Uncategorized

رواية في قلبي أنت الحلقة الثانية 2 بقلم محمد تامر

 رواية في قلبي أنت الحلقة الثانية 2 بقلم محمد تامر 

رواية في قلبي أنت الحلقة الثانية 2 بقلم محمد تامر 

رواية في قلبي أنت الحلقة الثانية 2 بقلم محمد تامر 

مريم : انت ياعم انت اصحي يلهوي هيلبوسنا تهمة اغتصاب واحد مز 

نرمين : أحيه نقيتي عليه 

مريم : نقيت عليه ايه بس معاكي مايه 

نرميم : لا …

مريم وهي بتبخط علي وشه : يا … هو اسمه ايه ؟ … يعم انت فوووق 

نرمين : معايا ايس كريم تاخدي 

مريم : أتف في وشك احرقه 

يوسف بخطرفه : ماما …م ..س..سما .. الدواء …متروحيش يامة البحر يا سما ..س .. 

مريم : ده حالته في الضياع بصي كده علي حاجته يمكن تلاقي اي حاجه 

” قامت نرمين تدور في حاجة يوسف ومازلت مريم بتحاول تفوق فيه ” 

مريم : هااا لقيتي حاجه ؟

نرمين : علبة كيلو باترا … وصوره للبنت مزه … و …

مريم : انا مالي بكل ده عاوزه حاجه مهمه يا نرمين 

نرمين  : اه ..اه .. في بخاخه 

مريم بحماس : هاتيها بسرعه 

” اخدت مريم البخاخه من نرمين وبدأت تسعف بيها يوسف ” 

نرمين : في امل ؟

” فاق يوسف وبدأ يكح بإستمرار مستغرب الامر ” 

يوسف : انتو مين 

نرمين ومريم : ………… 

يوسف بعصبيه : ايه ده .. حاجتي من اللي خرج الصوره دي من الشنطه ؟

نرمين : أصل ..اصل انت كنت مغمي عليك و..

مريم : كنت مغمي عليك يعني عاوزنا نسيبك ونتا كده ..اكيد هندور علي أي حاجه عشان 

نساعدك بيها 

يوسف : انا مغمي عليا بقالي كتير 

نرمين : لا ده يدوب حوالي عشر دقائق 

يوسف وهو بيقوم : انا لازم اروح البيت 

مريم في نفسها : ونا هعرف اجيبك ازاي تاني يعم انت عندي فضول اعرف حكايتك ايه ومين 

سما دي ……. طيب اعطله ازي ده ؟

مريم : متعرفناش ؟ 

يوسف : معنديش وقت 

مريم : هو انت ليه مش عاوز تبص في وشي يعم انت 

يوسف بتوتر : ع … عشان انتي مش حقيقيه 

نرمين بهمس : ده مجنون ده ولا ايه 

مريم : لا والله حقيقيه 

يوسف وهو باصص للأرض : …….. 

“نرمين اتهورت ومسكت إيده بتردد وقالت : طيب كده حقيقيه ولا لا 

يوسف بصدمه وهو باصص علي ايدها اللي مابيين إيده : معقوله 

مريم : هو ايه اللي معقوله 

” بدأ يوسف يرفع دماغه بالبطئ ” 

يوسف : انتي فيكي شبه منها 

مريم بتكبر : ياسمين صبري صح 

يوسف : …….

______

مكان أخر 

صابر : بس كده وده إالي حصل يا دكتور 

الدكتور : ده اللي كنت خايف منه 

سميره : ياريت حضرتك تقولنا مثلا نتعامل معاه ازاي انا وابوه مستعدين نعمل اي حاجه 

بس ابننا يرجع زي الاول تاني منها لله اللي كانت السبب 

الدكتور : ايوه بس لازم تعرفو ان اللي حصل ليوسف صعب حد يتجاوزه بسهوله , يعني 

الموضوع هيطول معانا ……. او بقا 

صابر بلهفه : او بقا ايه …… ؟

الدكتور : او تسمعو كلامي وتنذفذه بالحرف الواحد , لو اللي في بالي حصل يوسف هينسي كل 

اللي حصل وهيرجع طبيعي زي الاول 

صابر : احنا معاك في كل اللي حاجه هتقولها حضرتك 

صابر : ركزو معايا …………..

_________

مريم : مش هتقولي اسمك ايه 

يوسف : اسمي يوسف 

مريم : عشت الاسامي بس عندي سؤال بس 

يوسف : ؟

مريم : مين سما اللي كنت بتخطرف بإسمها دي 

يوسف بتوتر : أ .. دي مراتي 

نرمين بصدمه : ألا انت متجوز 

يوسف : سما مراتي ماتت 

مريم : احنا اسفين اننا فكرناك بحاجه زي دي 

يوسف بحزن : لا عادي 

مريم : طيب وكنت عاوز تنتحر ليه يا …. يا يوسف  

يوسف بسرحان : ……. 

نرمين لوحت بإيدها : يا ….. هو معانا ولا راح فين 

يوسف : معاكو ..

مريم : تلاقيك روحت البيت لقيت مامتك عملالك سمك صح , فا تعبت بقا وقولت هتنتحر 

يوسف لأول مره يضحك : لا طبعا 

مريم : اومال 

” خرج يوسف صوره من جيبه للبنت واقفه علي شط البحربمايوه اصفر ” 

مريم : دي …دي شبهي 

يوسف بدموع : كانت بين إيدي …. وفجاه ملقتهاش 

مريم بحزن : ايه اللي حصل يا يوسف 

” يوسف أخد نفس عميق ومسح الدمعتين الي في عينه قبل ما يظهر ضعفه ” 

يوسف : الحكايه بدأت وإحنا في شهر العسل , …………. 

flash back

” علي شط في في شرم الشيخ ” 

يوسف : الجميل سرحان في ايه 

سما : في البحر يا قلب الجميل 

يوسف : طب ايه ننزل 

سما بحزن : قولتلهاك كذا مره ونتا مرضتش ي ولا 

يوسف : كنت خايف عليك يا حبيبتي …. طيب يلا 

سما بحماس : متقوووولش 

يوسف بضحك : هننزل 

سما بصوت عالي : احلي جووووو في الدنيا دي ولا اييييييه 

يوسف : ولا ايييييييه 

” يوسف شال سما بين ايده وقرب من البحر ” 

يوسف : الميه ساقعه تلج 

سما : نزلني يلا 

” نزلها يوسف المياه وإتأكد ان المكان اللي هما في مش غويض ” 

يوسف : لا لا بلاش الهزاء ده يا سما 

سما بضحك : انت لسه شوفت حاجه 

يوسف : انا لابس شورت لو اتقلع هنضرب السياحه في مصر 

سما بضحك : خلاص مش هرش مايه 

يوسف : شاطره يقلبي 

سما بدأت تعوم لبعيد شويه : بس هغوض لبعيد شويه 

يوسف عام وراها : مش هنغوض بعيد اوي 

” فضلو يهزرو في المايه يرش عليها ترش عليها ياخدو غطس تحت المايه  لحد ما في لحظه 

سما حست بحاجه غريبه تحت المايه “

سما : يوسف ..

يوسف : ايوه 

سما بصوت عالي : يوسف انا ….. انا .. في حاجه بتشدني من تحت 

يوسف : ……….

يتبع..

لقراءة الحلقة الثالثة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية قسوة جاسر للكاتبة ملك ابراهيم.

تعليق واحد

اترك رد

error: Content is protected !!