Uncategorized
رواية براءة الفصل الثالث 3 بقلم آية عامر
رواية براءة الفصل الثالث 3 بقلم آية عامر
![]() |
رواية براءة الفصل الثالث 3 بقلم آية عامر |
رواية براءة الفصل الثالث 3 بقلم آية عامر
يونس: حسام!!!
حسام: بتحب براءه؟؟
يونس: ايوه بحبها…
حسام: يعني انت تعرفها قبل م تيجي هنااا
يونس: كانت معايا ف الكليه… انا اكبر منها بسنتين… عرفتها وانا ف اخر سنه… واتشديت ليها… كانت هاديه.. ودايما بتقرأ روايه ف ايديها او كتاب….. كانت بسيطه و حبيتها..
حسام: طب يعني مقولتلهاش لي
يونس: كنت مستني اتخرج واشتغل واكون نفسي علي مهي تتخرج… جبت رقم والدها وبقالي تلت سنين كل م اكلم والدها يقولي انها رافضه فكره الجواز دلوقتي ومش عايزه حد يفاتحها فيه
… لحد لما عرفت ان هي بتشتغل هنا… مقدرتش ابعد وكلمت السكرتيره عشان اشتغل هنا لما عرفت انكو محتاجين حد معاكو…
حساام: ياااه شكلك بتحبها بجد… طب هتعمل اي..
يونس: هعمل اي انت مش شايف هي مش واخده بالها مني اصلا..
حسام: ربنا يوفقك ي دكتور… براءه فعلا تستاهل حد بيحبها…
…..
ماما: براءه… اصحي عشان تفطري وتنزلي ي بنتي يلا…
براءه: حاضر.. عشر دقايق بس اكمل الحلم
ماما: ي رب عملت اي ف دنيتي.. انتي عندك خال اهبل ي بنتي..
براءه: لا ي ماما.. هو انتي عندك اخوات ولاد من ورانا
ماما: ي رب صبرناااااي
براءه: خلاص… هقوم
…
ماما: افطري كويس… عشان بتتعبي… ومتجيش متأخر تاني زي امبارح
براءه: كنت مشغوله ي ماما
ماما: معرفش هتفضلي كده لحد امتي
براءه: وعلي اي بقي… السلام عليكم
….
براءه: الله الله.. اليوم باين من اوله… عم محمااااد
عم محمد (البواب): نعم ي ست هانم
براءه: م تشوفلي حد يظبط العجله اللي نايمه دي ورايا شغل..
براء: طب بص وقفلي تاكس وعلي م اجي تكون جيبت حد يصلحها… وخلي الفلوس دي معااك
عم محمد: حاضر ي ست هاانم.. اهو تااكسي.. استنا ي اسطا.. اتفضلي
….
مي: براءه… براءه…
براءه: اي ي مجنونه… في اي
مي: كتب كتابي بعد اسبوعين والفرح بعدها بتلت ايااام
براءه: الف الف مليون مبروك…اخيرااا ده انتو نشفتو ريقنا.
مي: اه والله…عقبالك ي قلبي…
براءه: حبيبتي الله يخليكي…الله يسعدك ي رب..قولتي لبقيت الدكاتره..يلا نقولهم..
مي: يلا
…
براءه: دكتور حسااام…قدامك اسبوعين…وتخلص شغلك وتسلم الحالات اللي معاك لزمايلك…ومش عايزه اشوف وشك لمده شهر…
حسام: اي انا عملت اي
براءه: ي لهوووي انت قلبت الوان كده ليه…متخافش ده انا هديك اجازه عشان فرحك..
حسام: وقعتي قلباااااي…
براءه: الف الف مبروك
حسام: الله يبارك فيكي
يونس: مبروك ي حساام
حسام: الله يبارك فيك..عقبالك ي رب تتجوز اللي بتحبها!!
مي: اللي بيحبهاااا…شكله كده عنيه علي حد معين…
يونس: مبروك ي دكتوره مي…بعد اذنكو
حسام: طبعا ي جماعه كلكو معزومين اكيد يعني…
….
مي: هو زعل!!
براءه: انتي بتتدخلي ف اللي ملكيش فيه ليه..اتفضلي روحي اعتذري منه
مي: لا انا محرجه… هبقي اروحله بعدين
براءه: روحي ي مي شوفي شغلك..امشي من قدامي..
….
براءه: احم…دكتور يونس..قاعد لوحدك ليه…حسام ومي مقيمين الاحتفالات من دلوقتي…
يونس: شكلهم بيحبو بعض اووي
براءه: ربنا يبسطهم ي رب… شكلك متضايق لو متضايق انا ممكن اسمعك..
يونس بحزن: بحبها وهي حتي متعرفش.. مدتنيش اي فرصه اني اقرب منها…بشوفها قدام عيني ومش عارف اتكلم… شوفتها بعد سنين و عرفت اني لسه بحبها…
براءه: مش عارفه اقولك اي يونس بس احيانا الحب بيوجع اكتر م بيخلي الشخص يحس بالسعاده..
يونس: انتي حبيتي قبل كده…
..السؤال وجعني بشكل كبير حسيت قلبي بينخلع من مكانه…وجاوبت
براءه: لا……طب م تحاول تاني انك تقولها وحاول توصل احساسك ده ليها وسيبها هي تفكر….
ودلوقتي انا اللي هسيبك تفكر بعد اذنك…
…
قعدت كتير افكر…حبها وفضل يحبها وهي متعرفش انه موجود اصلا…اي اللي يخليه يصبر واي اللي يخلي انسان يستحمل كل ده…عشان حب مش هيكمل..ليه مواجهش الحب زي م انا عملت..
…..
براءه: الو
ماما:….
براءه: اي ي ماما متأخرتش والله بس بقالي كتير مستنيه تاكسي عشان اروح…
ماما: طب ابعتلك ابوكي
براءه: لا ي ماما انا هتصرف متقلقيش عليا…
…
يونس: تحبي اوصلك…
براءه: لا مفيش دااعي انا هاخد تاكسي
يونس:ي بنتي مش هخطفك تعالي بدل م انتي واقفه كده…
….
برااءه: انا متشكره جداا ي يونس..يلا بااي اشوفك بكره
…مردش عليها انما مسك ايديها وقالها لا استني عايزك…
انزعجت جدا انه مسك ايديها..وسحبتها منه وقالته
براءه: خير ي يونس
يونس: انتي قولتيلي اني احاول تاني واحاول اوصل احساسي صح؟؟
براءه: صح
يونس: انا بحبك…استني ي براءه متقوليش حاجه…انا بحبك من فتره…وكنت فاكر اني تجاوزت الموضوع بس اول م سمعت اسمك تاني لقيت رجلي بتجري عندك واشتغلت معاكي ف المركز…وحسيت اني ف وسط عيلتي من تعاملك مع الناس..ولقيتك زي م انتي..انا بحبك صدقيني…لقيتك زي م انتي متغيرتيش لسه بسيطه وهاديه… تقبلي تتجوزيني ي براءه..
مرديتش عليه..سيبته وطلعت ومكلمتش حد دخلت اوضتي.. وعيطت كتير اووي…مش عايزه اكون سبب ف كسر حد ومش عايزه ادوق شخص زي يونس نفس الوجع…قومت اتوضيت وصليت وفضلت ابكي علي سجاده الصلاه لحد م نمت…
…..
ماما: اي ي براءه مش هتروحي الشغل ولا اي
براءه: لا ي ماما انا خدت اجازه اسبوع..
ماما: خالتك ومالك هيجو يتغدو معانا بكره…
براءه: يجو ي ماما بس انا تعبانه مش قادره اتكلم مع حد
ماما: معلشي ي بنتي هو انتي بقيتي تشوفيهم اصلا…اقعدي معاهم شويه..
براءه: حاضر ي ماما…
….
مالك: ازيك ي بنت خالتي…خالتي فين…
براءه: ف المطبخ..اتفضل ادخل واتنمرو ع الناس لحد الصبح..
خالتو:وانتي الصادقه..هموت واعرف بيقولو اي
مالك خرج وهو مالي بوقه اكل..
مالك: انتو منفسنين مننا ليه هاا….انا غلطان اني خرجت م المطبخ اصلا انا راجع تااني.. اي ده.. هي براءه راحت فين…
خالتو: دخلت جواا…روح لخالتك حبيبتك احسن
مالك ف نفسه: فهماني اوي ماما دي
ف المطبخ…
مالك: هااا اي الاخبار
ماما: تاني ي مالك…قولتلك لسه بفتح سيره العريس…قالت لا لا اعمل فيها اي..
مالك:بنتك دي انا هخطفها…
…. بعد الغداء..
مالك: براءه..تعالي عايزك…ثانيه تكوني ورايا ف البلكونه..
…
براءه: نعم ي مالك…
مالك:هسألك سؤال..من غير زعل
براءه: اتفضل
مالك: انتي شايفاني ازااي… يعني انا بقيت اي…بعد كل المحاولات دي
براءه: انت كنت ابن خالتي..وهتفضل
مالك: بس انا بحبك
براءه: لو سمحت ي مالك..متكلمش ف الموضوع ده تاني…انا مبحبكش..انت ابن خالتي..وصاحبي..واخويا ي مالك
مالك: وانا متأكد انك بتحبيني.. تقدري تقوليلي ليه لسه متجوزتيش..
براءه: عشان انا مبقابلش عرسان اصلا ولا بتعرف علي حد وانت عارف..عشان عايزه اركز ف شغلي..وان كان عدم جوازي معناه اني بحبك..ف انت اتجوزت…ها ده معناه اي
مالك: انتي مش فاكره انتي جرحتيني ازااي ساعتها..وجيتي بعدها تقوليلي اصحااب…كنت بقنع نفسي اني اعجبت بتغيرك وقتها..وحسيت اني لازم اكمل …بس مع الوقت عرفت اني كنت بحبك من زماان…
براءه: مالك..اقفل الموضوع ده انتهي ولو سمحت متتكلمش فيه تااني….انا لو اتكلمت فيه انت هتنجرح من كلامي اكتر…بعد اذنك.
….
براءه: م السلامه ي خالتو مع السلامه ي براءه ي عسل انتي…
….
بابا: برااءه…تعالي عازوك
براءه: حاضر جايه ي بابا…
بابا: بصي بقي ي بنتي ف شاب كلمني..عايز يتقدملك وانا اديته معااد..
براءه: بس ي بابا
بابا: هتفضلي لحد امتي بتنفذي اللي ف دماغك..ي بنتي احنا كبرنا انا وامك وعايزني نتطمن عليكي..انا خلاص اديته معاد بعد بكره… الولد ده ي بنتي كلمني كتير وانا اتحرجت اقوله لا تاني …جهزي نفسك هتقابليه…
براءه: حاضر ي بابا..
….
ماما: ادخلي حطي القهوه واقعدي بهدوء كده زي م انتي… عايزين بنتنا تبقي عاقله اللهم بلغت
براءه: حاضر ي ماما
..براءه: السلام عليكم…..يونس!!!
يتبع…
لقراءة الفصل الرابع والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية وحدة شغف للكاتبة ندى.