Uncategorized
رواية أنت شفائي الفصل الأول 1 بقلم تقى أشرف
رواية أنت شفائي الفصل الأول 1 بقلم تقى أشرف
![]() |
رواية أنت شفائي الفصل الأول 1 بقلم تقى أشرف |
رواية أنت شفائي الفصل الأول 1 بقلم تقى أشرف
ادم:انتي الخدامه الجديده صح؟
مريم:صح ي فندم
ادم :تتجوزيني ؟!
مريم :افندم !؟!؟؟
ادم ؛انجزي مش عاوز رغي كتير ، فين اهلك علشان كتب الكتاب
مريم :مش عاوز رغي اي حضرتك ،انت بتقولي تتجوزيني هو انت بتقول عاوز كوبايه شاي ،ده جواز حضرتك
ادم بصوت عالي :بجد جواز مكنتش اعرف ،ليكي أهل ولالا انجزي
مريم :مليش أهل!
ادم :يعني انتي وكيله نفسك ،بطاقتك تكون عندي دلوقتي والساعه ٨كتب الكتاب يلا
مريم بصوت عالي نسبيا :حضرتك بتقول كده بصفتك اي يعني ،انا مش هتجوز حد ده غير اني سبت الشغل هنا خلاص ،اي الجنان ده
ادم مسكها من ايديها:تعالي هنا انتي هبله ،انا ادم الكيلاني ،محدش يقولي لا انتي فاهمه
مريم :لا انا هقولك لا مهو مش اي كلام بيتقال ،حضرتك واعي بتقول اي
ادم :مش عاوز رغي كتير ،كتب الكتاب النهارده ،وقسم ب الله لو مجتيش لاخوكي الجميل الي ف المدرسه ده هخليكي تاخدي عزاه
مريم بتوتر : اخويا وانت تعرفه منين
ادم : اي مالك خوفتي لي لو سمعتي الكلام مش هعمله حاجه
مريم بتوتر:انا اصلا مليش اخوات
ادم :بجد ،يعني احمد ناصر متولي ،ده مش اخوكي
مريم :أااه هو
ادم :سبحان الله طلع ليكي اخ ،اسمعي الكلام بقي بدل م تترحمي عليه زي ابوكي وامك
مريم :خلاص خلاص حاضر
ادم:احبك وانتي بتسمعي الكلام
مريم ف سرها:حبك برص ي اخي
_______
انت اهبل ي ادم تتجوز مين ،مريم دي خدامه وبعدين احنا لسه مشغلينها جديد ،لحقت تلف عليك امتي
ادم:انا محدش يعرف يلف عليا اصلا ،انا بس ف دماغي حاجه ولازم انفذها
الام:طب اي هي ….
ادم:أما تتم هقولك
____________
ها ي مولانا خلصنا كل الإجراءات
اه ي بيه ،مين وكيل العروسه
مريم:انا مش عاوزه اتجو…….
ادم وهو بيبصلها بعصبيه:وكيله نفسها….
المأذون:ع خيره الله
بعد عقد القرآن(بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير)❤️
ادم:متشكرين ي مولانا ،مبروك ي عروسه
مريم بصت بقرف ومردتش عليه
ادم همس ف ودنها:اتظبطي كده واضحكي ،علشان محدش بقول متجوزك غصب لسمح الله
مريم ب ابتسامه سخيفه :كده حلو
ادم:اه حلو
__________________
مريم :ممكن افهم بقي حضرتك اتجوزتني لي
ادم مبيردش
مريم ؛انا بكلمك اتجوزتني لي
ادم :انتي مالك
مريم :نعم !!!! هو حضرتك اهبل يعني ولا اي انا لسه مكملتش يومين عندكوا وقومت متجوزني اشمعنا يعني
ادم:كيفي كده
مريم :طب خلصت مزاجك ،طلقني بقي
ادم :مضحكه اوي انتي ،قال طلقني قال
مريم :اي المضحك مش فاهمه متخلص وتطلقني
ادم :انا ماشي ارجع الاقي الاكل معمول ومراتي الحلوه مستنياني ها
مريم :ف خيالك
ادم بصوت عالي :انا قولت الي عندي ،ولا نسيتي انا ممكن اعمل اي
مريم :خلاص حاضر
___________
يارب طب اعمل اي اقول له ع الي عندي بس كده هيطلقني ،طب م انا كده كده عاوزه أطلق ،انا كنت فاقده الامل ف الجواز اساسا ،يجي هو ويتجوزني ،يارب اعمل اي
_____
ادم :اتجوزتها ي محمد
محمد :جدع ،عملت الي اتفقنا علي ،وانا ع وعدي
ادم:ياريت ننجز ،علشان اطلقها تمام
محمد:خلاص ي عم متخدناش ع الحامي كده ، يومين ب الكتير والموضوع يخلص
ادم:اتمني
_________
مريم :الو ي منه فين البرشام يبنتي
منه:بدور عليه مش لاقياه
مريم :دوري تاني لحسن هو خلص من عندي ،وخايفه الحاله تجيلي تاني
منه :اهدي بس وانا بدور اهو وان شاء الله هلاقيه ،طب لو عندك اي مهدأ خديه طيب مؤقتا
مريم :الدكتور قالي بلاش مهدأت ،علشان ميجبش نتيجه عكسيه
منه :خلاص انا بدور اهو وهلاقي ان شاء الله ،سلام
مريم :يارب تلاقي قبل م ادم يجي
__________
ساره:بقي انت تتجوزني انا عرفي ،وتتجوز الجربوعه دي
ادم :اهدي ووطي صوتك ده ،انا اتجوزتها ،علشان جوازي منها ف مصلحه ليا
ساره :والله وانا اولع بقي مش كده
ادم :بقولك اي متعشيش الدور ،ده انا واخدك من ابوكي بعد م رماكي ف الشارع ،ف متعشيش دور الهانم اوي ها ،ومع السلامه بقي علشان مراتي مستنياني
ساره :ماشي ي ادم أما وريتك مبقاش انا ساره
_________
مريم :يارب سلم ،اهدي ي مريم كده ومتوتريش وكلوا هيعدي ع خير ،يلا ي منه بقي
ادم :انتي قاعده كده لي
مريم :يلاهوي ،خضتني ..
ادم :سلامتك من الخضه ي ختي فين الاكل
مريم :هقوم احطه لحضرتك اهو
ادم :دي الاحترام ده كله ،انتي بتتكلمي بضهرك لي ،بصيلي
مريم :انا رايحه المطبخ عن اذنك
ادم :خدي هنا ،بقولك بصيلي ،لفها ادم
؛لا اله الا الله ،اي ده عينك عامله كده لي
مريم :ابعد عني ،ي ادم ابعد بسرعه
ادم :فيكي اي طيب ،اجيب لك دكتور اعملك اي
مريم :اسكت بقي ، مش عاوزه حاجه ابعد عني بس
ادم :يبنتي ابعد لي ،يبنتي ردي
مريم :ابعد عني علشان متتأذيش انا مش قادره اتكلم
ادم :مش هبعد عنك ،فيكي اي ،ي مريم ردي عليا ي مريم
مريم:بااااس ،”خدت السكينه وضربتها ف ادم “اسكت بقي ، اسكت
ادم :آآآآآآه ،اي الي انتي عملتيه ده اتصلي ي الإسعاف ي متخلفه
مريم بصتله بصه مخيفه : اهدي كده وقول اتجوزتني لي بدل م اكمل عليك واموتك بايدي
ادم :بقول اتصلي ب الإسعاف خلاص مش قادر
مريم وهي بتخنقه من رقبته :قول اتجوزتني لي ،انطق
ادم :ههمووت ،الحقوني
مريم :هموتك ،انطق قول بقي
ادم :………….
مريم :حست بدوخه ووقعت ف الأرض
بعد مرور بعض الوقت …..
مريم :اااه دماغي ،ي نهار اسود اي ده
ادم ي ادم ،ده قاطع نفس خالص ،انا موته ادم مات ………..
يتبع…….
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية مجنونة آدم للكاتبة رنا أحمد