روايات

رواية حرم جبار الفصل الثاني 2 بقلم نور شريف

رواية حرم جبار الفصل الثاني 2 بقلم نور شريف

رواية حرم جبار البارت الثاني

رواية حرم جبار الجزء الثاني

حرم جبار
حرم جبار

رواية حرم جبار الحلقة الثانية

زين بتوتر وعنيه كلها غضب: تق”تلي مين يا عقر” بة؟
فجاة بدون مقدمات دخلت امها، وشدتها من ايده وقالت بصدمة وعيونها كلها حزن: بنتي عايز تموت ولادي يا زين يا ابن جبار لو فاكر ان محدش يقدر يقف في وشك انا اقف و اكتر، اطلع بره
بيخرج زين وبيمسح عرق جبينهُ: فاكره نفسها مين العقربة الي جوه هقتلها لو قربت منها هقتلها ‘
اهلا بأستاذ زين المأذون وصل فين العروسة.. انا كنت فاكرك نسيت أن فرحك النهاردة؟ وبعدين انت مش كنت خاطب فريدة.. فجاة كدا بقيت رايد فرحة
زين بعصبية ومش طايق حد: فين عمي حسين يا ابوي
بيخرج راجل باين علي ملامحهُ الصلابه والقوة.. عمك حاضر يا ولدي فين العروسة!!
بتتطلع فرحة بفستان اختها فريدة وبتبتسم بخبث:
أنا العروسة يا رجاله؟
في اوضة فريدة”
بتفوق فريدة وبتصلي فرضها وبتفتكر جابر ابن عمها هو الي يقدر يوقف الي بيحصل تحت :أيوة يا جابر انا بنت عمك فريدة!
بيتنهد جابر بلهفه :فريدة؟
فريدة بهدوء وتوتر قالت بحزن :اه يا جابر انت فين.
اتوحشتك قوي يا بنت عمي، انا احتمال انزل النهاردة عشان فرحك لكن استغر”بت الاتصال دلوقت انتِ عروسة المفروض تبقي مع زين اخوي ‘
بتصرخ فريدة بشهقات متتأليه:اخوك بعد ما وعدني ان هبقي مراته قام الصبح طلب يد فرحه أختي قدام الدار كلها وقدام جدي نصران وابوي وكبار البلد، مش هيقدر يرجع في كلمتهُ
قام جابر بصدمة من سماع حديثها :زين سابك!!
بيقفل في وشها والابتسامه مبتفرقش وشه، ربنا كريم اوي بجد مش هيتجوزها بيفتكر لما طلبها من ابوه قبل وفاته و قاله انها لزين.. فريدة هتبقي مرتي خلاص.
في الصعيد ”
زين بعصبية:أخلص.. يعم المأذون مكنتش جوازه هي!
بتنزل فريدة وبتبص في عيونهُ بحزن.. بتهرب من عيونهُ وبتجري علي اوضة الحريم بيجري زين وبينادي عليها :
فريدة؟ خدي عايز اقولك حاجه!
بتلف فريدة ما بين سنانها: نعم يا زين بيه رايد حاجة؟
بحبك.. وهفضل طول عمري أحبك يا غالية علي قلبي
فريدة الي انت تعرفها ماتت يا ولد عمي أنساني، يا زين ابعد عني أعتبر كل حاجة بنا رأحت، و راحت بنسبة ليا
.. راحت يا فريدة كيف وانتي مش بتروحي من بالي!
السكة دي اخرتها موتي، وانا مرضاش ليا اموت علي يد راجل ناقص يا زين.
بتمشي فريدة وبتتدخل عند الحريم بتبص ليهم بتوتر.. ونظرتهم ليها كانت وجعها قالت بهدوء:
محصلش نصيب عينكم عليا ليه، نصيبها انا هتجوز راجل؟ وهي هتتجوز راجل ناقص!!
بتبركلها بحزن :مبروك يا أختي او ميشرفنيش اقول اخت انتي جربو”عة من الشارع عمري ما اتقارن بيكي.
هارون الجد بترحيب : منور يا جابر يا أبني قاعد معانا ولا ماشي زي عوايدك بتقعد يوم وتمشي غضبان من زين!
بينفخ جابر بعصبية: ملوش لازمه الكلام ده يا جدي حتي عندينا فرح اخوي ولازم اكون مبسوط ليه.. ولا اي يا عمي وانت يا زين، مالك قالب وشك كدا ليه ده انت هتتجوز حب عمرك فريدة بنت عمك، اتحدتني عشانها وكسبت التحدي؟
زين بعصبية وهو مش طايق نفسهُ:اي الي جابك؟
جابر وهو مش قادر ياخد نفسه وبين”هج من شدة ضغط زين علي رقبتهُ:
اهدي.. يا زين ده اخوك ولسه جاي!
بيبصله جابر بنظره تحدي.. أحب اعلن الخبر يا جدي
بتسمع فريدة صوتهُ بتخرج هي وامها وحريم الدار علي السلم؟؟ حمدالله علي السلامة يا ولدي.
بيقبل جابر امهُ بهدوء :
وزي ما شرع ربنا بيقول والتقاليد ما بيقولوا لازم اتجوز
والنهاردة انا بطلب يد فريدة قدام ربنا وقدام جدي واهل الدار انها تكون مرتي وحرم جابر جبار!!
فريدة بصدمة :أيههههههه!
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حرم جبار)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *