روايات

رواية جرح الحياة الفصل التاسع عشر 19 بقلم رنا سليمان

رواية جرح الحياة الفصل التاسع عشر 19 بقلم رنا سليمان

رواية جرح الحياة البارت التاسع عشر

رواية جرح الحياة الجزء التاسع عشر

رواية جرح الحياة الحلقة التاسعة عشر

_عايزة تموتي نفسك يا فرح……..ازاي تفكري في الانتحار
_مفيش سبب اعيش علشانه ……..كل اللي بحبهم سبوني ومشوا………هعيش علشان مين ولا علشان اية يا كرم
_انا بجد مش مصدق اللي انتي بتقوليه ……..عُمري ما كنت اتخيل انك تفكري بالطريقة دي………ربنا بيبتلي الناس اللي بيحبهم وبعتلك ابتلاء كبير وانتي مقدرتيش تستحملي الابتلاء دا وحاولتي تنهي حياتك……….عارف ان اللي انتي فيه دا مش سهل وصعب اوي عليكي خسارة اقرب الناس ليكي بس اللي كنتي بتحاولي تعمليه دا حرام ولو كنتي عملتي كدة كنتي هتموتي كافرة………انتي حتي مفكرتيش في الناس اللي بتحبك هيحصل لها اية لو انتي حصلك حاجة
_الناس اللي بتحبني!……….مين هما الناس اللي بتحبني دول يا كرم………..اهلي اللي من يوم ما ابويا وامي ماتوا مفيش حد فيهم جرب يسأل عني انا وادم حتي واللي انهاردة بعد الدفنة مشيوا من غير حتي ما يطمنوا عليا………ولا هاجر اللي اخويا حاول يقتل جوزها وبسببه جوزها في المستشفى بين الحياة والموت……….حتي لو هي مش مبينه دا انا متاكدة انها مش طايقه حتي انها تشوف وشي………ناس مين دي اللي بتحبني يا كرم……..لو كان في حد فعلا كان بيحبني فهو كان جدو وادم وهما الاتنين ماتوا
_تبقي غلطانة……..لو كانت فعلا مش بتحبك مكنتش جات و وقفت جمبك في الدفنة وسابت جوزها لوحده في المستشفى……….هي مأخدتكيش بذنب اخوكي لانها عارفة انك ملكيش ذنب في كل اللي حصل……….في ناس كتير بتحبك يا فرح وبتخاف عليكي بس انتي اللي مش عايزة تشوفي دا……….انتي اللي مش عايزة تشوفي نفسك غير انك وحيدة وملكيش حد لكن مش دي الحقيقة……….الحقيقة ان في ناس كتيرة اوي خايفة عليكي وبتحاول تكون قريبة منك وانتي اللي بتبعدي نفسك ……….ناس كتير بتحبك يا فرح بس انتي اللي مش عايزة تشوفي الحب دا
_ومين هما الناس دول يا كرم
_مش مهم تعرفي هما مين المهم انك تتاكدي انهم بيحبوكي وبيخافوا عليكي من ان يحصلك اي حاجة……….اللي حصل كان صعب ودا ابتلاء كبير من ربنا انا عارف بس بردو في نفس الوقت يا فرح انتي لازم تصبري وتتحملي الابتلاء دا وتحاولي تكوني اقوي من كدة
_سهل انك تقول الكلام دا لانك مش مكاني
_بس عارف انتي حاسة ب اية ومتاكد انك هتعرفي تعدي الوقت الصعب دا وتكوني اقوي من كدة………..متنسيش ان الشركة والمصنع دلوقتي محتاجين لحد يشوف الشغل فيهم ومفيش غيرك هيعمل كدة لان انتي الوحيدة اللي هتخافي علي الشغل لانه الحاجة الوحيدة اللي باقية من عبد الرحيم بيه ولو سيبتي كل حاجة ل اهلك هيضيعوا تعب جدك السنين دي كلها ومش بعيد يبيعوا كل حاجة
هزيت راسي ب لا وبدا اتكلم بخوف
_لا مينفعش دا يحصل ………جدو تعب علشان يكبر المصنع دا وانا مستحيل اسيبهم يعملوا كدة
_يبقي لازم تكوني اقوي من كدة علشان دا ميحصلش
هزيت راسي وبصتله واتكلمت بهدوء
_شكرا يا كرم……….كلامك خلاني اندم علي اللي كنت بحاول اعمله………انا فعلا لازم اكون اقوي علشان احافظ علي تعب جدو اللي تعبه طول السنين اللي فاتت شكرا ليك يا كرم
ابتسم وقام من جمبي……..خرج من الفيلا ……..فضلت باصة عليه لحد ما قفل الباب………اتنهدت بتعب وبصيت علي صورته اللي كانت في برواز متعلق علي الحيطة بحزن وانا ساكتة وبفكر في كلامه
“هاجر”
_حمدلله علي سلامتك يا حبيبي………..كُنت خايفة يحصلك حاجة ومقدرش اشوفك ولا اكلمك تاني
_انا كويس يا حبيبتي متقلقيش عليا……….متعرفيش انا كُنت قلقان وخايف عليكي ان اللي اسمه ادم دا يعمل فيكي حاجة ازاي………مسكوه مش كدة!
_مبقاش محتاج انه يتمسك يا علي……….ادم مات
_مات ازاي!
_بابا عرف المكان اللي كان خطفني فيه وراح لهناك وعلشان ينقذني ضرب عليه نار ومات
_بابا!………هو ابوكي عرف مكانه ازاي
_معرفش………..انا بعد اللي حصل دا جريت عليك علشان اطمن عليك ومفكرتش في اي حاجة تانية……….مش عارفة دا حصل ازاي ولية جاه لحد عندنا مكنش في اي حاجة مهمة غير اني اكون جمبك
_لازم تروحي ليه يا هاجر وتقفي جمبه في اللي هو فيه دا
_طبعا يا علي هعمل كدة بس مستنية انك تقوم بالسلامة وتكون بخير
_متقلقيش عليا يا حبيبتي انا بقيت كويس وبخير……….عمو دلوقتي محتاج ليكي اكتر مني
_حاضر يا حبيبي هروحله بكرا الصبح……..ارتاح انت بس………انا هطلع اكلم خالتو علشان اقولك انك فوقت علشان تيجي تطمن عليك
_خليكي جمبي يا هاجر………اكيد هي هتيجي بكرا وتطمن عليا ………خليكي انتي جمبي دلوقتي
_بس انا وعدتها اني هكلمها لو حصل اي حاجة
_تعالي بس اقعدي جمبي وتبقي تكلميها بعدين
مسك ايدي………ابتسمت وقعدت جمبه علي السرير………اخدني في حضنه وبدا يتكلم
_كنت خايف مقدرش اشوفك تاني واللي اسمه ادم دا يخدك مني
_وانا كمان يا علي……..لاول مرة اخاف اني اخسر حد بالشكل دا……….كنت خايفة اخسرك وانت الشخص الوحيد اللي مش عايزاه يبعد عني……….كنت بدعي طول الوقت انك توصلي وتاخدني من هناك………لما ادم وراني الكاميرا وهي بتصورك لما اضربت بالنار حسيت ان روحي راحت مني وكنت خايفة اخسرك
_متقلقيش يا حبيبتي………مبقاش في اي حاجة تبعدني عنك……….ايا كان اللي ادم عمله كان صح ولا غلط احنا لازم نسامحه المهم انه مبقاش موجود ولا هيحاول يبعدنا عن بعض من تاني………ولا هو ولا غيره ………..انا وانتي هنقدر نعدي اية حاجة صعبة زي ما عدينا اللي فات……….وهنقدر نعمل احلي عيلة وولادنا هيكونوا اسعد اولاد في الدنيا
سكت وفضلت باصة قدامي وانا مش بتكلم ……….للحظة حسيت بخوف من فكرة ان يكون عندي اولاد ……….حسيت اني معنديش اي استعداد اني اكون ام لاطفال واشيل مسؤوليتهم ………..خوفت اني اجيب ولاد للدنيا ويحصل زيهم زي ما حصل ليا وانا صغيرة ………عارفة ان علي غير ابويا ومستحيل يكون زيه بس………بس المشكلة فيا انا………خايفة اكون زي امي في يوم……….مسكت في ايده جامد وفضلت ساكتة وباصة قدامي بخوف
“فرح”
نزلت علي السلم وشوفتهم قاعدين هما التلاته ……..اتكلمت وانا نازلة علي السلم
_اهلا وسهلا يا عمتو ……..نورتي
_انتي بتستقبليني في بيت ابويا اللي هو بيتي يا بنت اخويا شكلك نسيتي انه بيتي قبل ما يكون بيتك
_لا يا عمتو منستش ………هو المفروض يكون بيتك………بس انتي جاية تفتكري انه بيتك بعد كل السنين دي وفي يوم موت جدو ………طب حتي استني لما العزا بتاعه هو اخويا يخلص وبعدين تعالي اطمعي في البيت براحتك
_اية الطريقة اللي بتتكلمي بيها دي يا فرح………شكلك عايزة تتعلمي الادب من الاول يا فرح
_وانت بقي اللي هتعلمني الادب يا خالد ولا اية
_اكيد هيعلمك الادب يا فرح ………..مهو هيكون جوزك قريب
بصتلهم بصدمة ………سمعت حاجة بتقع علي الارض………بصيت ناحية الباب لقيته واقف والحاجات اللي كانت في ايده واقعة علي الارض………رجعت بصيت ليهم وانا مش فاهمة حاجة وفضلت ساكتة

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية جرح الحياة)

اترك رد