارف يعمل حاجه ووقف مش فاهم بيجري بيشدها لحضنه وهو مرعوب عليها: هاجر استحملي يا حبيبي.
هاجر بتعب وبتفقد الواعي وبتمسك ايده: ا ابننا يا اد…
فقدت الواعي ادم سمع صوت عربيه برا سندها علي حاجه وخرج لاقي ست كبيرة ومعها شخص كبير في السن ومعاهم حمار و عربيه بيروح عليهم.
ادم برجاء وخوف قص م حدث.
الست بطيبه: طيب هي فين هاتها في قريه قريبه هنا هنساعدها فيها.
ادم بشكر: حاضر بجد مش عارف اشكرك ازاي.
جري خد هاجر وهو ملهوف عليها وراح معاهم.
وصلوا القرية والبنات اخدوا هاجر وادم قلقان.
الشيخ بابتسامة: بتحبها يا بني.
ادم بعيون دماعه: كل يلي ليا.
الشيخ بابتسامة: قوم يلا نصلي الضهر وانشاء الله خير.
ادم بيبص لهدومه يلي بقت د”م الشيخ: في جلبيه تعالي يابني.
راح معه وادله هدوم وجلبيه وراحوا يصلوا.
ادم وهو ساجد في الصلاة: يارب احميها لي يارب يارب احميها ليا ولعيالنا يارب.
بقلم ميرا ابوالخير.

 

 

 

 

 

في القصر.
شادية بقلق: ادم مجش من امبارح ولاهاجر.
جمال: متقلقيش طالما مع ادم.
شاديه برجاء: يارب.
عزت بيداخل: مالكم في ايه.
علي من وراه: بقا بتبعت لي العيال وتخلع انت.
عزت بضحك: معلش بقا الحظ عايزين عمهم اقولهم لا امنعهم انا يعني.
علي بغيظ: وكله كوم والسلعوه بن ادم دا كوم تاني نسخه من ابوه .
اسر من وراه ببرود: عيندك اعتييض يا عمو (عندك اعتراض ياعمو).
علي بغيظ: لا يا اخويا.
مريم وجنه بضحك: ههههههه مسيطرين.
بقلم ميرا ابوالخير.
عند ادم كان شايل بنته زي القمر وهاجر نايمه.
فريد بضحك: شكلك مسخرة.
ادم برفع حاجب: بس يالا اومال فين خطيبتك.
فريد بيشمر كمه: فسخت حضرتك وبعدين حد يسيب الجيبي اس بتاعه كده احمد ربنا انه لاقيتك.
ادم ببرود: جت ليه يعني.
فريد بفخر: اشقط من هنا.

 

 

 

 

 

 

ادم: مش هتعرف هنا كله ا يد واحدة.
فريد بجدية: هو ليه مسالتش جتلك ازاي.
ادم بلا مبالاة: يعني ظابط عايزاني اسالك ليه يعني.
فريد: والله يحقلك انت الظابط يابني مش انا.
هاجر بتفوق بتعب: ا ادم.
ادم بلهفه مسك ايديها: انتي كويسه.
هاجر بتعب: ابننا.
ادم بابتسامة: قصدك بنتنا نورجينا.
هاجر بابتسامة: هاتها.
ادم ادها نورجينا وباس دماغها بحنان.
اخدتها منه وفريد خرج وسابهم مع بعض.
بقلم ميرا ابوالخير.
مر أسبوعين وهاجر وادم رجعوا القصر ومعاهم البيبي الجديد عزت قرر يعمل حفلة ترحيب ليهم.
في الحفلة.
هاجر شايلة نورجينا والاطفال حولين منها والكل متجمع وفرحان وكل عاشق مع حبيبته.
ادم للكل: يا جماعه انا قررت اعمل بزنس خاص لكل فرد صغير من اولادنا.
عزت: معاك.
علي وفريد: كمان.
راح واخد هاجر في حضنه.
فريد: يلا اتجمعوا كده عشان الصورة.
وقفوا كلهم وفريد اخد لهم صورة جماعيه…
فريد لميرا: انتي ياحجه هفضل سنجل بائس كتير.
ميرا: وانا مالي شوفلك حد تاني.
فريد بابتسامة: يلا انا واد مز اروح اشوفلي بنت الحلال ايكش القيها.

تمت

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية اعاقتي ولكن)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *