روايات

رواية عشقت ابن عمي الملتزم الفصل السادس 6 بقلم رنا أحمد

رواية عشقت ابن عمي الملتزم الفصل السادس 6 بقلم رنا أحمد

رواية عشقت ابن عمي الملتزم البارت السادس

رواية عشقت ابن عمي الملتزم الجزء السادس

رواية عشقت ابن عمي الملتزم الحلقة السادسة

من أمام ورشه ريان …
كانوا يسرعون الجميع لإطفاء ذلك الحريق الهائل كانت فيروز تثكب المياه بسرعه ودموع والم فقد اسودت الحياه في وجهها بعدما كانت تشعر بالسعاده والعشق واخير ماحدث فهي تعلم جيدا من تسبب في ذلك الحريق لتتوعد بالانتقام منه فقد احرق قلبها من الجميع …
في شقه ريان …..
كانوا يجلسون بدموع وتعب وانهيار لما حدث .
نعيمه بدموع وقهره /ي ترا مين الي عمل كده مين الي عايز ياذيك ي ضنايا مين .
خديجه بدموع /ابوس ايدك ي أمي اهدي إن شاء الله هنعرف مين الي عمل كده والبوليس هيقبض عليه أن شاء الله .
نعيمه بتعب شديد/طب قومي حضري لقمه نأكلها فيروز تلاقيها جعانه وانا هدخل اشوفها .
خديجه بحزن وتعب /حاضر ي امي .
في غرفه ريان …
كانت تجلس فيروز بدموع وهي ترتدي حذائها كانت تجمع اشيائها في حقيبه صغيره كانت دموعها تتساقط بغرازه كانت تشعر بسكين تغرز في قلبها ف معشوقها الذي تغيرت لأجله الذي عشقته بكل جوارحها لتنظر إليها نعيمه بقلق .
/فيروز ي ضنايا تعالي كلي لقمه انتي مكالتيش من بدري .
فيروز بدموع ووجع/هاكل في بيتي أن شاء الله شكرا ي مرات عمي .
نعيمه باستغراب /بيتك قصدك ايه ي فيروز .
فيروز بوجع وكسره/قصدي أن خلاص ي مرات عمي الحكايه انتهت .
نعيمه باستغراب /حكايت ايه ي ضنايا .

 

 

 

 

 

فيروز بوجع وكسره والم /حكايتي انا وشيخ ريان الحكايه الوهميه الي للاسف صدقتها وطلعت كلها كدب .
نعيمه بقلق/انا مش فاهمه حاجه ي ضنايا .
ريان بوجع والم وهو ينظر إليها باستحقار /افهمك انت ي امي الهانم مثلت دور العفه والطهارة والتوبه علشان تتداري علي اوسخ شخصيه عايزه تخبيها وراء فيروز الجديده الي انا كنت بحاول اخلقها علي ايدي مش كده برضه .
فيروز بدموع وكبرياء /براحتك ي ريان اغلط براحتك علشان لما تندم هيكون ندم كبير اوي ي ريان ساعتها بس هتعرف انك ظلمتني بس اكتر حاجه طلعت بيها من كل الي حصل انك ممثل بارع ي شيخ ريان ..
ريان وهو يمسك يدها بحده ويتحدث بهمس يحمل وجعا والما /كنتي فاكره ايه اني علشان بحبك هحط كرامتي تحت رجلي واسكت واقول اسامحها لاني بحبها مش هيحصل ي فيروز لأن مكنش عندك سبب انك تخلي نفسك رخيصه بالشكل ده كنت بحلم باليوم الي تكوني فيه مرائتي بس للاسف كسرتيني كسره مش عارف هقوم منها ازي .
فيروز بدموع ووجع وهي تحمل شنطتها /مش اكبر من كسرتك ليا ي ريان هستنا ورقتي في اقرب وقت .
نعيمه وهي تمسك ب فيروز وتنظر الي ريان بغضب /ايه الي بيحصل ده ي ريان فيه ايه ازي هتسبها تمشي .
ريان بوجع وضيق/سبيها تمشي ي امي ترجع للحياه الي كانت فيها مش هتخسر حاجه اكتر من الي خسرناه والي كسرني ….
في فيلا جاسر ….
في غرفته …..
كانت تجلس علي السرير بدموع وقهره وهي تغطي جسدها الذي استباحه ذلك الوحش لكي يكسرها .
جاسر باستفزاز /الف مبروك ي عروسه بقيتي مرات جاسر بدران .
نور بدموع والم /ارتحت كده صح .
جاسر بوجع والم جاهد لاخفائه ببراعه /طبعا ارتحت حد يبقا القمر ده ملكه وميكنش مرتاح .
نور بحده وغيظ/انت مش طبيعي نفسي اعرف انت بتفكر ازي ومش خلاص خدت الي انت عايزه وكسرتني سيبني بقا وانا والله ماهقول ل حد علي الي شوفته .

 

 

 

 

 

جاسر وهو يمسك يدها بحده /اوعي اسمع الكلمه ده تاني فاهمه انتي خلاص بقيت من ممتلكات جاسر بدران الخاصه وهتفضلي بتاعتي طول العمر وحسك عينك تفتحي بوقك ب كلمه افتكري كويس اوي امك واختك يلا قومي حضري الفطار يلا .
نور بدموع وقهره/ربنا ينتقم منك ي جاسر .
جاسر وهو يضع رأسه بين يديه بتعب شديد/اه ي نور اه لو تعرفي بحبك قد ايه كنت هموت عليكي اسف ي روحي امي خدتك بالعافيه بس انا عارف أن عمرك مهتسلميلي نفسك بارداتك سمحيني ي حبيتي سمحيني …..
في وزاره الداخليه …
في مكتب سيف …
كان يجلس مع رئيسه للاطلاع علي تفاصيل المهمه.
اللواء بجديه /اسمعني كويس ي سيف المهمه الي انت رايحها دي مش مهمه سهله دول من أكبر تجار السلاح في العالم .
سيف بجديه /ربنا يسهل ي افندم إن شاء الله ربنا هيوفقنا .
اللواء /إن شاء الله المهم انت عارف التعليمات مفيش اي تليفونات لاي حد غير بعد انتهاء المهمه تماما مهما كان وقت المهمه مفهوم ي سيف .
سيف بحزن شديد/مفهوم سعادتك .
كان يشعر وكان روحه تنسلب منه فهو يريد دائما الاطمئنان عليها لكن نداء الوطن والواجب يحتم عليه ذلك …
في شقه رحمه …
كانت سميحه تشعر بسعاده لنجاح مخططها كانت تتعالا الزغريط لتحديد موعد زواج رحمه وسعد كان يستمع سليم إليهم وهو يشعر بارتياح غريب لإنهاء ذلك الزيجه القائمه علي المصلحه وحب المال .
سليم بسخرية وندم/فعلا انتي متستهليش حب واحد زي انت فعلا تستاهلي الي يشتريكي بفلوسه علشان انتي واحده رخيصه .

 

 

 

 

 

في شقه ريان …
في غرفته ..
كانت تقف نعيمه أمامه بغضب جحيمي .
/ايه الي حصل ده ي ريان ازي تسمح ل مرائتك أنها تمشي هي دي حبيبتك هي دي الامانه الي عمك وصاك عليها .
ريان بدموع والم /انا موجوع اوي ي امي كسرت قلبي هتموتني .
نعيمه بحنان /بعد الشر عليك ي ضنايا ريان أي أن كان الي بينك وبين فيروز اوعا تحكم عليها بالاعدام ي ضنايا من اول مره انت قلبك حنين ي ريان وانت كنت عارف الي هي كانت هي عايشه فيه يبقا اوعا تلومها ي ريان واسمعها ي ضنايا .
ريان بالم ووجع/ي ريت كنت اقدر ي امي ي ريت .
في فيلا يوسف …
كان يقف وهو يتحدث في الهاتف بخبث وشر .
/برافو عليك ي حبيبي يبقا يوريني بقا الشيخ ريان هيعمل ايه تسلم ي حبيبي فلوسك هتكون عندك ده مين الي بيخبط دلوقتي ليتحدث بصدمه .
/فيروز .
فيروز بحده /ايوه فيروز عملتها ي يوسف مش كده .
يوسف بغيظ /هي ايه الي عملتها قصدك ايه .
فيروز بغضب /قصدي انت فهمه كويس ي يوسف انت الي حرقت ورشه ريان مفيش غيرك ريان مالوش أعداء .
يوسف بسخرية /وانا مش عدو قليل ي فيروز خلي الميكانيكي بقا يوريني نفسه .
فيروز بغضب /ي عني انت الي عملتها صح .
يوسف بصراخ وحده /ايوه انا ي فيروز انا الي حرقت ورشه ريان لانه اتحداني خدك مني ولسه متخلقش الي ياخد حاجه من يوسف المنشاوي كان لازم يتربا ويعرف حجمه .

 

 

 

 

 

الظابط بحده وهو يقتحم الفيلا/وانت كمان ي يوسف بيه هتيجي معانا علشان تتربا وتعرف حجمك .
يوسف بغضب شديد/عملتيها ي فيروز بتسلميني .
فيروز بغضب جحيمي /علشان تستاهل ي يوسف كان لازم تقف عند حدك طول عمرك اناني ريان ماذاكش في أي حاجه علشان تعمل كده في مصدره رزقه الوحيد انت كان لازم تتعاقب ي يوسف .
الظابط بجديه /خدوه علي البوكس ..
في كليه خديجه .
كانت تخرج خديجه من كلياتها ليوقفها صوته المألوف بالنسبه لها .
مراد بابتسامه/اخبارك ايه ي خديجه .
خديجه بتعب ودوخه /الحمد لله ي دكتور مراد .
مراد بقلق /مالك انتي تعبانه ولا ايه ي خديجه.
خديجه بارتباك شديد/ها لا ابدا انا الحمد لله اصل كنت سهرانه امنبارح بذاكر .
مراد بحب /طب قوليلي انتي مش محتاجه اي حاجه في المنهج انا مستعد اشرحهالك فورا انتي مش عارفه انتي غاليه عندي قد ايه ي خديجه .
خديجه بارتباك وهروب /لا شكرا ي دكتور مراد عن اذنك .
مراد بعشق /اظن كفايه كده ي مراد لازم تروح تتطلبها من أهلها لازم .

 

 

 

 

 

في الجامعه …
كانوا يجلسون دينا وعمر .
عمر بجديه /بجد من الصبح مش قادر اصدق ان يوسف هو الي عمل كده لا وفيروز طلعت بمائه راجل عرفت توقعه بجد .
دينا بابتسامه /فيروز حبت ي عمر عشق ريان الي في قلبها هو الي بيحركها يوسف كان عامل زي المرض الي كل ما تسيبه من غير متعالجه ينتشر ويدمر كل الي حواليه يلا ربنا يهديه زي مهدانا كلنا .
عمر بابتسامه /والفضل ل ريان بعد ربنا سبحانه وتعالي دخل جوانا ساعدنا ونور قلبنا ل ربنا سبحانه وتعالى .
دينا بابتسامه /عندك حق ي عمر انا هروح أزوره هو وفيروز النهارده متيجي معايا .
عمر بجديه/لا مش هينفع ي دينا روحي انتي وإبقي سلميلي عليهم انا هروح اصلي وارجع اروح الصيدليه .
دينا بابتسامه /ربنا يوفقك ي عمر .
في فيلا والده فيروز ….
كانت تجلس علي سريرها بدموع والم وقهر .
/شوفتي ي امي الي جرالي انا مش عارفه الدنيا مستكتره عليا الفرحه ليه ده انا مصدقت احب واعيش زي الناس وافرح اه ي ريان اه ي حبيبي علي وجع قلبي ده انا عرفت معنا العشق والحب علي ايدك ربنا يسامحك ي بابا انت السبب .
لتغرق في دموعها واحزانها الذي لا تنتهي .
في فيلا جاسر .
في المطبخ …
كانت تقف نور وهي تعد الطعام بدموع وتعب ليقترب منها جاسر وهو يمسك يدها /كفايه كده الاكل ده كفايه .
نور بوجع وضيق /ليه إن شاء الله خدامتك نور قربت تخلص .
جاسر بضيق /بلاش الطريقه دي علشان انتي عارف عقابها كلي .
نور بضيق /ماليش نفس .

 

 

 

 

 

جاسر بحده /وانا بقولك كلي وشويه شويه فمد ايدي فاهمه .
نور بدموع وقهره /فاهمه فاهمه .
جاسر وهو يعطيها الهاتف/امسكي اطمني علي امك واختك ولو عايزين حاجه حالا تكون عندهم .
كانت تمسك منه الهاتف وهي تنظر له من يكون كيف يتحول بذلك الشكل من وحش ل أطيب من علي وجه الارض حقا ساجن منك من تكون ؟…..
من أمام ورشه ريان ..
ريان بضيق وغيظ /شوفت مش قولتلك مليون مره أنها متستهلكش اهي اول مفسخت الخطوبه حددت ميعاد الجواز بت وأطيه استغفر الله العظيم يارب .
سليم بجديه /خلاص بقا ي ريان فهمت وقولتلك ي سيدي انت كان عندك حق خلاص موضوع واتقفل المهم برضه مش عايز تقولي مين الي حرق الورشه .
ريان بزهق ووجع/يوووه ي سليم مفيش فايده قولتلك معرفش وبعدين الموضوع خلاص خلص .
سليم بشك /ماشي ي ريان ولو اني متاكد انك مخبي عليا حاجه .
دينا بابتسامه عذبه /مساء الخير ي شيخ ريان انا دينا صاحبه فيروز .
ريان وهو ينظر إلي الأرض احتراما /اهلا وسهلا اؤمري .
دينا بجديه /كنت عايزه فيروز لو سمحت .
ريان بارتباك شديد وهمس /يارب سمحني علي الكدبه دي معنديش حل تاني احممم فيروز خرجت مشوار بس هتتاخر شويه .

 

 

 

 

 

دينا بجديه /طيب مفيش مشكله أنت بس ابقا قلها وانا هعدي عليها تاني سلاموا عليكم .
ريان بوجع وضيق /وعليكم السلام سليم بقولك سليم سليم انت ي ابني مالك .
سليم بهيام /ي لهووي ايه الملاك الهادي ده خطفتني ي ريان .
ريان بغيظ /استغفر الله العظيم يارب انت ي ابني مفلس فايده فيك .
سليم بلهفه /بقولك ايه وحياه ابوك مش هي صاحبه فيروز اعرفلي كل حاجه عنها دي الي كنت دائما بتمناها ي ريان .
ريان بجديه /ي عني خلاص نسيت بنت سمحيه .
سليم بابتسامه /والله نسيتها ومساحتها كمان من اللحظه الي سبتها فيها .
ريان بجديه /طب روح شغلك وبعدين تبقا نشوف الموضوع ده يلا .
سليم بسعاده /سلام ي صاحبي .
ريان بالم ووجع يخترق قلبه /ي ترا انتي فين ي فيروز ليه عملتي فيا كده ليه دبحتيني بسكينه تلمه قد كده شرفك هان عليك تتدوسي عليه كده وتسلميه لوكلب ميستهلش اه ي وجع قلبي عليكي ي فيروز .

 

 

 

 

 

ليقاطعه هاتفه ليرد بتنهيده حزن وألم .
/ايوه ي عمي اخبارك ايه .
حامد بتعب /ايوه ي ريان عامل ايه ي ابني وفيروز اخبارها ايه .
ريان بوجع والم /معرفش عنها حاجه ي عمي فيروز خلاص خرجتها من حياتي لأنها متستهلش اي حاجه ممكن اعملها .
حامد بتعب /ليه كده ي ابني انت مش عارف حياتها كانت عامله ازي ووفقت تساعدها وتقف جنبها ايه الي حصل .
ريان بوجع وكسره/الي حصل أن الوضع اتغير عن مجرد مساعده ي عمي انا وفيروز وقعنا في حب بعض ويريت كان ده محصل وكنا فضلنا زي ماحنا مكنش زماني جوايا الجرح الي بينزف وعمره مهيقفل ابدا .
حامد بتعب شديد/ليه كده ي ضنايا ربنا بيديكم فرصه جديده ي ريان انسا ي ضنايا انسا وكفايه أنها بقيت ليك لوحدك .
ريان بدمع والم /ي ريتها كانت ليا لوحدي كنت مستعد انسا كل حاجه واشيلها وفوق راسي بس للاسف كسرتني بنتك المصونه مطلعتش بنت بنوت فرضت في شرفها زي مافرضت في كرامتها .
حامد بتعب شديد/حرام عليك ي ابني متظلمهاش فيروز كانت متجوزه علي سنه الله ورسوله .
ريان بصدمه /اييييه …..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية عشقت ابن عمي الملتزم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *