روايات

رواية السابع والعشرون بقلب الثالث عشر الفصل الثاني 2 بقلم مريم سمير

رواية السابع والعشرون بقلب الثالث عشر الفصل الثاني 2 بقلم مريم سمير

رواية السابع والعشرون بقلب الثالث عشر البارت الثاني

رواية السابع والعشرون بقلب الثالث عشر الجزء الثاني

رواية السابع والعشرون بقلب الثالث عشر الحلقة الثانية

_متجيبي حضن ؟
=نعم !! ، يحج كامل إلحقني يحاج كامل
*يبنتي اهدي
=هاديه والله خلاص اهو
*انا اتصلت ب المأذون يجي واهلك زمانهم جايين ، الاوضه بتاعتكم فيها فستان كتب الكتاب اطلعي إلبسيه ويا ريت يعجبك ، هي الاوضه الي فوق في الوش
=تسلم يحاج و.. هو الحلو رايح فين ؟
_طالع ادور علي لعبتي
جري علي السلم ف ضحكت
*معلش يبنتي استحمليه
=هيبقي كويس إن شاء الله
*يا رب يمريم يا رب
ابتسمت وطلعت ، فتحت الباب لقيته قاعد علي السرير جمب الفستان
_بتعمل أي هنا ؟
=تخيلي إن دي رابع لعبه تضيع الشهر دا ؟
_يخبر ! وبعدين ؟
=لو قولت لبابا هيقول عليا مهمل ومش هيرضي يجيبلي حاجه تانيه
كان باصص في الأرض بحزن ، روحت وقفت جمبه ورفعت راسه ب أيدي
_متزعلش يكوكو أنا هدور معاك ولو ملقنهاش خالص هجبلك واحده غيرها
=بجد ؟
_بجد
باسني من خدي =شكرا يا .. قولتيلي اسمك أي ؟
كنت مبرقه ومش عارفه انطق =هو انتي موتي وانتي واقفه ولا ايي؟
_لا لا عايشه اهو ، تسمح بقي تطلع برا عشان ألبس الفستان ؟
=انتي مش هتاخدي رأيي فيه ؟
_وحيات خالتك ؟
=يعني اي ؟
_لا قصدي هقيسه وابقي اندهلك تشوفه
=خلاص انا مستني برا ، لو احتاجتي حاجه ناديلي
خرج وبصيت علي الفستان ، كان بيبي بلو كان رقيق وجميل تفصيلته منفوشه بس مش اوي ، كان زي فستان أميرة من اميرات ديزني كنت اتمني ولو مرة اني اقيسه مش ألبسه ويبقي بتاعي !! ، لبست وحطيت ميكب من الي كان معايا في شنطتي
_احمد ، احمد
دخل ومسك الباب وفضل واقف
_ها حلو؟
=..
_بوظت الدنيا صح ؟ طب أي الي مش مظبوط ؟ الفستان ولا الميكب ولا أنا اصلا ولا اي
قرب ف رفعت حاجبي _حاكم لو قولت وانت بعيد هسمعك ، اقولك مفاجأة ؟ أنا مش طارشه
فضل يقرب ف بعدت =شكلك حلو جامد اويي ، احلي واحده شوفتها
_بجد ؟
=اه والله بجد ، وكمان الفستان حلو اوي
_تسلم يا احمد ، روح انت كمان إلبس
=ألبس بدلة ؟
_اه الي تحبه
=بابا جابلي بدلة جديده ، بس مش بعرف اعمل الجلفطه
_جلفطه!! مش مشكله إلبس البدلة وانا هربطهالك أنا
جاب البدلة من الدولاب وخرج يلبسها في الأوضه الي قصادي
_ادخل؟
=يا ريت
_هتنبهري
=يا ريت تخلص بس !
_هتتفاجئ بجد
=مهو يبني فاجأني والله نفسي اتخض انجزني
دخل =معاك دوا القلب لحلاوة اهلك دي طيب ؟
_حلو ؟
=جامد يعم والله ، تعالي بقي عشان اربطها
خدته منه وربطها =كده احنا جاهزين أنا من رأيي انام بقي
_ايي؟
=بهزر معاك يلا ننزل
نزلنا وبابا وماما والمأذون والشهود كانوا جم ، في ظرف نص ساعه سمعت بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير ، بصتله لقيته باصصلي ببراءة ف ابتسمت ، كنت مرتاحه لطيبته وقلبه .. ودعت ماما وبابا وكانوا زعلانين اوي هه بهزر معاكم دول قالولي منشوفكيش في البيت تاني عشان هنغير الكالون!! يبني دعم الأهل فن يبني ، الناس مشيوا وفضلت أنا وهو وعمو قاعدين
*اطلعوا يلا عشان تناموا
_حاضر يعمو ، تصبح علي خير
طلع يجري علي السلم ف وقفت باباه
_عمو أنا مش فاهمه اوي حالة احمد
*لا مهو انتي هتفهمي لوحدك كمان شويه
_يعني ايي؟
*ربنا ينجدك يبنتي ويطول في عمرك
_انا هموت ولا اي
*الموت اهون
_ايي؟
*قصدي اطلعي يلا عشان تديله الدوا
_اه صحيح الدوا ، فين مكانه ؟
*علي الكوميدينو
_ماشي يحاج ، تصبح علي خير
*وانتي من اهله يبنتي
طلعت لقيته غير ولابس بيجامه وبيفتح في الدولاب
_قفشتك ، بتعمل اي ؟
=اوعا ، أي الجمال دا يخربيت دماغك !
_ايدا في أي ، منتا قولتلي اني شكلي حلو قبل كده
=انا اول مرة اشوفك بس مش مشكله ، اسم البطل أي ؟
_نعم يا اخويا ؟
=اسمك نعم يا اخويا ؟ حلو وجديد
_اه انت بتهزر ، منتا عارف اني مريم يا احمد !
=حلوة مريم ، حلوة جامد
_حضرتك بتقرب ليي؟
ضحك =ح اي؟
_انت اكيد محترم ومتربي
=لا اقسم بالله كده ازعل ، دا انا كده سمعتي تضرب في السوق ، أنا متربتش اصلا !
_لا حاكم بقولك ايي ، أنا معايا الحزام الاسود ف الكاراتيه ، ف تلاشاني عشانك مش عشاني
=جامد ، احب الحاجات الصعبه
_احمد انت الي جرالك !
=انتي لي بتتعاملي كأنك خالتي وعرفاني من زمان ! ، المهم داخله الاوضه لي ؟
_مهو ، ماهي ..
=اهو شوفتي ؟ انتي الي جيتي أنا مأجبرتكيش علي حاجه
_منا مراتك !!
=كمان حلال ؟ لا دي كده احلوت أكتر
_هو في أي انت هتجنني !!
بصيت لعيونه واستغربت مش هي دي نفس العيون الي كنت بشوفها ، الأولي بريئه لكن دلوقتي سجانة حد يلحقني !!
_عميي يعمو يحاج يخرابييييي يناااااس
حط أيده علي بوقي =هنسيح ولا اي ؟ متكني
كنت مبرقه وخايفه وهو ساكت وبيبصلي ، كان بيقرب لغايه موصلنا الباب ، فجأة الباب فتح ف اتخبط في راسي وقعت أغمي عليا يلا بخت اموت يلا !
*انت عملت أي في البت ؟
=هتظيط يحاج منتا الي خابطها ، أنا من رأيي نتاوي الجثه ويا دار مدخلك شر
قومت بسرعه وانا ماسكه راسي
_اه ، انت بتقول أي ؟
=شوفت اهي فاقت لما خافت
_مين دا ؟
*دا احمد التاني
_تاني ؟
=تاني !!
يتبع
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية السابع والعشرون بقلب الثالث عشر)

‫2 تعليقات

اترك رد

error: Content is protected !!