روايات

رواية نفوس مريضه الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم تسنيم حمدي

رواية نفوس مريضه الفصل الثاني والثلاثون 32 بقلم تسنيم حمدي

رواية نفوس مريضه البارت الثاني والثلاثون

رواية نفوس مريضه الجزء الثاني والثلاثون

رواية نفوس مريضه الحلقة الثانية والثلاثون

نور بدات تفتح عينها بتعب وهي مش عارفه امته اصلا فقدت الوعي كل اللي فاكره كلام لولا عن عادل
والدنيا ضلمت فجاءه
ركزت شويه وشافت حوليها راجل غريب و ليان وميرفت ومحاليل متوصله بدراعها
نور مسكت دماغها بألم: ااااه هو ايه اللي حصل
الدكتور: كمية المهدئات اللي خديتها يادكتوره مع قلة الاكل عملتلك هبوط
ياريت تهتمي ب أكلك شويه وبلاش المهدء دا ..
حمدلله علي سلمتك يا دكتور ه
خلص الدكتور كلامه وخرج مع هاله
نور غمضت عينها بتعب و لولا قاعدت جانبها
لولا: انا اسفه.. انا عارفه اني السبب في تعبك دا
نور: مش انتي وبعدين انا كويسه

 

 

كانت نور بتقول كده وهي مغمضه عينها وبتدلك راسها عشان الصدع يقل
.. حمدلله علي سلمتك يا دكتور كده تقلقيني عليكي
فتحت نور عينها بصدمه مع صوت اللي دخل الاوضه
وبدات ترمش بستغراب: انت انت بتعمل ايه هنا.. لا لا اكيد دي تهيأات مش اكتر.. انت
اردف الاخر بحزن مصطنع
.. ليه كده يا دكتور دا انا كنت عملك مفاجأة .عشان وحشتنا اوي.. قولت اجي اطمن عليكي
نوراتعدلت بسرعه علي السرير و اقعدت عليه : بيجاد.
انت جيت هنا ازاي
بيجاد ببتسامه سخيفه : جيت بالعربية
قالها وهو بيقعد علي اقرب كرسي في الاوضه
نور: هو انا بسألك علي طريقه الموصلات
.. انت ايه اللي جابك هنا
بيجاد: اصل من اخر مره شوفتك فيها لما طردتني من مكتبك فاكره.. ومن بعدها ماشفتكيش تاني
خدت العنوان من سناء . وقولت لازم اعملك مفاجاه حلوه
بس لما جيت لقيتك وقعه علي الارض و طلبتلك الدكتور.. شوفتي انا باجي في وقتي ازاي
دخلت ميرفت ببتسامه : انا مش عارفه اشكرك ازاي يا دكتور بيجاد .. معرفش من غيرك كنا هنعمل ايه
نور بستنكار بصت ل بيجاد : دكتور

 

 

بيجاد بتجاهل ل نور وهو وبيبص ل هاله : انا ماتعرفتش عليكي انتي اخت نور صح
هاله باحراج: لا انا هاله مامتها
بيجاد بتمثيل الصدمه: لا ماتقوليش كده.. مايبنش عليكي خالص اللي يشوفك.. يدوب يدكي 25 سنه مش اكتر
هاله وشها احمر بخجل: مش اوي كده يا دكتور
بيجاد وهو بيبتسم ليها: لا بجد مايبانش عليكي خالص
نور بصتله ورفعت حاجبها : 25 سنه..
مااامااا
هاله بصتلها بغضب : عايزه ايه
نور: معلش اعملي ل بيجاد قهوه وليان عصير بعد اذنك
هاله بصت ل بيجاد وابتسمت: قهوتك ايه يا دكتور
بيجاد: ساده اصل بعشق طعم البن لوحده
هاله: واحنا عندنا بن حلو هيعجبك
خرجت هاله وهي محرجه وبتبتسم

 

 

ونور بصت ل بيجاد بغضب : انت جي تعاكس امي يا.ض انت.. انت عبيط
بيجاد: امك ايه بس..دا انا بخدها علي قد عقلها .. المهم مش هتعرفيني علي القمر دا
نور حطت اديها علي راسها بألم: اااااه يانا . هو انت في ايه اي كائن حي هنا هتعلقه
بصلها بيجاد بقرف ورجع بص ل لولا: انا اعرفها علي نفسي
بيجاد مهندس معماري وعندي شركه خاصه بيا .. ينفع انول شرف اني اعرف اسم القمر ايه
ليان ضحكت بخجل: مش انت لسه كنت بتقول انك دكتور
بيجاد: انا قولت كده.. محصلش.. تحبي اوركي شهادتي
نور: بيجاااااد
بيجاد بتجاهل ل نور
وهو بيعض علي شفايفه وبيبص ل لولا: قمر اوووي
ليان وشها احمر ب خجل: شكرا
بيجاد: لا انا مابقولش كده عشان تتكسفي.. دي الحقيقه مش هتقوليلي اسمك ايه
لولا: ليان
بيجاد: ليان حتي الاسم رقيق زي صحبته
نور: يا راجل.. انت بتعلق البت يا بيجاد
ببحاد بص ل نور : بشمهندس بيحاد ليكي انت.. بس القمر يقدر يناديني باللي هو عايزه.. ممكن بيجوه ايه رايك حلو صح
لولا بصتله وضحكت برقه
نور: يا صبر ايوب انت يا عم

 

 

بيجاد: شوف صبر ايوب دا بعيد عني يا دكتور .. انا اول مره اشوف بنات حلوه كده جانبك.. اتعلمي بقا
كان بيكلم نور بصيغة المذكر وبص ل لولا وهو بيبتسم
نور: اتعلم امم.. و بشمهندس بيجاد ليا
.. بيجاد امشي اطلع بره
بيجاد: تصدقي احسن انا ايه اللي جابني هنا اصلا..
دا انت مافيش ذوق خالص.. مافيش حتي شكرا..
.. يلا يا ليان خلينا نمشي من هنا
لولا فضلت تضحك عليه وعلي نور اللي بتبصله بغيظ وبتعض علي شفايفها: يلا يا ليان علي فين
بيجاد:هعزمها في مكان قمر كده زيها علي العشا.. ولا ايه رايك يا قمر
لولا برقه : مش هينفع
بيجاد: ليه كده اوع تكوني فاكره اني باعكس…
. مش بيجاد خالص اللي يعمل كده.. انتي لسه ماتعرفنيش.. طيب تعرفي اني ديما كنت بحلم بيكي من قبل ما شوفك . وانا احلامي ماتخيبش . تعالي بس احكيلك حلمت بايه

 

 

نور كانت قاعده علي السرير ومربعه رجليها وحط ايدها علي خدها وبتتفرج عليهم
نور: بيجاد
بيجاد: نعم يا دكتور
نور: اطلع بره..و سيب ليان..انا هبقي احكيلها انت بتحلم بايه ها…. ومن بكره هوقفلك حرس علي باب الاوضه حاضر
بيجاد بصلهم وابتسم : لازم تحكلها
وانتي ياقمر لو احتاجتي حاجه قولي يا بيحاد بس وهتلقيني
يلا سلام يا دكتوره هستناكي في المستشفي ماتتاخريش عليا.. سلام يا قمر
قالها ل لولا وخرج من الاوضه ومن الشقه كلها
لولا بهيام تمتمت من غير ماتحس: هو انتي تعرفي القمر دا منين
نور بزعيق : قمر..قمر في عينك هو انتي في ايه ولا في ايه.. انتي جايلي عشان تخلصي من عادل.. ولا تتعلقي ببيجاد..
وبعدين دا لو حازم شافك اصلا هيقيم عليكي الحد فاهدي كده بقا
لولا: حازم مين.. اخوه
نور: اه اخوه اهدي بقي.. اهدي ومالكيش دعوه بي بيجاد خالص.. لما نشوف هنعمل ايه في الم. صيبه اللي جيالي بيها
هاله دخلت بالقهوه وكشرت لما ملقتش بيجاد: هو راح فين.. مشي
قالتها هاله بضيق
نور شدت شعرها بغيظ وهي بتصرخ فيهم : حرام عليكم بقا
……

 

 

رجع معتز الشقه وفتح الباب
حس بضيق لما مالقش جاك بيجري عليه زي العاده
و دخل وقفل الباب وهو بيدور عليها
وعارف انها اكيد مش موجوده
بس زاد ضيقه وخنقته لما لقي دولابها فاضي وخدت كل حاجتها وكانها بتمسح اي أثر ليها في المكان
اقعد علي الكنبه وفتح تلفونه يتفرج علي صورها
وهو بيتنهد وفكر يكلمها يعتبها انها بعدت بس هيقولها ايه وهي اكيد مش هترد عليه
بس شوقه ليها خله يجرب حظه ويرن عليها
….
محمود :يعني حنين خفت خلاص يا جاسر
قالها محمود وهو قاعد مقابل جاسر
جاسر: لا ياعم محمود.. حنين حصلها فقدان ذاكره مؤقت..اخر حاجه دلوقتي فاكرها اليوم اللي كنت هسافر فيه
وهي دلوقتى متخيله انها عندها تاسعة عشر سنه وانا لسه خطبها ومش فاكره حاجه تاني
محمود: طيب وهي فين دلوقتي وعامله ايه
جاسر: أجرتلها شقه جانبي..وهي دلوقتي كويسه..وجيت اشوف هتعمل ايه ياعم محمود
محمود بستنكار: هعمل ايه في ايه
جاسر: حنين عايزه تشوفكم كلكم
محمود: ماتجبها هنا

 

 

جاسر: اجبها هنا فين لا يا عم محمود جيه الوقت اللي ترجع فيه ل بيتك وترد مراتك تاني
محمود: ماقدرش ابص في وشهم تاني ..بعد ما عجزت اني احمي بنتي وكل اللي حصلها كان بسبب ضعفي
.. بس انا عايزك يا محمود انت ما قصرتش الناس هي اللي افترت اوي..و بزياده انت راجلي وسندي في الدنيا وماليش غيرك انا وبناتك
محمود بص ل مراته: انتي ايه اللي جابك هنا
مراته: جاسر اللي جابني.. وعشان محتاجينك يا محمود وحنين كمان محتاجاك دلوقتي
.. الماضي وعدا واحنا مش في ادينا ترجعه
بس في ادينا اللي جي
واننا نرجع حق بنتك وابنها لحضنها
وجاسر قالي اول ما يرجع سليم حنين هتبقي كويسه
محمود: ونرجعه منين.. خلاص وانا مش هقدر اوجهه الناس دي.. لانهم كبار اوي
جاسر: ياعم محمود قضية حنين رجع للتحقيق فيها تاني
ومعايا تسجيلات بصوت خالد وهو بتعرض ل حنين
وكله بإذن ال نيابه

 

 

وحق بنتك هيرجع قريب.. حتي خالد رجع البلد بس فاضل نعرف فين مكان سليم
محمود: بجد يابني
جاسر:بجد ياعم محمود.. اجيب الماذون.. بنتك صدعتني وهي عايزه تشوفكم
محمود هز راسه ودخل الماذون من الباب
………
فلاش باك
حنين :هو احنا فين هنا. وانت مسافراتش ليه.. ومالك شكلك متغير كده ليه
جاسر :اسافر فين.. حنين انتي اخرج حاجه فكرها ايه
حنين :لما قولتلي انك هتسافر عشان نتجوز انت نسيت
جاسر بحباط: انا اللي نسيت امممم
حنين قامت و بصت للصور اللي حوليها على الحائط
حنين اتحستت الصور وعينها دمعت: هو مين اللي في الصور دا انا حسه اني اعرفه .. دا حلو اوي
قالتها حنين وفي صور بتتعرض في راسها سريعه
حنين مسكت راسها بألم: اااه
جاسر جري عليها وخدها وخرج من الاوضه:حنين انتي كويسه
حنين:اه..هو مين دا يا جاسر
وبصت حوليها بستغراب
.. و احنا فين هنا

 

 

جاسر : احنا في المستشفى اللي انا شغال فيها يا حنين
حنين بصت هدومها بستغرب واديها اللي فيها اثر للقيود: و انا لابسه كده ليه و شكل ايدي..
جاسر قطعها :حنين حصل حاجات كتير اوي.. انا هحكهالك بس مش دلوقتي.. ممكن ماتسأليش على اي حاجه في الوقت دا
حنين بصتله وحضنته فجأه
جاسر ابتسم وشدد عليها في حضنه وسألها بستغرب:ايه دا
حنين ببتسامه وهي بدمع :حسه ان انت وحشني اوي.. وانا بقالي كتييير اوي ماشوفتكش
جاسر حضنها اكتر :حقك عليا يا نور عيني.. مش هبعد عنك تاني لو ايه اللي حصل يلا نمشي من هنا
حنين :هتوديني علي فين
جاسر :هنروح نجيب احلا لبس بدل هدوم المستشفى دي.. وهعيشك يوم عمرك ما تنسى في حياتك يا نونتي
ممرضه جت عليهم :دكتور جاسر..انت فين
دكتور خالد سأل عليك
حنين اول ماسمعت اسم خالد حست بخوف وشدد علي ايد جاسر وهي بتتخبي وراه
بص جاسر الممرضه بضيق :قوليلوا اني مش فاضي..وهبقي اكلمه بعدين..وانا اجازه بقي اليوم
الممرضه: بس هو
جاسر سابها ومشي قبل ما تكمل وخرج من المستشفى وهو ماسك ايد حنين
وركبوا العربيه ووصله قدام مول صغير
جاسر: يلا عشان ننزل

 

 

حنين بصت ل نفسها:انزل فين بالبس دا لا طبعا
مش هنزل كده
جاسر: ما انتي هتغيري جوه
حنين برفض تام: مش هنزل
جاسر: كده طيب انتي حره
قالهاونزل من العربيه وراح عند بابها
وفتح الباب وشالها
حنين صرخت: جاسر انت بتعمل ايه نزلني الناس بتتفرج علينا
جاسر: اللي لي عندنا حاجه يجي ياخدها
قالها وحنين لفت اديها حولين رقبته وهي بتضحك
ودحل بيها جاسر السنتر واختار ليها طقم غيرت لبس المستشفى
وخرجوا وبداء
يلفوا في اكتر من مكان
وهم بيختاره هدوم كتير وكل اللي حنين محتاجه
وهم بيضحكوا وبيجري وراه بعض كانهم لسه عيال
جاسر كان ماشي وراه حنين بشنط كتير رمها في صندوق العربيه
وركب العربيه مع حنين

 

 

حنين بتنهيده: انا تعبت كل دا اشترناه ليه
جاسر : عشانك يا حبيبي
وبعدين تعبتي ايه
دا احنا بس جبنا البس عشان نخرج
حنين بستغرب :نخروج!! هنروح فين وبابا مش هيزعق
جاسر:انسي الدنيا كلها دلوقتي و المكان اللي تامري بيه هنروحه
حنين حطت اديها علي راسها : نروح فين يا حنين.. امممممم.. الملاهي انا عايزه اروح الملاهي
جاسر : طلباتك اومر يا روحي
خدها جاسر ل هناك وفضله يلعبوا كأنهم رجعوا بالزمن ليوم واحد وبس
….
……
………
محمود: انت بتضحك على ايه
جاسر: جري ايه ياعم محمود هو حرام اضحك
محمود: لا يابني تدوم الضحكه علي قلبك
جاسر: هو انا امته هتجوز
محمود: هو انت بتسألني انا وانا مالي
جاسر باحباط: اومال اسأل مين انا كان زماني متجوز من زمان ومعايا اربع.. خمس عيال دلوقتي
محمود بصدمه : اربع..خمس عيال!! دا ازاي؟؟

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية نفوس مريضه)

اترك رد

error: Content is protected !!