Uncategorized

رواية عشقت عمياء الفصل السادس 6 بقلم غادة محمد

 رواية عشقت عمياء الفصل السادس 6 بقلم غادة محمد
رواية عشقت عمياء الفصل السادس 6 بقلم غادة محمد

رواية عشقت عمياء الفصل السادس 6 بقلم غادة محمد

كان يخبط ع باب والداته
قامت ناهد من نومها بقلق وفتحت الباب وجدت ادهم أمامها بملابس غارقه دماء 
ناهد؛ يا لهوي مالك يا ادهم مين عمل فيك كده 
لم يكن يستطيع الرد امسك يدها بيده التي ترتعش وقام بسحبها إلى غرفته 
ناهد؛ يابني فهمني في أية صعقت حينما وجدت ساره أمامها بهذا المنظر
ناهد؛ انت عملت فيها ايه
ادهم؛ مش عارف انا فجأه 
ناهد؛ اسكت خالص انت ماعندكش رحمه مش عارف ان عندك اخوات بنات وكما تدين تدان يا ادهم اتصل بالاسعاف بسرعه واطلع صحي ابوك واخواتك علشان يجيوا معانا عقبال ما اغيرلها هدومها
ادهم؛ حاضر 
في المستشفي
الدكتور؛ حاله إغماء شديده بس الحمد لله هي بخير فيه جرح في الرأس بس جامد شويه وشويه كمادات وجروح بسيطه بس انا مضطر أبلغ الشرطه لأن دي حاله اعتداء 
ناهد مسرعة؛ بس ده جوزها يا دكتور 
الدكتور؛ والله انا اللي عليا هعمله والقانون في الاخر الحكم ليه 
ادهم؛ شوف شغلك يا دكتور
ناهد؛ انت مجنون يا ادهم هتتحبس
ادهم؛ انا غلطت ولازم أتعاقب
محمد؛ هي هتفوق امتى يا دكتور ونقدر ندخلها امتي
الدكتور؛ اعتقد انها دلوقت تكون فاقت وتقدروا تدخلوا ليها دلوقت 
دخل محمد وناهد فقط 
ناهد ؛ حمد الله على السلامة يا سرسور كدا تقلقينا عليكي
ساره؛ عمتو لسه حلوه زي ما انتي متغرتيش انت كمان يا عمو بس شعرك ابيض شويه
شهق؛ ناهد ومحمد من هول ما سمعوه 
محمد؛ ساره حبيبتي؛ انتي نظرك رجع تاني يا بنتي
ساره؛ ايوه يا عمي الحمد لله 
ناهد؛ الف مبروك يا حبيبتي والله ادهم لو عرف هيطير من الفرحه 
بمجرد ذكر اسمه ادمعت عين ساره
محمد؛ ما تزعليش منه يا ساره والله ادهم بيحبك ما تعرفيش حالته عامله ازاي من غيرك وكان هيموت من القلق عليكي 
فجأة دخلت نسمه وبسمه
بسمة؛ حمد ع الله ع سلامتك يا ساره 
ساره؛ الله يسلمك يا بسمه
جلست نسمة بجوار ساره وبكت
ساره؛ بطلي عياط يا نسمه ما انا كويسه اهو 
نسمه؛ دي دموع الفرحة مبسوطه انك رجعتي شوفتي تاني والله ابيه بيحبك اوي يا ساره ده كفاية انه هيتحبس سامحيه بقي
ساره؛ باستغراب هيتحبس ليه
بسمه؛ بسببك طبعا مش ضربك يبقى لازم يتحبس حرمتينا من اخونا الوحيد 
ناهد؛ بسمة احترمي نفسك 
فجأه يدخل ظابطين ودكتور
بعد نصف ساعه خرج الظباط والدكتور وقف قلب الجميع نظر الظابط لادهم وقال؛ نفت وقوع أي ضرر لها وقالت إنها وقعت من ع السلم 
ارتاح قلب الجميع ماعدا ادهم الذي استغرب لما فعلته ساره من أجله دخل مسرعا لها
ادهم؛ عملتي كده ليه يا ساره ما قولتيش الحقيقة ليه 
ساره بعند؛ زمان اتجوزتني وسترت عليا دي جميله وانا ردتها لحضرتك 
ادهم ؛ تمام مبروك
ثم غادروا المستشفى 
في غرفه ساره 
ليلا كان نائما ع اريكته بينما كانت ساره نائمه ع سريرها شعرت بالعطش فقامت من نومها وإذا فجأه تضع يدها ع فمها لتكتم صراخهامن هول ما رأت فقد حالفها الحظ أن ترى الرجل الصناعيه التي يرتديها ادهم
خرجت تستنشق الهواء وإذا فجأه تعلم ما سر معامله ادهم القاسيه فهو لا يريدها أن تعرف إعاقته 
بس بس بس 
ساره؛ اه يا نسمة خضيتني 
نسمه؛ سايبه ابيه وبتعملي اية هنا 
سارة؛ ابدا بشم شويه هوا 
بقولك يا نسمة هو رجل ادهم اتبترت ازاي
تنهدت نسمه بألم وقالت؛ ابيه كان ظابط برتبه رائد في الجيش وفي مهمة حصلت وحصل اللي حصل بقى واتبترت رجله وركب مكانها رجل صناعية تعرفي يا ساره عمره ما خلاه حد  فينا يشوفوا من غير رجله الصناعية دي ابدا 
دايما كان بيبقى مخنوق ومضايق هقولك ع حاجه كان مبسوط انك عامية علشان متشوفيش إعاقته بس اكيد لما فتحتي حكي لك ع كل حاجه 
ساره؛ اه حكي لي تصبح ع خير بقي
دخلت ساره غرفتها لتواجه ادهم امامها
ادهم؛ كنتي فين 
ساره؛ في الجنينة مع نسمه
ادهم؛ مش استأذنتي ليه قبل ما تنزلي
ساره ؛ اسفه يا ادهم مش هتكرر تاني اوعدك 
ادهم؛ تمام 
ساره ؛ انا جعانه
ادهم؛ نعم
ساره؛ جعانه يا ادهموتي
ابتسم ادهم لدلعها بوظتي شكل الاسم 
ساره؛ هاهاها رخم بس ضحكتك حلوه 
ادهم؛ تصبحى ع خير 
ساره؛ اية التناكه دي
ادهم؛ دي أقل حاجه عندي ع فكره
سارة؛ يا سلام طب انا خايفه انام ع السرير لوحدي 
ادهم؛ ساره عاوز انام 
ساره؛ طب اجي انام ع الكنبه جمبك
ادهم؛ بطلي دلع احسن اقوملك 
ساره؛ ادهم قوم بقى بقولك جعانه وخايفه
قام ادهم من النوم وقام بحملهاورمها ع السرير وأتى بوساده والاقاها عليها اتخمدي بقي
ساره؛ اه بطني
ادهم؛ أسرع إليها مالك فيه ايه 
ساره؛ مش عارفه يا ادهم هموت من الوجع
جلس ادهم جوارها ومسك يدها
قامت ساره بسحب يده وقالت؛ شوفت عرفت اضحك عليك ازاي نام جمبى بقى يا رب يطلع لك عضلة في ودانك
ادهم؛ هاهاها طب اشمعنا يعني وداني
ساره بطفوليه اصل ده المكان الوحيد اللي مش عندك فيه عضلات تعرف انا اول ما فتحت وشوفتك خوفت قلت يا نهار ابيض انا كنت عايشه معاه ازاي ده 
ادهم؛ تمام 
ساره؛ ادهم انا نفسي في بيبي 
ادهم؛ نعم
ساره؛ ايه نفسي ابقي ام 
ادهم؛ ساره انتي عارفه ان جوازنا  مجرد رسم ع ورق وأول ما هتظهر براءتك وارجعلك كرامتك كل واحد فيناهيروح لحاله كفايه اني اذيتك كتير وزهقت من اللي انا عملته فيكى 
بكت ساره بضعف عايز تسيبني يا ادهم للدرجه دي ما بتحبينيش 
ادهم؛ ربنا وحده العالم تصبحى ع خير اهلك جايين بكره علشان اكشف لهم الحقيقة قدامهم وارد لك اعتباراك حضري شنطه هدومك لأنك هتحتاجها بكره تصبحى على خير 
تركها وذهب للنوم ع اريكته 
اما هي فظلت طول الليل تبكي غدا سوف تفارق زوجها حبيبها فهو لا يريدها لماذا كل هذا يا حبيبي كل هذا بسبب اعاقته يا ليتني استطيع ان اقول لك بأنني أعلم بهذه الاعاقه ومازلت اعشقك واحبك وأنها لن تفرق معي إذا كنت معاق ام لا فأنا احبك والحب لا يعرف شيئا عن الشكل 
بسمه؛ انت مجنون يا احمد استحاله اعمل كده دي مرات اخويا والهم بيحبها
محمد؛ يبقى انتي مش بتحبيني يا بسومتي أخص عليكي 
بسمه؛ ايه اللي دخل الحب في اللي انت بتطلبه ده انت ايه ماعندكش اخوات بنات هتودي البنت في داهيه ده ادهم كان قتلها فيها
محمد؛ من الاخر يقتلها هي ولا يقتلك انتي
بسمه؛ مش فاهمة قصدك 
محمد؛ اقفلي دقيقة 
بعد لحظات وصلت صور إلى تليفون بسمه لتقف مدمعه ومصدومه من مما رأيته 
بعد دقيقه اتصل محمد عليها ها هتنفذي اللي طلبته منك ولا الصور دي تكون عند اخوكي من بكرة 
بسمه؛ ابوس ايديك ده ادهم يقتلني لو شاف الصور دي واصلا مش حقيقه ارجوك ابعد عني وسيبيني في حالي 
محمد؛ ومين قال اني عاوزك انا عاوزساره وانتي اللي هتساعديني
بسمة؛ حاضر طب اعمل ايه
محمد؛ شطوره بصي بقي  
يتبع ……
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *