Uncategorized

رواية ظالمي الفصل الثاني 2 بقلم دعاء محمود

 رواية ظالمي الفصل الثاني 2 بقلم دعاء محمود
رواية ظالمي الفصل الثاني 2 بقلم دعاء محمود

رواية ظالمي الفصل الثاني 2 بقلم دعاء محمود

مالها زينه يا دكتور 
مبروك المدام حامل
ححااامل…………… …………
قرب مني وفاجاه فوفت وذقيتوا وقولتلوا انت مجنون انا هحكي لماما لو قربت مني كده تاني انت فاهم
ودخلت اوضتي فضلت اعيط كتير جدا  ع حالي وخوفت احكي لماما واكسر فرحتها انا شوفت ف عيونها الحب ليه 
يارب احميني منوا قومت صليت ودعيت كتير ونمت 
صحيت تاني يوم ع صوت ماما وهي بتقولي اصحي عشان نفطر يلا يا زينه 
كونت خايفه اني اشوفوا قولته اناهفطر  بعدين يت ياماما 
شمس-مالك يا زينه احكيلي 
مفيش يا شموسه انا بس قلقانه كلها اسبوع ونتيجه الثانويه تظهر 
شمس-مسكت ايديها وحاولت اطمنها 
ممكن متخفيش انشالله هتنجحي وتشرفيني انا كلمت ادهم انك باذن الله هتدخلي الجامعة 
حضنت ماما جامد وكاني بستمد منها الصبر وجوايا بتمني اني اللي حصل إمبارح يكون مجرد غلطه من عمو ادهم
وخرجت افطر معاهم 
اول مخرجت شوفتو اتعامل عادي جدا كانو معملش حاجه إمبارح 
ادهم-صباح الخير يا زينه 
صباح النور 
اي مش عاوزه تيجي معايا افرجك المدينه عامله اذاي هنا  
لا شكرا يا عمو
شمس-روحي مع عمو ادهم يا زينه متتكسفيش ده ذي بابا 
وافقت اني اروح معاه 
ركبنا العربيه وطلع بينا ع كافيه جميل جدا ع بحر 
ادهم-انا اسف يا زينه 
وله يهمك بس اتمني متتكررش تاني ممكن 
اكيد ممكن حقق عليا 
وفاجاه طلع علبه من جيبوا فيها سلسه دهب جميله جدا 
ادهم-اتفضلي 
بس ده كتير مفيش حاجه تكتر ع الاميره بتاعتي 
خدتها منوا ولبستها كونت سعيده جدا وروحنا ومن يومها انا بدات احبوا كانو بابا كان جميل جدا معايا 
ودخلت الجامعة كليه اثار ذي مكونت عايزه 
بس الحياه مش حلوه ع طول 
جدو تعب جدا ماما كانت لازم تسافر بس مكنش ينفع اسافر معاه عشان امتحاناتي
وسافرت وقعدت مع عمو ادهم 
اول اسبوع كان جميل جدا عمو ادهم كان بيحضر الاكل ويجبلي سندوتشات لحد عندي كمان وانا بذاكر 
بس كونت دايما ف صداع وبنام فجأه بدات احس بوجع كل مصحا من نوم 
مهتمتش كتير لاني داخله ع امتحانات تركيزي كلوا كان ف امتحاناتي 
رجعت ماما اخيرا بعد غياب شهر 
شمس-بنوتي حبيبتي عامله اي 
بخير يا شموسه 
ها احكيلي ف غيابي عمو ادهم  زعلك ف حاجه
ابدا يا ماما ده عمو ادهم جميل جدا 
وحنين معايا 
حضنتها جامد ف حاجه مخوفاني عليه مش عارفه هي اي 
قومت دخلت اوضتي انا وادهم 
اي يا ادهوم مالك 
مفيش يا حبيبتي انتي وحشتني بس 
يا جدع ده انت كل مقولك هرجع كانك بتتحايل عليا اعد اكتر 
يا شمس مفيش كلام ده البيت وحش من غيرك يا حبيبتي 
شمس-عمار هو انت بتحبني
آي أللي بتقوليه ده اكيد بحبك يعني لو مش بحبك كونت هرجع بعد غياب 19سنه واتجوزك
بعد مبعتي واتجوزتي محمد ف غيابي 
ادهم أنا كونت مغصوبه أنت عارف عندنا ف صعيد منقدرش نقول لا 
بس انا عمري محبين غيرك  بس انت من يوم متجوزنا متغير أنت حتى مقربتش مني غير مره واحده يا ادهم وبعدها اتريقت عليا وجرحتني بكلامك 
وفضلت اعيط صعبت عليا نفسي 
ادهم-انا اسف  بس صراحه انا كونت فاكر انك لسه بنفس الجمال بتاع زمان محطتش ف دماغي ان السن بيفرق وغيرك بس ده ميمنعش اني والله بحبك ومحبتش غيرك ف حياتي 
حضنتوا جامد وكونت خايفه ف يوم يسبني وهو حضني وحصلت بينا علاقه لتاني مره بس المره دي كان مبسوط استغربت 
فضلنا شهر علاقتنا تمام جدا وف يوم كونت بفتح الدولاب اطلع لبس ل ادهم عشان ينزل شغل  بس اللي لقيتو صدمني معقول ادهم….. شايل برشام منع الحمل لي وف شريط كامل فاضي  خدت الشريط ولقيت ادهم خارج
 اي ده وبتاع مين يا ادهم اتكلم  
خدني من ايدي وقعدني واعد قدامي وقال
بصي ياشمس انا الحقيقه كونت بحطلك الدواء ف الاكل انا مش عاوز عيال انا عندي 45سنه يا شمسي يعني لما اخلف هجيب عيل مش هلحق اكون معاه وهموت وغير كده انتي الخلفه غلط عليكي يا شمس احنا مش عيال صغيره وبعدين عندنا زينه انا بعتبرها بنتي ومعوضاني 
ونزل وسابني جوايا مش مصدقه كلامو 
رنت علي خالتي وحكتلها كل اللي حصل 
بصي يا شمس يا بنتي الراجل بيبقي كده ياما رجاله بتقول كده بس اول ميشوفوا العيل بيظقططو من الفرحه جوزك خايف بس يا حبيبتي انا هجولك تعملي اي 
انتي هتاخدي كل الشرايط دي تخفيها وتجيب حاجه شبها تكون مبتمنعش الحمل 
وتتعاملي عادي واول متحملي ويعرف هيظقطط من الفرحه وينسي كل كلام ده 
تمم يا خالتي بس خايفه يزعل مني 
متخفيش يا حبيبتي ادهم بيحبك 
وقفلت معاها المكالمه وعملت اللي قالتلو بظبط وبقالي شهر طول الفتره دي كونت بسافر البلد يومين ف الاسبوع لان ابوي كان تعبان وادهم عمرو معترض بالعكس دايما كان يوديني لحد هناك ويرجع 
زينه -علاقتي ب ماما جميله اوي هي اجمل ام ف الدنيا 
وعمو ادهم حد كويس معايا جدا رغم اني ساعات بخاف منوا 
الجامعه كانت تمم اوي معايا وف يوم 
داخله من باب الجامعه متاخره خبط ف شخص 
مش تفتح يا اعمي 
عيون الاعمي والله 
ها انت قليل الادب 
اتعلم الادب عشانك يا جميل 
ضحكت طريقتو التلقائيه ومشيت 
زياد عاصم 22سنه ف سنه رابعه اثار عيون عسلي شعر اسود ناعم طول عضلات موز الجامعه كلها مفيش بنت كانت ممكن تلفت نظرو بسس
يا عادل بقول اول مشوفتها قلبي اتخطف جميله اوي يابني انا معرفش اذاي خطفتني كده 
عادي-انا مش مصدق‏ نفسي ان زياد ممكن يتكلم كده ع واحده مالك يا ابني هي حتت بت تعمل فيك كده
 يا حيوان بقولك ملاك ملاك انا عمري مشوفت حد جميل كده مش شكل بس ضحكتها خطفتني وعيونها انا هفضل وراها  زينه -الو يا شموسه انا جايه خلاص لسه مخلصه محاضره  باي يا شموستي خرجت من المدرج وف طريقي خبط ف نفس الشخص تاني  يخربيت اهلك انت اي يا ابني اعمي متحاسب انا مش وراي غيرك 
 زياد -اسمك آي يا بت انتي  
زينه-بت تلهفك يا جلنث انت يغتت  وسبتو ومشيت   زياد-استني بس انا كونت عاوز اكلم معاكي ف حاجه ممكن  اتفضل  
واحنا واقفين ينفع اعزمك ع حاجه ف الكافتريا 
 اوكي بس هي خمس دقايق بس روحنا الكافتريا 
 اسمك اي  
احنا هنسبل يا اخ انجز عاوز اي 
 اسمك اي بس الاول 
 زينه 
ده احلي زينه ف الدنيا والله  
ع فكره هقوم اسيبك وامشي لو مبتطلتش استظراف يا
  زياد اسمي زياد  
طيب يازياد عاوز اي  
بصي يا زينه انا حد محترم جدا والله ومن اول مشوفتك وانا اتخطفت واهلي علموني اني اكون دغري وصريح ينفع اجي اقابل اهلك واستئذنهم انهم يدونا فتره نتعرف ع بعض كقرات فتحه حتي وبعدها خطوبه
  زينه-وشي جاب الوان اصل انتو مش فاهمين انو زياد اللي من يوم مدخلت الجامعة متباعه ومعجبه بي يقولي كده  اه يا جماعه هو الكراش بس انا كان لازم اعمل نفسي تقيله لان عارفه انو بيصد اي بنت وكل الكليه بيجرو وراه
 بص يازياد انا معرفكش بس شكلك حد محترم انا هكلم والدتي وابلغك ردي قريب  يلا سلام عشان متاخره
  مش تستني تطلبي حاجه يا زينتي 
زينتك ها احم ???? انا لازم امشي  طلعت اجري وانا وشي مكسوفه جدا يالهوي زياد بيقولي كده احيه  روحت البيت  شموسه يا شموسه يا أجمل من العروسه 
 بس يا دوشه مالك شكلك طايره من الفرحه خير 
 فرحانه اوي يا شموسه والله  تعالى احكيلك
  وحكيت لماما كل حاجه وفرحت جدا
  كبرتي وبقيتي عروسه يا زينه متخيله 
 ع عموم يا بنتي اناهكلم ادهم لما يجي واقول يجي امتي تمم اشطا يا شموستي  
  ادهم ف اي يا شمس 
 بصي يا ادهم ف خبر جميل اوي  زينه جايلها عريس زميلها ف جامعه 
 نعمم يا روح امك  ف اي يا ادهم
  أوعى.
  جريت وراه  وهو رايح ع اوضت زينه
   زينه-لقيت عمو ادهم دخل اوضتي …
فاجاه ومسكني من شعري 
عريس جايلك يا زينه وتعرفيه منين يا فاجره وقلم نزل ع وش زينه 
ف صدمه شمس وخوفها ع بنتها وفاجاه زينه اغمي عليها 
بنتييييييي 
اتصل بالاسعاف يا ادهم الحق زينه 
روحنا المستشفي وادهم نزل يدفع الفلوس 
دخلت لدكتور 
مالها زينه يا دكتور 
مبروك المدام حامل
ححااامل……………
يتبع…
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *