رواية عقاب بلا جريمة الفصل السادس والعشرون 26 بقلم زينب سعيد
رواية عقاب بلا جريمة الفصل السادس والعشرون 26 بقلم زينب سعيد
رواية عقاب بلا جريمة البارت السادس والعشرون
رواية عقاب بلا جريمة الجزء السادس والعشرون
رواية عقاب بلا جريمة الحلقة السادسة والعشرون
جنة بصدمة وخوف:في أيه سليم مالك أنا مش فاهمة حاجة.
لينهض سليم ويتركها أرضاً ويدور حولها كما يدور الأسد حول فريسته ويضحك بشر :مش فاهمة أني كشفتك وكشفت لعبتك القذرة دي لأ فوقي يا بت أنا سليم الجارحي.
جنة بدموع وزعر:أنت بتقول أيه أنا مش فاهمة حاجة من إلي أنت بتقولها دي فهمني في أيه أنا زعلتك في حاجة.
سليم بسخرية:يا بنتي كفاية تمثيل بقي لعبتك أنكشفت.
جنة بدموع:لعبة أية أنا مش فاهمة حاجة.
لينظر لها سليم ببرود ويجلس علي المقعد الذي أمامها ويضع قدم فوق قدم وينظر لها بشمئزاز ويتحدث بفحيح:أنطقي وقولي الحقيقة أحسنلك وكنتوا ناوين علي أيه.
جنة بعصبية:قولتلك مش فاهمة حاجة من كلامك ده.
لينهض سليم بعصبية ويمسكها من حجابها بشدة ويكاد يقتلع شعرها من أسفل حجابها وسط صراخها ومحاولتها الفكاك منه ويتحدث بفحيح:صوتك لو علي تاني هدب*حك سامعة.
جنة بدموع وهي تحاول تخليص شعرها منه:فاهمة والله بس سيبني.
ليتركها سليم بإشمئزاز ويلقيها أرضا وعود ليجلس مكانه ويتحدث بشر :أنطقي كنتي ناوية أنتي والزفت جمعة أبوكي علي أيه.
جنة بصدمة… …….
#####################
في المستشفي .
في غرفة سلمي.
يجلس حسام يلعب بهاتفه بينما تنام سلمي علي سريرها وتنظر له بغيظ.
سلمي بغيظ:أنت بتعمل أيه هنا ما تقوم تروح.
حسام ببرود:مش عايز أروح عجباني القاعدة هنا.
سلمي بعصبية:يا أبني أفهم قاعدتك معايا ما يصحش الناس هتقول أيه.
حسام ببرود :واحد قاعد مع خطيبته فيها أيه.
سلمي بغيظ:يادي النيلة حتي لو خطيبتك قاعدتك دي متصحش.
حسم ببرود:ليه يعني.
سلمي بصدمة:هو أنت مش مسلم يا أخويا وعارف أن قاعدتنا دي أسمها خلوة وحرام.
حسام بإحراج:أسف بس من قلقي عليكي مفكرتش في الموضوع ده.
سلمي بهدوء:خلاص حصل خير ممكن بقي تقوم تخرج بره وتسيبني عشان أعرف أنام.
حسام بهدوء:موافق بس بشرط.
سلمي بإستغراب:شرط أيه.
حسام… ……
#####################
في منزل جنة.
تستيقظ هناء بزعر وهي تضع يدها علي قلبها بخوف:أعوذ بالله من الشيطان الرجيم خير يارب فيكي أيه يا جنة يارب أحميهالي وردها ليا سالمة يااااااارب مليش غيرها عارف أن ذنبها في رقبتي بس كنت بعمل كده عشان أحميها متوجعش قلبي عليها ياااارب وردها سالمة ليا.
لتغمض عينها وتحاول النوم مرة آخري مطمئنة نفسها أن إبنتها بخير ولا داعي للقلق.
###########################
في شقة عائلة مصطفي.
يجلس مصطفي مع والديه يتناولون العشاء.
لتتحدث صفاء بتساؤل:هتعمل أيه في موضوع الشقة يا مصطفي هتشترى ولا هتأجر.
مصطفي بهدوء:بفكر أشتري يا أمي أهو أحسن من الإيجار.
أحمد بتأييد:فعلا ده أفضل بس لأزم تبدأ تدور من دلوقتي علي شقة.
مصطفي بتأييد :من بكره بإذن الله هكلم كام سمسار يدورولي.
صفاء بهدوء:مفيش داعي.
مصطفي بتساؤل :ليه يا ماما.
صفاء بهدوء :البيت إلي جمبنا صحابه بيبعوه عشان مهاجرين بره مصر أهو دورين ومتشطب سوبر لوكس.
أحمد بهدوء:طيب ما هو ده عز الطلب بيت تمليك أفضل من شقة.
مصطفي بتوتر:بس أكيد هيبقي أغلي من الشقة بكتير وأنا داخل علي جواز .
أحمد بحنان:وافق أنت وملكش دعوة خلي فلوسك معاك وأنا إلي هشتريهولك.
مصطقي بإحراج:ليه كده يا بابا أنا مش موافق أنا لازم أعتمد علي نفسي.
أحمد بعتاب:ما أنت إعتمدت وروحت جبت الشبكة من معاك ومرضتش تاخد فلوس مني.
مصطفي بإحراج:لأزم يا بابا أحس بالمسؤلية وأني أقدر أفتح بيت.
صفاء بهدوء:معاك حق يا أبني بس بردو أبوك هشتريلك البيت.
مصطفي بقلة حيلة :زي ما تحبوا ربنا يخليكم ليا.
أحمد بحنان:ويخليك لينا يا غالي ده أنت الحيلة يا واد.
صفاء بحنان:ربنا يبارك فيك يا أبني ويتم فرحتك علي خير ويفرحني بولادك.
مصطفي بتمني:يارب يا أمي.
#####################
في المستشفي.
في غرفة سلمي.
سلمي بإستغراب:شرط أيه.
حسام بلهفة:توافقي تتجوزيني آول ما تخرجي من هنا عشان يبقي حلال ليا أني أفضل جمبك علي طول.
سلمي بخجل:أنت مش شايف إنك أتسرعت شوية في الموضوع ده وأكيد أهلك مش هيوفقوا أنت مش بتحبني يا حسام أنت شفقان عليا مش أكتر.
حسام بنفي:ملكيش دعوة بأهلي هما يهمهم ساعدتي وبس وأنا بحبك وأما شفقان عليكي فهشفق عليكي ليه أنتي ما شاء الله عليكي فمكيش حاجة تدعي للشفقة وافقي بقى الله لا يسيئك عشان أثبتلك حبي ليكي.
سلمي بخجل:موافقة بس توعدني لو في يوم حسيت إنك أتسرعت وندمت ننفصل بهدوء.
حسام بلهفة :ده أنا أبقي عبيط لو سيبتك يلا هسيبك ترتاحي هخرج أقعد علي الباب تصحبي علي خير.
سلمي بخجل :وأنت من أهله.
#####################
في الخرابة.
يجلس المعلم برعي مع حلا وجلال يتحدثون عن أمر ما.
حلا ببرود:ليه مقولتش لينا إنك عندك بنت يا معلم.
جمعة بتوتر:بنت بنت أيه يا دكتورة.
حلا بسخرية:جنة حامد السمري مش بردو إسمك الحقيقي حامد السمري.
جمعة بتوتر:أيوة يهمك في أيه.
حلا بمكر :أنت عارف هي متجوزة مين.
جمعة بنفي:أنا من ساعة ما طلقت أمها معرفش حاجة عنهم هتكون متجوزة مين يعني.
حلا بمكر:متجوزة المقدم سليم عبد الرحمن الجارحي.
جمعة بصدمة:إبن عبدالرحمن الجارحي هي الدنيا صغيرة كده.
حلا بسخرية:ومش بس كده كان عاملها جسوسة علينا أصله هو الظابط إلي مسؤول عن القضية.
جمعة بصدمة:كمان بقي بنت هناء يطلع منها ده كله.
حلا بسخرية :شوفت بقي إنك نايم ودانك.
جمعة بغيظ:وأنا كنت أعرف أنها هيطلع منها ده كله والمطلوب مني أيه دلوقتي.
حلا بشر:تقتلها.
جمعة بصدمة:أقتلها .
حلا ببرود:رقبتها قصاد رقبتك.
جمعة ببرود:موافق بس في المقابل أرنبين.
حلا بتساؤل:يعني أيه أرنبين.
جلال بتوضيح:أتنين مليون جنيه.
حلال بفهم :موافقة قدامك أسبوعين بالكتير لأسمع خبرها لهنسمع خبرك.
جمعة ببرود:أطمني لتنهض هي وجلال ويغادورا المكان.
ليبقي جمعة شارد في أمر ما يا تري الدنيا صغيرة أوي كده بس علي مين هوصلك لأبوك بإيدي يا أبن عبد الرحمن أنت وحرمك المصون.
#####################
في شقة سليم.
جنة بصدمة:أبويا ماله أنا مش فاهمة حاجة أنا أبويا ميت من زمان.
سليم بسخرية :لأ والله ميت من إمتي ده أبوكي الو*سخ إلي كان هربان بعد ما موت أبويا وغدر به.
جنة بصدمة وعدم فهم:أنا مش فاهمة حاجة أبويا قتل أبوك أزاي ولا كان يعرف والدك منين أصلا.
سليم بسخرية :لا والله هفهمك ليسرد لها كل شئ عن مقتل والده وبعد ده كله البيه أبوكي رجع وبقي رئيس عصابة ومغيرش إسمه للمعلم جمعة لأ وأيه مكفهوش إلي عمله في أبويا بعتلي بنته تضحك عليا أه ما بنت العز عوام أبوكي كل يوم في حضن واحدة شكل فبعتك ليا.
جنة بنفي ودموع:محصلشي كدب كل إلي بتقوله كدب في كدب أبويا ميت من زمان.
سليم بسخرية :لأ والله طيب دي صورة مين ليوريها صورة المعلم جمعة وفي أحضان إحدي السيدات.
لتغمض عيناها بسرعة وتتحدث باشمئزاز وعنف :أيه الأرف ده الراجل ده مش أبويا معرفش حاجة عن إلي أنت بتقول عليها دي تصدق براحتك مش عايز بردو براحتك وسيبني أمشي من هنا.
سليم بسخرية :قالوا للحرامي أحلف يا حلوة أسيبك تمشي من هنا بالبساطة دي لما أخد حقي وحق أبويا يا حلوة.
جنة بخوف:وأنت فاكر نفسك راجل لما تستقوي علي واحدة ست يا خسارة يا سليم يا خسارة حبي ليك.
لينهض سليم بعصبية ويمسكها من ذقنها بشدة ويتحدث بغل:كلمة كمان وهقط*علك لسانك فاهمة ولا مش فاهمة يا زبالة أنتي.
جنة بدموع وهي تتحدث بصعوبة من مسكته:أبعد عني وأنا مش زبا*لة الزب*الة هو أنت إلي تستقوي علي واحدة ست عشان تجيب حقك لو أنت راجل بحق وحقيقي كنت جبت حق أبوك من إلي أنت بتقول عليه أبويا مش جايبني أنا تجيب حقك مني.
ليتركها سليم وينهض ببرود :أنتي صح بس حقي من أبوكي هجيبه بطريقتي أما أنتي بقي هعرفك أنا راجل ولا لأ يا روح أمي وهكسرك أتي وأبوكي قالها وهو يقترب منها بشر.
لتتراجع جنة زحفا إلي الخلف :لأ يا سليم بلاش بلاش تخليني أكرهك عشان خاطري.
سليم بسخرية وهو يقترب منها :لأ يا حلوة مش أبوكي كان بعتك ليا فهتسلي بيكي شوية ثم يقترب منها علي حين غفلة ويشد حجابها ويلقيه أرضا ويتحدث بسخرية:الحجاب ده سبيه لواحدة نضيفة مش زب*الة زيك أنتي وأبوكي .
لتنهض جنة بعنف فقد تلاشي خوفها منه فلهنا وكفي وتقوم بصفعه بشدة علي وجهه وتتحدث بعصبية:أخرس يا حيو*ان أنا أشرف منك ومن عشرة زيك يا خس*يس يا وا*طي.
ليضع سليم يده علي وجهه بصدمة ويتحدث بصوت جحيمي :أه يا بنت الك*لب أنا بقي هوريكي الخسيس والوا*طي هيعمل أيه فيكي.
ليشد حزام بنطاله سريعا وينزل به علي جسدها.
لتصرخ هي من قوة الألم وتسقط أرضا وهي تترجاه أن يتركها.
بعد فترة.
يقف سليم ينهج من قوة ضربه لجنة وينظر لجسدها المكوم أرضا وتأن بصوت مكتوم وملابسها الممزقة من ضربات حزامه.
ليبثق سليم عليها بإشمئزاز :فوقي يا حلوة أيه فيصتي من ضربتين.
جنة بأنين:ربنا ينتقم منك إلي زيك يستحيل يكون راجل إلي يستقوي علي بنت مكسورة يستحيل يكون راجل.
سليم بشر :وأنا بقي هوريكي أنا راجل ولا مش راجل يا روح أمك قالها وهي يتجه نحوها ويمزق الباقي من ملابسها ويعتدي عليها بوحشية غير عابئ بصرختها أو توسلاتها.
يتبع…
- لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
- لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية عقاب بلا جريمة)