Uncategorized

رواية عوض ال معتصم الفصل التاسع عشر 19 بقلم رحمة أيمن

 رواية عوض ال معتصم الفصل التاسع عشر 19 بقلم رحمة أيمن

رواية عوض ال معتصم الفصل التاسع عشر 19 بقلم رحمة أيمن

رواية عوض ال معتصم الفصل التاسع عشر 19 بقلم رحمة أيمن

امام الكافتريا …
فهد : واحد بالفراخ 
فاطمه : انت بجد هتطلب 
فهد : اه جعان ول بخيله ول اي نظامك 
فاطمه : احم لاء طبعا ، اطلب الي انت عايزه 
فهد بتتسامه ماكره : تمام عايز 4 كريب و 3 بيبسي و…
فاطمه : 4 اي !!! 
فهد : كريييب ، ولسه في تاني .. اتنين بيتزا مشكل جبن 
فاطمه : حد قلك اني قاعده علي بنك هو سندوتش واحد بس 
فهد : مش انتي لي بتقولي الي انت عايزه وقنعره زايده استحملي بقي 
فاطمه بحراج : طيب عادي لو دفعت نص وانا نص لاني ممعيش حق كل دول 
“يبتسم فهد علي برائتها ويخبطها علي راسها ” 
فهد : ههه من كل عقلك فهمه اني هخلي بنت تدفعلي 
فاطمه : انت قد الخبطه دي 
فهد : وبعدين يا هبله متوقعه اني هاكل كل ده ، لييي مخروم 
فاطمه : انا هبله ! ، وكمان تاكل ابوهم انت مش شايف نفسك تور ازاي
فهد : تور ! ، ده انتي نهارك ابييض
” لا تتحمل نيره اكثر من ذلك وتذهب لهم ” 
نيره : فهد محتاجين نتكلم 
فهد : مفيش كلام بينا 
“تبتسم فاطمه لجرحه لها فتنظر نيره لها فتغير ملامحها ” 
نيره : لازم نتكلم ، دقيقه لو سمحت 
فهد : تمام ، بس انجزي لاني مشغول 
” يتحركون فيرجع فهد لها ويخبطها مجددا ” 
فاطمه : يا رخمممم
فهد : ههه يا بارده 
فاطمه : لو سمحت اتنين شورما 
الكاشير : حاضر يا فندم دقيقه 
فاطمه :”فهد محتاجين نتكلم ، نينيني … رخمه ، دقيقه بس هو انا مدايقه لي لاء وكمان فرحت انه احرجها … فاطمه فوقي يخربيتك ” 
______________________
“في القهوه “
هشام : عملت اي 
صديق له : شغاله في مستشفي وبتخرج منها علي 9 كده بليل ، وديما بكونوا الحراس معاها
هشام : اممم يعني مش هعرف اتحجج بتصولها 
صديق له : لاء مش هتعرف لانهم بنتظروها طول اليوم لعند ما تخرج بس في مخرجين الرئيسي والخلفي للموظفين والاطباء وكده 
هشام : وممكن ادخل علي هيئه مريض ، هشوف كده 
صديق له : هشام باين علي الموضوع انه خطر ، بلاش تتهور تقريبا تخص حد مهم في الدوله 
هشام : هو ليله ، ليله واحده بس معاها ومش يهمني حاجه تانيه 
“امام الجامعه ” 
نيره : فهد انا اسفه انا كنت هقلك والله كنت منتظره الوقت المناسب عشان احكيلك 
فهد : انا عرفت في الوقت الغير المناسب بقي ، ههه لاء كان غير مناسب خالص 
نيره : فهد لو سمحت انا مديقه لوحدي 
فهد : بصي يا نيره انا منكرش انك كنتي غاليه عندي وفي حياتي ، انتي عشره عمر … بس انا محدش يغفلني ومع صحبي كمان اي الجبروت ده ! ، بس كل الي هقلهولك ربنا يسعدك وبتمني تكوني نقيتي صح ، عن اذنك 
“يخرج فهد ويفتح العربيه يجد كيسه علي المرأه ويوجد بها رساله  ” 
فاطمه :”احيانا لازم تتقبل فكره بنت تدفعلك عادي ، متقلقش مش تفه فيه ” 
فهد بضحك : هههه مش بقول هبله 
“في المساء …. فله معتصم “
في المكتبه…
رحمه بعصبيه : يبني بقي ملحقتش اقرا انت انشتين ول اي متقلبش الصفحه 
معتصم : بس انا خلصت قرائه
رحمه : وانا  لسه مخلصتش 
معتصم ببرود : مليش دعوه 
” تحاول قلبها فيثبت يده علي الكتاب فلا تستطيع فتقلب نفسها من داخله وتنظر اليه ” 
رحمه : سيب الكتاب
معتصم بالإشاره علي خده : بوسه هنا واسيبه 
رحمه :”تقلب نفسها مجددا بسرعه ” وعلي اي مش عايزه أقرأحاجه 
معتصم : ههه يا خوافه 
رحمه : هعيط والله 
معتصم : خلاص سبته اهو اما نشوف اخرتها معاكي 
رحمه : ثانكث 
احيانا بستغرب من خوفي منه ، بحس انه قلبي يتنفض من مكانه لما ببص في عينه البني القمر دي بس ، نظرته ليا لي عمري ما شوفته بصها لحد قبل كده ، بستغراب ازاي بخاف منه رغم اني في حضنه دلوقتي وجواه ، ديما بقولي انه بحب يتنفسني  وانا ديما نفسي اقله انه ريحه برافانه بتجنني ااه لي مش قادره اقول لي … ثانيه هو مبتحركش لي 
رحمه بنظر له : معت…. “بهمس” نايم نايم 
“تستغل الموقف وتقوم بوضع يدها علي وجهه وتراقبه ببتسامه واعجاب “
رحمه بتقريب لعينيه : امم قمر نايم اول مره اشوف قمر نايم 
معتصم بفتح عينيه وضحك : ههه مشكلتي انك الوحيده الي مبعرفش اتوقع تصرفتها ول كلمها 
رحمه بخضه : انت صاحي ! علفكره انت غشاش و…
“يقبل جبينها بهدوء ” 
معتصم بنظره هادئه  : واي كمان 
رحمه :!!!!!
معتصم : ههه 
بصتله كده ودفنت راسي جوه قلبه الي كان بدق اكتر مني ..ووشي لي شبه الطمطمايه البايظه وسكت سكت خااالص 
معتصم : بحبك يابنتي اقسم بالله 
رحمه : اسكت بقي هتموتني !
_____________________________
اليوم التالي …
“يتحرك معتصم بهدوء حتي لا يزعجها ويذهب للحمام ليغير ملابسه فيخرج لا يجدها “
معتصم بستغراب  : رحممه ؟
رحمه بدخول الغرفه: عووو هاجي معاك 
معتصم : تيجي معايه فين 
رحمه : النادي طبعا
معتصم : لاء طبعا 
رحمه : بالله يا باشا ، عندي فضول اشوفه من حالات كرستينا الي بتحطها فيه ومزرتوش ول مره
معتصم : لاء يعني لاء 
رحمه : يرضيك بعد ما لبست كده وتشيكت وبقيت قمر تقولي كده 
معتصم ببتسامه : انتي قمر ديما يا قلبي 
رحمه : انا مش هتثبت وهروح معاك 
معتصم : رحمه فهد جي معايه ومينفعش 
رحمه : الله صحبك ، طيب حلو عشان نكون كتير
يرفع حاجبه بجديه : والله 
رحمه ببرائه : عايزه اروح معاك 
“يرق قلبه لبرائه وجهها ويتصل علي فهد ” 
فهد : الو انا جهزت يلا 
معتصم : فهد متجيش انهرده ، رحمه جايه معايه 
فهد : العبببب مرات اخويا ، ايوا بقي اهو نتعرف عليها ونشوفك اخترت صح ول غلط ههه 
معتصم : هحبسك في خندق العداله 
فهد : مين قال اني عايز اروح يابا انا هنام أصلا 
معتصم : ايوا اظبط كده  ، روح الشركه قبلي عبال ما اجي 
فهد : يا خساره كانت قمر و…
معتصم بعصبيه : فهددد 
فهد : اي ده الو ، الو معتصم مش سمعك تن تن تن ، باي 
رحمه بضحك : مالك اديقت كده لي 
معتصم : اعمل اي ، صحبي بقي .. اتفضلي 
_______________
كرستينا : انتي واثقه انه هيسهر انهارده 
صديقتها: امم بيسهر كل تلات
كرستبنا : تمام اما الحق استعد بقي 
صديقتها : هتعملي اي يا مجنونه
كرستينا : طبعا هيكون وحيد ومحتاج قلب حنين يكون جمبه وانا بقي هقف جمبه 
صديقتها : كرستينا انتي كده بتغلطي 
كرستينا : انا عرفه بعمل اي متقلقيش ، هو لسه عندك الفستان الموف ده .. لو عندك جبيبه لازم اكون حلوه 
“في السياره ” 
معتصم : الحقتي لبستي امتي وجهزتي كده 
رحمه : هو انا صحيت قبلك بنص ساعه كده روحت الحمام وجهزت نفسي واستعدت وجيت نمت عشان لما تلقيني جهزه مترفضش
معتصم : بتحطيني تحت الامر الواقع يعني
رحمه برخامه : بظبط هيهي 
“ينظر لها معتصم بغل ويضيق عينيه ثم ينظر امامه ” 
رحمه : هو اي صح موضوع  الخندق الي بتقول عليه ده
معتصم : هقلك بعدين 
رحمه : وكمان لي بتكره احم امير كده ، حتي من قبل ما اتجوزك كنت بتكره 
معتصم بتوقيف السياره وزعيق : رحمه ممكن بلاش سيره الزفت ده ومتعكريش المشوار عشان مرجعش في كلامي 
رحمه بتوتر ودموع خفيفه : حاضر،  اسفه مش هتكلم تاني خلاص 
معتصم :”يهدء معتصم قليلا ويمسك يدها ويقبلها ” عارف اني تعصبت زياده… حقك عليه 
رحمه :”تحرك راسها بالسلب ” الاء عادي مفيش حاجه 
معتصم : هحكيلك كل حاجه في الوقت المناسب اتفقنا 
رحمه : اتفقنا
رغم وضوحه معايا في كل حاجه ، الا اني بشوفه لسه غامض … لما بجيب سيره الماضي في حياته بيقلب … بس هستنى الوقت المناسب زي ما هو ديما بيعمل معايه .
في النادي …
الحراس : اهلا معتصم بيه 
معتصم : اهلا عملته زي ما قلت 
الحراس : اه كل الي حضرتك قلته اتنفذ 
متعصم : تمام 
رحمه بستغراب : عملت اي 
معتصم : ادخلي وانتي تعرفي 
“تدخل لا تجد اي احد في داخل غير الموظفين “
رحمه : معتصم ! فين الناس 
معتصم : طردتهم 
رحمه : نعم ؟ ، ازاي يعني هو انت صاحب المكان 
معتصم : اممم انا المدير هنا 
رحمه : !!!!
معتصم : اي 
رحمه : طيب وازاي تمشيهم كده 
معتصم : عشان ناخد راحتنا “يمسك يدها بهدوء ” تعالي اما افرجك المكان كله بتاعك 
حقيقي كان المكان قمر ، وبصراحه مكدبش سيكا اتصورت كتشير كتشير لاني وحده احب التصوير قد عيني لعند ما مسك التلفون وكان هيرمي في النفوره الي هناك دي فقلبي كان بصوت جوه وكنت هعيط فدهولي كده وترائف بحالتي و حطيته في الامانات ..
في الداخل …
معتصم : هدرب ، تدربي معايه ول ..
رحمه : كان السحلفه الي جويا بقلك لاءءءااا، فنسي انا هتفسح هنا شويه 
معتصم : انتي لو شلتي حديده من دي تقعي اساسا 
رحمه : قصدك اي بقي 
معتصم : لاء ول حاجه 
“ينزع القميص من عليه فتنصدم وتبلع ريقها وتنظر له بحمرار وتوتر فيضع القميص علي وجهها بضحكه وبدا التمارين  وتراقبه رحمه بسرحان واعجاب”
“بعد الانتهاء ورتداء القميص”
رحمه بمسك زراعه : هي عضلات دي ول بلاستك 
معتصم بضحكه : هههه لاء بلاستك
رحمه : كنت عرفه انك نفخهم 
معتصم : نفخهم ! ، لاء احنا نمشي من هنا لحد يمسكنا متلبسين عشان مش قادر امسك نفسي من قمرك 
رحمه بخضه : قصدك اي  
معتصم : امم دماغك راحت لفين ها ههه 
رحمه : انت مستفز 
“يمسح العرق من جبينه بتعب ” 
رحمه :دقيقه واحده وجيه 
معتصم : اي 
رحمه : “تذهب لجلب الفوطه ومسح عرقه ” اه صح عايزه اسالك حاجه
معتصم : امم 
رحمه : هو يعني لما كان في ناس وكده كنت بتيجي بردو واحم بتقلع القميص كده وانت بتلعب رياضه 
معتصم بفهم : اه عشان بينخقني 
رحمه : نعم !! والبنات الي هنا بشوفك كده
معتصم : اه طبعا وبياخدو معايه سلفي وبجيب بنت ادربها كل يوم هنا 
رحمه : اللله خناااقه 
معتصم : ههه 
“بعد انتهاء من النادي وتغير الاجواء ..يذهبو للمنزل لتغير ملابسهم وذهاب للعمل “
____________________
في المستشفي…
دكتور شهين : غريبه يعني جيه في معادك
رحمه : انا علطول باجي في معادي بس حضرتك الي ديما بتزعقلي 
دكتور شهين : امم ولو قلتلك انه مفيش شغل انهرده 
رحمه : عرفه عشان نتيجه للاختبار هتطلع العصر ، بس انا لازم اكون موجوده لاي طوارئ
دكتور شهين بثقه : تفتكري ده هيغير نظرتي ليكي ويخليني انجحك في الاختبار فتحولي تكسبي لطف 
رحمه : اعتقد انه الشغل حاجه بنسبالي والامور والعقد الشخصيه بعيده عن الموضوع ده واعتقد انه حضرتك كده كمان فالناجح فيه هيكون يستحق ده اكيد 
دكتور شهين ببتسامه : طيب يا دكتوره رحمه ، اتفضلي علي مكتبك 
رحمه : شكرا 
“تذهب للخارج فتصتدم بجيهان وهي تبكي ” 
رحمه : في اي 
جيهان : تعبت يا رحمه ! والله تعبت 
رحمه : في اي اهدي ، تعالي احكيلي 
يتبع…..
لقراءة الفصل العشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *