روايات

رواية حرم جبار الفصل الرابع 4 بقلم نور شريف

رواية حرم جبار الفصل الرابع 4 بقلم نور شريف

رواية حرم جبار البارت الرابع

رواية حرم جبار الجزء الرابع

حرم جبار
حرم جبار

رواية حرم جبار الحلقة الرابعة

بيقرب الجد من زين وبينزل كف علي وشه.. قدام اهل البلد بتجري فريدة وبتمسك في جابر بخوف!
بيشوفها زين وبيشدها من حضنهُ:فريدة ابعدي عنه دلوقت مفيش راجل يلمسك غيري؟بيتنرفز جابر وبيضحك بستفزاز وقال :دي مرتي انت ملكش حق تشوف ظافر منها يا اخوي بيشلها جابر قدامهم وقاصد يغيظ زين وبيطلع وفريدة بتبصله بغضب وعيونها بتتطلع شرار..
فريدة بعصبية و زعيق : أنت ليه مش فاهم ولا قادر تفهم ان مش بحبك؟.
جابر بضيق بينزلها فا بتقع علي الارض و بيبتسم ببرود :
أخلعي فستانك ده و قومي نامي، لو عايزه جدال في الحب انتي عارفه انا بحبك ليه.. بحبك من غير سبب وانتِ مش عايزاني.. محسساني ان زين مفيش حد زيه ولا هيكون!
فريدة وعيونها بتلمع بحزن، عشان محبتوش، ولا قادرة فيوم.. انها تعوض قلبه بحنان منها..
بتتدخل تغير هدومها!! وبتصلي فرضها بتقعد علي الكرسي بأسدال الصلاة.. بيقرب جابر منها ولسه هيقرب؟
بتبعد فريدة بغضب وعصبية :انت اتجوزت حدودك يا جابر احنا شهرين تلاته وهنطلق… ؟
بيبعد جابر بهدوء وبيلبس هدوم الشغل بيقرب من خدها وبيق”بلها بتبعد فريدة بغضب.. أياك تلمسني يا جابر.
جابر بهدوء.. أنا ماشي وهرجع بعد أسبوعين عندي شغل، سيبك علي راحتك وعطيكي الامان، لو عايزه تغدري بيا، فا انا موافق المهم تكونِ سعيدة!!
بتنزل دمعة من جابر بيمسحها بسرعة :وبيخرج وبيه” بد
الباب وراه بتتن”فض فريدة أثر خروجهُ وبتتنفس برتياح
كان هم و أنزاح من علي قلبي!؟
بيعدي شهرو جابر مفيش اي تواصل بينهم ولا أمهُ تعرف عنه حاجة وكلهم قاعدين متوترين :_
فريدة بتوتر :هو فين كل ده؟ ازاي ميطمنش علي مرته؟
ولا هو ملوش حق يسأل اهنا كمان!
حقه.. انا زوتها معاه قوي يبقي ميسألش عليا
هارون الجد بهدوء :متخفيش يا فريدة جوزك شغلهُ هو
ألي اكده كان بيغيب بلشهور منعرفش حتي مكان وجوده.
في القاهرة ”
ايوه يا حضرة اللواء بس هي مبتحبنيش، كل ما اغيب هتلحق كيف تحبني؟!
رد اللواء عيسي بشك وقال :حاول تقولها أنك بتحب غيرها رن علي جدك وقولهم انك هتتجوز ولو عايز واحده موجودة…
جابر بتوتر :أنا لا يمكن اعمل اكده.. أبدًا ؟
عيسي بضحك :خلاص خليك عايش دور الضحية خايف عليها وهي تفضل عشمانه انك ماسك فيها؟؟؟؟
بيفتح جابر تلفونهُ.. بتوتر يا حضرة اللواء صعب قوي مش هتحمل اشوفها بتعيط او مكسوره غير ان مكملتش شهر جواز!!
في الصعيد ”
بيتجمعوا علي السفرة وزين عينه علي فريدة و هي بتهرب من نظراته.. بتخبط فرحه قدمها :
أجيب اتنين ليمون لزوم شهر العسل ليا انا و فريدة؟
بتاكل فريدة وهي بتفكر في جابر.. معقول مشيي بسبب انه زعل مني؟! لا انا معملتش حاجة تخليه يمشي وميرجعش..
فجاة تلفون البيت بيرن.. بيرد الجد هارون بلهفه :
أتوحشتك قوي يا جابر فينك يا ولدي.. اكده تمشي متسألش علي مرتك!!
جابر بتمثيل ومكبر الصوت مفتوح؟ مرتي مين يا جدي؟
أنا اتجوزت التانيه قولت أجيب واحده ترضي عني حتي انا راجل اتحب وعايز اعيش شبابي في فرح!
مش في نكد ولا انت اي رأيك.. معاك اللواء عيسي كان شاهد علي فرحنا، كان بسيط اكده وقولت اعملها ليكو مفاجاة حلوه صح؟؟
فريدة بغيظ :أنا اكلت!
بتتطلع فريدة وبتقعد علي سريرها تعيط بوجع.. هو أنا متحبش كل ما أتعلق بواحد فيهم يتجوز غيري.. اكده يا جابر بترجع فريدة بتفكيرها :أي ده انا قولتله ان احنا مش هنكمل وميقربش مني وهنطلق قريب، أمال اي مضايقني؟!
بتقف فريدة بصدمة :جابر اتجوز عليا ده معناه انه هيطلقني.. جابر بجد هيطلقني معقول مبقاش رايد فريدة
بتنام فريدة مكانها وبتصحا تاني يوم
علي صوت في الاوضة و بيكون جابر قاعد مستنيها تفوق.. صباحيه مباركه يا عروسة؟
بتبلع ريقها بتوتر وبتشد اللحاف عليها وتداري نفسها بيغمض جابر عيونهُ :مش عايز اشوفك تاني يا فريدة بتخبي نفسك مني عاد ده أنا جوزك وحقي اشوفك.. انا اتجوزت وهطلقك بعد خمس شهور علي اما الدنيا تهدي وعيشي حياتك مع غيري يا بنت عمي!!
فريدة والدموع اتجمعت في عنيها :اتجوزت وهطلقني أنت مبقتش تحبني؟!
جابر بعصبية و زعيق:اي غيرك اكده الشهر ده انتي قايله بلسا”نك الي ين” قطع ده هنطلق واسيبك صح!
بتجري فريدة عليه وبتحضنه بقوة.. أنا قلبي وجعني اوي يا جابر.. متسبنيش انا محتجاك..
بيبعد جابر عنها بستهزاء :كان زمان كنت محتاجك و رفضتي اللمس ده!!!!
بيسبها وينزل تحت وبيقابل زين علي السلم وهو بيكلم فرحة بتهديد وقال بعصبية ما بين سنانهُ:
اي حركة غدر أن المسك تبقي غلطانه، ساعتها هقت”لك لو ده حصل أنا عارفك خبيثه قوي غوري أمشي من اهنا.
جابر بتوتر :زين؟!
بيسمعه زين وبيسيبه ويمشي بيشده جابر وبيلكمه في وشه بعصبية وقال :أهدي يا اخوي وحشتني كنت بطمن عليك…..
جابر بخبث :قرب فريدة حلو قوي نسيت نفسي ساعتها، مقولتليش احساسك اول ما أتجوزت فرحة، زمانك كنت طاير من الفرحه.. ولا اي يا أخوي!
بيخنقه زين بعصبية :طلقها يا جابر طلقها!!!
جابر وهو مش قادر يأخد نفسهُ:أبعد عني بموت أبعد؟…
بيشدد زين اكتر وبعصبية وزعيق… طلقها يا جابر طلقها..
جابر بوجع.. *******

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حرم جبار)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *