Uncategorized
رواية وعد الرعد الفصل الثانى والعشرون 22 بقلم فاطمة خميس هارون
رواية وعد الرعد الفصل الثانى والعشرون 22 بقلم فاطمة خميس هارون
رواية وعد الرعد الفصل الثانى والعشرون 22 بقلم فاطمة خميس هارون |
رواية وعد الرعد الفصل الثانى والعشرون 22 بقلم فاطمة خميس هارون
علا وهي تجيب علي هاتفها:علي ازيك
علي :انا الحمد لله تمام وانتي اخبارك ايه
علا :الحمد لله
علي :هااا جهزتي كل حاجه ناقصاكي عشان الفرح
علا باحراج :أيوة فاضل حاجات بسيطه
علي :ايوه حاجات ايه يعني
علا :احم اااا حاجات يا علي ملكش دعوة
علي وهو يبتسم بخبث :تصدقي انا كمان ناقصني حاجات هعدي عليكي نجيبهم سوي
علا :لاااااا احم اقصد مش هينفع عشان معايا وعد
علي بعبوس :خلاص ابقي كلميني علطول
علا بفرحه :حاضر
علي :بحبك
علا :شكرا
وأغلقت الخط سريعا
نظر علي للهاتف بيده
شكرا صبرني يا رب علي المخبوله دي
…
وعد :ايه يا عروستنا خلاص كلها اسبوع ونفرح بيكي
علا :بس يا وعد متفكرنيش انا عاوزه ارجع في كلامي
وعد بحده :بت قوي قلبك كده خليه هو الي يخاف مش انتي
علا :أيوة عندك حق انا لازم ادبحله القطه
وعد بسخريه :ولا هتعملي حاجه انا عارفه
علا :طيب ما انتي عارفه لازمتها ايه تحمسيني من الاول
المهم لبستي
وعد :رايحه اهو هقول لرعد والبس
علا :أيوة يا عم بقيتوا سمنه علي عسل اهو
وعد :الله اكبر مالك يا بنتي
طب ما انتي وعلي قشطه ولبن من الاول إنما أنا اتعذبت
علا :ايه شغل الجواميس ده لبن وقشطه وسمنه
احنا نفتح مصنع البان
وعد وهي تسخر من ضحكتها :هههه بارده
علا :انا يا بنتي الله يسامحك يلا البسي بقي بسرعه
وعد وهي تقف :رايحه اقوله سلام
….
وقفت وعد أمام باب مكتبه ثم طرقت الباب بهدوء ليسمح لها بالدخول
رعد :خير يا وعد في حاجه
وعد :انااااا كنت عاوزة اطلب منك طلب
نظر لها رعد باهتمام
وعد :كنت عاوزة انزل اروح المول مع علا
رعد :ليه
وعد :هاااا
رعد :ليه هتروحوا المول
وعد. :عاوزة تجيب حاجات من هناك وانا ناقصني كام حاجه هجيبها برضوا
رعد وهو يحك ذقنه :اممم طيب وايه هي الحاجات دي
وعد بتلعثم :الله جرااا ايه يا رعد هو كل شويه سؤال رايحين نجيب حاجات بنات
خلاص
رعد وهو يبتسم ابتسامه جذابه :طيب يا ستي بتتعصبي ليه
بس ايه هي حاجه البنات دي
وعد :رررعد
رعد :خلاص خلاص ممكن بس هتخدي معاكي صالح
عبست وعد وهي تتذكر ذلك الحارس الملاصق لها
ولكن لمعت عينيها بمكر
تقدمت ناحيته وهي تتعلق برقبته لينزل رعد رأسه حتي يراها بسبب فرق الطول بينهم
بليز يا رعودتي بلاش صالح
رعد وهو يضحك بشده
رعودتك متحوليش يا وعد مش هيحصل
وعد وهي تسحب يدها بقوه
انت رعد وحش
رعد وهو يمسك يدها :انا خايف عليكي
وعد. :يعني حد هياكلني وبعدين انا كنت بنزل قبل كده وبهدوم سبور عادي
احمر وجهه من الغضب حينما تخيلها وهي تسير في الماضي بغنج بثيابها التي أزاحت عقله هو شخصيا والكل يتفحصها بنظرات ثاقبه
ثم هتف ببرود
ده زمان يا وعد دلوقتي لا
وعد وهي تعبث باذرار قميصه :ماشي وانا مش معترضه لاني فعلا كنت غلط وندمانه فعلا
لكن دلوقتي انا اتحجبت ويلبس واسع الحمد لله يعني متخفش عليا
وبعدين انا معايا علا
ليهتف رعد بسخريه :لا طمنتينى
دي علا وخداكي عشان تاخدي بالك منها
وعد وهي تهمس جانب أذنه
وديني وانا هعملك مفاجاه
رعد قد لمعت عينه ببريق :ايه هي
وعد :مينفعش اقولها ولا مش هيكون ليها لازمه
رعد وهو يضحك مؤخرة رأسه :طيب يا وعد موافق
قفزت وعد بسعاده وهي تقبل خده وتوجهت لباب الغرفه ولكن أوقفها صوت رعد
رعد :بس انا وعلي هنوصلكم ونستناكم في الكافيه لحد ما تخلصوا
وعد :بسسس
رعد وهو يشير لها :من غير بس ياما كده ياما صالح
عبست وعد وهي تضرب الارض بقدمها
ثم قالت بحده:طيب يا رعد تعال بس انسي مفاجاه بليل
تقدم لها رعد وهي يضحك من هيئتها ثم قال
لا يا حلوه المفاجاه في سبيل انك تنزلي لو مفيش خليكي قاعده
وعد بخبث :بسسس كده من عيوني
نظر لها رعد بشك فأكيد أنها تخطط لشئ ما
بعد فتره كانت تجلس كلا من علا ووعد بالخلف وعلي ورعد في الامام
نظرت علا لوعد بخجل لتبادلها وعد نظره مطمئنه
علا بهمس :انا خايفه يشوف الحاجه يا وعد اصل انتي مش عارفه ده قليل الادب
ضحكت وعد بصوت عالي لتضع علا يدها علي فمها في حين نظر كلا من رعد وعلي للخلف
تنحنحت وعد باحراج ثم همست باذن صديقتها
امال لو قولتلك رعد نزلني ليه هتعملي ايه
علا بفضول ايه
همسات لها وعد ما جري بينها وبين رعد بتضحك هي هذه المره وهي تضرب كف يدها بكف وعد التي شاركتها الضحك
تحت نظرات الزوجين المتعجبه
علا بهمس :يعني ناويه تديله زومبه
وعد :عيب عليكي مش هو الي نكد عليا خليه يشرب بقي
علا :امال هتجبيله ايه
وعد :هشوف
وصلوا اخيرا المول وداخلوا وكان علي ورعد يسيرون خلفهم
وقفت وعد وهي تدفع رعد من صدره
يلا يا بابا خد صاحبك في ايدك واوعوا تضيعوا
نظر لها رعد بغضب فهو ترك شركته واشغاله حتي يريد ما هي المفاجاه لايطيق الانتظار
رعد وهو ينظر لعلي الذي كان ينظر لعلا باستعطاف فهو أيضا لديه فضول ليعرف ما الشي الذي خجلت ان تخبره به
علا:روح مع رعد يلا
علي بحده :ااااايه انتوا شيفينا اطفال
ثم تحرك وهو يجذب رعد من كتفه :يلا يا صاحبي احنا هنستني هنا
ثم غمز لرعد بخبث
واهو نشوف شويه مزز بدل الغفر الي مالين الدنيا
رعد وقد فهم لعبته :تصدق فكره في حتت كافيه هنا انما ايه بنات بس
وعد :طيب يا ظريف استنا اقلعلك الحجاب عشان تعرف تدخل
نظر لها رعد ببرود : لا انا قصدي البنات بتيجي سنجل من غير جوزها إنما هنا كلهم غفر
يلا يا صاحبي
نظرت وعد لعلا بغضب ثم سحبتها وهي تقول
جوزك هيبوظ جوزي
علا :لا يا وعد لو سمحتي جوزك بايظ لواحده
نظرت لها وعد لينفجروا بالضحك
دخلوا اخيرا لذلك المكان الذي يبيع عطور وزينه وأشياء نسائيه وملابس للنوم
وعد باحراج :لو سمحت هو مفيش بنت هنا
الشاب :لا يا قلبي ولو انا هون معك تؤبريني اديشك حلوه
اااايه وانتي ليش متخبيه تعي تعي شو اسمك
نظرت علا لوعد وهي تفتح فمها بتضحك وعد وهي تطالع هيئتها وهيئه الذي أمامها
فهو شب له جسد رياضي شعره الطويل ولحيته ملونين باللون الاصفر
عدلت وعد من حجابها ثم قالت بحرج :احم أصلها عروسه وعوزين نشوف حاجات جديده
هز الشاب رأسه بعدم فهم ثم قال
ما عم بفهم عليكي
فهتفت به وعد :بقولك عروسه واحنا هنا هتكون جاين ناخد ايه رز بلبن
ضحك الشب علي تلقائيتها
اي اي فهمت عليكي بدك لانجري ايه ولو تعي لفرجيكي احدث اشي هون
مستورد وراح يطلع بيجنن عليها
احمر وجه الفتاتين وهو يريهم الاشكال المعروضه
ثم قفز فجاه وهو يصفق
يااللله عنجد انا بلا مخ
ثواني صبايا بنزل لتحت لحتي افرجيكم الاحدث من هدولي
وعد وهي تخرج معه :تمام هشتري حاجه من جنبك لحد ما تطلع بيهم
هز رأسه وهو يمشي اتفقنا
نظرت وعد لعلا وعبسوا
ماله ده هااا شايفه بيتكلم ازاي
علا :اه بس ده يبان ارق مننا
ضحكت وعد وهي تجذبها من يدها
طيب ياختي تعالي بقي عشان نجيب مفاجاه رعد
ضحكت علا وهي تتذكر شكله المتأمل
ده هيبقي حتت مقلب ممكن بموتك فيها
وعد :ولو ولو لازمن اعفرته زي ما عفرتني
كانت تمشي حائره تبحث عن شي ىتغيظه توقفت فجاءه أمام قميص رجالي حريري احمر اللون
ابتسمت وعد وهي تنظر لعلا التي انفجرت بالضحك زي تقول هيبقي تحفه فيه
هزت وعد راسها وهي تدخل وبالفعل اشترته ومن ثم عادوا لذلك المحل
…
كانوا يسيرون يبحثون عنهم
رعد بحده :قولتلك يا زفت نمشي وراهم علطول كان لازم تعمل فيها المفتش كرمبو يعني
ثم حرك يده وهو يقلده بسخريه
استني لما يختفوا الاول احنا بنمشي اسرع
اشرب يا مخ النمله
علي :الله وانا مالي انا يا لمبي
هما الي جربوا ولا كان عليهم عفريت
ثم تابع وهو ينظر لاصابع يده يعد عليها
اولا وانا معاها بتمشي زي النمله بيبقي فاضل شويه واشيلها
ثانيا لو مشينا وراهم علطول يا ذكي كانوا شافونا دول كل شويه بيبصوا وراهم ولا كأنهم هيجيبوا حشيش
ثالثا بقي انااااا
لم يكمل عندما جذبه رعد ودفعه للحائط بقوه
علا :اااع ايه يا عم ده ياعم
رعد وهي يضع يده علي فمه :اخرس يا جحش اهم الهوانم
نظر كلا منهما من خلف الجدار
كانوا ينظرون بالكيس ثم يضحكون بشده وكل من حولهم ينظر لهم بإعجاب
ثم سمعوا صوت من خلفهم
ولك شو هيدا صبايا زعلتوني كتير
انا بنزل لحتي افرجيكم اشي احسن وانتم خلصتوا حالكم من حدا تاني
وعد :لا لا دي حاجه تانيه مش عندك
الشاب وهو يحرك الأكياس بيده
اذا كان هيك تعو معي اشيا كتير حلوه تلك يا حلوه
قالها وهو يشير لعلا ويغمز لها
علي بغيظ :شوف اشباه الرجال ده
رعد :اهدي بقي يا علي متكشفناش عشان نعرف بيجيبوا ايه
الشاب وهو يقترب من وعد
وانتي حياااتي ما بدك اشي الك
لتبتسم
كاد رعد أن يتحرك ناحيتهم ولكن أوقفه علي وهو يعيد جملته ولكن بنبره ساخره
زفر رعد بغضب
ثم تابعهم وهم ينتقون من الأكياس التي أمامهم
بعد فتره خرجت علا ووعد من المحل
التفت رعد وعلي بسرعه ثم ركضوا الكافيه
نظرت علا ووعد لهم
كانوا يتكلمون مع فتاتين
علا :بصي يا وعد بصي السافل اااه ياني علي حظي
نظرت وعد لرعد بعيد ثم قالت
قال يعني جوزي أمام مسجد مهو جنبه اهو
التفت لها رعد لتشير له بغضب لياتي
اعتذر بأدب ثم أمسك يد علي وتوجهوا للخارج
وعد وعلا في نفس الوقت :مين دول
نظر علي ورعد لبعضهم :تعرفنا عليهم دلوقتي عادي
كادت وعد أن تتكلم
الشاب :ولك الحمد لله اني لحقتك
ضحكت وعد وعلا بخبث
وعد :ااااه اهلا يا جوجو خير
جوجو :اذا بدك الصراحه انا سمعتك وانتي عم تحكي عن حد لحتي يدربكم علي الرقص
حركت وعد رأسها بنعم
ليتابع انا فيني اعلمكم ولانو انا اجازه لمده اسبوع
صفقت علا بمرح :حلو جدا هات رقمك
علي ورعد
ليه أن شاء الله بقي مين موافق
نظروا لبعضهم ثم حركوا راسهم وكأنهم يدعموا بعض
وعد :خد يا جوجو ده رقمي كلمني بكره يلا باااي
علا :باااااي جوجو
جوجو :باي صبايا راح اشتاقلكم
تحركت وعد وعلا بدلال
ليقبض رعد علي يده بقوه بينما ضغط علي علي شفتيه يمنع نفسه من السباب
…
وصلوا للمنزل
رعد :وعد
وعد وهي تقف في منتصف السلم
رعد بحده :ايه الي حصل في المول ده
وعد : صح تعالي اوريك المفاجاه
نسي أمر الخلاف وهو يبتسم ببلاهه فقد رأي ما تشتريه هي وعلا
وصعد خلافها
ابتسمت بخبث ثم قالت لنفسها
اهو بدل ما نتخانق مرتين
وعد :اتفضل يا رب يعجبك
رعد :اكيد
ده تحفه ده قمر ده… ايه ده
قالها وهو ينظر لما بيده
وعد بسخريه :ده ليك يا حبيبي
رعد بحده :وعد متهزريش
وعد :مش بهزر
رعد :وانا من امته بلبس اللون ده
لا وكمان مفيهوش ذراير من الرقبه
وعد :اخص عليك يا رعودتي البسه بقي
وبالفعل ارتداه
ضحكت وعد بشده ليعلم فهد انه مقلب منها وإلا كانت أثنت عليه
رعد وهو يخلعه
عجبك كده
تصدقي نفسي اشوفه عليكي
وعد :ده بعينك
رعد وهو يجلس علي السرير :براحتك خالص
يبقي مفيش فرح
برقت وعد فقد انقلب السحر علي الساحر
مدت يدها لتمسك القميص بغيظ انا هلبسه بس عشان بحب اللون ده مش عشان تهديدك
بعد دقائق كانت تخرج وهي ترتديه
كان طويل الأكمام قصير عليها
وبرغم من رغبته في السخريه ولكنه انجذب لها فكانت تبدوا جميله بحق في هذا القميص الحريري بالرغم من كونه رجالي
رعد وهو يقترب منها
هو مش ده الي كنت مستنيه بس يمشي الحال
وعد وهي تتحرك للخلف :تقصد ايه
رعد وهو يبتسم :هفهمك
……………..
وعد :انت مش قولت لو لبسته هتوديني
رعد :لاء رجعت في كلامي علي فكره
وعد :ليبيه
رعد :عشان تعرفي تضحكي عليا تاني
كادت أن ترد وعد ولكنها فجأه جرت للحمام ليلحقها رعد وهو يتابعها بقلق
رعد :..