روايات

رواية وقعت في براثن صقر الفصل الخامس 5 بقلم فاطمة أحمد

رواية وقعت في براثن صقر الفصل الخامس 5 بقلم فاطمة أحمد

رواية وقعت في براثن صقر البارت الخامس

رواية وقعت في براثن صقر الجزء الخامس

رواية وقعت في براثن صقر الحلقة الخامسة

اتسعت عينا سهام مردده : تتجوزها
قال صقر وهو يستند لظهر مقعد مكتبه الجلدي الوثير : اه…
: عاوزني اجوزك بنتي مقابل الورث
هز راسه مصححا : لا عاوز اتجوز بنت عمي وهديها حقها في الورث
صمتت سهام ليردف صقر وهو يطالعها بعيونه الثاقبه : مش هو ده اللي انتي عاوزاه… ان حقها يرجعلها
: بس.. بس
قام صقر من مقعده قائلا : اسمعي بقي من غير لف ودوران… حق ساجي في اراضي السيوفي والمصانع والشركات هيبقي باسمها بمجرد ماتبقي علي اسمي غير كدة انسي…… وانا بنفسي اللي هبلغ ساجي انك السبب في حرمانها من الورث عشان عمي كان عارف ان اي مليم معاكي هتضيعيه….وهقولها ان حتي الوديعه اللي كان عاملها لمستقبلها انتي فكتيها وصرفتي فلوسها
ابتعلت لعابها بعصبيه ليردف : ده غير المبالغ اللي جدي كان بيبعتها واللي مفيش منها في حسابك ولا مليم…
رفع حاجبه قائلا : اية عاوزاني بسهوله اسلمك ورثها كمان عشان تضيعيه…
نظرت اليه ليتوقف قائلا : هستني ردك اخر اليوم
…..
قال شريف بلهفة : طبعا توافقي ياعمتو… امال هتسيبي الملايين دي تضيع
: انت غبي ياشريف.. ده هيسلمها الورث بأيد وبأيده التانية هيمسكها تحت عصمته يعني معملناش حاجة
خلل شريف خصلات شعره قائلا بخبث :بيتهيألك ياعمتو
: يعني اية ؟
: يعني هنطلع احنا اذكي منه وناخد الورث وساجي كمان
: ازاي بقي وهي هتبقي مراته
ضيق عيناه بمكر قائلا : هقولك…..
…. اردف يخبر عمته بخطته لتقول : وتفتكر ساجي هتوافق اصلا علي الجوازة دي
قال بتأكيد : هتوافق ياعمتو… انتي بتعرفي تقنعيها باي حاجة انتي عاوزاها…
بالفعل استطاعت سهام اقناع ابنتها بهذا الزواج بعد ان قضت ساعات تخبرها بمميزات صقر وكيف انه رجل تتمناه اي فتاه فهو وسيم وجذاب قوي وثري ولم تتطرق لمساله الورث كسبب لهذا الزواج… واستغلت سذاجة ابنتها لتوهمها بأنه وقع بحبها منذ الوهله الاولي لذا طلبها فورا للزواج ولأنها بقلب بريء لم يطرق بابه اي مشاعر من قبل نفذ كلام والدتها سريعا لقلبها الغر لتستطيع والدتها باستخدام س*لاح الكلام تغيير نظرتها لصقر من هذا البارد المتعجرف لفارس الأحلام خاصة بعد اهتمامه بها اليومان التاليان بسبب جرح قدمها… لتوميء لوالدتها بموافقتها..
: ماشي ياصقر بيه انا موافقة علي جوازك من بنتي… بس سيبني انا افاتحها في الموضوع واقنعها…. بس نتفق الاول علي التفاصيل
بالطبع خشيت ان يخبر هو ساجي بطلبه زواجها حتي لا يخبرها بأن الورث هو سبب زواجهم
اومأ لها قائلا : تمام…. طلباتك
اخذت نفس عميق ثم قالت : ورث بنتي يكون قبل كتب الكتاب
رفع حاحبة لتسرع قائلة : طبعا امال انا اضمن منين.. ماانت ممكن بعد كتب الكتاب تقولي خلاص
: صقر السيوفي كلمته واحدة
:معلش ياصقر بيه… انا بأمن مستقبل بنتي الوحيدة
اومأ لها قائلا : موافق..
: المهر والشبكة طبعا هتكون حاجة تليق بيك فمش هتكلم فيها وهسيبها لتقديرك..
اومأ لها قائلا : يبقي اتفقنا..
……
….
قطب صقر جبينه قائلا : انت مش عاوزني اتجوزها ياجدي
: لا طبعا ياصقر… بس كمان مش عاوزك تكون متجوزها عشان موضوع الورث بس
نظر رأفت لصقر قائلا…. حبيتها ياصقر
هز راسه : لا هو انا لحقت
عقد رأفت حاجبيه : امال هتتجوزها ليه…
: افتكر ان الوقت مناسب جدا اني اتجوز وأخلف وهي مناسبه جدا ليا…. يعني بنت عمي وعارف أصلها وفصلها.. حلوة وصغيرة.. وبصراحة عجبتني من اول ماشفتها
ضحك رأفت : شكلك وقعت ومش عاوز تقول
:وبعدين بقي ياجدي
: خلاص متبقاش حمقى كدة… انا يهمني سعادتك وسعادتها وطالما عجبتك يبقي هتحبها
اومأ دون قول شئ ليقول رأفت : وسهام هتعمل معاها اية ؟
:هي عامله نفسها ذكيه وهتقدر تاخد الورث وتخلي ساجي ترفض الجواز…. بس هي لسة متعرفش بتتعامل مع مين
هز رأفت راسه قائلا : انا سايبك تتصرف في كل حاجة وواثق فيك بس اهم حاجة ساجي متتأذاش كفاية سنين وامها بتحركها ان الأوان تخرج من تحت ايديها وتعرف حقوقها
: متقلقش ياجدي…. الحيه دي مش هتطول حاجة زي ماعمي كان عاوز بالضبط….
……
……
كان صقر ذكي وماكر كوالدتها تماما ليعمل كل منهم لصالحة دون الانتباه لها او لحياتها التي يتلاعبون بها….. لينفذ صقر لعبته بالصباح ووالدتها بالمساء وكلاهما مزق حياتها من جهه… اغمضت ساجي عيناها تتذكر ذلك الصباح حينما اصطحبها صقر معه لتسجيل ملكية ورثها ووضع الأموال بحسابها لتتفاجيء به يصعد بها لمكتب محاميه لكتب عقد زواجهم…. نتجوز دلوقتي… ؟! بس.. احنا مش اتفقنا يكون بكرة
ابتسم لها ابتسامته الاثرة ومال تجاهها لتشعر بانفاسة ورائحة عطرة تخدر حواسها وهو يهمس : مش قادر استني لبكرة
اشتعلت وجنتيها بالأحمرار ليقترب منها اكثر ويتوقف امام شفتيها قائلا بهمس انتزع موافقتها : بصراحة عاوز ابو*سك وانا مش هعمل كدة غير وانتي مراتي
لاتعلم كيف استطاع اقناعها بتلك السهوله……. ولما لا وهي اعتادت ان تصدق كل مايقال لها لتجد نفسها بعد قليل بين ذراعيه يت*ناول شف*تي*ها بق*بله ناعمه اجتاحت شفتيها البريئه ليشتعل كل كيانه يطالبه بالمزيد ولكنها سرعان ماابعدته بارتباك جعل وجهها يتوهج خجلا وتعود للواقع : انا هقول لماما اية.؟
: متقوليش اي حاجة وكل حاجة هتمشي زي ما مترتب لها بكرة حفله جوازنا وانا هفهم جدي اننا كتبنا الكتاب خلاص..
… لم تهتم سهام بأي شئ سوي تلك السعادة بأنها اخيرا نالت تلك الملايين التي حلمت بها لتسرع لتنفيذ خطتها التي رسمتها برفقه شريف
هتفت ساجي باستنكار : نمشي من هنا …؟!
: ايوة طبعا انتي خلاص اخدتي حقك نفضل هنا لية
: والجواز..؟!
: وانا هبله اجوزك واحد من عيلة السيوفي يعمل فيكي الي ابوكي عمله
هزت راسها : بس صقر… قاطعتها سهام بعصبيه : صقر اية… ؟! حبيتيه….
هزت راسها لتردف سهام بغضب : تبقي عبيطة وهتكرري مأساتي وتبقي تحت رحمه عيلة السيوفي وفي الاخر تلاقي البيه متجوز عليكي
: بس ياماما
قالت سهام بغضب : مفيش بس… احنا هنسيب البيت ده الصبح من غير نقاش.. ويبقي يوريني صقر بيه هيعمل اية لما فضيحته تبقي بجلاجل وانتي سايباه قبل الفرح بكام ساعة
رفضت كلام والدتها لأول مرة وتمسكت ببقاءها لترتبك كل خطط سهام التي لم تضع بحسبانها تمرد ابنتها التي تدرك جيدا بأنها لن تفعل هذا بصقر ليس فقط لأنها بالفعل تزوجته ولكن لأنها احبته ولاتريد الإبتعاد عنه لتسرع سهام لشريف الذي استغل الفرصه
لتنفيذ خطته القذره… انت بتقول اية ياشريف

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية وقعت في براثن صقر)

اترك رد

error: Content is protected !!