روايات

رواية صدفة غيرت حياتي الفصل الأول 1 بقلم نشوه عادل

رواية صدفة غيرت حياتي الفصل الأول 1 بقلم نشوه عادل

رواية صدفة غيرت حياتي البارت الأول

رواية صدفة غيرت حياتي الجزء الأول

صدفة غيرت حياتي
صدفة غيرت حياتي

رواية صدفة غيرت حياتي الحلقة الأولى

انا ميرال عمرى 24 معايا دبلوم صناعة وساكنة ف منطقة شعبية مع عمى ومراته بعد ما ابويا وامى ماتوا عاشوا معايا مش حب فيا لا عشان البيت اللى اوينى والشغل اللى بيطلع عينى فيه واديلهم الفلوس كنت راجعة من الشغل زى اى يوم عادى وفجأة وقفت ادامى عربية سودا
شخص ما: هاتوها بسرعة يالا اتحركوا
ميرال: عاااااااااااااا انتم مين عايزين منى ا……………..
وقبل ما تكمل كلامها كان اللاصق ع بوقها وايدها متكتفة وعيونها اتغمت بقطعة قماش وبعد فترة وقفت العربية وحد شالنى ومعرفش اخدنى ع فين بس حد شال القماشة من ع عيونى ولقيتنى ادام شاب تبارك الرحمن الذى خلقه وصوره فضلت متنحة لقيته بيشاور لحد منهم بايده فشال اللاصق من ع بوقى
ميرال: نهار ابوكم اسود ومش هيعدى ع خير انتم مين ي ولاد ******** عايزين منى ايه
الشاب: مش هتكلم غير لما تهدى
ميرال: ي جدع طب ما تجيب كوباية ليمون بالمرة عشان اهدى بيها اعصابى
الشاب: بتشربى السكر ايه؟
ميرال: انت مجنون ولا حد فى عيلتكم اهبل وانت ورثت منه الهبل!
شخص من البودى جاردات: لمى لسانك احسنلك ي بت انتى واتكلمى مع الباشا بأسلوب كويس
الشاب: متزعقلهاش تانى ي فخر وانا موجود ولا حتى وانا مش موجود
فخر: اسف ي كريم باشا
كريم: خد الرجالة واطلعوا برة وممنوع حد يدخل الا بإذنى مفهوم
فخر: اوامرك ي فندم
كريم قرب من ميرال وهو بيفك ايدها: انا بعتذر ع الطريقة اللى جابوكى بيها بس مكنش ادامنا حل تانى غير كده
ميرال بعد ما فك ايدها هجمت عليها وقعدت تضربه وتعضه …. كريم: ااااه ي بنت العضاضة انتى مكلتيش لحمة من زمان ي بنتى

 

 

ميرال: ورحمة الغاليين ما هسيبك الا بعاهة مستديمة انتم مفكرينى اكمنى بنت ابقى ضعيفة لا انتم متعرفونيش لسه هما اتكاتروا عليا بس والكثرة تغلب الشجاعة
وهنا كتفها كريم من ضهرها واتحكم فيها وقعدها ع الكرسى وربطها وبعد ما خلص: طالما الادب منفعش يبقى العنف هو اللى يجيب نتيجة مع امثالك فعلا
ميرال: احترم نفسك ي ولا لو راجل فكنى وانا اعرفك مقامك
كريم: اتهدى بقى ي شيخة وافصلى انتى ايه مبتتهديش بالعة راديو اعوذ بالله منك
ميرال: وهو المفروض اتعامل معاك ازاى وانت خاطفنى ي ابو جهل انت
كريم: اولا انا اعتذرتلك ع الطريقة اللى جيبناكى بيها ثانيا لو هديتى وسكتى هتفهمى انا جايبك هنا ليه
ميرال: اممممممممم ادينى هديت اهو اشجينى
كريم: انا عايزك ف خدمة انسانية ومفيش حد غيرك هيقدر يعملها ولو عملتيها صدقينى هأمنلك بيت محترم وناس طيبة تعيشى معاهم وهيعوضوكى عن حنان الاهل اللى فقدتيه
ميرال: مش فاهمة تقصد ايه؟
كريم قرب من شاشة عرض وشغلها وظهرت عليها صورة بنت نسخة تبكل اصل منها فشهقت وقالت: ي نهار كحلوقى دى انا
كريم بضحك: لا مش انتى البنت دى اسمها كنزى العمراوى وهى بنت عمى الوحيدة
ميرال: اه تمام وبعدين
كريم: كنزى اختفت من سنتين تقريبا اتقدملها شخص وعمى رفضه لانه عارف انه مكنش بيحبها كان بيحب فلوسها عشان كده كنزى هربت من البيت وقررت تروح وتتجوز الشخص ده من ورا ابوها لكن هى متعرفش انه فرد من افراد مافيا كبيرة واتورطت معاه فى الحفرة اللى حط نفسه فيها ومن بعد ما هربت وعمى عرف بالموضوع اتشل ومرات عمى جالها حالة صدمة ومبقتش تتكلم ابدا
ميرال: ايوة مش فاهمة برضه ايه المطلوب منى؟
كريم: انك تعيشى معاهم ع انك كنزى وترجعى ليهم الحياة اللى اتحرموا منها وزى ما انتى شايفة انتم الاثنين زى فولة واتقسمت نصين يستحيل حد يفرق ما بينكم ابدا
ميرال: بس ده اسمه كذب وتضليل وانا مستحيل اعمل حاجة زى دى
كريم: هى كدبة بيضة هنعملها عشان نرجع بيها السعادة والفرحة لقلب اب وام اتحرموا من بنتهم الوحيدة اللى جاتلهم بعد شوق سنين وحرمان من الخلفة
ميرال: طب واهلى؟

 

 

كريم: اهلك مين انتى بتضحكى عليا ولا ع نفسك ي ميرال
ميرال وهى تشعر بالاحراج: يعنى ايه تقصد ايه؟!
كريم: انتى فاهمة كويس قصدى وعارفة انهم مش بيحبوكى وبيتمنوا موتك من الصبح عشان يورثوكى وياخدوا البيت اللى حيلتك
دمعت عيون ميرال لانها عارفة ان كلام كريم هو الحقيقى قرب منها كريم وقعد ادامها: انا اسف عارف ان كلامى جرحك ووجعك بس دى الحقيقة انا مكذبتش فيها
ميرال مقدرتش تمنع دموعها تنزل وقالتله: وانت هتستفيد ايه لما تعمل كده؟
مسح كريم دموعها بايده: انا بحب عمى ومراته جدا فوق ما تتخيلى هما اللى ربونى بعد ما امى اتوفت وابويا هاجر وساب البلد ومنايا ان اشوف السعادة ف عيونهم من جديد هما بالنسبة ليا ابويا وامى مش مجرد اهل
ميرال: طب افرض بنت عمك دى ظهرت ورجعت تانى هيعملوا فيا ايه؟
كريم: اطمنى بأكدلك ان ده مستحيل يحصل وانها عمرها ما هتظهر تانى ابدا
ميرال: ليه يعنى ايه اللى مخليك متأكد اوى كده؟!
كريم: لان كنزى ………………………………….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية صدفة غيرت حياتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *