رواية النصيب الفصل السابع 7 بقلم نادية محمود
رواية النصيب الفصل السابع 7 بقلم نادية محمود
رواية النصيب البارت السابع
رواية النصيب الجزء السابع
رواية النصيب الحلقة السابعة
“بعد وقت وصلوا علي المكان وهشام شاور لها علي الجـ ـثة راحت عند الجـ ـثة وبدأت تمد أيدها تشيل الغطا وكان قلبها بيدق بعنف كأنه خلاص هيطلع من مكانه ”
رنا بصدمه… اي داااا
رنا… دا وشه مشو”هه اوي مش واضح حاجه فيه
هشام… أحنا لقينه الحاجه دي جمبه فـ عرفنا منها إنه ياسر
(المحفظه وفيها البطاقه بتعته)
“رنا قربت أكتر وبدأت تدقق في ملامحه كويس وتحسس بإيدها علي وشه وهي مغمضه عيونها وبتتخيل ياسر”
رنا ببسمه أمل… دا مش ياسر
هشام… متأكده
رنا… أيوا متأكده ياسر كان عنده مشكله في مناخيره إنها معو”جه شوية لكن ده مناخيره سليمه
___________
_هات يحبيبي وتين عشان أغيرلها
فهد… اتفضلي يـ مامي بس براحه عشان مش تعيط
_محسسني أول مره أغير لعيل ياض
فهد… ايوا لو سمحت دي بتاعتي فـ براحه عليها
فهد بضيق… مامي أنتي هتغيرلها هنا
_اه يحبيبي وماله هنا
فهد بعصبية… هتغيرلها هنا قدام أسد يعني
_وفيها أي يحبيبي أسد أخوك عنده تلات سنين بس وبعدين مـ أنت واقف اهو
فهد بضيق… لوسمحت يـ مامي أنا اه حد تاني لا
قولتلك وتين بتاعتي أنا وبس
“فهد راح أخد أيد أسد وطلع برا الأوضه لحد ما فتون تخلص لـ وتين”
“بعد وقت
فتون خلصت لـ وتين وأخدتها ونزلت كانت رنا وصلت البيت وقتها”
_حبيبي خد أخوك وقاسم وأدخلوا ألعبوا جوا
فهد… حاضر يـ مامي هاتي وتين كمان
_طيب يـ حبيبي وخلي بالك منها
أروي… ها يبنتي طمنينى
رنا… مش طلع هو يـ ماما مش طلع هو
أحمد… ألف حمد وشكر ليك يارب
رنا… بقا عندي أمل إنك هترجعلي يـ ياسر وأنا هصبر وهفضل لوقتها منتظره
____________
“عدت الأيام وبقت أسابيع والأسابيع عدت وبقت سنة وعدت السنة وبقت سنتين و رنا بدأت تتحسن وتخرج برا الأوضه وبقت تقضي وقت كبير مع وتين و فتون وليث في خناقتهم اليومية ورنا بتروح تزور أهل ياسر كل فترة وتاخد وتين معاها وأحمد و محمد و أروي راحوا يحجوا بيت الله”
ليث… جاسر خلصت الزينه فوق
جاسر… كله تمام
ليث… رنا وميساء خلصتوا الأكل
رنا… كله جاهز وعلي السفره
ليث… فتون جاهزتي الأولاد
_جاهزين كلنا
“ليث قرب علي فتون وهمس في ودنها”
_كله في السليم يـ برنس
ليث… هتفضلي بيئة
_سمعني كدا قولت اي
ليث… بقول طفوا الأنوار زمانهم علي وصول
(بصوت منخفض) ربنا علي المفتـ ـري
“أحمد بيفتح الباب وهو بيكلم محمد”
أحمد… ياااه علي الراحه النفسيه اللي الواحد لقاها هناك
محمد… ربنا يكتبلنا نزوره السنه الجايه كمان
أروي… يارب الواحد مش كان عايز يجي والله
مال الإنوار مطفيه لي معقول ناموا
“بيفتحوا النور الكل صرخ في صوت واحد(حمدلله علي السلامه) وفضلوا يسلموا علي بعض وقعدوا علي السفرة عشان يأكلوا معاهم”
ليث… واحد
ليث… اتنين
ليث… تلاااااته
“فتون دخلت وهي ماسكه تورته”
_كل سنة وانت منور حياتي يحبيبي أجمل من تمم 7سنين
فهد بفرح… بحبك يـ مامي
ليث بغضب طفولي… علي فكره أنا اللي محضر للمفاجأه دي
فهد… وبحبك أنت كمان يـ بابي
_يلا اتمني أمنية وطفي الشمع (اتمني وايجي يطفي الشمع)
وتين بدموع… أيزه أف مع فد يـ ماما (عايزه أهـُف مع فهد)
“فهد اسمعها راحلها وشالها ورجع بيها قدام الشمعه وطفوا الشمعه سوا”
_____________
رنا… جهزي وتين عشان ننزل المول أشترلها شوية هدوم يـ فتون لما أروح أزور حماتي
فهد… أنا طبعا هاجي معاكي ادام هتاخدي وتين
رنا… أنت الراجل بتاعي أصلا
“مشيت رنا”
فهد… قصير الفستان ده يـ ماما عليها
فهد… برموده يـ ماما
فهد… لا كدا كتير عايزه تلبسيها كـت
_بزهق… هو اي اللي كتير يالااا هنقعد ساعه نلبس فيها ولا اي
فهد… أنا قولت مش في قصير و ولا عريـ ـان ودا اللي عندي
_يحبيبي دي طفله لسه
فهد… برضوا حتي ولو عندها عشرين سنه
_أنت طالع لمين ياض أنت
فهد… ياريت نرتقي بألفاظنا يـ ماما
_نرتقي وألفاظنا دا أبوك مش قالهالي.. وعلي أي ماما بقا
أطلع برا لأبعتك واحد في وشك
فهد بزهق… خلاص طالع
__________
رنا… أزيك يـ ماما وفين البنات
أم ياسر بتوتر… شكلهم هيتأخروا المرادي واحدها جوزها تعبان والتانيه حماتها كانت عندها
“رنا بشك لأن اليوم ده بيتجمعوا فيه دايما عشان تطمن عليهم”
رنا… خلاص يـ ماما نعوضها مره تانيه عشان هاخد وتين ونجيب شوية طلبات لها
أم ياسر… سلميلي عليها بنت الغالي
“نزلت رنا ولقيت فهد و وتين منتظرنها في العربيه بعد م السواق وصلها ورجع جابهم”
رنا… علي المول
بعد وقت
رجعوا البنات وأزوجهم عند أم ياسر
أم ياسر… فين هو فين
جوز بنتها1… قال إنه محتاج يشتري شوية حاجات من المول واصريت ابقا معاه بس هو رفض وقال انت محسسني لي اني عيل
أم ياسر… من المول ربنا يستر رنا راحت المول هي كمان
جوز بنتها2… دا كدا احتمال يكون في خـ ـطر عليه
الدكتور قال لازم هو اللي يفتكر لوحده الفترة اللي اتمسحت من ذاكرته بدون تتدخل او ضغط
_____________
في المول
رنا… خلي وتين معاك يحبيبي علي ما ابص بصه كده عشان مش تتعبوا
فهد… ماشي يـ عمتو
بعد وقت
رنا كانت بتتكلم في الفون مع فهد لأن وتين بتعيط ومش عارف يسكتها المرادي
رنا بتطلع بسرعه من المحل خبطت في شخص لفت تعتذر
وقفت مكانها من الصدمه
رنا بصدمه… يـ ـااسر
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية النصيب)