Uncategorized
سكريبت جواز تاني الفصل الثالث 3 والأخير بقلم ميرو رورو
سكريبت جواز تاني الفصل الثالث 3 والأخير بقلم ميرو رورو
![]() |
سكريبت جواز تاني الفصل الثالث 3 والأخير بقلم ميرو رورو |
سكريبت جواز تاني الفصل الثالث 3 والأخير بقلم ميرو رورو
الدكتور: البقاء الله
البقاء الله ؟ ازاي ؟ يعني مات ؟ يعني مش هدخل عليه اصحي وننزل نتمشي ؟ يعني خلاص مش هعيط والاقيه جايب شوكولاته ليا ؟ يعني بقي مش موجود محستش ب نفسي غير وانا ف سرير و حوليا ناس بس مش شيفاهم كويس
_انا فين ؟
جري عليا = انتي كويسه
مكنتش شايفه كويس _الحمد الله
اتنهد =منك الله وقعتي قلبي ، انا اللي عامل الحدثه والحمد لله مكسرش غير دراعي
عامل الحدثه ؟ مالك ! هو مش كان من شويه البقاء الله ؟
دعكت عيني وبصتله _ مالك ؟
=لا روحه
_مش بهزر والله مالك ؟
=ايوه ي بنتي مالك
حضنته وعيط _اومل الدكتور قال انك مُت ليه
=انا اصلا كنت خارج من الاوضه لقيتك بتكلمي الدكتور واغمي عليكي وبعدين اللي مات ده بردو اسمو مالك
خرجت من حضنه _الحمد الله كنت اموت فيها
ابتسم ب خبث =يعني انا غالي عليكي اوي كده ؟
_طبعا احم أقصد يعني بيقولك واحد مات هزغرط يعني لازم يعني يغمي عليا أو اعيط مثلا وبعدين انت اللي بتجيبلي شكولاته لو مت دلوقتي مين هيجبها ؟ ها ؟
=يعني مش عشان غالي عليكي ؟
_تؤتؤ علشان انت بتجبلي شكولاته
ضحك= طب يلا علشان في مفاجأ بليل
مسكته من كتفه وهزيته _بليل ؟ لا الكلام ده مينفعنيش هي حالا بالا عاوزه المفاجأ
=يخربيت اللي يقولك حاجه ،مش ملاحظه انك عماله تهزري فيا وانا دراعي مكسور ؟
سيبته_احم سوري وبعدين انا فضولي هيقتلني ل بليل ف أنجز
قام = يلا بس وربنا م انا قايلك قومي
قومت ومشيت قدامه _ده انت عيل غلس
زقني من كتفي = اه انا عيل غلس
روحنا البيت وطبعا فضولي هيقتلني ف قولت اشغل نفسي ب اي حاجه طبعا اشغل نفسي ب ايه ؟ اشغل نفسي بلمطبخ يلا لبست بجامه و رفعت شعري كحكه و انقضيت ع المطبخ
بتفكير _اممممم تعملي ايه ي بت ي رغد؟ تعملي ايه ؟دخل
= اعملي بيتزا تعرفي ؟
بصتله _ لا
سند ع الحيطه = هقولك تعملي ايه وتعملي تمام ؟
فرحت وسقفت _اشطا
قعد يقولي ع المقادير وانا اجيب وحطيت كل حاجه وعجنتها
مسحت ب ضهر ايدي جبهتي _ اوه تعااابت
=تعبتي؟ يلا يلا سبيها تخمر
_تخمر؟ هي لازم تخمر ؟
مسح وشه ب أيده=يلهواااي ايوه ايوه
_خلاص يعم متزقش
قعت اقلب ف تلفون لغايط م الساعه تعدي بتاعت تخمير العجينه
بس بزمتكو هي في عجينه بتتخمر ؟
_يمااااااالك
= ايه ايه بتندهي عليا من الشارع التاني انا جنبك
_طب هي ليه مرفعتش
=مرفعتش؟ وريني
شلت الغطا اللي كان عليها _ اهي
مسكني من قفايا = بت انتي هسألك سؤال واحد انتي محطتيش خميره
_اقولك ومتزعقش ؟
=قولي
_محطيتش
سبني = يلاهوااااااي وربنا انا لو ماموتش ف الحدثه هموت من منك ومن اللي بتعمليه فيا ،مش انا قولتلك حطي خميره ؟
_ م انا مش بحب الخميره اعمل ايه؟
= مهي اصلا الخميره مش هتبان ف العجين
_اعمل ايه دلوقتي ؟
بص للساعه = طب انا نازل
_رايح فين ؟
= رايح اجيب بيتزا بدل المهزله اللي حصلت دي
_طب متجيبها دلفري
حاول يتوهه الموضوع =يا ستي اقعدي ع حيلك بس هروح وهاجي ع طول
_ممتأخرش مش بحب اقعد لوحدي
مشي بعد م قالي “ماشي”
بكلم نفسي _طب ملها البيتزا منغير خميره اش فيها يعني؟ مش اول مره اعمل حاجه وتطلع ناقصه، يعني مره عملت مكرونه بالبشاميل بس بدل م احط دقيق للبشاميل حطيت نشا عادشي ، ومره عملت كيكه حطيت بدل السكر ملح وه صح هو ليه نزل بلبدله ؟ هو رايح يجيب البيتزا من فرح ؟ ايه ده مالك بيرن ‘فتحت ‘ الو
= خلال ربع ساعه تكوني تحت
_اععععع قفل ف وشي ايه شغل نصابين ده يعني هو نزل وينزلني علشان اروح انا اجيب اععع منك الله
لبست ..نزلت لقيته واقف
_نعم ي نوحي ؟
=اركبي وانتي ساكته كده
_انت خطفني صح ؟
=……
_يبقي خطفني
=……
_اعععع نزلنااااااي
=وصلنا انزلي
_طب انت خطفني طب؟ كل ده علشان بيتزا ؟ وربنا م انا داخله المطبخ تاني
=مش انا قولتك في مفاجأ ؟
_اها
=وقولتلك أنها النهارده بليل ؟
_اها
=يبقي انا خطفك؟
_اها
= ده انتي علقتي
_فين المفاجأ بردو؟
طلع مفتاح = اهي
_ايه ده مفتاح الفرج يعني ؟
=انتي غبيه وهتعبني بصي كده اولا ده مفتاح شقتنا ف اسكندريه
_احلف يعني احنا هنروح اسكندريه ؟
=لا هنروح دمياط وده مفتاح الفرج زي م قولتي
_والله انا مغلطش لما قولتلك غلس ‘شديت منه المفتاح ‘ هات هات روبنا اروح لوحدي
=طب اسمعي ثانيا طب
_اشجيني
=بحبك
_وربنا ؟
= لا ده انتي غبيه وفصيله وهاتي كده المفاتيح ومافيش بحبك
_لاه ده انت قفوش طب بحبك اهو
=ايه؟
_ايه ؟
“ولم كُنت اعلم أن قدري هو انت ♥️”
لقراءة باقي فصول الاسكريبت : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية صديقي المفضل للكاتبة مريم سمير