روايات

رواية تخاتيخو الفصل الثاني عشر 12 بقلم فاطمة طلال

رواية تخاتيخو الفصل الثاني عشر 12 بقلم فاطمة طلال

رواية تخاتيخو البارت الثاني عشر

رواية تخاتيخو الجزء الثاني عشر

رواية تخاتيخو الحلقة الثانية عشر

هبة بزعيق وهي بتجز على سنانها وبضيق شديد:
– ملككككككككككككش دعووووووووووووة !
راجح يقرب ليها ويمسك ايدها بعنف من غير وعي ويقول :
– لا ليااااا! مش على مزاجك تبتدي لعبة وتنتهي فيها من غير ما افهم في ايه!
– انت اتجننت ولا ايه؟! انت ازاي تمسكني كده!
– وانتي ازاي تعملي فيا كده!
هبة بعدم فهم:
– اعمل فيك ايه!! انت الي دخلت يا راجح جوة اللعبة واقحمت نفسك فيها !
– مينفعش اشوووفك هتحرقي نفسك وممنعكيييش
هبة بدموع وضيق:
– انت طلعلتي منييييييييييييييييييييييييييييييييين!!!!!!!!!!!! حراااااااااام عليك بقى اللي بتعمله فيا ! انت مش حاسس بالناااااااار اللي جوايا ..
راجح بعدم فهم:
– نااااار ايه؟! انا قلتلك انت اللي بتحرقي نفسك يا هبة!
– مصطفى طلع بيحبنيييييييييييي !! شفت غبائي خلاني اعمل ايه؟!!!!!!
راجح بغيرة وبصدمة:
– وانتي؟!
– انا ايه؟!
– انتي بتحبيه؟
هبة بكدب عشان تنهي التمثيلية مع راجح :
– ايوة بحبه
يحس راجح فجأة بوجع وكأن حد لسه قلبه ويجز على سنانه ويقول:
– تمام …. شــ …. شوفي عايزة تنهي التمثيلية دي ازاي عشان انهيها
هبة وعينها مليانة دموع:
– زي ما قدرت تفهم الكل انك حــ …… فهمهم انك خلاص
راجح بألم شديد:
– حاضر يا هبة
ويمشي بسرعة قبل ما تخونه اي دمعة وتظهر جوة عنيه ’ وأول ما يخرج تنهار هبة من العياط وتقول
لنفسها:
“انااااا اسفة مقصدش بس ا ا انااااا بحبــــــــــــك ”
****************************
تصحى جينا من النوم تلاقي نفسها جوة كوخ غير الاولاني اللي كانوا قاعدين فيه وتلاقي نفسها لابسة بيجاما وثامر نايم جمبها فتقوم مذعورة وترتجف وتحاول تقوم من السرير بس تكتشف ان رجلها مربطة في العمود بتاع السرير ..
صوت دربكتها صحى ثامر من نومه فبتسم ليها بخبث:
– على فين حبيبي؟
جينا برعب:
– ا اا انت ا از اززاي تنام جمبي؟! و و ووتلبسني لبس تاني؟!
ثامر بضحكة مليانة هيستيريا:
– ههههههه طلعتي شرررسه بس متخافيش حبيبي معملتش فيكي حاجة ’ اناااا يدوووب استمتعت وانا
بلبسسسك ’ قلت بلاش يا ثامر تقطف الوردة قبل اوانها واصبرررر لحد ما تتجوزها
جينا بخوف:
– ااا اييــــــــــــــــــه
– اااه صح انا شكلي نسيت تاني! يوووه عليك يا ثامر! نسيت اقلك انك هتروووحي بيتك بعد يومين وهتستني
بابي يرجع من السفر واول ما يرجع هتقوليله انك بتحبيييني ودايبة فيا واننا هنتجوز..
ويلمس ثامر شعر جينا ويشمه بجنووون وبعدين بايده يمشي على خدود جينا ويقول:
– هو طبعا هيتصدم لما يعرف انك بتحبيني انا! وهيررررفض بس انتي هتصررري عليه وهتهدديه كمان
انه لو موافقش هتهربي معااايااااا هههههههااااااااي..
جينا بتهز راسها بالرفض وبكل هلع تقول:
– لالالالاااااا لالالاااا انا مش هعمل كده
يضربها ثامر بالقلم كذا مرة وبعدين يمسك راسها ويخبطها في عمود السرير من وراها ويقولها:
– اعمممممل اييييييييييه في راسك النااااااااشفة اللي مش عايزة تخليكي تروّحي دي!!!
جينا تعيط بجزع وخوف:
– يي يعني ا اا انت هتروّحني لو وو لو انا وافقت اني اعمل كده
ثامر بابتسامة مليانة لؤم ووحشية :
– ايوة حبيبي .. بس اوعي تعملي نفسك ذكية ؟! لحسن هتلاقيني يا بقتل باباكي !! يا اخد لي لي الكيوووت
واعملها نفس اللي عملته معاكي واكتررر بس بوحشية بقى وهكسرهااااااا تحت رجلي!!
جينا تترعب وتهز راسها بالموافقة:
– حاااضر ح ححاااضر ب ببب بس اروّح بكرة اا اروّح بكرررة بلييييز
ثامر بلمسات حنونة يمسح على شعرها براحة :
– حاضر يا روحي ولو اني مزهقتش منك .. بس انا هروّحك عشان نتجوز بسرعة وتبقي ليااااااا لوووحدي

*************************************
تاني يوم يقدم راجح على اجازة في الشغل ويسافر على طول أمريكا بعد ما يفهم باباه انه رايح يفسخ خطوبته
من جينا ويقفل كل حاجه باقية ليه هناك في أمريكا ويرجع مصر عشان يستقر فيها .. واول ما يوصل يروح
شركته ويخلص على انهاء العقد معاهم وياخد حاجته من الشركة وبعدين يطلع على فيلا جينا .. هناك بتفتح
لي لي ليه وتعيط :
– جينا لسه مرجعتش ومختفية ومبتردش عليا خالص يا رااااجح وبابي لسه مسافر وخايفة يرجع ميلقهاش
راجح بضيق من تهور جينا وعدم مسؤوليتها :
– اهدي يا لي لي ’ انا هدوّر عليهاااا .. اديني عنوان الزفتة صاحبتها دي اللي اسمها جيسكا
لي لي بتوتر:
– حح حاضر
وبعد ما ياخد العنوان يروح هو و لي لي بيت جيسكا وينزلوا ..

***********************************
تفتح جيسكا الباب وتتصدم لما تلاقي راجح و لي لي فتقول بتوتر:
– Yes؟!
راجح بغضب وتكشيرة خوفت جيسكا:
– جينا فين ؟ واوووعي تقولي انك متعرفيش عنها حاجة !
– انا فعلا معرفش عنها ايحاجة بقالي خمس ايام وو افتكرت انها رجعت !
– لسه مرجعتش واحنا منعرفش هي فين ودايما بنتصل بيها مبتردش وبعدين تلفونها قفل! فيييه حاجة غلط
جيسكا بتوتر وقلق ونظرات زايغة:
– انا معرفش اي حاجة
– اوك لما تعرفي ابقي كلمينا
(الحوار بينهم كان بالانجليش وده لأن جيسكا امريكية بس انا محبتش اكتر الانجليش )
وزقها راجح بقرف ومشي هو ولي لي ولسه هيركبوا العربية بص راجح لـللي لي وقالها:
– لاحظتي ارتباكها؟
– ايوووة لاحظت؟!
– انا هرجع تاني ليها ’ احاول اهددها .. بس خليكي انتي هنا
ورجع راجح وكان باب الشقة لسه مفتوح شوية وجيسكا بتتكلم في التليفون مع ثامر وبتزعق وتقوله “لازم ترجعها دلوقتي والا راجح مش هيسكت ’ ده رجع من مصر مخصووووص عشان يدور عليها ’ وانا مش مسؤولة لو راح بلغ البوليس ناو! خليها تكلمهم اوو تفهمهم انها راجعة” وفهم من كلامها كمان انهم في الطريق خلاص وجينا راجعة البيت .. فجري للي لي وخد العربية ورجع الفيلا على طول .. وبعد نص ساعة جرس الباب رن ودخلت جينا بعد ما فتحت الخدامة الباب.. جريت لي لي عليها وهي بتعيط ومخضوضة:
– كنتتتتتتتي فيييييييييين وليييييييييييييه مبترررررررديش عليااااااااااااا … وقعتي قلبي حراااااام عليكي
جينا كان شعرها مبهدل وهدومها كمان كانت متبهدلة شوية ووشها اصفر وملامحها مخطوفة ورجلها متجبسة فقالت بذعر وهي بتبص حواليها:
– اا ا عملت حادثة وو وانا راجعة من يومين من اا الرحلة و ومرضتش ا ااخوفكم عليا و وكنت في المستشفى و واول ما كتبوا ل لليا خروج جج جيت وكمان الت تت تلفون شحنه خلص..
لي لي تصدق الحكاية وتحمد ربنا وتحضن في اختها وتعيط بقلق:
– الحمد الله يااااارب .. طب انتي فيكي حاجة بتوجعك
جينا بذعر:
– نووو نووو نوو ا اانا كويسة ككك كويسة
راجح بشك يبص لجينا ولحالتها ومتدخلش عليه حكاية الحادثة فيطلب من لي لي انها تسيبهم لوحدهم .. وبعد ما تطلع يبص لجينا :
– كنتي فين؟
جينا برعب:
– ك ك كنت فف في رحلة م مع صحابي
– مين؟
جينا بتعب وإرهاق وإنهاك:
– اا ا ناس مت متعرفهمش يا راجح
راجح بشك اكتر:
– والناس دي ولاد؟!
جينا تتخض وتقول:
– ايه؟
راجح بذكاء:
– اصل ريحة البرفيوم الرجالي اللي فايحة منك دي تقول ان الرحلة كانت رحلة عشق لست جينا مع راجل
تاني؟!
– ا اا بب بص ر راجح ا احنا مننفعش لبعض
راجح بابتسامة مليانة هدوء:
– عارف وانا راجع عشان اقلك كده
وبيرفع ايده في وشها:
– والدليل ان دبلتك قلعتها زي ما انتي قلعتي دبلتي من ايدك !
ترتبك جينا وتفتكر انها كانت قالعة الدبلة من ايدها وتقول:
– اا انن نا مقصدش ب ببس انا نس نسيتها
– شششش مش طالب كدب وخلينا نتكلم بصراحة ’ انا وانتي فعلا مننفعش لبعض .. كده كده حتى لو مكنتيش
قلعاها انا كنت هفسخ خطوبة جت غلط! انتي انسانة مبتعرفش تحب الا نفسها يا جينا وانا انسان عايز الحب يكون محور حياتي ! وانتي انانية اووي ومغرورة ومتستاهلش الواحد يضيع عمره عشانها …
تعيط جينا من كتر ما هي حاسة انها غرقانة ومحتاجة لامان راجح بس متقدرش من كتر ماهي مرعوبة من ثامر .. راجح اول ما يشوف دموع جينا يتصدم ويقولها بشك:
– انتي كويسة؟! اول مرة تعيطي!
جينا بانهيار وتعب:
– اا انا اسفة والله اسفة على اي يوم عاملتك فيه وحش .. اسفة اسفة اسفة اسفة والله اسفة بليييييييييز
وتفضل تعيط بانهيار شديد لدرجة انه راجح يستغرب من اسف جينا اللي عمرها ما اعتذرت ليه ومن عياطها اللي اول مرة برضو يشوفه .. فيقرب منها بحنان ويسألها:
– جينا فيه حاجة مش مظبوطة في الرحلة دي؟ ايه اللي حصل؟
جينا تستغرب وتخاف وتقول:
– لل لليه بتقول كده؟
– انا سمعت جيسكا وهي بتكلم ثامر اللي كان معاكي ده وبتهدده انه لو مرجعتوش هي هتخلى مسؤوليتها
تتصدم جينا ان جيسكا كانت تعرف بخطة ثامر وبدأت تفهم ان ثامر كان متفق مع جيسكا وانه اكيد اشترى جيسكا لحسابه وخلاها تقنع جينا انها تطلع برحلة مع ثامر وتعيش مغامرة جديدة لانها عارفة بحب جينا للمغامرات .. تبص جينا برعب لراجح وتقوله:
– اا انت متأكد؟
– ايوة سمعتها بودااااني
تنهار جينا من العياط وتمسك ايد راجح برعب:
– رر راجح اا انا مقدرر مم مقدرش اتكلم دد ددلوقتي ب بس ا ااكيد ا ااول ما اقدر هقلك ..
راجح بعدم فهم:
– طيب .. خدي بالك من نفسك يا جينا
جينا بحزن وقهرة:
– هتسافر؟
– ا ايوة
جينا بعيون مليانة دموع:
– راجح انا ………….
………………………………………………………….

– يا ترى جينا هتقول ايه ؟
– راجح لو عرف باللي جينا فيه هيتصرف ازاي؟
– ويا ترى ايه الكارثة اللي هبة هتوقع نفسها فيها

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية تخاتيخو)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *