روايات

رواية طفلة الفهد الفصل التاسع والستون 69 بقلم دعاء حجاج

رواية طفلة الفهد الفصل التاسع والستون 69 بقلم دعاء حجاج

رواية طفلة الفهد البارت التاسع والستون

رواية طفلة الفهد الجزء التاسع والستون

رواية طفلة الفهد
رواية طفلة الفهد

رواية طفلة الفهد الحلقة التاسعة والستون

الدكتور كان في انتظارهم وكان حزين جداا وشكله ميبشرش بالخير
زينه طلعت تجري عالطول وقالت بخوف: فهد بخير صح
الدكتور بص لتحت وقال بحزن: البقاء لله
الكلمه وقعت على زينه كالصاعقة وقالت بصدمه: اي
الدكتور راح عند زينب وقال: والله حاولنا يا مدام ولكن الطلقه جات في القلب
زينه وقعت على الأرض ومكنتش متخيله ان فهد ما”ت وسابها
الدموع نزلت من عين زينب وقالت: ابنى ما”ت ابنى ما'”ت
الدكتور ضم حواجبه وقال: انا مش بتكلم عن فهد يا مدام
زينه التفت للدكتور والدكتور قال: فهد حالته صعبه جداا وبنحاول نعمل كل اللى في أيدينا عشان ننقذه
زينه قامت وقالت بفرحه: يعنى فهد ما”متش صح يا دكتور
الدكتور هز رأسه وقال: صحيح لسه عايش ولكن حالته صعبه جداا ويا ريت تدعيلوا
الدموع نزلت من عين زينه ليس دموع الحزن بل دموع الفرح
زينب بخوف: امال مين اللى ما”ت
الدكتور: البنت اللى كانت مع فهد
زينب بصت لزينه اللى بصتلها أيضا وقالت باستغراب: بنت
الدكتور: ايوه يا مدام احنا لقينا فهد والبنت ده
زينب بدقات قلب سريعه جدا: مين البنت ده يا دكتور
الدكتور: حقيقي معرفهاش لو عايزه تدخلى تشوفيها اتفضلى ثم كمل: انا كنت مفكر انها قريبه حضرتك
زينب هزت رأسها وقالت: ممكن اشوفها
الدكتور: اتفضلى
زينب دخلت مع الدكتور وزينه وقفت عند الباب ودقات قلبها كانت سريعه جدا وقالت: مين البنت ده وكانت مع فهد ليه
زينب حطت أيدها على الملايه وايدها بدأت ترتعش من الخوف
شالت الملايه من على وش شيري وقالت بصدمه: شيري
زينه بصدمه أيضا: شيري
الدكتور: فقدت د”م كتير والقلب اد”مر نتيجه الطلقه اللى دخلت قلبها
زينب اهتزت وقالت: بنتى
الدكتور: حضرتك تعرفيها

 

 

 

 

 

زينب بصريخ: ده بنت اختى ازاى حصل كده
زينه دخلت لزينب عالطول وقالت: ماما اهدي
زينب مسكت ايد زينه وقالت: شيري يا زينه بنت اختى يا زينه
الدموع نزلت من عين زينه وقالت: الله يرحمه
وقعت على الأرض وقعدت تصرخ وقالت: اقول لاختى اي بنتك ما”تت اقولها اي
الممرض: دكتور حاله المريض صعبه جداا والنبض بيقل جدا
زينه التفت للممرض وقالت بخوف: فهد
الدكتور: لو سمحتى يا مدام ممكن تطلعى براا
زينه قامت عالطول ودخلت اوضه فهد
الممرضه: انتى بتعملى اي هنا اطلعى برا
مسكت ايد فهد وقالت بخوف،: فهد
الممرضه: لو سمحتى اطلعى برا مينفعش كده
الدكتور دخل وقال: لو سمحتى يا مدام اطلعى براا
زينه مسكت ايد فهد جامد اوى وقالت: هقعد جنبه ومش هعمل حاجه
الدكتور: مينفعش يا مدام ويا ريت تطلعى براا
زينه راحت عند الدكتور وقالت بتوسل: الله يخليك والله ما هعمل حاجه
الدكتور هز رأسه وقال:لازم تغيري هدومك مينفعش تفضلى كده خصوصاً الغرفه تم تعقيمها
زينه هزت رأسها وقالت: حاضر
راحت مع الممرضه وغيرت هدومها فعلا ودخلت اوضه العمليات
الدكتور: لو سمعت منك كلمه واحده هطلعك براا
زينه هزت رأسها وقالت: حاضر
قعدت على الكرسي وبصت لفهد وكانت موجوعه اوى
الدكتور قطع لفهد القميص وقال: لازم نفتح بطنه عشان نطلع الطلقه فورا
الممرضه هزت راسها والدكتور بدأ يفتح بطن فهد وزينه مكنتش قادره تشوف فهد بالحاله ده
الممرضه بصت على النبض وقالت: دكتور النبض بيقل جداا
الدكتور بص على جهاز رسم القلب وقال: فعلا
زينه قامت وقالت بخوف: يعنى اي
الدكتور بعصبية: مش قولتلك تسكتى

 

 

 

 

 

 

 

قعدت على الكرسي تانى وقالت بعياط: حاضر مش هتكلم ولا هعمل حاجه بس يا ريت تنقذوا حبيبي
الدكتور بدا يعمل مساج لفهد وبدا يستجيب فعلا لحد ما رجع النبض الى مستوي الطبيعى
الدكتور خد نفس عميق وقال: النبض رجع تانى
زينه بصت لفهد وقالت: ان شاء الله هتكون بخير
عند مالك وسمر
وقف العربيه وحط دماغه على الدركسون وقال: انزلى
بصت ليا باستغراب وقالت: انزل ليه
مالك بتريقه: هروح مشوار واجى ثم كمل بغضب: وصلنا
سمر بصت حواليها وقالت: مخدتش بالى
نزل من العربيه وقال: ولا يهمك
نزلت من العربيه وراحت عند مقبره امها وقالت: وحشتيني اوى يا ماما
مسك أيدها وهي بصت ليا بابتسامه
_فين الشوكولاته
_في العربيه
_وانت مستنى اي
_اروح اجيبها
سمر بصت ليا بعصبية وهو قال بهدوء: خلاص خلاص
ثم كمل:وبلاش الوش ده خليكى حلوه
_طب اخلص
راح عشان يجيب الشوكولاته عشان يوزعها على الأطفال الموجوده وهي قعدت على الارض وقالت: يا ريت كنتى عايشه يا ماما الحياه وحشه من غيرك اوى
مسحت دموعها وبصت على مالك وقالت: كان ليا الحنان والامان انا بحبه اوى يا ماما
مالك وصل عند العربيه ولقي زينب رنت عليا اكتر من اربع مرات
مالك مسك التليفون وقال بخضه: يا تري في أي
رن على زينب اللى فتحت التليفون عالطول وقالت بعياط: مالك
مالك بخوف: ماما
_شيري شيري
_في اي يا ماما
_شيري ما”تت وفهد اخوك بين الحياه والمو”ت
التليفون وقع من ايد مالك وكان في حاله صدمه
سمر قامت وقالت بعصبية: كل ده عشان يجيب الشوكولاته
راحت عند مالك وحطت أيدها على كتفه وقالت: مالك يا حبيبي
مالك:_____________

 

 

 

 

 

حطت أيدها على خد مالك وقالت: مالك انت كويس يا حبيبي
مالك بص لسمر وقال: فهد فهد يا سمر
سمر بخوف: مالو
ركب العربيه وقال: فهد بين الحياه والمو”ت
سمر ركبت أيضا وقالت: انت بتقول اي
مالك شغل العربيه وساق باقصي سرعه
_مالك اهدي يا حبيبي
كان بيزود السرعه وسمر خافت اوى وقالت: مالك احنا كده هنعمل حادثه
مالك بعصبية: اسكتى مش عايز اسمع صوتك
سمر بصت ليا بصدمه لانه شخط فيها جامد اوى
مالك خد نفس عميق وقال: انا اسف
سمر حضنت مالك وقالت: طب اهدي يا قلبي
باسها على رأسها وقال: شيري ما”تت
سمر بصت في عيون مالك وقالت: ما”تت
هز رأسه وقال: ماما قالت كده
سمر بحزن: ربنا يرحمها
عند جمال
_حد رد عليك
_لسه يا بيه
جمال بعصبية: لسه اي
_محدش رد علينا
جمال زق الكرسي برجله وقال: يعنى اي
_اهدا يا بيه
مسكه من لياجته وقال: اهدا ازاى فهد لو عاش مش هيسبنى
_انت بتعمل اي يا بيه
زق وقال: رن عليا دلوقتى
مسك التليفون وقال بارتباك: حاضر
_اي
_بيدي جرس
_اخلص
بخوف:بيدي جرس والله
_انجز
واحد من الممرضين اللى شغالين في المستشفي اللى فيها فهد:الووو
_فتح يا بيه

 

 

 

 

 

جمال خد منه التليفون وقال: ما”ت ولا اي
الممرض:حالته بدأت تتحسن
جمال بصدمه: اي
الممرض: الدكتور قال انه حالته بقت جيده جدا
قفل التليفون وقال بصوت جهوري: يعنى اي
_اهدا يا بيه
_اهدا ازاى فهد لسه عايش عارف يعنى اي لسه عايش
_نق”تله يا بيه
جمال بشر: نق”تله
_زود الفلوس والممرض هيوافق يقت”له فورا
جمال بتفكير: فكره بردو
ابتسم ابتسامه تحمل الشر وقال: اي رايك بقاا
جمال بابتسامه: برافو عليك
_متنفعش معايا الكلمه ده انا عايز فلوس
جمال ابتسم وقال: عايز اي
_قرشين يا بيه
جمال مسك المسدس وقال: من عينيه
قال بخوف: انت هتعمل اي
_مش عايز قرشين
قال بارتباك: مين قال كده انا قولت كده
حط المسدس على الكرسي وقال: لو سمعت منك الكلمه ده تانى الطلقه ده هتكون في نافوخك
قال برعشه: حاضر يا بيه
في المستشفي
الدكتور قدر يطلع الطلقه اللى في بطن فهد غير اللى في ايدو وقال بابتسامه: الحمدلله العمليه تمت بنجاح
زينه قامت وراحت عند فهد وقالت: الحمدلله يا رب
الدكتور: معلش يا مدام لازم تطلعى براا
_بس

 

 

 

 

 

الدكتور قاطعها وقال: هيفوق بليل وتقدري تدخليلوا
_المهم أنه بخير
الدكتور: بخير والنبض بقا طبيعى جداا حتى الضغط اتظبط
زينه ابتسمت وقالت: الحمدلله
زينه طلعت ولقت زينب قاعده على الارض ومش مصدقه ان شيري ما”تت
_ماما فهد بخير
زينب بصت ليها وقالت بفرحه: بخير
زينه هزت رأسها وقالت: العمليه تمت بنجاح والدكتور قال ان حالته هتبدا تتحسن
زينب قامت وقالت: الحمدلله
زينه حضنت زينب وقالت: الله يرحمها
زينب بحزن: اللهم امين
مالك بخوف: مامااا
زينب بعدت عن زينه وقالت: مالك
جري عليها عالطول وقال بخوف: فهد فهد
زينب حطت أيدها على خد مالك وقالت: العمليه نجحت والدكتور قال انه بخير
مالك حط ايدو على قلبه وقال: الحمدلله
زينب بصت لتحت وقالت: رن على خالتك يا مالك
مالك هز رأسه وقال: حاضر يا ماما
زينه حضنت سمر
_فهد بخير صح
زينه هزت رأسها وقالت: الحمدلله بخير
بعدت عنه وقالت بابتسامه: الحمدلله
زينه ابتسمت وسمر قالت: هو اي اللى حصل وشيري ما”تت ازاى
زينه هزت راسها وقالت: معرفش ثم كملت بحزن: زعلت عليها اوى رغم انها عملت كتير عشان تفرق بينا أنا وفهد
حطت ايدها على خدها وقالت: قولى الله يرحمها وبلاش تفكري الماضي كتير
_الله يرحمها
مالك راح على جنب وطلع التليفون ورن على والد شيري
في أمريكا
التليفون رن ووالده شيري قالت: التليفون بيرن يا ابو شيري
طلع من الحمام ومسك التليفون وقال: ده مالك
قامت وقالت بخوف: مالك
فتح التليفون وقال: مالك
مالك:____________

 

 

 

 

 

التليفون وقع من أيده وقال بصدمه: شيري
حطت أيدها على كتفه وقال: في اي
زقها وقال بزعيق: بنتك ما”تت بنتك ما”تت
اهتزت وقالت: اي
_انتى السبب بنتى ما”تت بسببك
_انت بتقول اي
وقع على الارض وقال بهستيريا: بنتى ما”تت بسببك انتى السبب
الدموع نزلت من عينيها وقالت: ما’تت ازاى
_انتى السبب حسبي الله ونعم الوكيل
قالت بزعيق: انت بتقول اي ده بنتى
بدا يرتعش ومبقاش حاسس بجسمه وقال: انتى السبب
بدا يدخل في شلل
راحت عنده وقالت: في اي
فمه اتعوج ومكنش عارف يتكلم
هي بخوف: مالك يا ابو شيري
رنت على الدكتور اللى جاي فورا وقالها انه جاله شلل نتيجه صدمه مفاجئه
وقعت على الأرض وقعدت تعياط فهي السبب في اللى حصل هي من طلبت منه يسفر شيري
_اعااااااااااا
في المساء
فهد بدأ يفوق وقال بصوت خافي جدا: جمال جمال
قالت بفرحه: فهد
فتح عينه على وجهه زينه
زينه بابتسامه: الف سلامه يا حبيبي
حاول يقول لكن مقدرش
مسكت ايده وقالت:مينفعش تقوم الا الجرح ينفتح
زقها وبصلها بعين تحمل الغضب وقال: اوعك تلمسينى
زينه انصدمت وفهد بصوت جهوري: اطلعى برا مش عايز اشوف وشك
دخلت زينب ومالك وسمر وبتول عالطول
_ابنى
فهد بص لزينب وقال بابتسامه: اهلا مدام زينب
زينب وقفت مكانها ساعتها وقالت بصدمه: اي
الدموع نزلت من عين فهد وقال: كنت عايش في كدبه كنت عايش مع اهل مزيفين
مالك وبتول بصوا لزينب ومالك قال: ماما فهد بيقول اي
الدموع نزلت من عين زينب وقالت: غصب عنى يا فهد
فهد هز رأسه وقال: مش هسامحكم ابداا
مالك بعصبية: في اي حد يفهمني

 

 

 

 

 

 

زينب بعياط: فهد مش اخوكم
مالك وبتول بصدمه: اي
_جمال ق”تل اهل فهد عشان الفلوس
_اي الكلام ده فهد اخويا
مالك راح عند فهد وقال بعياط هستيريا: انت اخويا الكلام ده مش حقيقي
فهد زقه وقال: انتوا مين وعايزين منى اي اطلعوا براا
كانت واقفه تستمع لحديثهم بصمت غريب
_فهد انت بتقول اي انا اخوك
فهد بزعيق: انا معرفش حد فيكم اطلعوا برا
الدكتور دخل وقال: مينفعش كده لازم تطلعوا برا
مالك مسك ايد فهد وقال: فهد ارجوك متعملش كده
فهد بص لتحت وسكت
الدكتور: مالك لو سمحت اطلع براا
قعد يزعق وقال: مش طالع ولا هسيب اخويا
الدموع نزلت من عين فهد والممرضين خدوا مالك بالعافيه
زينه بصت لفهد والدموع امتلئت عينها وقالت: فهد
_مش عايز أسمع صوتك
_انا عارفه انى غلطانه بس عملت كده لمصلحتك
فهد بص ليها وقال: لمصلحتى بتهزري صح كنت عايش في كدبه وبتقولى عملت كده عشان مصلحتك
_عشان كده مردتش اقولك كنت متاكده انك هتكر”هنا
_اطلعى براا
_اطلع اروح فين انا ماليش غيرك
_بقولك اطلعى براا
زينه طلعت فعلا ومكنتش مصدقه وفهد قال: دكتور
الدكتور بخضه: فهد
_عايز اطلع من هنا
الدكتور: مينفعش يا فهد كده غلط على صحتك
_انا كويس
الدكتور: فهد اهداا انت لسه طالع من عمليه
فهد قعد يزعق وقال: اكتبلى على خروج فورا
الممرضه دخلت وراحت عند فهد وماسكه في أيدها حقنه
_انتى بتعملى اي
عطت لفهد ابره مهدا
فهد مسكها من رقبتها وقال:عملتى اي
روحها كانت بتطلع في ايدو والكل دخل وشدوها من ايد فهد اللى فقد واعيه تماماً
الدكتور: المريض حالته صعبه جدآ اعتقد انه متعرض لصدمه
_زينه اهدي

 

 

 

 

 

زينه بعياط: اهدا ازاى يا سمر فهد كر”هنى خلاص
حضنتها وقالت: متقوليش كده وبعدين فهد مصدوم مش اكتر
_خايفه الا يطلقنى يا سمر وانا يتيمه ماليش غيره في الدنيا ده
بعدت عنها وقالت: فهد مستحيل يعمل كده فهد بيحبك يا زينه
زينه هزت رأسها وقالت: لو فعلا بيحبنى مكنش عمل كده
_معلش يا زينه فهد مصدوم بردو عارفه يعنى اي واحد يلاقي نفسه يتيم فجاه والناس اللى تعلق بيها ميطلعوش اهله صعب اوى يا زينه
_انا اهله يا سمر
_مالك وماما زينب مصدومين بردو واوعك تنسي ان زينب عاملت فهد زي بتول ومالك ويمكن اكتر ومالك اللى انصدم اكتر من فهد لما عرف الحقيقه الكل مصدوم يا زينه مش فهد لوحده
_بحبه يا سمر مقدرش ابعد عنه ولا اقدر اشوفه كده
_هيفوق لنفسه يا زينه وساعتها هيعرف ان زينب ومالك وبتول عائلته صحيح عائلته ما”تت بس احنا عائلته التانيه
_يا رب
كان قاعد على الارض ومكنش مصدق وحاسس بضعف فهو اخوه كيف في يوم وليله يطلع واحد غريب
_مالك
_مش عايز اتكلم معاكى يا ماما
الدموع نزلت من عين زينب وقالت: كان لازم اعمل كده يا مالك
مالك قام وقال: فهد مش اخويا بس يا ماما فهد ابويا اللى حسسنى بالأمان وعرفنى يعنى اي خير ويعنى اي حب على عكس جمال بيه اللى حياته كلها ق”تل
حضنته وقالت: انا آسفه يا ابنى
_هو فهد هيبعد عننا يا ماما
مقدرتش ترد على السوال فهي خايفه الا فهد يبعد فعلا
مالك بعد عنها وقال:ماما ردي عليا ساكته ليه
بصت لتحت وقالت: مش عارفه يا مالك
_يعنى اي

 

 

 

 

 

زينب مقدرتش ترد وطلعت تجري عالطول
بص لتحت وخد نفس عميق وقال: مش هسمحلك يا فهد مش هسمحلك تبعد
خارج المستشفي
طلع عالطول وقال: جمال بيه
كان راكب في عربيه سوده ولابس نظاره وقال: خد دول
الممرض مسك منه الفلوس وقال: اي دول
جمال بعصبية: فلوس انت اعمى ولا اي
الممرض: مش قصدي يا بيه بس ليه الفلوس ده
_تقت”ل فهد
الممرض رمى الفلوس لجمال وقال: اي اللى بتقولوا ده
_شويه صح
الممرض: مستحيل اعمل كده
جمال طلع فلوس اكتر وقال: طب وكده
الطمع زاد وقال:مينفعش شويه كمان
جمال بابتسامه: كنت عارف انك ذكى
الممرض: طب زود الفلوس شويه ده مهمه خطيره بردو
جمال هز رأسه وقال: حاضر
جمال مسك شنطه وقال: دول مليون تقت”ل فهد هتاخد المليون التانيه
الممرض: فلوس ده ولا تزوير
_عيب عليك فلوس طبعا
خد منه الشنطه وقال بشر: اعتبر فهد ما”ت
_نقول الله يرحمه
الممرض بخبث: نقول
في تمام الساعة اتنين بليل

 

 

 

 

بدا يفوق من المهدا اللى خدوا وهي كانت نايمه على الكنبه
حست بيا وقامت عالطول وقالت: فهد
_مياه عايز مياه
زينه جابت كوبايه مياه وقالت: خد يا حبيبي
مسك منها الكوبايه ورمها على الأرض لتنخض زينه
_مش قولتلك ابعدي عنى
زينه مسكت ايد فهد وقالت: مقدرش على بعدك
_وانا اقدر
حطت أيدها على خده وقالت: طب قولها وعينك في عينى
فهد مقدرش وقال: اطلعى برا
_ماما زينب ومالك مصدومين منك أوعك تنسي ان ماما زينب حبيتك اكتر من مالك وبتول وماما زينب كانت ضحيه جمال يا فهد
ثم كملت: جمال اتعرض لماما زينب وعذ”بها كتير
_مين الناس دول
_اهلك يا فهد
فهد ابتسم وقال بتريقه: اهلى مين ثم كمل: اهلى ما”توا دول ناس عشت معهم على انهم اهلى
_مالك وبتول بيعتبروك اب مش اخ وماما زينب بتحبك اوى
_وانا مش عايز حد فيهم
_طب وانا

 

 

 

 

 

فهد بص لزينه وقال: انتى
زينه هزت راسها وقالت: كنت كدبه بردو
فهد شاور على قلبه وقال: كنتى هنا
الدموع نزلت من عين زينه وقالت: كنت
هز رأسه وقال: ايوه كنتى
قالت بوجع: ودلوقتي اي
_واحده كدابه
بصت لتحت وقالت: أنا اسفه
_اطلعى براا
_طب اروح فين انا ماليش غيرك
فهد:___________
ابتسمت وقالت: اسمع بقااا انا عنيده اوى ومش هسيبك ولا هسيب ماما زينب وهنرجع كلنا ثم كملت: هنرجع عائله واحده
_خلصتى
_لا مخلصتش وطول ما حضرتك رافضنا في حياتك مش هسكت
_انا هسافر اول ما اطلع من المستشفي
زينه بصدمه: اي
_ومقدرش اسيبك مش عشان سامحتك عشان مراتى
زينه بصت لفهد بعصبية وقالت: وانا مش هسافر ولا انت هتسافر انا هقعد مع ماما زينب عارف ليه
ثم كملت: هي اللى خدتنى من الظلمه إلى النور وخدتك انت كمان خدتك من العذ”اب اللى كنت عايش فيا
_يعنى رافضه تسافري معايا
زينه بعناد: مش هسافر معاك وهفضل مع ماما زينب
_تمام اسمعى بقااا اول ما أوصل المانيا ورقه طلاقك هتكون عندك
وفجاه صفعه تنزل على خد فهد قالت وايدها بترتعش: للدرجه ده مش مهمه عندك
فهد بصوت جهوري: اطلعى برااا
الممرضه دخلت عالطول وقالت: زينه اطلعى براا مينفعش كده
زينه بصت لفهد وقالت: مش هسمحلك تسافر ساامع
فهد:_____________

 

 

 

 

 

الممرضه مسكت زينه من دراعها وقالت: ممنوع حد فيكم يدخل لفهد تانى
زينه زقت الممرضه ومشت عالطول
عند مالك وسمر
_كفايه بقاا
_هيبعد عنى يا سمر فهد هيبعد
_خلاص يا قلبي متعملش في نفسك كده
_فهد لو بعد عنى همو”ت
حضنته وقالت: أوعك تقول كده
_ده الحقيقه يا سمر انا مقدرش اعيش من غير فهد ثم كمل: فهد مش اخ بس فهد أبويا
_عارفه يا حبيبي
_مش هقدر اعيش من غيره
قعد يكرر تلك الجمله
في صباح اليوم التالى
بص وراء وقال: مفيش حد
فتح الباب وقفلوا عالطول خد نفس عميق وطلع ابره فيها سم وقال بشر: هحط السم في المحلول وبعدها هيمو”ت فورا
بص على السرير وقال بصدمه: فين الشاب
رمى الابره على الأرض وقال: دكتور دكتور
الدكتور: في اي
الممرض: المريض مش في غرفته
الكل قام وقال بصدمه: اي

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية طفلة الفهد)

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *