رواية أسيرة عائلة القناوي الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم يوستينا سامي
رواية أسيرة عائلة القناوي الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم يوستينا سامي
رواية أسيرة عائلة القناوي البارت التاسع والثلاثون
رواية أسيرة عائلة القناوي الجزء التاسع والثلاثون
رواية أسيرة عائلة القناوي الحلقة التاسعة والثلاثون
في اوضة نور و عاصي 🔥
نور كانت نايمة في حضن عاصي و هي بتتنهد بفرحة و بتفتكر كل اللي حصل من شوية و بتخبي وشها في صدره و فضلت تكلم نفسها./ يارب المره دي متجوعش قلبي تاني يا عاصي .. و يارب بقي تفضل اماني و حمايتي بقي
بس اتفاجات بعاصي و هو بيرفع وشها من حضنه و بيبوسها برقة / وعد مني اني عمري ما هخذلك تاني ابدا
نور برقت بصدمة./ انت عرفت ازاي اني كنت بفكر في كدة حالا
عاصي ضحك جامد من قلبه و مسك خدها بايده / علشان انا قلبي بيحس بقلبك حتي و انتي بعيد عني علفكره ، كنت بحس امتي فرحانة و امتي زعلانة تقدري تقولي كدة محسوبك مخاوي
نور ابتسمت و سندت ايديها علي صدره و قالت
بجرائة / اممم ماشي يا مخاوي تقدر تقولي اي اللي حصل من شوية ده ، هو مش احنا اتفقنا ناخد فرصة نقرب من بعض
عاصي رفع حاجبه بخبث/ لا والنبي يعني انتي مش عارفة اي اللي حصل .. و بعدين تعالي هنا انتي جاية تعترضي دلوقتي اومال مين اللي ماسك رقبتي و ..
نور حطت ايديها علي بقه بسرعة قبل ما يكمل كلامه و هي وشها اتقلب لقنب*لة حمار من كتر الكسوف /بس بالله عليك يا عاصي متتكلمش علشان خاطري
عاصي باس ايديها علي علي بقه و حط ايده علي شعرها بعشق و هو بيتنهد / و فيها اي يعني لما اكون واحشك هو انا مش جوزك
نور اول ما سمعت الكلمة دي غمضت عينيها بتوهان و دفنت وشها في رقبته و هي بتاخد نفسها بصعوبة من ضربات قلبها / كنت واحشني اوي يا عاصي ..بس انا كنت بحلم بيك كل يوم ، كنت بحلم اني في حضنك مكنتش مصدقة اني ممكن اكون لحد غيرك
و رفعت وشها وقالتله بدموع / انا كان ممكن اموت لو غيرك قرب مني
عاصي بغيره قام قعد علي السرير و قومها معاه و مسكها من رقبها بقوة / انتي عبيطة ولا اي .. مافيش واحد اتخلق علي وجه الارض يقدر يلمس شعره منك حتي لو موت . انتي بتاعتي انا يا نور انتي اتخلقتي علشان تكوني نور العاصي سامعة
نور ابتسم بتاثر و حضنته / اممم سامعة خدي في حضنك بقي احسن الفجر قرب ياذن و هتسيبني و تمشي
عاصي و هو بيبوس راسها/ معلش كلها يومين و ارجعلك تاني
______________________________________________
في اوضة ملك 😭
ملك بجرائه ضحكت / و مين قالك تبعد اصلااا … ده القرب حلوو و ربناا
مراد ضحك جامد / وانا اللي كنت فاكرك مؤدبة ..يا شيخة ابو سفالتك قومي يا بت من هنااا
و قعدوا يضحكوا هما الاتنين
و فاجاه لقوا سجي داخلة تعيط جامد و بتتشحتف
سجي / مرااااد .. الحقني 😭
مراد بلهفة جري علي سجي بخوف / مالك يا حبيبتي انتي كويسة
سجي و هي بتمسح دموعها بيرائة / مش انا دي تمارا بتعيط جوا جامد اوي و كانت بتخبط راسها في الحيطة
ملك و مراد اول ما سمعوا الكلام ده جريوا بسرعة علي الاوضة و شافوا تمارا و هي قاعدة علي الارض بتعيط بطريقة توجع . ملك جريت عليها اخدتها في حضنها
مراد بخوف / مالك بس يا تمارا حصل اي لده كله
تمارا و هي حاطة ايديها علي قلبها و بتاخد نفسها بصعوبة و هي بتقول / قولي انت زين ماله .. انا متاكده انه مش كويس بالله عليك ما تخبي عليااا انا بحس بيه .. زين موجوع اووي
مراد قلق اوي علي اخوه و لكن قاوم الشعور ده و مسك ايد تمارا و قالها / اهدي هو اه تعبان و في المستشفى بس هو كويس والله
تمارا بفزع بصت لملك اللي كانت مصدومة
و قالتلها / شوفتي قولتلك زين تعبان مصدقتنيش
شوفتي يا ملك .. بس لااا هو مش كويس يا مراد
صدقني انا مش مجنونة انا كنت دايما بحس بيه من و احنا اطفال . كلمه بالله عليك زين محتاجني جمبه دلوقتي انا عارفة .. انا قلبي عمره ما يخوني ابدا
😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭
و في نفس الوقت ده في المستشفي عند زين
زين كان بيصرخ بعزم قوته و كان دراعه ملفوف و كتفه بسبب الكسر اللي في دراعه و الخلع اللي في كتفه و بيزعق جامد في كل اللي موجودين / ابعدوا عني انا مش عايز اشوف حد معاياا .. غوروا بره انا زين القناوي و عمري ما هقع ابدا و مش هخليكم تشمتوا فيا ابدااا
معاذ دخل و هو مخضوض من شكل زين و خناقه من الممرضين اللي اساسا مش فاهمين كلامه و قرب ناحيته و بيحاول يهديه / ايه اللي انت بتعمله في نفسك ده بس حرام عليك يا زين علشان خاطري اقعد ارتاح بكفاية عناد
زين فرت دمعة من عينيه علي خده بوجع / معاذ قول للدكاتره البهايم اللى هنا اني عمري ما هتكسر سامع قولهم كده ..
معاذ قرب ناحيته و هو بيحاول يتحكم في دموعه و حضن زين و خلاه يقعد علي السرير بسبب الكسور اللي في جمسه و قاله و هو صوته مخنوق من العياط / برغم كل اللي فيك ده بتعافر و بتوجع نفسك ليه .. ليه بتاذي نفسك كدة قولي بس اي عمل فيك كدة هو احنا مش اخوات يا زين
زين عيط جامد و حضن معاذ بايده السليمة و قاله/ كله خدعني اشمعنا انت يعني اللي هتطلع كويس
اشمعناا هااا اذا كان ابويا و اخواتي اللي عشت عمري كله بحترهم طلعوا تجار سلااح و لا البنت الوحيدة اللي حبتها حاولت تموتني و تخليني مدمن ..انت بقي اللي هتبقي طيب
و زق معاذ بعيد عنه و بصله بضعف و وجع / حتي صفصف اللي كنت بعد الدقائق علشان اترمي تحت رجليها و اكل من ايديها ماتت يا معاذ ماتت و سابتني في كل ده لوحدي و ابني اللي من تمارا مات من قبل ما اشوفه هو انا للدرجة دي مغضوب عليا ، للدرجة دي ربنا بيكرهني كدة .. طب ليه عملت اي
معاذ مسح دموعه بصدمة و قرب من زين اخده في حضنه و بيقوله بالم / يااااه بقي كل ده جوا قلبك و انت مخبي
انت اي يا اخي فاكر نفسك جبل …
زين بصله بوجع و مقدرش يرد عليه بس معاذحضنه اكتر
و قاله/ اقولك علي حاجة عيط او لاا صرخ يا زين خرج كل اللي جواك انا هبقي معاك صدقني مش هطلع ندل ابداا
زين عيط جامد و حط ايده علي راسه و هو بيصرخ / اعاااا يااماا اعاااا الدكتور المتخلف ده بيقولي ان ممكن مقدرش احرك ايدي اليمين تاني يا معاذ قالي اني ممكن تبقي مشلولة
معاذ بص لزين بصدمة و مقدرش يرد عليه.. و حاول يهديه
و يخليه ينام .
_____________________________________________
في الصالة عند عاصي
قبل ميعاد الطياره كانوا كلهم متجمعين في الصالة
عاصي بقلق / ما تقلقيش يا تمارا ان شاء الله خير بس انا بكلم معاذ مش بيرد عليا
ملك / خلاص ممكن يكونوا نايمين وبعدين يلا انتوا كمان عشان هتاخروا علي ميعاد الطياره
تمارا وهي بتعيط/ لا انا واثقه انه مش كويس و موجوع ، انا لازم اطمن عليه نفسي انا عايزه اسافر معاكم
عاصي و هو قاعد علي الكرسي و حاطط ايده علي راسه / هنعملها ازاي بس هو احنا مخاوين انتي التانية .. خلاص الطياره معادها كمان ساعتين
مراد / بص انا ممكن احجز في الطياره اللي جاية و خد تمارا انت يا عاصي ..و انا هحصلكم متقلقش
عاصي بصله بتركيز و بدا يعمل مكلماته علشان يقدر يصلح الموضوع و فعلا اخد تمارا معاه و سافروا امريكاااااااا 🤦
_____________________________________________
عند كريم
جميلة فكت الاشارب اللي علي وسطها و هي بتنهج جامد من كتر الرقص و كريم كان محاوطها بايده و بيبوسها من كل حتة 🙈
جميلة بكسوف / كريم بس بقي عيب كدة و بعدين انا رقصت كتير اوي كفاية انا هروح انام
كريم شدها من وسطها بنظره واحد مشتاق و ملهوف اوي و قالها/ بجي اهون عليكي تهمليني لحالي واني اكده .. طب ده انا جلبي هيجف من حلاوتك
و قرب منها و قال برغبة قا*تلة/ وبعدين اني عايزك و دلوجت
جميلة بكسوف / بس بقي ليه مصمم تكسفني كدة عيب
كريم ضحك بعلو صوته و شالها علي ايده و هي بيغمزها / عيب اي بس هو انتي لساكي بتتكسفي مني ولا ايه ..تعالي بجي ويايا يا بنت الناس 🔥
و اخدها و حطها علي السرير 🙈
______________________________________________
تاني يوم الصبح
في شركة كريم و اسر
مراد دخل وهو تقريبا كان مستغرب المكان و مش مصدق ان كريم بقى شغال مع اسر في وهو عمره ما دخل شركات و سال علي مكتب كريم
مراد وهو بيتكلم مع السكرتيرة بتاعة كريم / هو انا لسه هستناكي تقوليله يا بنتي انا ابن عمه شقه دخليني يلااا
السكرتيره/ انا اسفة والله يا استاذ مراد بس لازم ابلغه ثانية واحدة بس
مراد سند ايده علي المكتب بثقة / هيدخلني على طول والله بس ماشي علشان اريحك بس
السكرتيره ابتسمت لمراد وكانت معجبه جدا بكريقته ولكن اتكلمت في التليفون مع كريم وقالتله ان هو موجود بره لكن رفض يقابله
مراد بثقة/ هاا ادخل طبعا
السكرتيره بضحك / بصراحة يا مراد بيه هو قالي متدخليهوش و قوليله يمشي و لو رفض اطلبيله الامن يرموه برا .. انا اسفة اووي
مراد اتحرج اوي لكن ابتسملها وهو حاطط ايده في شعره / لا ابدا و انتي ذنبك اي ، علفكره بقي هو ولا ابن عمي ولا نيلة ده اساسا عيل واطي .. طب اقولك سر هو بيغير مني اساسا
السكرتيره ضحكت جامد و مسكت ورقة و كتبت رقمها عليها و قالت / انا اسمي فيروز و ده رقمي ياربت تبقي تكلمني
مراد مسك الورقة و ضحك بصدمة / اهااا هو انتي منهم يا فري ماشي يا عسل هبقي اكلمك
و مسك الورقة و قطعها قدام عينيها و هو بيقول ببرود / ابقي سلمي علي كريم بقي سلام يا فرق
و خرج من الشركة لكن سمع صوت حد بينادي عليه اول ما بص وراه اتفاجاه باسر و هو بيجري ناحيته و لابس بدلة
اسر وهو بيضحك/ ايه يا ابني هو انت داخل سباق بتجري كده ليه و بعدين بتعمل اي هنااا
مراد رفع حاجبه / وانت مالك .. انا كنت جاي لابن عمي اصله كلمني و قالي نفسي اشوفك و نفض بقي الصراعات اللي بينا
اسر ضحك جاامد / امممم ما انا كنت عنده في المكتب و سمعت فعلا كل اللي هو قاله لفيروز
مراد / احم والنبي اي .. طيب يا اخويا وانا مستني اي من ناس ناقصة زيكم
و قبل ما يتحرك اسر مسك ايده و قاله / كدة برضو يا ميمو بقي انا عمري كنت ناقص معاك ، طبده انت اخويا اللي مجبتوش أمي اقسم بالله
مراد / يااه يعني انا اخوك اوي كدة و مع ذلك شكيت فياا اني ممكن اخونك اوعي تكون فاكرني ناسي اللي عملته و لا اني علشان وقفت جنبك ساعة مشكلتك مع رهف ابقي سامحتك انا بس عملت باصلي
اسر / طب تعالي نتكلم في اي مكان . علشان خاطري يا مراد
و قبل ما مراد يعترض قاله / طب ورحمة صفصف ما ترفضلي الطلب ده و خلي ذكرياتنا تشفعلي عندك بقي يا اخي
بصله مراد و طبعا ضعف قدام رحمة امه ووافق و راحوااا كافيه قريب
_____________________________________________
في امريكا
في المستشفى
زين كان نايم بسبب المسكن القوي اللي واخده و تمارا قاعدة جمبه ماسكة ايده بعد ما معاذ حكه كل اللي حصل ليهم
تمارا و دموعها علي خدها كانت بتمشي ايديها علي دقن زين اللي اول مره تشوفه بيها و كانت بتتكلم بهمس جمب ودنه / كدة برضو هونت عليك تعمل فيا كدة ده انا كنت مستعده ابيع كل حاجة علشان افضل في حضنك ، كدة يا زين تبيعني بالرخيص كدة
و فاجاه سمعتك صوت تمتمة زين و انينه / امم كتفي !! مراد لاا بابا مش وحش اوي كدة
تمارا .. تمارا قت*لتني ياما .. اعااا
تمارا مقدرتش تستكمل و انهارت من العياط و هي سانده راسها في حضنه / لا والله ما اقدر …انا بحبك اووي يا زين بحبك صدقني
عاصي حط ايده على كتفها وقالها / كفاياكي عياط يا تمارا كده انتي هتتعبي اكثر ، هو هيفوق وهيبقى كويس وهيسامحك صدقيني ما جتش عليه يعني ما احنا كلنا غلطنا
تمارا ما اهتمتش كثير بكلام عاصي و فضلت قاعده جنب زين ماسكه ايده مش قادره تسيبه وبتحرك ايديها التانية على شعره و وشه وكانها مش مصدقة انها شافته بعد الفتره دي كلها
لحد ما تعبت جدا من الانتظار وسندت راسها على المخده جنبه ونامت
_______________________________________________
في الكافيه
مراد بحده / والنبي ايه وانت بقى جايبني هنا عشان تقولي الكلام العبيط ده اسمع يا اسر انا حاسس جدا باللي جواك وعارف ان انت مش شاكك فيا بس برده مش عارف تقرب مني عشان كده اخدت رهف ورحت وقعدت في اوتيل بس احب اقولك بقى ان رهف دي تبقى بنت عمي ولا انت ولا عشره زيك هيمنعوني اني اشوفها واطمن عليها والكلام خلص
وقبل ما يقوم رد اسر مسك ايده وابتسم وقاله / انا مش قاعد هنا بقول مبررات انا فعلا اخذت رهف ومشيت بس عشان ادي فرصه لنفسي اني ارتب افكاري وارتب كلامي .. مراد انا ما كدبتش لما قلت انك اخويا اللي ما جابتوش امي واكتر واحد وقف معايا في ازمتي ومستحيل اخلي الصداقه دي تبوظ لاي سبب من الاسباب .
وقام وقف وحط ايده على كتفه وقاله / انا عارف اني غلطت في حقك لما سبتك وانت في المستشفى وسافرت بس انت ياما عكيت حاجات كتير وانا وقفت جنبك واخرهم حوار صابر ده هااا هتحط ايدك في ايدي
مراد نزل ايده من على كتفه وحضنه بحبه / كنت عارف انك هترجع ندمان زي الجزمه وتعتذرلي كمان بس قلت اربيك شوية .. عموما انا كنت جاي الشركه علشان ابلغ كريم اني هسافر بكره امريكا وعوصي وتمارا سابقوني على هناك والبنات هيبقى لوحدها
اسر باستغراب / ليه هو حصل حاجه ولا ايه ما تفهمني يا ابني ما تسيبنيش متوتر كده ولو على البنات ما تخافش عليهم انا ابقى موجود وهرجع رهف النهارده البيت
مرات / طب اعزمني على الاكل وانا احكيلك وانت اللي هتحاسب على فكره
اسر ضحك وطلبوا اكل وبدا يحكيله كل اللي حصل وطمنه ان هو هياخد باله من نور وملك في غيابه
_____________________________________________
في التيلفون
عاصي / اطمني والله انا كويس بس زين لسه نايم الدكتور قال ان هو واخد مسكن قوي عشان الوجع اللي في كتفه شديد شويه .. المهم انتي بتعملي اي
نور كانت تنام على السرير وهي لابسه تيشرت من هدوم عاصي وبتقول /كالعاده قاعده مستنياك عادتي يعني ولا هشتريها
عاصي ضحك / واحم لابسه برده هدومي ولا قررتي تبطلي سرقه بقى
نور بهزار / لا لسه ما توبتش بس ممكن اتوب لما ترجعلي تاني .. هستناك يا صاصا اوعي تتاخر و ابقي طمني
عاصي و هو بيحط ايده علي شعره بشتياق / هتوحشيني يا بت .. بس مش هتاخر هاا خلي بالك من نفسك .
وقفل عاصي التليفون وحط ايده على رقبته وهو بيسند ظهره على الكرسي بتعب وارهاق / يعني يوم ما ارجع طلك ابعد عنك كده . امتي بقي ارجع مصر ياربي علي الذل
____________________________________________
في الاوضة عند زين
زين بدا يفتح عينه بصعوبه لكن اتفاجي اول ما شاف تمارا نايمه قدامه و علي نفس المخده بتاعته
زين ملامح وشه اتغيرت في ثانية وكشر جدا لسه هيزعق ولكن يتفاجئ لما لاقاها بتمد ايديها وهي نايمه وبتبطب على راسه بحب
زين غمض عينه جامد بوجع و خنقه ولقى نفسي تلقائي بيقرب منها وبيشم ريحتها اللي بقاله كثير قوي محروم منها و بيحط رقبته في حضنها و بينام
لكن تمارا بتحس ان هو بدا يفوق وصحيت بلهفه وبصيتله ولقيته مفتح عينيه ما قدرتش تقاوم احساسها وحبها ليه و حضنه ، حضنته جامد اووي حتي مدتوش فرصة انه يرفض او يبعد
تمارا بدموع / انا كنت بموت وانا شايفاك بالمنظر ده اوعي تاذي نفسك تاني ، انا ممكن اموت لو جرالك حاجة
زين / بس انا جرالي وبسببك انتي يا تماره … ليه جاية تعملي فيها الحمامة الوديعة دلوقتي..فاكراني هتخدع صح طبعا ما انا المغفل بتاع العيلة. تمارا اطلعي برااا
تمارا/ زين انااااا
زين / انا مش عايز اسمع تبرير ابدااا حقي وهسامح عنه لكن حق ابني اللي موتتيه في بطنك ده مستحيل اسامحك عني .
تمارا 😳😳
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية أسيرة عائلة القناوي)