Uncategorized
اسكريبت الصغيرة والحب الجزء الثاني 2 بقلم إيمان عبدالرؤوف
اسكريبت الصغيرة والحب الجزء الثاني 2 بقلم إيمان عبدالرؤوف
اسكريبت الصغيرة والحب الجزء الثاني 2 بقلم إيمان عبدالرؤوف |
اسكريبت الصغيرة والحب الجزء الثاني 2 بقلم إيمان عبدالرؤوف
_نععععممم بتجوول اااي عاوزني اغير قدامك يا جلييل الحيااا..
ضحك ولقيته بيقرب عليا وقال…
_ماانتي مراتي يا صغنن يا قمرر انتي..
قولت بخبث..
_اها انا صغننه ماانت اكبر مني بقاا بكتيير.. أنا المفروض اقولك يا عمو مش كده؟
لقيت وشه حمر كتمت ضحكتي بالعافيه لقيته قال بتوتر..
_يعني انتي يعني شايفه اني اكبر منك بكتيير..
بصراحه حسيته مكسوف كده ومش على بعضه كنت هقوله بس لقيت مامته بتنادي لقيته بصلي كده بحزن ونزل ع طول… ياربي انا هببت اااي دانا عوزاه يحبني..
_صباح الخير ياأمي انا هودي منه المدرسه.
_حاضر يا زين يا حبيبي روح ربنا معاكم..
ركبت العربيه جمبه كان في وادي تاني مكنش بيتكلم شكله زعل ولا اي، حاولت اقطع الملل وقولت..
_ممكن تفسحني في مصر دي يا زين
لقيته لفلي كده بفرحه استغربتها بس افتكرت عشان مقولتش يا عمو لقيته قال..
_اكيد قولي عاوزه تروحي فين بقاا بس الاول بشرط.
_متقوليش يا عمو.
كان باين علي وشه الحزن هو وبيقولها رديت عليه وقولت..
_مش هقول يا عمو يا عم..
_منه
_خلاص خلاص
سكتنا شويه لقيته بعدها بشويه قال..
_منه انتي شيفاني كبير في السن؟
عاوزه اضرب نفسي بميت جزمه على الكلام اللي قولته.. لقيتني بقوله…
_طب وانت شايفني طفله؟
لقيته سكت قولتله..
_اول ما تعرف اجابه وقتها انا هقولك الاجابه برضو..
_وصلنا مدرستك اهي..
قربت عليه وبوسته من خده وقولت..
_باي يا عمو
وضحكت وسيبته ومشيت
عند زين..
طفلة اي بس بالله انا اللي طفل دي دي بلوة متحركه انا لازم ابعد عنها بس حسيت قلبي وجعني لما قالتلي اني كبير اووي عنها هي طفله وحلوه وو قمر الصراحه يخربيت حلاوة امها.. بس لازم ابعد عنها دي لما باستني كنت في حته تانيه مش عارف روحت فين قلبي كان بيدق بطريقه رهيبه قربها مهلك وبعدها برضو مهلك اااااه استرها يارب انا غلبااان….
منه…
دخلت المدرسه لقيت رقم بيتصل بيا حطيت الموبايل على ودني سمعت صوته..
_منه
قلبي دق من كلمه قلبي دق اول ما سمع صوته..
_اهاا مييين
_يعني مش عارفه ومش مسجلاني عندك ابو العيال ولا قرة عيني..
_بس بس حيلك حيلك جرا اي يا ولد الناس عاوز اي مش لسه شايفني اي لحقت وحشتك..
_ها وحشتيني اي يابت انا انا بس قولت يمكن عربيه شالتك وارتحنا منك..
_عربيه تشيلك انت واللي
_بس بس اي مجاري انفتحت.
_مش هرد عليك تعرف ليه.
_ليه
_عشان هقفل في وشك..
غووور جاتك القرف في حلاوت امك..
عدت الايام كان بيوديني المدرسه مره أقرب منه ومره ابعد عوزاه يحبني ذي ما بحبه بس هو حلوف لا يبالي..
اوقات بيهتم اوقات لا.
طول عمري عملاه قدوتي عاوزه ابقا ذيه دكتور شاطر محبوب من الناس الناس بتدعيله.
_بس انتي قمر والله يامنه.
رديت بكسوف _ الله يكرمك يارب ده كلامك هو اللي حلو..
_الله الله اتنين لمون هنا يا حج
اول ما سمعت صوته داخل بيقول كده قلبي اتقبض اتخضيت هو قالي مقعدش مع حمزه ابن عمه لما يجي هنا بس بس انا مسمعتش كلامه يا خراب بيتك يا منه الراجل هيضيع منك.. بالله ضحكت لما لقيت عمي بيقول.
_يا رييت والله خليهم تلاته عشان ريقي ناشف..
_بااااااابااااااااااا
_سكت اهه ياللي منك لله..
لقيته با صصلي..
_عجبك الوضع.
بصتله ببراءه_وضع اي يا زين..
_مممننننههه اطلعي فووووووق
طلعت اجري احييه ده اكل لحوم البشر عرفاااه
زين
كانت قاعده معاه وبتهزر وتيجي معايا بتتقل دانا جوزها حتى وه كلامه حلو شوف البت طب بالله لوريها..
حمزه مشي لقيت بابا بيقول..
_فين الليمون
_بابا
لقيته ضحك وقال..
_بتحبها؟
_مبحبش أطفال يا حج.
وسيبته ومشيت بس سمعته بيهمس ويقول..
_لا بتحبها انا عارفك اصلك بتغير واللي بيغير بيحب يا حلو..
لا مبحبهااش مش على اخر الذمن انا هحب طفله…
طلعت فووق دخلت اوضتها لقيتها قاعده على السرير منكمشه شكلها معيط مش هكلمها مش هكلمها مليش دعوة..
_بتعيطي لي..
_مفيش
_بتعيطي ليه.. اخلصي
_اصل كنت شايفه نفسي كبيره بس لسه عارفه اني طفله المهم تصبح على خير يا عمو زين…
نامت نامت وسابتني باكل في نفسي من الغيظ يعني جاي اعاقبها بعملتها لقيتها بتعاقبني هي…
صحيت على الضهر عشان عليا درس نزلت لقيتهم متجمعين على السفره لقيت واحده قاعده واحده مشكله كده صفرا وقاعده جمبه..
_صباح الخير
_صباح النور يا قلبي تعالي اقعدي جمبي..
كانت ماما ببص عليها شكلها متضايق ببص على عمي مش قادر يبصلي..
لقيت البت الصفرا بتقول..
_هااي ازيك يا قمر..
_كويسه انتي مين..
_انا بسمله خطيبة زين..
وقعت اللقمه من بوقي وشنقت فضلت اكح جامد اكح كلهم اتجمعوا حوليا ماعدا هي كان هو بيبصلي نظرة حزينه لقيت دمعه نزلت من عيني وبصتله بحزن وقولت…
يتبع…..
لقراءة الجزء الثالث والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي أجزاء الاسكريبت : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عنيد غير حياتي للكاتبة لبنى عبدالعزيز