رواية العاصم الفصل التاسع 9 بقلم ندى علي حبيب
رواية العاصم الفصل التاسع 9 بقلم ندى علي حبيب
رواية العاصم البارت التاسع
رواية العاصم الجزء التاسع
رواية العاصم الحلقة التاسعة
نها بصت لوائل بكل حزن : انا غلطنالك يا وائل حقك عليا اعمل فيا ما بدالك بس لمني من الشارع وحياة العيش والملح اللي بينا
وائل ببتسامه : ولا بينا عيش وملح ولا بينا كلام وانتي غير مرحب بيكي لا في بيتي ولا في حياتي
نها بدموع ورجاء : بالله عليك متقسيش قلبك عليا انا عارفه ان غلطانه ديما بغلط وانت في ضهري ايه اللي حصل دلوقتي
وائل : اللي حصل ان لقيتك انسانه متستهليش اي حاجه حلوه تستاهلي انك تترمي في الشارع عارفه انتي الست اللي تخون جوزها دي بنسميها اي اكيد عارفه مش هتوه عليكي يعني دا انتي نهاا
نها برجاء : اديني فرصه اخيره علشان خاطري
وائل زقها برا الباب : ولا عندي فرص علشان اوزعها ولا عندي ليكي خاطر ويلا غوري مش عايز اشوف وشك تاني ” وقفل الباب في وشها ”
وائل قعد بكل هدوء علي الكنبه : حقيقي احيانا علشان تفهم حجم غلطتك لازم الاول تتقرص ولازم قرصه تعلم علشان كل ما تبصلها تفتكر غلطك و متقراروش
………………………..
” عاصم طلع بيته ساعة الغدا زي ما هو متعود كانت زينة قاعده جنب امه ولميس بيتفرجو علي التلفزيون ”
عاصم وهو لسه واقف : السلام عليكم
الكل : وعليكم السلام
عاصم : لو الغدا جاهز يلا ناكل علشان جعان علي ما ادخل اغسل ايدي ” ودخل اوضته ”
زينة قامت واقفت : ماما هدخل اشوفه وهطلع اغرف علطول متعمليش حاجه انتي
مرفت : ادخلي يابنتي ربنا يهديكم لبعض ويستر سركم
” زينة دخلت اوضتهم كان عاصم قلع التيشيرت وفضل بفنلة حمالات وبينشف وشه بفوطه ”
زينة راحت قعدت علي السرير : يومك كان عامل ايه النهارده
عاصم وقف قدام المرايا وسرح شعره : كويس
زينة فهمت من طريقة كلامه انه زعلان منها قامت وقفت وراحت عنده حطيت اديها علي كتفها : انت زعلان مني ؟
عاصم بصلها بطرف عينه : هيفرق يعني ؟
زينة قربت منه وحضنته من ضهره وقالت بدلع : ولو زعلك مفرقش معايا زعل مين اللي هيفرق يعلم عاصم سلطان
عاصم ابتسم : ما لو زعلي كان بيفرق مكنتيش زعلتيني من الاول
زينة بندم : انا مكنتش اقصد ان احلف عليك والله هي طلعت لوحدها وبعدين مكنتش عيزاك تسيبني وتنزل شغلك في اسبوع الفرح
عاصم لف ليها ومسك اديها واخدها قعدها علي السرير وقعد جنبها واتنهد وقال : بصي يا زينة علشان تكوني فاهمه حياة المسلسلات دي كلها كدبه كبيره انا راجل لو مشتغلتش بيتي مش هيصرف الدنيا مستوره معايا الحمدالله بس مش معني كدا انام في السرير واحط في بطني بيطخه صيفي
زينة بفهم : يحبيبي ربنا يوفقك ويرزقك رزق حلال وتفضل الدنيا مستوره معاك دايما
عاصم مسك اديها ببتسامه : معانا .. تفضل مستوره معانا يا زينة احنا بقينا واحد دلوقتي ولا في فرق ؟
زينة ضحكت بخفه : لاء طبعا مفيش فرق هقوم اجهز الغدا مع مامتك علشان تلحق تاكل قبل ما تنزل
عاصم مسك اديها جامد : لاء متقوميش خليكي معايا شويه ” وقرب منها جامد واتنفس في رقابتها ” وحشتيني يا زينة
زينة ابتسمت اوي بتوتر : انا بوحشك يعاصم ؟
عاصم باس رقابتها : بقيتي بتوحشيني وبقيت حابب البيت اللي مكنتش بطلعه غير علي النوم يا زينة
” زينة قلبها فرح جدا بكلامه وحطت اديها علي رقابته تضمه ليها ، عاصم فجأة حس انه مش قادر يكمل ولا قادر يبادلها اي حاجه ف بعد ”
عاصم بتوتر : روحي جهزي الغدا مع امي يا زينة
زينة بستغراب : مالك يعاصم من شويه قولتلي ان وحشتك ؟
عاصم اداها ضهره وغمض عينه : معلش مرهق شويه وجعان
” زينة فهمت انه لسه مش قادر يتقبلها ك زوجه ، عاصم شايفها عيله ولا قادره تفهم هي بتعمل ايه ولا قادره تبسطه ”
” خرجت زينة من الاوضه وراحت تغرف الاكل علشان يتغدو ، لكن عقلها ابعد من انه يكون معاها ،اتغدو في صمت رهيب محدش فيهم اتكلم ومرفت احترمت سكوتهم دا وسكتت هي كمان ، عاصم خلص اكل اخيرا ونزل علي شغله بهروب قد ايه كان الغدا تقيل علي قلبه ومش راضي يخلص ”
…………………………..
” في البيت القديم اللي قاعد فيه توفيق ورجالته ، عربيات الشرطه ماليه الشارع ”
رامي ودا ظابط بأمر للعسكري : اكسر يابني الباب دا وهاتلي كل الكلاب اللي جوا دي
” العساكر فعلا كسرو الباب ودخلو كان توفيق من شدة الخمر اللي شربها مش فايق ومسعد نفس الوضع ”
رامي بقرف : ايه الريحه الزفت دي الله يلعنكم هات يابني الخنازير دي كلها علي البوكس
مسعد بخوف : بوكس ايه يا باشا بس احنا عمالنا ايه ؟
رامي بصله بشر : صوتك دا ميطلعش غير في النيابه دا احسنلك يلا علي البوكس واي حد يعمل اي حركه مش تمام استعمل العنف معاه
سمير واحد من الجيران : تسلم يا حضرت الظابط خدوهم خلي الحاره تنضف من وساختهم وقرفهم دول نسوان وخمره وكل حاجه حرام بيعملوها الواد مسعد دا كان حلو والله بس اتلم علي ناس زباله عملو فيه كدا اخته لسه متجوزه المعلم عاصم من اسبوع بس
رامي بستغراب : عاصم مين ؟
سمير : المعلم عاصم سلطان ميكانيكي في حي الجامع
رامي بصدمه : معقول هو دا نسيب عاصم ؟
…………………………..
” في ورشة عاصم ”
” عاصم نايم تحت عربيه بيصلحها ومركز جدا فيها ”
عاصم : مفتاح ١٨ يا فتحي بسرعه الله يباركلك
فتحي : مفتاح ١٨ المعلم رامز اخده الصبح ولسه مرجعوش يمعلم
عاصم طلع من تحت العربيه : طيب استني انا كدا كدا رايحله هجيبه ” وطلع من تحت العربيه وعدل هدومه وراح علي ورشه رامز اللي قاعد بيشرب قهوه ”
عاصم اخد الكوبايه منه وقعد يشرب : مسا علي الناس اللي مش كويسه
رامز : عليا الطلاق خساره فيك سندوتش البطاطس بتاع الصبح
عاصم بصله بتركيز : واد يرامز بأمانه منخيرك كبرت اليومين دول
رامز مسك منخيره بحسره : وحياة ابوك اختك طول النهار بتقولي كدا
عاصم وهو بيشرب القهوه : كتر الف خيرها انها مستحملاك بشكلك دا بصراحه ليها الجنه
رامز بشهقه : فشرت يا اسمر يا قلويحه يا اجرب انت دا انا اللي ليا الجنه مستحمل الوليه بأخوها
عاصم بسخريه : يعني انا اسمر وانت مهند ولا ايه طب علي الاقل الراجل ميعبهوش سماره لكن انت بقا مناخيرك واكله عينك ببوقك بدماغك نفسها
رامز بصلها بغيظ : طب اقطم بقا واسكت عامل ايه في الجواز ؟
عاصم بتنهيده : انت بتفكرني لييه يا جحش انت ما كنت رايق
رامز اخد منه كوباية القهوه وشرب منها : انا كمان والله السيره بتعكنن عليا بس هنعمل ايه كله علشان القايمه اللي بمليون جنيه اللي الواحد ماضي عليها
عاصم اخد الكوباية منه وشرب منها : الوضع معايا عامل زي سمكه جعانه وشايفه السناره فيها اكل بس عارفه لو قربت من السناره هتموت
رامز بتنهيده : وانا عندي الخميس زي السبت زي نهار رمضان
عاصم بتهوين عليه : معلش يصحبي اشتغل واتعب لأجل الزوجه التانيه يحبيب اخوك
رامز بتفكير : يعني بدل ما امضي علي قايمه بمليون امضي علي اتنين ب ٢ مليون
عاصم طبطب علي ضهره : اتكلم علي قد فلوسك يا رامز وحياة امك يا اخي
رامز : شوفلي جوازه زي جوازتك والنبي ولا فرح ولا كوافير ولا قاعه ولا اي رسميات كدابه
عاصم : انا عارف انا كاره البت من عينك والله صلي علي النبي في قلبك يا رامز هتموت محقود يجدع وحياة النبي قوم هات مفتاح ١٨ علشان اكمل العربيه واطلع انام
رامز قام جابه ليه ومد ايده ليه : وهات حساب كوباية القهوه انا مشربتهاش
عاصم : انا شربت ٤ شفتات الكوبايه ١٠ هنقول فيها ٨ شفتات ليك خمسه جنيه ” طلع محفظه وطلع خمسه وحطها ومشي ”
رامز : والله شارب ٥ شفتات انا عاددهم
………………………….
” بليل في الشقه عند زينه ”
” لميس وزينه نايمين علي بطنهم في الصاله علي الارض وقفلين النور وبيتفرجو علي فيلم رعب علي التابلت بتاع لميس ”
لميس بخوف : زينة هي الحجات دي حقيقيه
زينة بخوف مكتوم : لاء دا كله تمثيل معقول يعني في عفريت هيطلع من تحت السرير ينام جنبي كل دا هبل
لميس برعب : انا هنام معاكي النهارده مش هنام لوحدي ابدا
زينة حضنتها وقفلت الفيلم : لميس انا خايفه قومي افتحي النور
لميس مسكت في حضنها جامد : لاء انا خايفه اوي تيجي نقوم مع بعض نفتحه
“زينة شالت لميس وقامت تشوف النور فين وهي مش شايفه اي حاجه كان عاصم دخل البيت وبصلهم بستغراب ”
عاصم بستغراب : انتو مطفيين النور ليه وبتمشو براحه ليه
” زينة ولميس صوتو برعب ”
عاصم بدهشه : بتصوتو ليه في ايه ؟
زينة اخدت لميس وراحو حضنوه بخوف : كنا بنسمع فيلم رعب ومرعوبين
عاصم اتأكد انه بيربي طفلتين بنته ومراته : طيب متخافوش ايه رأيكم نكمل الفيلم وانا معاكم
لميس بصت لزينة : انا موافقه مش هخاف وانا مع بابا
زينة بهروب : بس انا عايزه انام نعسانه ممكن نسمعه بكرا ” ولسه هتروح علي اوضتها عاصم مسك اديها ”
عاصم : ادخلي اعملي فيشار علي ما اخد دوش في ثواني واجي نسمع الفيلم سوا
زينة كانت هتعترض لكن بصت للميس اللي بتترجاها تسمع معاهم ابتسم ليها : خلاص هسمع معاكم ؟
” عاصم دخل اوضته اخد شور ولبس وخرجلهم ، كانو قاعدين بياكلو فشار ويضحكو راح قعد في النص ”
زينة : ها عندك فيلم ولا متعرفش ؟
عاصم مسك التابلت : هنجيب فيلم انابيل نسمع الجزء الاول منها ” وجاب الفيلم وسمعو والفيلم بدء يخوف ”
لميس حضنت دراع ابوها : بابا العروسه بتتحرك انت شوفتها
عاصم حضنها : متخافيش يعُمر بابا كل دا تمثيل ” وبص علي زينة اللي هتموت من الرعب شدها ضمها لصدره وقال بهمس ” خايفه ؟!
زينة رفعت عيونها : مرعوبه
عاصم بص علي شفايفها برغبه : عايزه تنامي ؟
” زينة اتوترت من قربهم اوي وجت تبعد هو مسك فيها جامد ”
عاصم بهمس : متبعديش قربي اكتر
زينة بتوتر وهمس : لميس قاعده ابعد شويه
عاصم : قومي ندخل اوضتنا ؟
لميس بخوف : بابا هنام معاك النهارده
عاصم بص لزينة : بركاتك يا رامز الكلب باصص في الجوازه بعين من نار ” وشال لميس ” قومي يا زينة ادخلي نامي وعدي يومك ” ودخل اوضته ”
زينة ماتت من الضحك : طب والله العظيم انك جدعه يابت لميس ايوا كدا قطعي عليه حبل افكاره السافله اللي زيه
” عاصم نايم وفي حضنه لميس وزينة جنبه فونه رن ”
عاصم ببتسامه : الواطي اللي مبيسألش
رامي ببتسامه : تعالي علي القسم بس ونشوف مين فينا اللي واطي يا حبيب اخوك
عاصم بستغراب : خير يارب ؟
رامي : نسيبك هنا في قضية مخدرات مسكينه معاه سلاح وبودرا
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية العاصم)