Uncategorized

رواية محبوبتي الصغيرة الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم رحاب ماهر

 رواية محبوبتي الصغيرة الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم رحاب ماهر

رواية محبوبتي الصغيرة الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم رحاب ماهر

رواية محبوبتي الصغيرة الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم رحاب ماهر

في صباح اليوم التالي.. 
استيقظ بلال ولم يجد مسك بجانبه فهبط للأسف فوجدها تحضر الفطار 
فضمهاا من الخلف وهمس في أذنها: صباح الخير يَ صغيرتي 
_اتفزعت مسك والطبق وقع من يدها 
=بلال ظل يضحك عليها وعلىٰ برائتها ثم نظر بعيونها: اتخضيتي لي 
_لا وانا هتخض لي 
=طب بداري عينك مني لي 
_أصل في حاجه دخلت في عنيا 
=ابتسم وقال: حتىٰ مبتعرفيش تكدبي هههه
_نظرت له كالطفلة وقالت: انت صحيت بدري لي 
=حسيت ان في حاجه نقصاني فقمت ادور عليها ولقتها 
_بعدم فهم: حاجة اي. 
=بعد خصلات شعرها عن وجهها وقال بهيام: إنتي 
وقاطعهم صوت شهد من الخارج.. 
_مسك هو اي اللي وقع ده 
=بلال: قَبل مسك دون أن تأخذ بالها وخرج سريعا 
ودخلت شهد لمسك وجدت الطبق مكسور في الارض ومسك فاتحة عينها ولا تنطق 
_شهد: مسك 
=…. 
_مسسسسك
=ها، بتنهدي يشهد 
_بنهده ههههه، انتي سرحانه في اي 
=لا مش سرحانه ولا حاجه، تعالي سعديني نخلص الفطار عشان بلال لازم ينزل النهارده المستشفى وعشان ميتأخرش 
_حاضر 
وبعد فترة ندهت مسك علي بلال وشهد علي أحمد كي يحضروا للفطار. 
بلال: احم صباح الخير 
_لم ترد مسك، وشهد: صباح النور 
وقف بلال بجانب مسك ويكتم ضحكته ثم خبطها بكتفه في كتفها وقال: انتي لسه مفقوتيش من الصدمة ولا اي 
_علىٰ فكره انت قليل الادب 
=منا عارف يروحي 
_طلعت روحك يبعيد 
=واهون عليكي 
_نظرت له بغيظ وجلست علىٰ السفرة ثم وجهت حديثها لشهد: امال احمد مجاش لي لحد دلوقتي يشهد 
=مش عارفه بس انتي عارفه اخوكي لازم يتأخر في كل حاجه 
_جاء أحمد من الخلف وضربها علىٰ رأسها: سمعتك ي ام لسان ونص 
=بلال: ينهارك مش فايت اي اللي انت لابسه ده 
_حلوه مش كده 
=دي البدلة بتعتي 
_عيب يجدع متقولش كده انا وانت واحد 
=عارف لو مطلعتش غيرت البدلة دي هعمل فيك اي 
_متتكلمي يمسك وشوفي جوزك 
=خلاص يبلال سيبه عشان خاطري 
_نظر لاحمد وقال: بس اما نبقي لوحدنا ي احمد وجلس بجانب مسك
=احمد: ناس متجيش الا بالعين البني 
وبعد أن انتهوا من الفطار 
بلال: أنا هروح المستشفى يمسك عايزه حاجه يحببتي 
=تؤتؤ عايزه سلامتك يحبيبي 
أحمد: احم، أنا هاجي معاك 
_دا انت عيل غلس 
=شايفة يمسك جوزك 
_هههه خلاص يبلال خدو 
=عشان خاطرك بس، قدامي ي أستاذ 
_طب استني اودع مراتي، ولا انت تودع وانا مودعش، مع السلامه يقلبي 
=مع السلامة 
اتجهه الي مسك ومال علي أذنها: مسك فهميها ابوس ايدك ان انا  جوزها وتبطل كسوف 
_كتمت مسك ضحكتها وقالت لبلال: يلا يبلال عشان هتتأخروا وضربت أحمد في صدره 
_آاآاااه ماشي يمسك لولا ان جوزك واقف 
=كنت هتعملها اي يخويا
_قبلها من خدها وطلع يجري وقال: كنت هعمل كده 
=بلال: اه يبن ال والله منا سيبك وخرج خلفه 
ــــــــــــــــــــــــــــ..
استقل احمد وبلال السيارة 
_أحمد:احنا مش متفقين ان احنا هنسافر النهارده
=نظر له بلال بتأفف ولم يرد عليه
_يعم خلاص بقىٰ مهي أختي بردو هههه 
=احمد متخلنيش ادايق عليك 
وصلو الي المستشفي وقال بلال لاحمد:خليك هنا شويه وراجعلك مش هتأخر 
_طيب.
ــــــــــــــــــــــــــ.
وبعد فترة رجع بلال:يلا 
_يلا اي 
=هنروح انا جيت عشان أشوف المستشفىٰ وامشي 
_لي هي هتوحشك هههه 
=بحدة:اااحمد 
_احم،خلاص
وغادروا..
اتصل بلال بمسك 
_السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
=وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته، بصي يصغيرتي 
قاطعه احمد، مش وقت محن دلوقتي 
_اااااااحمد 
=خلاص يعم بس انجزوا 
_مسك: في اي يبلال 
=مفيش معايا واحد غتت بس، المهم عايزك تلبسي وتحضري الشنط انتي وشهد 
_لي 
=لما آجي هتعرفي، هتوحشيني 
_يعم راعي اني لسه سنجل 
=سنجل! 
_اه والله بحس اني متجوز اخويا، دي حتة مبتقوليش يقلبي 
=تستاهل 
_بس لما اروحلك يشهد عشان تشمتي واحد زي ده فيا
وصلو الي المنزل.. 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ.. 
دخل بلال ونده ع مسك: مسك خلصتي 
_خلاص جاية اهو 
خرجت مسك وشهد ومعاهم الشنط 
مسك: ها قولي ريحين فين واي اللي جابك دلوقتي مش المفروض تكون في المستشفى
=قبلها وقال: احنا ريحين جزر المالديف 
_بجد يبلال 
=بجد يقلب بلال 
.. 
_أحمد: اي 
=شهد: عايز اي 
_عايز سلمتك قدامي ي اختي 
=بكثوف: وحشتني 
_انتي قلتي اي 
=مقلتش حاجه 
_لا لا وحيات ابوكي قوليها تاني كده 
=ابتسمت وقالت: وحشتني 
_الله اكبر دي مسك بتعرف تأثر عليكي اهو 
=وانت عرفت منين 
_ها، لاانا بقول يلا عشان منتأخرش 
ــــــــــــــــــــــــــــ
بلال: احمد خد شهد واركبوا العربية دي 
وانا ومسك هنركب هنا 
_طب ما نركب مع بعض 
=يعم بطل غلاسة بقىٰ وخد المفاتيح اهي 
_خلاص يعم متزوقش بس 
ركب بلال ومسك وغادروا ثم ركب احمد وشهد.. 
_بلال كل شوية يبص علي مسك ويضحك 
=لاحظت مسك وابتسمت وقالت: هدنك تبص كده، هنعمل حادثة بسببك 
_حضنها بيده الي صدره وهو يسوق وقال: نفسي اخدك في حتة مفهاش حد خالص غيري انا وانتي بس
_بتحبني يبلال 
=تؤتؤ أنا بعشقك 
_تشبثت بقميصه وقالت: انا ببقىٰ مطمنة وأنا في حُضنك أوي
=ضمها اليه أكثر وقبلها 
.. 
في عربية شهد وأحمد 
_أحمد: حببتي 
=نعم 
_بحبك. 
=شكرا 
_لا بقلك اي شغل شكرا، والله يخليك ده انسيه 
=انت بتزعقلي 
_لا يقلبي مقدرش 
=طب بص قدامك بقىٰ ونقطني بسكوتك 
وبعد مرور أربع ساعات وصل بلال ومسك، أحمد وشهد الي فندق الذي حجز فيه أحمد 
_دخل بلال وهو محتضن مسك تحت ذراعه الي الفندق. 
_حمدالله بالسلامه يفندم 
=الله يسلمك 
_اتفضل دي مفاتيح الاوضة بتاعت حضرتك والشنط هنطلعها حالا 
=تمام 
وأخذ مسك وصعد إلىٰ الغرفة 
مسك اول ما دخلت نامت علي السرير 
_ضحك عليها بلال وقال: طب قومي غيري وبعدين نامي 
=تؤتؤ مش قادرة انا عايزة أنام 
_اقترب منها بلال وضمها اليه وقال وانا عايز أنام، ونام هو الأخر
ــــــــــــــــــــ.. 
في غرفة أحمد وشهد 
_أحمد: انا هدخل اغير هدومي 
=هزت رأسها 
بعد فترة خرج أحمد ووجد شهد مردتيه ملابس قصيرة وواقفة في البلكونة 
_أحمد بغضب مسكها من ذراعها وأدخلها الغرفة: إنتي مجنونة، ازاي تقفي كده 
=محدش كان واقف 
_يعني اي محدش كان واقف ثم مسح علي وجهه كي يهدأ: بصي يشهد استهتار مش عايز عشان اقسم بربي لو شفتك كده تاني لهتشوفي أحمد تاني خالص فاهمة 
=بكت بدون صوت ودخلت الحمام وغلقت الباب وجلست بخلفه وبدأت تعلو شهقاتها 
_أحمد طرق الباب عليها: شهد 
=حاولت ان تتوقف عن البكاء وقالت: نعم 
_افتحي 
قامت وغسلت وجهها وخرجت وهي ناظرة للأرض وبندم: أنا آسفة، أنا عارفة إن أنا غلطانة 
=ابتسم لها رغم غضبه منها وقال: انا خايف عليكي يشهد، وانا مسمحش ان حد يشوف مراتي 
_هزت رأسها ببكاء 
=مسح دموعها: طب خلاص بقىٰ احنا جايين نفك عن نفسنا يومين، مش ننكد علىٰ نفسنا 
=خلاص
اقترب منها وملس علىٰ شعرها ثم وجهها وقال: علىٰ فكرة انتي أجمل واحدة شافتها عنيا.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ..
في اليوم التالي:
خرج بلال ومسك،واحمد وشهد 
_بلال:حببتي تعالي عايزك 
=في اي 
_اخوكي لازق لنا،فقلت اهرب انا منه 
=ههههههه،طب احنا ريحين فين 
_امشي معايا ومتساليش علي حاجه الا ما نوصل 
وغادروا 
وبعد فترة وقف بلال امام مطعم كبير وسحب كرسي لمسك وجلس امامها 
_ها هتكلي اي 
=اي حاجه
_اممم طب استني مش هتأخر عليكي
=حاضر 
..
مسك وهي تنظر من خلال النافذة قالت بصدمة:بابا 
ثم ذهبت اليه ووقفت أمامه وقالت بصوت يملئه العتاب والحب والاشتياق لوالدها:بابا 
نظر لها وقال بإبتسامة:مسك بنتي وهرول اليها وحضنها
خرجت مسك من حضنه وحاولت ان تتحكم في دموعها:ازي حضرتك .
=الحمدلله يحببتي،انتي عاملة اي
_بعتاب:لسه فاكر ان ليك بنت 
=بندم: انا اسف يبنتي،انا عارف اني غلطان 
_اسف علي اي ولا اي ثم نظرت لامرآة تقف بعيدة عنهم بمسافه وقالت مين دي 
=دي دي 
_مين 
=مراتي
_مراتك!
=اقتربت منهم وقالت: اه مراته انتي مين 
_نظرت له وعيونها مليئة بالمدوع:انا بنته وهرولت الي بلال وهي تبكي 
يتبع…..
لقراءة الفصل التاسع والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت طفلتي للكاتبة مروة جلال

‫2 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *