Uncategorized
رواية قطرة ندى الفصل الثالث عشر 13 بقلم أسماء رمضان
رواية قطرة ندى الفصل الثالث عشر 13 بقلم أسماء رمضان
![]() |
رواية قطرة ندى الفصل الثالث عشر 13 بقلم أسماء رمضان |
رواية قطرة ندى الفصل الثالث عشر 13 بقلم أسماء رمضان
سحر: يلا نجهز الفطار عشان نروق البيت عشان الضيوف
ندي: حاضر ياماما
ونزلنا تحت جهزنا الفطار وحطينها ع السفرة وقاعدنا نفطر كلنا…..
اسامة: والله وكبرتي وبقيتي عروسة ياخوااتشي
ندي: بس يابابا شويه وهتبقا كويس
سحر مامت ندي: هيعمل اي ف لسانك دا
ندي : ولا حاجة
احمد بابا ندي: انتو بتتكلمو علي اساس اني وافقت ليه !؟
لحظات صمت يقطعها صوت…
اسامة: لي يابابا احمد شاب كويس
احمد: امممم هنشوف بليل …
وفضلت انا وماما نروق ف البيت متقولوش هو العروسة مش انا وخلصت
الضيوف جم بعد اذان المغرب تقريبا ونور كانت معايا جتلي من العصر اول مااحمد وعيلتو جم كانت هي في البلكونه وقلتلي
نور : العريس وصل ياننوش
ندي: والنبي اسكتي انا متوترة خاالص ومش عارفه اعمل اي يارتني مكنت وفقت
نور: بص يابابا هو طبيعي تكوني متوترة بس انتي خالي عندك ثقه في نفسك كدا واقنعي نفسك انه لقاء عادي
ندي: امم هحاول
نور: ط يلا شهيق و زفير كدا واهدي وخليها ع ربنا ياحبيبتي و الله انتي قمر
ندي: اممم حاضر …
شويه وماما جات نادت عليا عشان اخرج قمت خدت نفس كدا وخليت عندي ثقة في نفسي ودخلت عليهم كانو في الصالون فدخلت و قلت السلام عليكم بصوت هادي
ودخلت قاعدة جمب بابا
لقيت واحدة بتقولي تعالي جمبي
بصيت لبابا وقالي قومي
مامت احمد: بسم الله مشاء الله يازين مختارت ياحمد
ندي: (وشها بقا احمرر من الاحراج)
مامت احمد: انتي مكسوفة لي كدا ياحبيبتي
احمد: اهدي عليها ياماما شوية
مامت احمد: اي دا انت من دلوقتي في صفها عليا
بابا احمد: اومال مش عروسته
احمد: قلها يابابا و النبي
ندي وشها بقا احمر جدا
اسامة: مبقول كفاية كدا لندي شكلها محرجة خالص
احمد بابا ندي : نتكلم في الجد بقا
احمد : بعد اذنك ياعمي عاوزين نقرأ الفاتحه وانا جايب دبلتين لو مش هيدايق حضرتك
اسامة: اممم دانت مستعجل بقا
احمد: بيبص لندي بحب اه مستعجل اووي والله
مامت احمد: ربنا يتمملك بخير ياحبيبي و يفرحكو يارب
احمد: يارب ياماما
ياريت نقرأ الفاتحه بقا ياعمي دا بعد اذنك انت وبابا طبعا
احمد والد ندي: ط ثواني الاول. قام جاب ظرف من جوا الاوضه وسط استغربنا كلنا واداه لاحمد …
مش تحكلنا حكاية سمر الاول؟
اظن من حقنا نعرف اي حكاية الصور دي ….
احمد بص لباباه و مامتو ووشه احمر من كتر الضيق اللي ظهر ع وشه ….
احمد: اصل ياعمي وسكت ….
احمد والد ندي : ليه مقلتناش انك كنت يتحبها و سيبتو بعض يوم كتب الكتاب وشايف الصور دي منظرك فيها انت وهي ازاي …؟
اسامة:حضرتك جبت الصور دي منين يابابا
احمد والد ندي: لقيتها امبارح
كانت مبعوته باسمي ولقيت الجواب دا معاها
وطلع الجواب ( اظن كل اب محتاج لبنتو انها تعيش مرتاحة بس بعد الصور دي لازم تختار لبنت الشخص المناسب اكتر من العيل اللي بيلعب ببنات الناس فاعل خير ….)
احمد: …..تمام ياعمي اللي وصلك الكلام دا وصلو ليك ومقلكش عن السبب؟
احمد والد ندي: لا دا كل اللي ف الجواب عندك توضيح لدا؟
احمد: بعد اذنك يلا يابابا انت وماما نمشي
اسامة: من غير توضيح ياحمد؟
احمد: اوعدك اني هرجع بس لازم اعلم اللي عمل كدا درس عشان ميقربش مني ولا ندي تاني
واحمد وقف قدامي وبصلي وقالي …
احمد: اوعدك اني هرجع ياندي انا بحبك بجد ومش هسيبك لحد تاني
واثقه فيا …
ندي: اه و هستناك ( ف اللحظة دي مش عارفه وثقة فيه لي وقلت كدا لي بس وقتها قلت اللي انا حاسة بيه بجد)
خرج احمد وعيلتو
وطلعت اوضتي
نور: واثقه فيه؟
ندي: قلت اللي انا حاسه بيه لاني حاسة بجد انه مظلوم ..
نور: شكلك بداتي توقعي ياشاطرة
ندي: ربنا يستر
نور: انا هقوم بقا واسامة يوصلني
ندي: اوك وانتبهي لنفسك
نور :طلما معايا بعلي مش هخاف (بعلي في اللغة العربية يعني زوجي)…
اسامة: عيون بعلك ياروحي انتي
ندي: احممممم خد روحك واعمل اللي انت عاوزة بعيد عني
اسامة: احسن بردك تعالى ياقطتي
نور:انا خايفه
اسامة: تؤتؤ يلا يابت عشان اروحك
نور: حاضر يابابا
ندي :براااااااا
اسامة : طلعنا اهو عبوشكلك فصلتيني
ندي :هههههه احسن احسن
نروح عند احمد في العربية ….
احمد: الو..
شخص: ايوا ياحمد بيه
احمد: (قال بشر وغضب)
هاتلي الزفت دا من تحت الارض ويكون مربوط زي الكلب
الشخص: حاضر يافندم ساعتين وتيجي تلاقيه زي مأمرت
احمد: تمام وقفل ..
والد احمد: ربيه عشان تاني مرة يحرم يجي جمب خطبتك
والدة احمد: دا بدل متفهمو وتعبده عنهم
والد احمد: متتدخليش انتي ف شغلنا
احمد: اسمعي كلام بابا ياماما العداوة دي مش هتنتهي غير بالدم لو ملموش شغلهم عننا ..
يتبع..
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عروسة ديسمبر للكاتبة هند حمدي