Uncategorized

رواية خلفة مجانين الفصل السابع 7 بقلم أسماء حبيب

 رواية خلفة مجانين الفصل السابع 7 بقلم أسماء حبيب

رواية خلفة مجانين الفصل السابع 7 بقلم أسماء حبيب

رواية خلفة مجانين الفصل السابع 7 بقلم أسماء حبيب

نرمين ،،،،  يالهووواي ألحقني يا ابوا احماااااد ، عفريت المعزه طلع علي احمد ، بركاااتك يا مرررررمرررر .
احمد ،،،، وكمان بتحشري مرمر بنا والله لشعلقك في السقف .
نرمين ،،،، لي يا خويه كنت نجفه عمتك ثنيه ، ولا زينه خالتك ام خميس ! ، اطلع بره وخد الباب في ايدك .
احمد ،،، هخده يختي ، بس افتكريها بس ، ولو قولتيلي هتلي حاجه مش جايبلك .
نرمين ،،،،، دا علي اساس انك بتجبلي حاجه يامقشف ، دنا من شهرين طلبه منك تجبلي شيكولاته من الي بحبها ، وزن عليك تقولي هجبهالك اوردر ، شيكولاته اي الي تتجاب اوردر دي أن شاء الله ، كانت شكولاته الخديوي ولا  سعد زغلول .
تلفون نرمين رن وكان خالد ،،، ياااااس خالد بيرن ، اي ده انتي واقف هنا لي ، يلااا شد عجلك وخلع من هنا علشان مش اخلعك بالمقشه .
احمد ????،،،، ايوه نرمين انحرفت وبتتكلم في نص الليل ايوااا يا بتاعت خالد ماشييي.
نرمين زقته وطلعته بره وقفات الباب وردت بسرعه علي خالد ،،،،، السلام عليكم ، نحم يا خالد .
خالد ،،،، ههههه الله ينحم عليكي  ، بقولك انتي نسيتي الساعه بتعتك معايه علشان عرفك ممكن تقلبي البيت عليها ، وهاجي الصبح علشان اخدك ماشي .
نرمين ،،،، بس كدا .
خالد ،،،، اه ، عيزه حاجه تاني !!
نرمين ،،،،،، اه .
خالد ،،،، عايزه اي !
نرمين ،،،، معرفش .
خالد ،،،، اممم اهو الهبل هيشتغل اهو .
نرمين ،،،، انا هبله يا خالد يابن ام خالد ماشي ، …خالد .
خالد ،،،، نعم !
نرمين ،،،، نعم الله عليك يا حبيبي .
نرمين وبعدت التلفون ،،،،، ااااه قفل  علي ودني ، والله أما اشوفك يابن ام خالد .
احمد من خلف الباب ،،،، فلسعك وداكي بومبه صح ، هههه كنت عارف .
نرمين فتحت الباب ،،،،، انتي بتتصنت عليه ! ، لا طبعاً…. اهييييء اه فلسعني فلسوعه  .
احمد ،،،، منتي الي هبله ، كلميه كدا برقه كدا ، خليكي ملجأ و مصدر الطيبه والحنان .
نرمين ،،،، لي كنت دار العطف يا خويه ولا مؤسسه خيريه !
احمد زقها جوي لاوضه ،،،، خشي اتخمدي ، يمكن ربنا يريحنا منك .
نرمين قفل متقفل الباب بسرعه ،،،،، اوعي المعزه وراك اهي ، ماااااهاااء .
احمد ،،،، ماااشي يا نرمين بقي كداااا.
احمد دخل لاوضه بزهق وبيكلم نفسه ،،،، اوووف اي العيله المجنونه دي ، ما انتي كمان ياحمد اهبل اسكت وتخدم .
في صباح اليوم التالي …..
قامت نرمين بنشاط وصلت الصبح وبدأت تلبس هدومها وقدام المرايه ،،،، مسم ، اي القمر الي انا شيفاه ده يولاه ، والله انتي اجمل من ام شعر موظمبليط دي ، بس والله العظيم لويركي يا هايدي الي عمرك ما شفتيه ، من حظك لسود انك وقعتي مع نرمين مشاكل ، ايييح  أما اشوف بقي خلووودي.
نرمين ،،،، السلام عليكم ، ها يا حبيبي انتي فيين !
خالد مسك التلفون بيبص فيه ،،، يلهوي هي النمره غلط ولا انا اتحولت ، لا دي نرمين صحيح !!
نرمين ،،،،، ياااااخاااااععاااالد ، مش بترد عليااا لي !
خالد بتنهيده ،،،، الحمد الله كدا اتأكدت أنها هيه ، نعم يا حببتي ، ها خلصتي انا قربت اوصل اهو .
نرمين ،،،، طيب يا روحي مع السلامه مش تتأخر علشان عايزه اروح اخلص علي…  ، قصدي اشوف شغلي فين ولا عايز تبوظ الخطه !
خالد ،،، لا خلاص انزلي انا داخل الشارع اهووو.
نرمين وهي خارجه ،،، احمد ، اي رئيك لون الفستان حلو ولا لونوا مش اوي !
احمد وحب يغظها ،،،، اممم لونوا خرفاني اوي يا نرمين مش حلوا نفشك اوي ومتخنك زي الجموسه .
نرمين ،،،، يبقي حلو ، يلا تعاله ورايه علشان خالد قرب يوصل ..
احمد ،،،، يا مراررتك الي هتتفقع ياحمد .
نرمين ،،،، يهبل هتعمل انك لاساس ، انا هعبيك في كياس ، مش تنسي انك اصلا بتقلد كل حركاتي ، يعني مفقوسه يا بطاااه ، يغتي يغتي عليك وانتي مفروس عسل ، هتعجب مرمر اوي هههه ، يلا علشان ورانه شغل .
احمد ،،،، ماشي بس الحرب منتحتش بناه يا نرمين .
نرمين ،،، حرب اي دي ، يلا ياض تعاله ورايه خلينا نخلص ، دنتي بتقوم من علي السرير ساند علي ايد المقشه .
خالد من بره ،،،، يااااا نرمين .
نرمين ،،،، شفت اهو اتأخرنا بسببك ، جااايه اهو يا خااالوودي.
خرجت نرمين هي وأحمد ، ونزلوا كلهم وراحوا البنك …
بره البنك نرمين بتكلم احمد ،،،، فاهم هتعمل اي ياحمد ، اوعي تغلط ولا تسرح إلاهي تتستر الخطه هتبوظ وهنروح في الكزوزه.
احمد ،،، عيب عليك يا ريس تفااحه خدامك هيظبط المصلحه .
نرمين ،،، جدع ياااض ، هو دا دراعي اليمين الي يسد في اي كامين .
خالد ???? ،،، ايييي ده شكلي اتغشيت فيكم ، هو انتم اشتغلتم مع عصابه قبل كدا .
نرمين ،،،، انتي بقي قدامي علشان مش اديك وحده تبقي اتنين ، ولا اقولك ورااايه .
نرمين طلعت قدامهم خالد ???? ،،، هي مين دي يا احمد !؟
احمد ،،، تصدق معرفش ههههه ، انا ماشي ربنا معاك ويقويك علي الريسه تفاح..، اقصد نرمين ، سلااام .
خالد ،،، يارب استرها عليا انا وحداني مليش غيرك يارب ، يااااتفاحه ، اقصد ياااانرمييبن استنييي…
دخلت نرمين هي وخالد وكانت مسكاه من دراعه اول ما شافت هايدي بلبسها الضيق كانت هتولع بس حولت تبقي هديه ،،،، يلا يا حبيبي نروح المكتب .
هايدي ،،،، هااااي خالد ، هااااااااي نرمين .
نرمين ،،،، اي ده انتي مين ، اي ده يا خالد مش تقول في فراشين جداد هنا في البنك .
هايدي بغيظ ،،،، فراااشين ، أما أنا ابقي فراشه انتي تبقي اي ، بصي لنفسك.
نرمين ،،، ابقي مرات الي مشغلك يعنياااه ، وكمان مديره أعماله ، يعني نرمين هانم ، ولو هتنسي اكتبيها يمكن تفتكري ، يلا يا خالد اصلي شمه ريحت كلب جريان منتن بقاله دقيقتين ، ورحته فاحت اوي .
هايدي ،،،، اوعي يا نرمين ، قصدي يااا نرمين هانم تنسي أن جوزك شريكي تمام ….
نرمين ،،،، غلط ، اسمها شريكك في الشغل بس ، ولو علي الشراكه اممم ماشي ، هنتنازل ونشاركك ، بس وريني هتبقي شتطوره وتقديري تكملي ولا ممكن تنسحبي اصل الشغلانه دي عايزه ناس جد ، مش لما تشيل حمل تتهد ، وعلي العموم هنشوف يكش تنفعي بس..
هايدي بتحدي ،،،، ماشي هتشوفي .
نرمين ،،،، مش تخافي بشوف كويس ، الدور والباقي علي الي مركب لينسيز يارب يشوف بس ، يلا يا خلوديييي ، بااااااي.
حنان ،،،، الله عليكي يااانرميين.
هايدي بغضب ،،،، بتقولي حاجه !
حنان ،،،، لا لاء يا هانم .
هيدي راحت مكتبها وهي بتاكل في نفسها .
عند خالد ونرمين …..
خالد ،،،،، هههههه اي قزف الجبهااات دي يا نرمين ، دا انتي طلعتي جامده.
نرمين ،،،،، عرفه ???? ، بس دي حاجه كدا نتسلي بيها ، ركز انتي بس في شغلك وسبهااالي ، انا هخليها تلطم علي الخيبه والويبه الي هتتحط فيها ، وتعرف ازاي تتحداني ، دنا نرمين يا حبيبي .
خالد ،،،، مهو دا الي قالقني ، انا خايف تعملي مصيبه .
نرمين ،،،، بتشك فياااا ،  انتي بتشك فيااااا.
خالد ،،،، لااااء والله بشك فيكي بس!
نرمين ،،،، ايوه كدا ، ركز في الشغل لغزك في كرشك بالمعلقه اخلي مصرينك كيلوا قدام .
خالد ،،،، هههههه طااايب .
بعد ساعه احمد كان لبس هدوم بتاع شاي ومتنكر وخبط علي مكتب هايدي الي ازنت بالدخول  ،،،، سلاااموووو عليكووو ، يا ست هانم .
هايدي ،،،، نعععم !
احمد ،،،، الباشااا خالد عايزك في مكتبه
هايدي بسرعه ،،،، بجد عايزني ، تمام .
احمد ،،،، مش عايزه شاي يا هانم ، دنا بعمل شاي جامد اوي ويعجبك.
هايدي ،،،،، اوك ، بس مش وقته .
احمد ،،، ماشي يا هانم ، بسرعه أصله مستعجلك .
خرجت هايدي بسرعه ..
احمد ،،،، روحي روحي ، مستعجله علي حرقه الدم لي هههه ، أما اشوف شغلي بقي .
احمد مسك الموبيل بتاعها بسرعه وقعد يعمل حاجات غريبه كدا ،،،، يلهوي ، اي ده كله يخربيتك .
هايدي قدام الباب بتهندم لبسها وراحت دخله فجأه.
نرمين وهي قاعده علي رجل خالد وبتشربه العصير ،،،، اييي قله لأدب دي في هانم محترمه كدا تفتح الباب من غير ما تستأذن ،،، مش يمكن حد خالع راسه ولا حاجه !
هايدي ???? ،،،،، خالد انتي طلبتني لي !.
نرمين وجابت منديل ومسحت بوأ خالد ،،،، حبيبي ثواني ونكمل شرب العصير ، معلش أصله مش بشربه إلي من ايدي ، خدي الملف ده في اوراء لازم تمضيها ضروري .
هايدي ،،،ومش بعتهالي لي علي المكتب ! ، ولا هي غلاثه.
نرمين ،،،،، شفت يا خالد قولتلك دي مش تقدر تشتغل جد .
هايدي ،،،، هاتي الملف .
نرمين ،،،، لاء لازم تقرأيه هنا وتمضي ، مش ينفع علشان لو احتجتي توضيح ، مش احنا شركه ولا اي .
نرمين ،،، حبيبي تحب تاكل البسكويت ده .
خالد ،،،، اي ده هو دا بسكويت.
نرمين ،،،، اه يا خلوودي .
خالد ،،،، امال انتي تبقي اي يا قلب خلووودك.
نرمين ،،،، هههههه بتكسف 
قعدت هايدي وبتمضي علي الورق بغيظ .
بعد عشر ٣دقايق .
هايدي ،،،،، اهو مضيت حاجه تاني .
نرمين ،،،،، لاء لو عزناكي هناديلك اكيد ،،،، بااااي ، اه ومش تنسي لما تبقي دخله ابقي خبطي ، اوكاي .
هايدي طلعت وسدت الباب بغيظ ،،،، بقي انا حته بت عبيطه تعمل معايه كداااا ، لا يا نرمين ، انتي كدا عيزاني اقلب علي الوش التاني .
احمد عدي من قدمها ،،،، يا هااانم اجبلك شاي شكلك تعبااانه .
هايدي ،،،، اه هالي شاااي علشان زهقاانه.
احمد ،،، سكرك اي يا ست الهوووانم .
هايدي ،،،، سااااااده .
احمد بخضه ،،،،، طيب براحه انا بسمع والله ، دي مش اودااان دي .
هايدي ،،،، مش تنرفزنييي ، يلاا أمش.
احمد كان معدي شاف حنان وبتشتغل برسميه ،،،، احم مش عايزه شاي .
حنان وبتقلب في الورق ،،،، ااه كوبايه لو سمحت .
احمد ،،،، والسكر عاوز كان معلقه ، قصدي عايزه كام معلقه سكر.
حنان رفعت عنيها ،،،، اي دااااا ، دكتور احم….
احمد بسرعه ،،،،، اشششش ، اوعي تقولي اسمي اتكلمي عادي .
حنان ،،،، بتعمل اي هنااا ، واي الي انتا لبسه ده .
احمد ،،،، لا اصل مفيش شغل ، قولت اجي اتسله هنا شويتين .
حنان ،،،،، ههههه من دكتور ، لبتاع شاي وقهوه هههه نقله كبيره يا دكتور .
احمد ،،،،، ما بلاش دكتور دي ، قولي احمد عاني وانا هتنازل وسامح ????.
حنان ،،،، ههه طيب ، بس انتي بخيل علي فكره ، دا بدل ما تعملي كوبايه شاي علي حسابك وتجبهالي .
احمد ،،،،، اي ده انتي شكلك من النوع المستغل ، بس ماشي انا كريم هعملك كوبايه ، سلاموز من غير موز .
حنان ،،،، هههههههه ، ماشي يا عم الكريم .
احمد مشي وكان ماشي زي بتعوت الشاي فعلا ، وبيتكلم مع الناس عادي وهو شايل الصينيه.
حنان ،،،، ههههههه طيب اوي احمد ده .
أما عند خالد لما شافوا الورق ولامضاء سلموا علي بعض بنصر .
نرمين ،،، اي خدمه ، ابقي عد الجمااايل بقي .
خالد ،،،، لاااا دا احنا نخرج انا وانتي نتعشي بره ، ونعمل سهره رومنسيه في احلا مطعم …
نرمين ،،،،، يلهواااااي ، ما بلاش سيره الرومنسيه دي ، بيبقي يوم عسسسسل ، انا هقولك هنروح فين يلاااا 
خالد ،،،، ربنا يستر ، اصل انا مش مرتحلك .
خرجوا سوي ونرمين ودته عند مطعم كباب وكفته ههههه.
خالد ،،،، لو سمحت ، نرمين حبه اي تجبهولك .
نرمين ،،،، اممم اتنين كوفته ، وتلاته كبده ، امم وهتلي اتنين حووشي ، ووحده بيبسي دايت.
خالد ،،،، لي بيبسي دايت يا حبيبتي ، متجبيها عاديها.
نرمين وبتحط لديها في وسطها ،،، انتي عايز تبوظلي الرجيم يااااخويه .
خالد ،،، ياااااا نفووووخييي يمااااااا .
يتبع…
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *