رواية حطمت كبريائه الفصل الثالث 3 بقلم ندى الشيمي
رواية حطمت كبريائه الفصل الثالث 3 بقلم ندى الشيمي
رواية حطمت كبريائه البارت الثالث
رواية حطمت كبريائه الجزء الثالث
رواية حطمت كبريائه الحلقة الثالثة
عبدالله : أنا قولت لاء خلاص قفلي علي الموضوع.
فجر بدأ دموعها في النزول وذهبت إلي غرفتها ؛ أول ما شافتها إبتسام ذهبت إليها سريعآ .
إبتسام : مالك يا فجر بتبكي ليه .
قصت لها ما حدث في الكلية و عند والدها .
إبتسام : متزعليش أنا هحاول أقنع بابا أن دا مستقبلك وبابا إنشاء الله مش هيقف قدام حلم هو بس خايف عليك مش أكتر
فجر وهى تمسح دموعها: لا لا خلاص علشان مش عايزة بابا يزعل مني وكمان هكون كدة بظلمك إني أسيبك شايلة مسئوليه ماما و بابا لوحدك
إبتسام : يا هبلة إحنا أخوات يعني لما إنت هتكوني مبسوطة إتأكدى إن أنا كمان هكون مبسوطة .
فجر أخذت إبتسام في حضنها
فجر : ربنا يخليكي ليا
إبتسام : ويخليكى ليا خلاص بقا قلبناها دراما ليه كده
فجر : ههههههه
وذهبوا إلي النوم .
في قصر الخليلى
دخل مراد إلي القصر متأخر كاعادتة .
الخادمة ( سناء ) وهي تعتبر في مقام والدتة فهى منذ أن توفت والدتة وهى تحملت مسئولة تربيتة هو ومازن .
سناء : أحضرلك الأكل يا مراد باشا .
مراد : لا
سناء : ماشي
دخل مراد أوضة مغلقة وبها تراب كأنها منذ زمن ما أتفتحتش وأغمض مراد عينه بقوة وغضب وهو يتردد علي لسانة : ليه ليه عملتي فيا كده
وخرج وأغلق الباب بقوة شديدة .
وذهب إلي غرفتة ونام نوم عميق .
في الصباح الباكر
أستيقظت إبتسام وذهبت إلي الحمام لكي تتوضأ وتؤدى فروضها وذهبت لكي تيقظ فجر .
إبتسام : فجر قومى علشان متتأخريش علي كليتك .
فجر : سيبينى أنام شوية
إبتسام : يلا قومي بطلى كسل يا كسوولة
فجر : بس بس أدينى قايمة
أستيقظت فجر وذهبت إلي الحمام لتتوضأ وتصلي فروضها
إبتسام : يلا يا بابا أنا جاهزة
عبدالله : يلا يابنتى ربنا يوفقك ويقف معاكي ويبعد عنك كل شر .
إبتسام : آمين يا رب
في الشركة
دخل مراد بهيبتة المعتادة ورحبوا به الموظفين هو كاالعادة لم يبالى ولم ينطق بحرف ودخل مكتبة .
حازم : صباح الخير يا مراد باشا
مراد : جبتلى سكرتيرة زي ما طلبت منك ؟
حازم : أحم احم ايوة أنا هعمل مقابلة لبعض البنات دلوقتى وبعد ربع ساعة هتكون علي المكتب
مراد أكتفي بهز رأسة بمعنى الموافقة .
طلع عبدالله و إبتسام من التاكسي وأخذت تنظر إلي الشركة من الخارج وتقول لنفسها : كم هي كبيرة وفخمة .دلفت بخطوات ثابتة هى ووالدها ، أتجهت إلي مكتب الإستقبال .
عبدالله : بنتى أنا هتطر أمشي علشان مراد بيه أتلقيه وصل وهو عايز القهوة بتاعتة
إبتسام : عادى ولا يهمك يابابا ربنا يقويك .
عند مكتب الإستقبال ؛
إبتسام : صباح الخير ، أنا جاية بخصوص الشغل إللي عاملين عنة الإعلان
= صباح النور اتفضلى ثانية واحده ، ثم ضغطت علي زر الهاتف لتخبر حازم بيه ، ثم سمحت لإبتسام بالدخول
طرقت إبتسام الباب ليظهر صوت حازم : إتفضلي
إبتسام : صباح الخير
حازم : صباح النور ، إنت بنت عبدالله صح !!
إبتسام : أيوة
حازم : طيب عرفيني بنفسك
إبتسام : أنا إبتسام ، خريجة كلية لغات وترجمة ، خريجة بتقدير إمتياز مع مرتبة الشرف ، إتفضل دي الأوراق بتاعتي و C . D
حازم : كويس جدآ طيب أتفضلي وأنا هشوف الأوراق وهديكى خبر
إبتسام : تمام
خرجت إبتسام تنتظر في مكتب الإستقبال ، بعد عشر دقايق
= حضرتك إتقبلتي و حازم بيه بيقولك هتستلمي الشغل من دلوقتي .
إبتسام بفرحة : ماشي تمام
أخذتها السكرتيرة إلى مكتبها
إبتسام : هو دا مكتبي !!!
السكرتيرة : أيوة
ذهبت السكرتيرة وفضلت إبتسام تنظر إلي المكتب إلي أن قطع تأملها صوت جرس إستدعائها
إبتسام طرقت الباب ودخلت بعد أن سمح لها بالدخول
إبتسام : إتفضل حضرتك
مراد وهو منشغل بالأوراق إللي على مكتبة .
مراد : خدي الملفات دي من بكرة الصبح ألاقيهم على مكتبي جاهزين
إبتسام : حاضر أي أوامر تاني
هز رأسة بمعنى لأ
ذهبت إبتسام وهى في قمة الإعجاب به وبوسامتة ومنظرة الجذاب .
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية حطمت كبريائه)