روايات

رواية كانسر الفصل السادس عشر 16 بقلم ندى عاطف

رواية كانسر الفصل السادس عشر 16 بقلم ندى عاطف

رواية كانسر البارت السادس عشر

رواية كانسر الجزء السادس عشر

كانسر
كانسر

رواية كانسر الحلقة السادسة عشر

احمد. وهو يتمتم تحت التراب ويحاول الخروج
ياولد ال **** بقا تدفنوني بالحيا وانا لسه عايش والله لااخرج وهوريك ياعزرائيل ياعسل
ظل يحفر في الرمال حتي خرجت يده اخيرا
تعالي يابنتي خلينا نقراء الفاتحه علي ابوكي
والله ياماما انا ماعارفه ايه حبك تيجي المقابر المغرب كده انتي مش خايفه
لا مش خايفه هخاف من ايه يعني ده هي اخرتها هنا
ازيك ياحج وحشتني والله
ممم…… ماما الحقي
في ايه يابت
ابويا مخرجلك ايده
ابتلعت الاخري ريقها بخوف قليلا بطلي هبل يابت
سحب احمد يده واخرج قدمه
نظرت الفتاه لوالدتها بذعر ماما الحقي بابا بيخرجله
ايه ده ياحج هو الجو حر جو ولا ايه
ماما انا خايفه عاوزه امشي

 

 

اهدي يابت بس دي تلاقي ابوكي بيطمنا عليه
واخيرا مع معاناه قد علي اظهار جسده كليا خرج والسيده والفتاه كانو سيرحلو
امسك احمد ايد السيده وهو استني بالله عليكي مش تمشي وتسبيني
توقفت الام وابنتها وجسدهم يرتجف سيبي ايدي يابنت ال***
والله ياماما مامسكتش ايدك
امال مين ماسكني نظرت للايد التي تمسك يدها وجدتها مغرقه بالتراب
عاد احمد حديثه مجددا استني مش تسبيني هنا لوحدي
صرخت الفتاه وهي تركض ابويا طلع من التربه
استني استني يابت يانور يابت متسبنيش هنا
مش انتي عاوزه ابويا اهو طلعلك بنفسه
سس…. سسسس…. سسسسسيب ايدي ياحج واحترم موتك
نظر لها أحمد ببلاه حج انا لسه محجتش تركت الاخري يده وركضت خلف ابنتها خلص ياحج عرفنا انك كويس ياخويا يابت يانور
نظر احمد حوله وهو لايفهم لماذا ركضو وجد اسم مكتوب علي القبر الحج عبد العزيز
نظر تحت قدمه بذعر وهو يري هيكل عظمي يمسك بقدمه رمق الهيكل وخرج وهو يركض بصراخ الحج عبد العزيز مسك رجلي الحقووني
____________________*
انا دورت عليه في كل مكان يارحمه ومش عرفت اوصله خصوصا انو مظهرش في اي مكان من امبارح
جلست رحمه وهي تبكي طيب هيكون راح فين يعني انا خايفه اوي يارب استر يارب
متقلقيش يارحمه انشاء الله خير…… امال هي ماما فين
في اوضتها
طيب هطلع اشوفها وهنزلك هنشوف هنعمل ايه
صعد لغرفه والدته ولكن لم يجدها جلس قليلا يتحدث بالهاتف
فتحت عينها بألم غير العاده
خلاص انا زهقت انا لازم اخرج من هنا بس ازاي نظرت حولها وجدت فار يخرج من فتحه صغير بالحائط
ابتسمت ببسيس الامل لها انا اول مره اشوف فار هنا

 

 

 

استندت علي الحائط وهي تقوم اتجهت للباب التي تدلف لها سمر منه وظلت تخبط عليه بقوه
انهي معتز مكالمته وكاد سيخرج ولكنه توقف لثواني وهو يسمع صوت طرقات على احدي الجدران بقوه
التف بظهره وهو ينظر بغرابه للجدران بغرابه اتجهه يستمع اللي كل احدي الجدران ولكن لم يجد شئ
وروح لم تتوقف عن الطرق بقوه
اتجهه للجدار التي يحمل الخزانه وهو ينظر لها بعدم فهم فتح الخزانه ظنن منه بان هناك فار او شئ
سمع صوت الطرقات يزداد اكثر توقف لعده ثواني مجددا وهو يستمع لصوت الطرقات التي تزداد وبقوه
تحرك وكاد سيجر الخزانه قليلا ولكن هناك من اوقفه برعب
انت بتعمل ايه يامعتز
معتز. ماما في صوت خبط جاي من ورا الدولاب فا بزقه عشان اعرف مين
سمر. لا سيب ده الناس اللي ساكنه جديد هنا هي اللي كل يوم بيخبطو كده
ترك الخزانه وهو ينظر لوالدته ويعود بنظره لصوت الطرقات التي تزداد
طيب انتي محتاجه حاجه
لا اتفضل عشان عاوزه اغير هدومي
__________________________*
ادا. ادهم ممكن اطلب منك طلب
طلب ده انتي تطلبي عيوني
ادا. بتوتر قليلا هو انا ينفع يعني نروح انا وانت بيت عمي اصل رحمه وحشتني اووي الصراحه وعاوزه اشوفها
ابتسم رغم عنه ماشي ياادا عاوزه تروحي امتا
ابتسمت بحماس دلوقتي
طيب اجهزي بقا ياله قبل مااغير رايئ

 

 

__________*
ساره. ايوه زفت مبعتش الصور والفيديوهات ليه
قولت هديك اللي انت عايزه اخلص ابعت الحاجه وبعدها هتلاقي في حساب بااسمك في البنك
اه يازفت موجود فيه المليون اللي اتفقنا عليهم.
و كده بقا يبقا خلاص احنا علي حافه النهايه من ادا او
تؤتؤ انا مش مستعده اخسر ادهومي حبيبي اللي هيبقا ابو عيالي احنا في لعبه دي نخسر فيها الحيزبونه مراته
(والله ماحد حيزبون غيرك هنا انتي وسمر 😂😂)
_____________________*
خرج للشوارع وهو مزال يصرخ الحج عبد العزيز مسك رجلي
الحقوني
اوقفه رجل كبير في ايه يابني مالك بتجري وبتصرخ ليه
احمد. الحج عبد العزيز مسك رجلي وانا راقد جمبه ياحج
راقد جمبه فين يابني ومالك مترب كده ليه
كنت راقد جمبه في الحزقه ياحج
استغرب الرجل غرابه احمد حزقه حزقه ايه يابني
قصدي ياحج كنت راقد جمبه في التربه في القبر ياعم الحج ولسه خارج
ابتعد الرجل مسرعا عنه وهو خائف…… ولكنه امسك خفاقه في يده وانت ايه اللي مخرجك من تربتك ياابن ال**** ياو*****
ركض احمد ايه ياعم الحج هو انا كنت راقد في بطن امي وخرجت
مينفعش كده انا لازم اطلع من ام البلد دي
________________*
معتز. انتي رايحه فين يارحمه
رحمه. انا مش هينفع افضل قاعده كل ده انا هروح اشوف احمد في الاماكن اللي ممكن يكون فيها
طيب استني انا جاي معاكي

 

 

سمر. يابنت **** بتخبطي عشان تعرفيهم مكانك ماشي انا هوريكي ياروح
فتحت الباب ودلفت للغرفه ولكنها صعقت للتو رر… روح انتي روحتي فين
اتاتها خبطه من الخلف على راسها
رائت الغرفه تدور بها حتي وقعت مغشيا عليها
اما الاخري فنظرت للباب المفتوح وهي تركض للخارج بفرحه فامنذ عشرين سنه وهي سجينه هنا
نزلت للاسفل وهي تريد الهرب مسرعا قبل افاقت سمر مجددا
ولكنها توقفت بصدمه للتو
وهي تري سمر امامها ومعها اثنين من الرجال
بقا فاكره انك ممكن تهربي مني ياروح مش سمر اللي تفكري تهربي منها امسكوها
صرخت روح وهي تمسك سكين في يدها قسم بالله اللي هيقربلي لااقتله
الحقي يامدام ادهم الاسيوطي وادا بره
نظرت روح لهم وكان شعاع الامل اتي لها ادا بنتي كادت ستصرخ ولكن سمر صرخت بهم
شدوها للاوضه دي عمال مايمشو من هنا بسرعه
_______________*
نورت ياادهم بيه وحشتيني ياديدا
ابتسمت لها ادا بتكليف اه وانتي هي رحمه فين
رحمه اه خرجت مع معتز اتفضلو هما شويه وجاين
نظر لها ادهم بشك وهو يري توترها وتعرق جبينها
_______*
كانت تسمع صوت ابنتها ودموعها تتساقط كالشلال ادا
حاولت الافلات من يدهم ولكن دون فائد فاجميع محاولاتها ابت بالفشل
___________*

 

 

سمر. بتوتر خير ياادهم بيه هو في حاجه حصلت تاني
ادهم. ليه هو انا مش ينفع ادخل بيتي ولا ده عشان لسه مخرجتوش
سمر. لا لا باين حضرتك فاهم غلط انت صح حجزت علي كل حاجه بس ماخدتش البيت ده
ادهم. واضح ان المحروس ابنك مش فهمك كل حاجه
سمر. يعني ايه
يعني انتي قاعده في ملك من املاك ادهم الاسيوطي
سمر. شعرت وكانها سوف تنكشف للتو حتي اتت المصيبه الاكبر التي كانت تخشاه
احمد. اهلا ياحماتي ايه مكنتيش متخيله اني ممكن ارجع ولا اندفنت كده وخلاص بس الصراحه مبركاتك ليا غريبه وجديده كده
حتي المصيبه الثانيه وهي صرخات روح التي تجراءت بالمكان
نظرت ادا بخوف لاادهم ايه الصوت ده
هنا سمر كادت ستركض
ولكن امسكها احمد مسرعا
على فين بس يابركه ده انا لسه مش حكتلك علي الحج عبد العزيز

يتبع…

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *