Uncategorized
رواية حياة الجزء 2 الفصل الثالث 3 بقلم منة جمال
رواية حياة الجزء 2 الفصل الثالث 3 بقلم منة جمال
رواية حياة الجزء 2 الفصل الثالث 3 بقلم منة جمال |
رواية حياة الجزء 2 الفصل الثالث 3 بقلم منة جمال
مسك سليم الفون وطلع اسمه اياد واتصل بيه
حياه: هااا رد
سليم: استني
سليم بقلق:الوو ايي بتقول ماله ابني
اياد بضحك:ياحج بطل بقا شغل العيال دا
حياه بخوف وقلق:ايه ابني حصله ايه ياسليم رد عليا ايا كويس صح
فتح سليم مكبر الصوت والله انا يالولو كويس بس هو سليم اللي بيحب يهزر ويخوفك عليا قالها اياد
حياه بحنان:ياحبيب لولو انت انت بجد كويسه ونبي رد عليا كويس
اياد بحب :انا كويس والله طول ماانتي كويسه
مخلاص بقا انت وهي الله ماتغور ياعم شوف بتعمل اي قالها سليم بغيظ
اياد بضحك: خلاص يسطاا انا هقفل باي يحبيبتي
حياه:باي يروح قلبي
وفعلا قفل اياد
حياه بنرفزه: ممكن اعرف اي شغل العيال دا اللي بتعملو حرام عليك كدا تخوفني عليك هونت عليك تعمل فيا كدا
سليم وهو بيقرب منها ويمسك كتافيها
-والله يحبيبتي غصب عني كنت بهزر معاكي والله
حياه برفض
-بس انا بقا زعلانه منك اوعي كدا زقته وجريت علي المطبخ
******
عند اياد وعمر
اياد:صباح الخير ياشيخ خلف
الشبخ خلف بحب: صباح النور ياولدي
اياد وهو يبحث عنها بعنيه
الشيخ خلف بستغراب:بدور علي حد ياولدي
اياد بارتباك:اه لا لا لا مبدورش
طيب يولدي تعال بقا اما تاكل معنا بنتي ورد بتعمل اكل زين اه صح اومال فين الضابط صحبك
اياد :سيبك منه دلوقت هي ورد بنتك متجوزه او مخطوبه بص متفهمنيش غلط انا بسأل عادي
ههههههههه والله ضحكتني ياولدي مالك قلقان كدا ليه
اياد بارتباك: انا لا ابدا
طيب ياسيدي انا هقولك عشان اريحك ورد بنتي مو متجوزه ولا مخطوبه
اياد بسعاد لنفسه اللهم ماصلي علي النبي دي كدا احلوت اووي
احممم انشاءلله ربنا يبعتلها ابن الحلال
الشيخ خلف: يارب ياولدي يارب
*****
في غرفه ورد
ورد لنفسها طب اشوفه ازاي بس دلوقتي وباي حجه يربي بقا وخطه سهر دي تودي في داهيه
فجاه دخلت سهر صباح الفل ياكوكو
ورد بحزن:صباح النور ي سهر
سهر بستغراب:اي دا مالك وشك ماله شكلك زعلانه
ورد بارتباك:انا لا ابدا ازعل من اي
سهر بخبث: طب اي فكرتي في الخطه
ورد:لا وبعدين دي توديني في داهيه انتي مجنونه يبنتي
سهر بخبث:طب بقولك اي في واحد كدا قمر قاعد مع ابوكي برا بس اي قمر يخربيته
ورد بتستعجل: بجد فين دا انا لازم اروح اشوف
حيلك حيلك هتروحي كدا قالتها سهر بضحك
ورد:اه صح طب انا هروح البس ثواني وجاي وجريت علي الحمام
سهر:مجنونه والله
بعد فتره قليله خرجت ورد لابسه عبايه لونها ازرق وطرحه بيضه وخرجت جري مع سهر
عند الشيخ خلف واياد
الشيخ خلف فجاه:ورد ورد تعالي يابنتي
سريعا بص اياد عليها كانت ايه في الجمال بنت اللذين ????
ورد بخجل:حاضر ياابوي
ايه ياابوي
الشيخ خلف:مش تسلمي يابنتي علي المقدم اياد
مدت ورد ايديها بتوتر ومسك اياد ايدها بين ايده و احتوي ايدها النعمه بين ايدها الرجوليه وهنا حست ورد بكهربا من لمسته لها
اياد وهو مزال مسك ايدها: ازيك ياورد عامله ايه
ورد بخجل وخدوده بقت شبه الفرواوله: انا بخير وانت
اياد بهيام:انا تماام تماام اووي
شدت ورد ايدها من ايده: عايز حاجه يابوي
لا يابنتي كتر خيرك
ودي بقا يسيدي بنتي ورد اللي طلعت بيها من الدنيا قالها الشيخ خلف
ياولدي روحت فين
اياد بدون بتركيز:هاا معلش ياشيخ مكنتش واخد بالي والله كنت بتقول ايه
-لا دا انت مش معايا خالص بقا
معلش سرحت شويه هاا بقا كنت بتقول ايه
-كنت بقولك يسيدي!
*****
عند عمر
وبعدين بقا في الشغلانه الزفت دي مفيش اي موزه كدا استغفر لله العظيم اما اروح اشوف عم اياد دا التاني
خرج عمر وعمال يدور علي اياد فجاه سمع صوت صويت بص وراها
يخربيت سنينك ياشيخ اي القمر دا يلهوي اه يرجلي
عمر:انتي كويسه ياانسه
-اه بس رجلي وجعني اووي
عمر لنفسه يخربيت دي عيون يشيخه مع انك مش حلوه اووي بس عينك كفايا بس لابسه كبير اووي عليها ومش مبيان هي تخينه ولا رفيعه يلهوي عليا اما اقوم لحسن لو فضلت باصلي كدا بعنيها دي انا ممكن اجيب منها عيال
البنت بخبث:اه رجعلي مش قدرها ممكن تسعدني
عمر لنفسه يلهوي دي عايزني اشيلها
بلع ريقه بصعوبه اشيلك!
-لو مش هتعبك يعني
بجد والله عايزني اشيلك
-لو ممكن
وفعلا رفعها عمر بين ايديها
البنت لنفسه :يلهوي علي جماله اي عنيه دي ولا شفايفه تتاكل اكل يخربيتك بس عنده دقن هي دي ممكن تشوكني لما ابوسه مش مهم خلاص لو شوكتني هبقا اقوله يحلقها ????
عمر: ينهار اسود عليا وعلي سنين دي لو فضلت ثانيه جمبي كدا هاخده واجي علي الاوضه يارب استرها
احمم هو انتي بيتك في انهي حته
-لا لسه مش هنا قدام شويه
عمر لنفسه هو لسه في شويه الله يخربيتك
*****
ينهار اسود مش دا عمر اللي جاي وشايل البت الله يخربيتك قولتلك بلاش زمانهم دلوقتي هيقتلونا استر يارب قالها اياد
الشيخ خلف بخوف:مالك ي سهر يبنتي انتي كويسه
سهر بخبث:اه كويسه الحمدلله بس رجلي اتلوت والكابتن دا ساعدني
حطه يبني هنا طيب قالها الشيخ خلف وفعلا نزل عمر سهر علي الكورسي
اياد وهو بيضرب عمر علي دماغه :عملت فيها اي الله يخربيتك اوعي تكون هبابت حاجه
عمر بغيظ:انا فعلا مكنتش قادر امسك نفسي قدمها بس ربنا ستر
اياد بغضب:عارف لو كنت عملت حاجه كنت قتلتك ياحيوان انت
خلاص ياعم
الشيخ خلف:انا بجد بشكرك جدا يولدي علي اللي عملته
عمر لنفسه هو انا عملت حاجه ياراجل يهبل دا انا كنت لسه هعمل بس الحظ بقا
عمر بابتسامه مزيفه:العفو علي اي ياشيخ انا معملتش حاجه
طب ياشيخ هنسيبك احنا عشان لازم نشوف شغلنا قالها اياد
-طيب يولدي علي راحتك
*****
عند اياد وعمر
اياد: ممكن تقولي اي اللي كنت هتهببوا دا
عمر بغيظ:يعم اسكت بقا شوفتني عملت حاجه
اياد بضحك:اي يبني خلاص هتتجوز علي نفسك
عمر بغيظ:يعم مالكش دعوه بيا بقا وتعال نشوف شغلنا اللي جاين علشانوا
اياد بضحك:يلاا
*****
عند البنات سهر وورد
ورد:قوللي بجد انتي وقعتي فعلاا ولا دا حوار عشان الواد حلي في عينك؟
سهر بضحك: اقولك بصراحه هو من نحيت ان هو حلي في عنيا فهو خد قلبي خلصاا
ورد: ينهارك اسود وكمان تخلي يشيلك ياللي تتشلي دا انتي سوسه
سهر بضحك:ليه يختي فاكراني زيك اخاف واجري لا انا مادام عجبني فيها اي لكن انتي هبله
ورد بغيظ:انا هبله طيب انا بقا هنفذ الخطه وهوريكي بقا الهبله دي هتعمل ايه
سهر بضحك:اما نشوف شكلك هتودينا في داهيه استرها يارب
ورد:وربنا بارده
******
في بيت ادهم ورحمه
مريم:ازيك ياماما
رحمه بحب:كويسه يروحي انتي عامله ايه طمنني عليكي
مريم بحزن:انا الحمدلله كويسه والله وبابا عامل ايه راح الشغل
رحمه:اه يحبييتي راح الشغل
طب وليلي عامله ايه؟
رحمه:كويسه والله ركزي بس انتي في شغلك وابقي كلي كويس هاا
مريم بعياط:ماما هو انتو هتيجوا امتا بقا وحشتوني اووي
رحمه بشتياق:والله وانتي كمان وحشتينا اووي يروح قلب ماما
طب انا هقفل بقا سلام
-سلام يحبيت ماما
*******
في بيت حياة وسليم
حياة:ونبي ماتزعلي نفسك يارحمه
رحمه:ازاي بس دي مريم ياحياة انا قلقانه اووي عليها
حياة:مانا قولتلك خليها تيجي تقعد معانا
رحمه: مانا قولتلك هي مش عايزه تقعد في حته هي عايزه تقعد مع نفسها
حياة:طب انتو هترجعوا امتا
رحمه:قريب اووي
******
في منتصف الليل عند اياد وعمر
الباب خبط
اياد:مين
مستمر الخبط
مين!!
-انا
اياد فتح الباب وانصدم من اللي شافه ????????????
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
للعودة للجزء الأول من رواية حياة : اضغط هنا