Uncategorized

رواية حماتي ملاك الفصل الثامن عشر 18 بقلم هايدي محمد

 رواية حماتي ملاك الفصل الثامن عشر 18 بقلم هايدي محمد

رواية حماتي ملاك الفصل الثامن عشر 18 بقلم هايدي محمد

رواية حماتي ملاك الفصل الثامن عشر 18 بقلم هايدي محمد

ريحانة : استنى بس يا سامح انا …
سامح يلتفت لأمه وأخته
سامح : ليه كدا بس ياما تعملى فيا كدا ليه … ده بدل ماتفرحيلي تضايقي الناس اللى هموت وأناسبهم والاسم أم وبس بتقولى ولادى ولادى وانتى مابتحسيش بيهم
أما انتى يارتيبة كل اللى بتعمليه ده هيتردلك في جوزك واولادك هنروح بعيد ليه مش دايما تشكي من حماتك وأخت جوزك
زى ماتحبي الناس تتعامل معاكى تعامليهم
يمشي سامح وتلحقه ريحانه
ريحانة : سامح استنى
سامح : سيبيني يا ريحانة عاوز أبقي لوحدى
ريحانة : بس…
سامح بعصبية :سيبينى أرجوكى
يمشي سامح
أما ريحانة فتوقف تاكسي وتركب فيه وتقول بسرعه ياسطا
…..
…..
رتيبة بعد ماخدت الكلمتين دول من اخوها مشيت
كانت راكبه التوكتوك مروحة
سواق التوكتوك كان شكله مش واعى عمال ياكل مطبات وكان هيخبط عيل صغير والدنيا ملطشة معاه آخر حاجة
رتيبة : مابشويش ياسطا على مهلك
السواق : مالكيش فيه ليكي عندى توصلى مكان ماقلتي
تسكت رتيبة
السواق يخرج موبايله ويتصل بحد
السواق : ألووو ايوه ياولا يالبان
جهزلى اصطباحة كل يوم أنا مش قادر
..
ياسطا انت عارف هدفعلك
هديلك كل القديم كمان اصبر عليا بس
يعنى كدا يالبان دى أخرتها
ياعم أنا ابنى عيان مش عارف أروح اكشف عليه ومراتى تعبت من كتر قلة الغذا كل فلوسي رايحه عليك
ياجدع ببديك على مراتى وابني وتعمل معايا كدا
طب اقفل يا لبان خلاص
اقفل
هى اصطباحة خ…. من أولها
رتيبة : مالك ياسطا
السواق : حد اشتكالك ياست انتى ماتقفلى بقك وتقولى يا مسا
رتيبة بضحك : واللى يديلك كل الفلوس اللى انت عاوزها
السواق : احنا وصلنا العنوان هاتيلي أجرة مواصلتى واتكلى على الله بدل ماعملها معاكى
رتيبة تحط إيدها في شنطتها وتطلع رزمة فلوس
رتيبة : متأكد
السواق : إنتى عاوزه إيه ياست
تقف رتيبه مع السواق يتكلموا من غير ماتاخد بالها من اللى واقفه قدام مدخل العمارة
من اللى شايفاها واقفة تضحك مع السواق من غير ماتسمع هما بيقولوا إيه
نرجع لرتيبة
رتيبة : خلاص رقمك معايا ياسطا لو عوزتك هكلمك
السواق : يخربيت شيطانك فعلا إبليس يتعلم منك انتى
رتيبة : هيهيهيهيهيهييهي كيد النسا بقي ياسطا
تمشي رتيبه وتدخل عمارتها من غير ماتاخد بالها من اللى كانت بتراقبها
….
ريحانة : يا أونكل بعد إذنك ممكن أكلمك في موضوع
أبو همسة : خلاص الموضوع انتهى يا بنتى
ريحانة : أفهم من كدا إنك بتقولى امشي
أبو همسة : لا مش كدا طب بصي اتفضلى خلاص
دخلت ريحانه مع أبو همسة الصالة
ريحانة : ليه يا أونكل نهيت الموضوع بس
أبو همسة : ماشوفتيش أمه وأخته
ريحانة : سامح إنسان كويس ماشوفتوش رد عليهم ازاى وبصراحه هو بيحبها جدا ماشوفتوش زعل ازاى بعد مامشيتوا .. حقيقي بجد سامح راجل يعتمد عليه ويابخت اللى هتبقي مراته بيه
عارفه إن طنط صعبة لكن طول ماهى بعيد عن بنتها طيبه وبيتضحك عليها بكلمتين
أبو همسة : بس دي بنتى يابنتى ماقدرش أرميها الرمية دى
ريحانة : الله يخليك يا عمو تتخيلش سامح جمايله عليا قد إيه وأنا نفسي أساعده مره الله يخليك تكسرش بخاطرى و…
يقطع كلامها رن الجرس
يقوم أبو همسة عشان يفتح
سامح : سلام عليكم يا عمى
أبو همسة : عليكم السلام اتفضل يابنى
يدخل سامح ويتفاجأ بوجود ريحانة هناك
سامح : ريحانة ! بتعملى إيه هنا
أبو همسة : تعالى يابنى اقعد
سامح : أنا جاى أعتذرلك ياعمى
أبو همسة : لولا ريحانة مكانش أسفك ده اتقبل
سامح بفرح : بجد ياعمى
أبو همسة : أيوه يابنى
يفاجأ بسامح إللى نط في حجره وهو بيحضنه
يااااااااااااااااه ياعمى الحمد لله إنك مافرقتش بين عصفورين الحب … مش هتكسر رسالة الحب الطاهرة الجميلة … باب السعادة بيتفتحلى من تانى عشان
يفاجأ بخبطة على دماغه
يبص يلاقي همسة واقفه تبصله من فوق لتحت
همسة : كم مرة لازم أقولك تبطل فرجة على كوشي وأرناف … منك لله يابعيد لسه البونيه ريحانة كانت بتشكر فيك قدام الحاج وأنا واقفه أتصنت عليها
تقوم فاضحنا كدا … عريتني خليتنى اطلع ألحق أبويا المسكين من جنانك
أم همسة تيجي من جوه : أيوا البركة فيكي يا ستى العاقلة تحبي أقوله كنت بتعملى إيه في ميادة امبارح
همسة : ماما !!!!!!!
سامح بيعلى صوته : همسة قلبي وروحى …. ظل عقلى البراق هيام عمرى الذي
همسة تشد ريحانة : يللا بينا نمشي من هنا بسرعة لحسن شكله قلب المحطه بتاعت كوشي وأرناف وشغلنا هيام من حريم السلطان
أبو همسة : تعالوا هنا رايحين على فين
همسة : رايحين نلحق سي مندوح النقاش اللى زمانه خلل وهو مستنينا تلاقيه قاعد مع امه بتوزه على المسكينة دى
أبو همسة : عندك حق يابنتى يللا بينا نرجع كلنا عشان نشوف هندهن الشقة ازاى والعفش كمان
ينزل الكل ويروحوا بيت أم رتيبة وأول ما وصلوا
ودخلوا البيت قابلوا أم رتيبة و…
يتبع..
لقراءة الفصل التاسع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية وقعت أسيرة في حبك للكاتبة غفران

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *