Uncategorized

رواية ما بين الحلم والحقيقة (دار الأيتام 2) الفصل التاسع 9 بقلم أميرة أسامة

 رواية ما بين الحلم والحقيقة (دار الأيتام 2) الفصل التاسع 9 بقلم أميرة أسامة

رواية ما بين الحلم والحقيقة (دار الأيتام 2) الفصل التاسع 9 بقلم أميرة أسامة

رواية ما بين الحلم والحقيقة (دار الأيتام 2) الفصل التاسع 9 بقلم أميرة أسامة

ليل…افتحوا الشباك ده وافتحوا البلكونه واحد يأعد هنا يراقب الشارع من فوق ومدخل العماره
وانتوا الاتنين تنزلوا علي تحت زي ما قولت
رامز…ماشي يا باشا
راح.عماد فتح البلكونه والشباك
ليل…بغضب اللي حصل ده ميتكررش انا مخليكم هنا عشان تحموهم وفنفس الوقت اعرف كل كبيره وصغيره
رامز تمام ياباشا
ليل…يلا اتنين فيكم يجوا ورايا ينزلوا علي تحت متطلعوش غير لما البنات كلهم يكونوا فوق
شريف…حاضر ياباشا..
مشي ليل باتجاه الباب لكن فجأه لفت نظره حاجه صاعقته
ليل..???????? وبمجرد ما ركز في اقل من ثانيه كان جري بأقصي سرعه عنده هو والجارد بتوعه علي شقه حاج محمد…عشان يلحق عشق وكان المشهد كالتاااااالي…
بعد ما فتح عماد الشباك
ولسه ليل هينزل اتفاجئ بعشق بتجري برعب وخوف في كل مكان فالشقه ولسه هتجري عالشباك كان شاب من اللي معاها فالشقه جري قبلها وقفله والتاني مسكها من طرحتها…فاللحظه دي حس ليل ان عقارب الساعات وقف ثواني بسيطه اوي اتعاد ادامه مشهد عشق وهي بتحكيله عالحلم ومشهد خوفها اول مره شافها وهي بتحاول تمنع حادثه تمارا وحاج محمد اتعاد مشهد كلام نور عنها وبالرغم من انها كانت ثواني تتعد لاكن مرت علي ليل ساعات وفأقل من ثانيه كان ليل أدام باب شقه حاج محمد
هو والجارد وكسروا الباب بدفعه قويه من رجلهم..
لاكن!!! المشهد علي ليل كان اكبر بكتير من ان هو يصدقه
لما شاف عشق وكأنها بتحضر خلاص من ايد شاب منهم كان بيحاول يكتم نفسها عشان متصرخش.والاتنين التانيين مكتفينها وبيعتدوا عليها
الصدمه كانت كفيله تشل حركته لثواني لحد ما يحاول يستوعب المنظر ويتلم علي اعصابه..فاق لما شاف الجارد بتوعه ابتدوا يتعاملوا مع الشباب…وفي لحظه اتحول لبركان من الغضب..وابتدا يضرب فيهم ضرب جنوني وكأنه بيطلع فيهم غضبه من نفسه انه محاولش يصدقها وانه كان جواه حاجه مكدباها وانه شك فيها رغم انها جايه تنصحه….وبمجرد ما الجارد وليل مسكوهم وفضلوا يضربوا فيهم خدت عشق نفسها وكأنها كانت بتغرق وحد انقذها ورجعت للحياه فضلت عشق حاطه ايدها علي قلبها ورقبتها بتحاول تاخد نفسها لاكن مش قادره الخوف والرعب اللي كانت فيهم خلوها مش قادره تظبط نفسها وكأنها أصابت بحاله من الزعر قامت عشق بسرعه من الارض سابت ليل والجارد بيضربوا فالشباب بتحاول تغطي نفسها بتخبط وتوقع في كل حاجه تقابلها من كتر ما خلاص نفسها بيروح لحد ما وصلت الاوضه لمحت الاسدال بتاعها مسكت طرفه بتحاول تشده كان متعلق عالشماعه مش قادره تعافر وتشده وقعت علي ركبها فالارض وفجأه دخل عليها ليل جري عليها اتصعق من منظرها وشها بيزرق وخلاص بتروح منه
ليل…عشق اتنفسي براحه ارجوكي متخافيش انا معاكي مفيش حاجه حصلت
عشق…بتحاول تنظم نفسها لاكن مش قادره…فالوقت ده كان كل اللي بيدور في عقل عشق انه ازاي بعد ما قررت انها تعيش حياتها بطريقه طبيعيه ومتخافش وتكون قويه وتحاول تنسي حلمها يتعاد نفس اللي حصل فيه ويتكرر من تاني بس المرادي لوحدها وبطريقه مختلفه هي نفسها متوقعتهاش ولا كان عندها شك ولو واحد فالمليون أنه ممكن يحصل بالطريقه دي وده اللي سببلها حاله الذعر والخوف دي عشق بعد ما صحيت من حلمها وكل حاجه كانت بتتحقق مع الوقت بقي عندها حاله من اللامبالاه الاحداث بتتكرر وفنفس الوقت مش قادره توقفها فا قررت تسيب كل حاجه تمشي زي ما هي
لاكن اللي حصل ده لانها مكانتش متوقعاه فكان بالنسبالها كأنها بتعيش التجربه لاول مره.
ليل…فضل يضربها علي وشها عشق خليكي معايا متروحيش مني اوعي تغمضي عينك
انا اسف عشان مكنتش مصدق ارجوكي سامحيني واوعدك هصدق كل كلمه قولتيها
راااااامز..جهز العربيه بسرعه
جري رامز وعماد بسرعه يجهزوله عربيته ويوسعوله الطريق
قام ليل بسرعه من الارض شال عشق بس من صدمته نسي هدومها المقطعه وشعرها اللي سايب علي ضهرها لاكن ايد عشق اللي ماسكه طرف اسدالها اللي خلاه لاحظ..
ليل…سيبي من ايدك يا عشق
سابت عشق طرف الاسدال باستسلام نزلها ليل عالسرير وبسرعه جاب الاسدال حاول يلبسه لها بسرعه وشالها من تاني وبمجرد ما اطمنت انها لبست راحت عشق في دنيا تانيه بين ايد ليل….
فاللحظه دي كان وصل نوح ونور وادم وزهره ركنوا العربيات بس اتفاجأو من الزحمه وشباب بتزعأ وبتحاول توسع الطريق واغلب الناس باصه علي مدخل بيت حاج محمد
نور…بخوف ايه ده في ايه في بيتنا
نوح…مش عارف تعالي بسرعه
نزلوا بسرعه
ادم….نوح مش دول الجارد بتوع ليل اللي بيوسعو الشارع ويمشوا الطريق دول
نوح…ايه ده اه فعلا
زهره….في ايه بيحصل تعالي نشوف بسرعه يانور
واخيرا ظهر ادامهم ليل وهو شايل عشق شكله مبهدل عالاخر وعشق وشها فيه دم
نور…????????????
زهره…..عششششششق.جريت زهره عليها عشق مالك ياعشق ردي عليا والنبي
ليل.. اركبي يازهره ومسكيها مني
ركبت زهره ورا ودخل ليل عشق جمبها
ادم…ليل في ايه..
ليل…مش وقته عشق بتروح مني لازم نلحقها تعالوا ورايا بسرعه وبص للجارد وانتوا التلاته اللي فوق دول حالا يكونوا فالمخزن
الجارد….تحت امرك يا باشا..
ركب ليل العربيه ومشي بسرعه جنونيه ونوح وادم وراه
زهره…يارب والنبي خليك معانا عشق ردي عليا والنبي فيكي ايه ارجوك يا مستر ليل قولي فيها ايه
ليل…مش وقته يا زهره
زهره…مش وقته ايه عشق بتموت ونفسها ضعيف قولي مالها
ليل…بغضب قولتلك  مش وقته????
سكتت زهره وضمت عشق لحضنها اكتر وفضلت تعيط.
اما في عربيه نوح
نور…بدموع يارب ليه بيحصل فينا كده يارب احنا لسه مفوقناش من صدمه بابا
نوح… نور اهدي من فضلك اكيد مفيش حاجه وحشه
نور… ازاي مفيش حاجه وحشه امال اللي احنا فيه ده ايه ده بيقول عشق بتروح مني
نوح…نور بلاش توتريني اكتر مانا متوتر ارجوكي احنا هنروح وهنعرف الوقت
نور…يارب خليك معانا وفاللحظه دي رن موبايل نور
نور…دي تمارا بتتصل اكيد اتصلت علي عشق وزهره الاول
نوح…متقوليلهاش حاجه شوفي يمكن حد فيهم رد عليها وبلغها لو عرفت اوك مش عارفه بلاش تقلقيها.طب لو قالتلي عازه حد
نوح ..قوليلها انك فالطريق وراجعه من عند حاج محمد
حاولت نور تداري صوتها…الوو
تمارا…ايه نور ده كان هيفصل خلاص مبترديش ليه
نور….بارتباك لا يا حبيبتي ابدا مفيش بس علي بال ما طلعته من الشنطه
تمارا…ايه ده مال صوتك انتي كويسه
نور…ايوه الحمد لله بس كنت عند بابا
تمارا….هو عامل ايه طيب
نور…زي ماهو لسه
تمارا…ربنا معاه يارب ويقومهولنا بالسلامه
نور…يارب
تمارا….نور كلمت عشق مبتردش وكلمت زهره مبتردش وانا قلقانه عليهم اوي وزاد قلقي لما كلمتك واتأخرتي فالرد
نور…لا ياحبيبتي مفيش اي حاجه زي ما بقولك انا كان عندي طول اليوم محاضرات وخرجت روحت علي بابا ومشيت من شويه وراجعه فالطريق اخدهو يمكن مش سامعين ولا نامو شويه لحد ما اروح
تمارا….يمكن طيب غول ما توصلي والنبي يانور طمنيني عليهم
نور…حاضر متقلقيش
تمارا…بقلق طيب هو انتي ادامك كتير
نور…بارتباك يعني ممكن نص ساعه ساعه
تمارا…طيب خلاص ساعه وهكلمك
نور…ماشي ماشي
تمارا…باي
نور…باي
قفلت نور…وخدت نفسها
نوح…خدت بالها
نور…معرفش بس هي حاسه ان في حاجه ومش عارفه زهره ليه مردتش عليها اصلا لو كانت ردت حتي لو برساله عالواتس مكنتش قلقت كده
نوح….ان شاء الله خير
…….
قفلت تمارا وفضلت تكسر ضوافرها باسنانها وتهز رجليها
رجع جاسر من الحمام
جاسر…في ايه مالك
تمارا…عشق مبتردش عليا بقالها اكتر من ساعه وزهره كمان مبتردش وكلمت نور ردت وهو هيفصل خلاص صوتها مرتبك ومتوتره بس بتأكدلي ان مفيش حاجه وانا بصراحه مش مصدقاها
جاسر…هتكدب عليكي ليه بس وبعدين هيكون حصل ايه استني انا اكلم ليل او ادم اشوف الدنيا عامله ايه معاهم انا اصلا مكلمتهمش انهرده
اتصل جاسر علي ليل مرتين مردش. خس بقلق بس محبش انه يخوفها
اتصل علي ادم
جاسر…الوووو
ادم…ايوه ياجاسر
جاسر…ايه الاخبار هو في حاجه عندكم ولا كله تمام
ادم….والله ما عارف يا جاسر اذا كان كله تمام ولا في مصيبه
سكت جاسر وخاف يرد بأي سؤال تفهم منه تمارا ان في حاجه
ادم….شكلك معاك تمارا وخايف تفهم صح
جاسر…ايوه
ادم….طيب عموما هو في حاجه حصلت كنت مع نوح ومعانا زهره ونور فالمستشفي ورجعناهم ولقينا زحمه فالشارع وليل نازل بعشق علي ايده ومعاه جارد ومش فاهمين اي حاجه حصلت جرينا وراه واحنا فالطريق للمستشفي ده باختصار كده
جاسر….اه طيب تمام الحمد لله يعني الشغل كله تمام…طيب بقولك ايه تمارا قلقانه علي عشق وزهره وكلمت نور قلقت اكتر متعرفش عنهم اي حاجه
ادم…حاول متبينلهاش وبعدين زهره كانت راكبه معايا وبعد اللي حصل راحت مع ليل ونسيت شنطتها عالكرسي من صدمتها انا سامع تليفونها رن كتير فعلا
جاسر…طيب الحمد لله انهم بخير يلا روح انت عشان الطريق
ادم…هشوف اللي حصل ولما تبقي في اوضتك عرفني عشان احكيلك
جاسر…تمام يلا سلام
…….
جاسر….اطمني ادم بيقول انهم بخير وانه شافهم انهرده
تمارا…بشك شافهم فين
جاسر….بارتباك فالمستشفي وبيقول ان هو مشي وليل ونوح بيوصلوهم
تمارا….بخوف. انت بتكدب ياجاسر في حاجه حصلت في اخواتي
جاسر…كدب ايه بس يا تمارا مفيش صدقيني
تمارا…مفيش ايه نور لسه قيلالي انها خلصت جامعه وراحت عالمستشفي وان هما اكيد مش سامعين او نايمين لحد ما هي تروح يعني ازاي نور هتقولي كده
وهما معاها
جاسر….حس بان مفيش مفر سكت
تمار…وقفت انا لازم انزل القاهره حالا
جاسر وقف تنزلي الوقت فين واكيد مفيش طيران اصلا خلينا بكره الصبح
تمارا…وانا مش هستني الصبح انا هنزل وحالا ومش طالبه منك تيجي معايا علي فكره انت بس من فضلك حاول تحجزلي بسرعه لحد ما ١ شنطتي بسرعه
مسك جاسر راسه من ورا وفضل يلف حوالين نفسه وبصلها
اطلعي بسرعه جهزي نفسك وانا هعمل شيك اوت بسرعه واحجز  وهبلغ هادي
تمارا…تمام مشيت تمارا بسرعه من ادامه
راح جاسر خلص حساب الفندق واتصل بهادي قابله.
………
هادي…طيب ايه سبب النزول المفاجئ ده في مشكله
جاسر ..لا خالص مفيش بس واحد صاحبي عمل حادثه ولازم اكون جمبه
هادي …لا الف سلامه ان شاء الله خير عموما انا بيتهيألي اننا خلصنا كل حاجه انهرده تقريبا
جاسر…فعلا انهرده خلصنا جزء كبير وتقريبا مفيش حاجه بكره نعملها وطبعا من اول الاسبوع الشركه هتبتدي الشغل
هادي…ان شاء الله خير انا ثقتي فيكم كبيره
جاسر…شكرا ياهادي  وشكرا عالكام يوم دول بجد
هادي متقولش كده عيب وهستناك تيجي تاني بس المره الجايه انت والشباب كلهم
جاسر.. ان شاء الله بع
اذنك
هادي…اتفضل
طلع جاسر بسرعه عالاوضه واول ما طلع اتصل يحجز الطيران
جاسر…يعني ايه مفيش غير طياره بعد ساعتين ومش متأكده فيها كراسي فاضيه ولا لا
الموظفه…يا افندم في طياره هتقوم بعد نص ساعه وقولت لحضرتك فيها كرسي واحد بس والطياره اللي هتقوم بعد ساعتين لسه معرفش فيها اماكن فاضيه ولا لا
جاسر….طيب معلش تقدري تتأكديلي
الموظفه …والله يا افندم مقدرش اعرف الوقت بس انا شايفه ممكن حضرتك تيجي بسرعه تلحق الطياره اللي هتقوم بعد نص ساعه يمكن حد ميسافرش او يحصله ظروف فا يكنسل الرحله مش هتخسر حاجه
جاسر….تمام طيب مؤقتا ممكن تحجزيلي الكرسي الفاضي
الموظفه….طبعا تحت امر حضرتك
جاسر…وانا حالا هحول المبلغ
الموظفه… تمام يا افندم
جاسر…شكرا
قفل معاها جاسر بسرعه وجهز شنطته في اقل من دقيقه وخرج من الاوضه راح لتمارا اللي كانت راحه جايه فالاوضه اول ما سمعت صوت خبطته عالباب فتحت بسرعه
جاسر…جاهزه
تمارا…ايوه
جاسر…طب يلا بسرعه عالمطار.
…………
اما عند ليل وصل المستشفي في وقت قياسي شال عشق بسرعه وجري علي جوه ونزلت زهره وراه جري….دخلوا علي الطوارئ
ليل…دكتور بسررررعه
زهره…بصريخ.حد يلحقناااا
جري علي دكتور وممرضين بالترولي فضلوا يجروا بسرعه وهو الدكتور بيسأل ليل عن اللي حاصلها
ليل…مش عارف اتكلمت وهي تعبانه علي بال ما روحنالها لقيناها كده والمشكله في نفسها مش عارفه تاخده خالص
وصلوا ادام الاوضه
الدكتور… تمام
لسه ليل هيدخل….الممرضه ممنوع يا افندم هطمن حضرتك بس لما الدكتور يخلص
رجع ليل لورا وفضلت زهره عالباب خايفه تسأله تاني لا يتعصب عليها تاني ففضلت السكوت واتمنت فاللحظه دي ان تمارا تكون معاها عشان تقويها شويه
ادم ونوح ونور جم جري
ادم…..ليل ايه فين عشق
ليل..بحزن جوه مع الدكتور
نوح…ايه اللي حصل ياليل طمني وايه اللي عامل فيك كده انت والجارد وايه اصلا اللي وداك لعشق
ادم….ومين دول اللي قولت للجارد خدوهم عالمخزن
ليل….ببرود خلصتوا اسئله سيبوني الوقت من فضلكم اطمن علي عشق الاول وهعرفكم
نوح ..ايوه ياليل بس
ليل….اطمن وبعدين ارد عاللي انتو عايزينه
سكتوا كلهم ووقفوا مستنين الدكتور يطمنهم علي عشق اما زهره كانت منهاره في صمت ونور جمبها بتحاول تواسيها
……….
وصل جاسر وتمارا في وقت قياسي المطار دخلوا بسرعه جوه يخلصوا الورق..لاكن هنا كانت صدمه تمارا من اللي سمعته
جاسر….يعني مفيش اي حد اعتذر او لغي لحد الوقت
الموظف…للاسف لا يا افندم تقرييا كل الركاب طلعوا فاضل حوالي 9دقايق بس لسه زي ما حضرتك شايف الناس بتدخل بس ممكن تنستني لحد ما يبلغونا فالطياره اذا كان في حد ناقص او لا
جاسر…تمام بص جاسر لتمارا بقله حيله ملامحها كان باين عليها الصدمه
تمارا…يعني ايه مفيش غير مكان واحد
جاسر…تمارا انا مردتش اقولك عشلن عارف انك ممكن تفكريني بكذب عليكي في طياره بعد ساعتين بس مش ضامن فيها اماكن ولا لا انا حجزت ده وانا عارف انك مش هتسافري بس حجزته عشان أكدلك اني حاولت
تمارا…بخوف بس انا هسافر
جاسر…هتقدري
تمارا…ايوه متقلقش انا مش هقدر استني
جاسر…عشان كده حجزتلك خلي بالك من نفسك ارجوكي وانا هكلم ادم او نوح يجولك المطار او يبعتولك سواق عشان الوقت هيبقي متاخر
تمارا…بخوف حاضر
جاسر…متخافيش من الطياره وافتكري اللي قولتهولك قبل كده اهدي ومتفكريش في اي حاجهوافتحي عينك عادي واتنفسي بهدوء
هزت تمارا راسها ونزلت من دمعه غصب عنها جاسر انت عارف حاجه ومخبيها عليا
جاسر…والله ما تخافي مفيش حاجه يلا ادخلي بسرعه
مسكت تمارا شنطتها ودخلت فضلت تبص علي جاسر وتمشي تقف وتمشي باين عليها الخوف
وقف جاسر مش عارف يعمل ايه مستني وعنده امل ان حد يعتذر او يلحق مكان فالطياره اللي بعدها.
……….
طلعت تمارا الطياره وراحت مع المضيفه علي مكان الكرسي بتاعها اعدت وبمجرد ما اعدت ربطت الحزام بسرعه وفضلت تبص شمال ويمين عالناس بخوف تحاول تشوف حد خايف زيها. ولا هي بس.. شايفه الكل اعد هادي إلا هي كلهم مجموعات إلا هي افتكرت جاسر وافتكرت تحديها ليه اول ما وصلوا ????????????
فلاش باك….
جاسر…تصدقي ان انا غلطان اني حاولت اهديكي كنت سيبتك كده ميته في جلدك واقولك احنا فيها واحنا راجعين هحجز انا كرسي بعيد عن الكرسي بتاعك
تمارا….ايه النداله دي
جاسر….نعمممم????????
تمارا…????????لا مقصدش حضرتك علي فكره
جاسر…لا وعلي ايه حضرتك بقي بس اقولك انا هعرفك النداله
تمارا…بثقه علي فكره ما بخافش????????اصلا خلاص الخوف راح
جاسر…تمام هنشوف????????????
تمارا…هنشوف????
بااااك
تمارا….???????? وفجأه????
جاسر….القمر اعد حزين كده ليه
تمارا…بدموع انت جيت ازاي
جاسر…????????????استخبيت في شنطه
تمارا…مبهزرش علي فكره
جاسر…????ماشي هقولك مفيش انا فقدت الامل وقولت استني الطياره التانيه يمكن ربنا يكرم وفجأه لقيت الموظف بينادي عليا
فلاش بااااك.
الموظف….يا افندم تعالي معانا بسرعه في خمس كراسي اعتذروا
جاسر مشي وراه بسرعه خمسه مره واحده ازاي
الموظف…ابدا خمس شباب خليجين علي اخر لحظه قرروا انهم يأعدو كمان يومين عشان واحد صاحبهم قال انه في طريقه ليهم فا لغوا الرحله…ده حظك علي فكره
جاسر.. الحمد لله لا وخمسه مره واحده
الموظف…عشان كده قولت لحضرتك استني اوقات بتحصل علي اخر ثانيه كمان
جاسر…انا متشكر جدا
الموظف…ختم الباسبور واداهوله علي ايه بس يلا بسرعه عالطياره
جاسر…تمام
باااااك
جاسر…بس ياستي ده اللي حصل
تمارا….انا كنت خايفه اوي ????
جاسر…عارف وانا كنت خايف عليكي اكتر يحصلك حاجه من خوفك بس بلاش الدموع دي بقي
بدل ما انزل واسيبك????
تمارا…مسحت دموعها لا خلاص
ثواني وكانت الطياره اتحركت
وجاسر ايده حاضنه ايد تمارا ????
…………..
اما عند ليل….خرج الدكتور من الاوضه
ليل….خير يادكتور طمني
????????????????????
حلوه القفله دي????????????????????
يتبع…..
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *