روايات

رواية مريم الفصل السادس 6 بقلم حبيبة ممدوح

رواية مريم الفصل السادس 6 بقلم حبيبة ممدوح

رواية مريم البارت السادس

رواية مريم الجزء السادس

مريم
مريم

رواية مريم الحلقة السادسة

روحت ع الصيدليه علشان اطمن احمد.. وانا ماشيه لقيت ناس لابسين لبس غريب وشدوني ف عربية وحطو ع بوقي منديل ومحستش بالدنيا..
•احمد مريم مرجعتش لحد دلوقتي هي معاك
-هي ازاي مرجعتش لحد دلوقتي دا الساعة9 باليل وهي نازله من 9الصبح.. هي مش كانت بتجيب النتيجه
•اه ي بني
سكت شويه وقال بنفاذ صبر
-مش يمكن مع يونس..
•لا يبني اي ال يوديها ليونس..
-عادي ممكن يكون عدا عليها واخدها
•مشعارفة انا كنت احسبها معاك ف الصيدلية طيب بص اقفل وانا هكلم يونس
قفلت التليفون ولقيت يونس بيفتح الباب
•يونس الحمدلله انك جيت اومال فين مريم هي مش معاك
_نعمم مش معايااا اكيد..مريم فين ي امي الساعه9 ازاي كل داا براا
•اهدي يبني
_مع احمد صح.. انا قولتلو ميت مره مياخرهاش ف الصيدلية.. وو
•لا لاء مش مع أحمد يالهوي… البت فينن
_يعني اي مش مع احمددد هي فين

 

 

•مشعارفه انا لسا كنت بكلم احمد وقالي ان مش عندي وانها ممكن تكون معاك… وكنت هكلمك
_انا مشفتهاش من الصبح والمفروض انها كانت تجيب النتيجة وتكلمني واستنتها تكلمني ومكلمتنيش..
•هنعمل اي دلوقتي البت فينن
_مشعااارف مشعاارف اناا هروح اسئل عليها ف القسم
•خد احمد معاك
_خليه يحصلني ع القسم مفيش وقت..
صحيت ع جردل مايه بيتكب عليا ف عز البرد وانا مربوطه ف الكرسي ورايدي ورا
-كفايااا بقا كل داا نايمه
مينن انت مين…. انا فين
كان واحد مغطي وشو ومش شايفه غير عنيه
-خدي الاكل داا من غير نفس فاهمه
انا عاوزه اطلع من هناااا اكل اييييي انتو مينن وعاوزين مني ايييي
-انت هتصدعيني ولااي
متنطق ي بغل انتتتت مين بدل ماا اصوت والم عليااا الناس
-ههه… صوتي محدش هيسمعك وبعدين بقول اييييي صوتك لو علي هكتملك حسك فاهمه هكتملك حسك..
طلع وسابني وانا بعيط..
•هاا ي يونس عملت اي
_الو ي ماما مردوش يعملو محضر غير بعد التغيب ب24 ساعة
قالت بعياط
•وهتعمل ايي ي يونس.. انا عاوزه مريم
قال بعصبيه
_متعيطيش وحيااات دموعك دي لهرجعهااا سامعة هرجعها
•احمد معاك
_اه جالي واهو جاين ع البيت

 

 

_انا دورت ف المستشفيات كلها.. وملقتش حاجه
-وانا دورت ف الاقساام وروحت الكليه كمان
•وهنعمل ايييي
_مشعارف
•لتكون رجعه لابوها!!
_صح كانت حكيالي انو قبلها وكان بيهزاءها ممكن تكون راحتلو
•لا لا مترحلهوش.. ليكون اخدها غصب عنها
_احنا لازم نروح لها… وانت ي احمد مش عارف العنوان وصلتها مره
-ايوا ياله بيناا ياله
ي خالق ياللي هنااااا حد يعبرنييي بقاا… هو انا هفضلل هناا كتيررر ولااايييي انا تعبتتتت
-انتتتي بترغي كتيرر لي ي يبت هو مش انااا قولتلك لو صوتك علي هكتملك حسك؟؟
بلعت ريقي وقولت
طيب انتو عاوزين اي
قال وهو بيجز ع سنانو
-احنا هنعوز منك اييييي… الكبير ال عاوز معرفش عاوز اي من واحدة رغايه شبهك.. عارفه لولا ما موصيني محدش يجي جمبك كنت لبستك ف الحيطه
متلم نفسك ي جدع انت حط نفسك مكاني كده ولو اتخطفت هتفضل سااكت مترد
-هشششش بقااا.. الباشا بيرن مسمعش صوتككككك
ايوا ي باشا.. اهي قدامي اهي.. طيب تمام سلام..
متقولي مين الباشا دا
بصلي بقرف ومشي
_انت عارف هما ف الدور الكاام؟؟
-لاء

 

 

_صبرني ي ياارب اومااال مين ال يعرف مش انت ال وصلتها
-وانا هعرف الدور منين يعمممممم
•بااااس انتو هتتخانقو واحنا هناا بسس هو ابوها مش اسمو محمد
االاتنين ف نفس واحد
اة
•طيب استنو
سالت واحد من ال قاعدين قدان البيوت
•والنبي ي حاجه متعرفيش بيت الاستاذ محمد ابو مريم الدور الكام
بصتلي من فوق لتحت وقالت
ومن امتا محمد وبنتو بيجلو ناس نضيفه وبعدين مريم اصلا طفشت مع واحد
•احترمي نفسك ي ست انتتي
احترم اي يوليه انت ان…
_بس ي ماما ف اي معلش حقك علياا.. ممكن تقوليلي الدور الكام
الدور التاني جتكم نيلة وانتو شبه البوم كده
•شايف الوليه القرشانه بتقول اي
-معلش ي خالتي خلينا ف مريم دلوقتي
•ماشي لولا مريم كنت عرفتها مقامها.
_ياله ي ماماااا
طق طق
مين
فتح الباب وقال.. مين الناس النضيفه ال جيالنا دي
•انا ام يونس مريم عايشة معايا..
قلب وشو وقال

 

 

-خير
_مريم فين
-وانت مين بقا
_انا احمد ال مريم بتشتغل معاه ف الصيدليه
طلع عمر من الاوضة وقال
انت من بجاحتك جاااي لحد هنااا ي حيوااااان انتتتت مش مكفيكك انك ماشي معاها ي زباله
_متحترم نفسك اي ماشي معاها دييي
*يعني اي ماشي معاها ي زباله وديني لوريك
نزل ايدك بدل مقطعهالك
•بس ي احمد مش كده بس ي احمد بس ي يونس
انا جايه اقول كلمتين مريم فين ي ابو مريم
-هو مش انت لسا قايله انها عندك
•بس مرين اختفت من الصبح
قال وهو بيدخل وبيقعد ع السفرة
-تلاقيها ملقتش منكم منفعه ف هربت تشوف مع غيركم.
•انت اي ال بتقول ي جدع انت
_متحترم نفسكك ي راجل يالي معندكش قلب
•بس ي يونس…. مريم انا اعرفها من خمس شهور وادب اي واخلاق اي وعمرها مطلعت منها العيبه… انت بتعمل كده لي هاا معندكش قلب… فضلت ابن اخوك عليها ال اتبلي عليهاا وهي مفيهاش عيب…المفروض هو ال يتكرش برا والبت ال جواه.. انما انتت راجل عنصريي.. ربنا مش هيباركلك… قلبك مش بيحنلها.. مش بتوحشك.. مش مستني لما تنجح وتشيل اسمك… انت اي ي اخي ايييي
دمعه منو نزلت ومسحها قبل محد يشوفها ورجع لكبرياة تاني

 

 

-انا مش بحبها واتفضلي كده خدي المقاطيع ال انت جياباهم معاكي دول وياله من غير مترود
يونس وهو بيمد ايدو عليه
_مقاطيع مين ي راجل معدتش الرجوله عليك..
•يونس ياله
_بسسس…
•قولت ياله الكلام ممنوش فايده من راجل مريض..ربنا قال ف “قلوبهم مرض فزادهم الله مرضاا”… ربنا يساامحك من عقاب ربناا. ياله بينا
نزلت وانا الدنيا بتلف بياا ووقعت ع الارض
-مامااااا…
_خالتتتي
سمعت صوت الباب الحديد بيتفتح انتبهت للصوت والنور ال جاي منو وحاولت افتح عيني ف النور وشهقت وقالت
مستحيلللل عمررررر…..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على 🙁رواية مريم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *