روايات

رواية أحببتها صغيرة الفصل الأول 1 بقلم سلمى حجازي

 رواية أحببتها صغيرة الفصل الأول 1 بقلم سلمى حجازي
رواية أحببتها صغيرة البارت الأول
رواية أحببتها صغيرة الجزء الأول

رواية أحببتها صغيرة الحلقة الأولى

سعاد / هاتي ي فرح العروسه
فرح / جولتلك لا هلعب بيها وبعدين ابجى خديها
سعاد / ما كفياكي لعب عاد العروسه تبجى بتاعتي اصلا
فرح / وانا بجا كيفى العب بيها
سعاد / والله يا فرح لو ما جيبتي العروسه دلوقت لكون جايله لمرت ابوكي تضربك
فرح / لا شوفي كيف خوفت عاد … طب اجولك طالما هتجوللها جوللها علي اللي هعمله دلوقت
اخذت فرح اللعبه ثم كسرتها فظلت سعاد تبكي حتى ذهبت ل مرفت زوجه والد فرح واخبرتها بما فعلته فرح
ميرفت / فرح … انتي ي بت
فرح / نعم ي مرت ابوي
ميرفت / صوح الحديد اللي جالته سعاد ده
فرح / ايوا صوح
ميرفت / انتي ناجصك ربايه وعايزه تتربي
فرح / ماهو لو انتي تحلي عن ابوي وتسيبيه يجيبلي اللي انا عايزاه مكنش ده حصل
ميرفت / انتي ازاي تتحدى معايا اكده والله العظيم لورجيكي يا فرح تعالي اهنه
ذهبت ميرفت الى فرح وظلت تضربها وفرح تبكي وتصرخ
بعد قليل جاء والد فرح فوجد فرح تبكي وحدها
جلال /  مالك يا بت ي فرح بتبكي لي
فرح / مرتك ضربتني ظلم
جلال / ايه مرتك دى ي مجصوفه الرقبه ماشي …… ميرفتت … ي ميرفتتت
ميرفت / نعم ي سي جلال
جلال / صوح الحديد اللي بتتحدده فرح … انتي ضربتيها
ميرفت / وحياتك ي سى جلال ما حصل ده هي والبت سعاد بنت الحاج جعفر كانوا بيلعبوا بره وفرح مسكت العروسه بتاعت سعاد وكسرتها راحت سعاد ضربتها بس كده
ذهب جلال الي فرح ثم صفعها
جلال / انا هعلمك ازاي تكدبي بعد اكده صحيح ع رأي مرفت انتي ناجصك ربايه وعايزه تتربي
فرح ببكاء / والله يبوي هي اللى ضربتني
جلال / امشي غوري من وشي وانتي شبه امك الله يجحمها
استووووب ~~~
فرح جلال طفله عمرها عشر سنوات  تعيش ف الصعيد مع والدها و زوجته بعد وفاه ولدتها منذ كان عمرها خمس سنوات تزوج والدها من ميرفت بعد وفاه زوجته بشهر ولكن ميرفت كانت تعاملها معاكله سيئه ودائما تضربها ف غياب والدها وعندما تشتكيها فرح لوالدها تكذبها ويصدق والدها ويضربها
هي طفله جميله ذات ملامح بريئه وعيون زرقاء وشعر بني ناعم كالحرير وهي من اسره فقيره
ميرفت / هدى نفسك ي سي جلال دى بت صغيره ….. يختي صغيره اي دى كبرت وبلغت وبقت عروسه
جلال / بجد البت بلغت
ميرفت / ايوا ومن اسبوع كمان
جلال / ي الف نهار ابيض
ميرفت / هروح انا بجا اجهزلك الوكل وبعدين نبقى نتحدد ف موضوع اكده
جلال / ومالو ماشي
~~~~~~~~~~~~~~~
جلال / تسلم ايديكي ي ميرفت الوكل زى الفل
ميرفت / تسلم ي سي جلال تؤمرني بحاجه تانيه
جلال / تسلمى …. هاا خبريني بقا اي الموضوع
ميرفت / كنت عايزه اجولك طالما البت كبرت وبقت عروسه نجوزها
جلال / ايه الحديد الماسخ ده ي ميرفت نجوز مين
ميرفت / وايه يعني ما بنات الكفر كلهم بيتجوزوا صغيرين …. وبعدين انت لما تجوزها هتاخد مهرها وتقب ع وش الدنيا …. انت هتعمل اي بجوعادها جنبك ولا بعالمها ده حتى حملها تجيل
جلال / لا .. لا لا ي ميرفت لا البت لسه صغيره
ميرفت / ولا صغيره ولا حاجه انت بس اللي مش مصدق انه خلاص
جلال / سيبيني ي مرفت دلوقت
ميرفت / حاضر يخوي
ف صباح يوم جديد ~~~
ميرفت / ع فين ي مجصوفه الرقبه
فرح / راحه ع المدرسه عايزه حاجه ي مرت ابوي
ميرفت / يلا افرحيلك يجي اسبوع بالمدرسه بتاعتك دى بعد اكده يحلها حلال
فرح / يعني اي
ميرفت / غوري ي بت يلا انتي هتتناجشي معايا ولا اي
خرجت فرح وهي لم تفهم معني الكلام الذي قالته ميرفت
فرح / سعاد … يا سعااد
سعاد / عايزه اي ي فرح
فرح / يلا عشان المدرسه
سعاد / روحي انتي انا مش بتكلم معاكي
فرح / انزلي ي سعاد بدل ما اطلع اجيبك من شعرك
سعاد / يوووه حاضر
بعد قليل نزلت سعاد
فرح / فكي تكشيرتك دى اومال مكنتش عروسه يعني فدايا
سعاد / بس انا كنت بحبها ي فرح
فرح / ما انتي جومتي عليا الحربايه اللي اسمها ميرفت …. خلاص انا هحوش وهجيبلك واحده بس تبقى تسيبيني العب معاكي بيها
سعاد بفرح / بجد ي فرح
فرح / وانا من ميتى كدبت عليكي
سعاد / حبيبتي ي فرح
فرح / يلا بجا عشان منتاخرش
وف طريقهم الى المدرسه وقفهم رجل كبير السن يبدو عليه 60 عام
رضوان / خدي ي شطاره اما اجولك
فرح / شاطره … جول
رضوان / انتي اسمك اي ي حلوه
فرح / اسمى فرح
رضوان / بسم الله ما شاء الله …. انتي بنت مين ف الكفر
فرح / انا بنت الحاج جلال اسماعيل
رضوان / ايوا ايوا عرفته …. عندك كام سنه ي حلوه
فرح / عندي عشر سنين … وبعدين اي كل الاسئله دى
رضوان / هههههههه ولا حاجه ي شاطره يلا روحي ع مدرستك
فرح / هييه يلا ي سعاد
~~~~~~~~~~~~~~
ابراهيم / بتسأل ع البت ليه ي عمده
رضوان / عجبتني
ابراهيم / يعني اي
رضوان / وانت مالك انت هتتناجش معايا ولا اي … امشي شوف شغلك اومال
ابراهيم / ماشي ي عمده اما نشوف اخرتها
~~~~~~~~~~~~~~
عوض / مالك ي ابراهيم
 ابراهيم / الظاهر ان العمده عايز يتجوز تاني
عوض / ما يتجوز ي اخى واحنا مالنا المهم شغلنا ركز ف اكل عيشك
ابراهيم / ي اخى اتجي الله يرضيك البنات الصغيره اللي بيتجوزها دي
عوض / اذا كان اهاليهم راضيين احنا مش هنرضى
ابراهيم / ما هم نلاس ولاد ….. جرشين بيخليهم يبيعوا بناتهم
عوض / برضك ملناش دعوه هه
ف المساء ~~~
ميرفت / ها ي حاج جلال فكرت
جلال / يووه ي ميرفت ع زنك
ميرفت / ي حاج فكر كويس انت هتعمل اي بعلام البت وجعادها جنبك دى خلاص لو جعتدت سنه كمان هتبور
جلال / يعني ي ميرفت شايفه العرسان واجفه طابور ع الباب لما يجي العريس نبجي نشوف
قطع حديثهم خبط الباب ففتح جلال
جلال / مين
رجل / العمده عايزك ف بيته
جلال / خير متعرفش ف اي
رجل / لا
جلال / طيب انا جاي
ميرفت / خير ي خوي انت عملت حاجه ولا اي
جلال / لا والله …. انا هروح اشوف ف اي واجي
ميرفت / ماشي يخوي
ذهب جلال اي منزل العمده وجلس معه
جلال / خير ي حضره العمده طلبت تشوفني
رضوان / اجعد ي جلال ….. انت عامل اي
جلال / انا كويس الحمد لله
رضوان / اي رأيك ي جلال ف البيت بتاعي اللي الجزيره
جلال / حلوو اوووي اوووي ي حضره العمده
رضوان / هيكون مهر بنتك اي رأيك
جلال / ايييييه
يتبع ……
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية أحببتها صغيرة)

اترك رد

error: Content is protected !!