Uncategorized
رواية عدوي الحبيب الفصل الثاني 2 بقلم رحمة أيمن
رواية عدوي الحبيب الفصل الثاني 2 بقلم رحمة أيمن
![]() |
رواية عدوي الحبيب الفصل الثاني 2 بقلم رحمة أيمن |
رواية عدوي الحبيب الفصل الثاني 2 بقلم رحمة أيمن
= طيب انت عايز اي دلوقتي
_ نتجوز
= لاء دي لعبه وراحت لحلها قصدي عايز اي دلوقتي
_ عايز نتجوز بجد
=……
_ امم قلتي اي
= قلت انك شارب بنجو قبل ما تيجي
_ انتي لسانك طويل لي
= عيزني اقلك اي يعني موفقه اجوز واحد معرفش غير اسمه
_ بصي 6 شهور بس وهنطلق تاتا شفتك ومش عارف اجيب حد غيرك وكل يوم تسال عليكي وانا مش كنت عارف القيكي والحمد لله رنيتي عليه
= واي الي يخلني اوفق بقي
_ تخلصي من زن عالتك كمان وتجوزي
= وانت اي الي عرفك انهم بزنو عليه اجوز
_ يا بنتي الجامد مبقلش علي نفسه انو جامد
= يا ولاه
_ اومال
= طب روح العب بعيد يا شاطر انا الي هبله اني بكلم معاك اصلا ختمك اهو
_ لاء مهو مش انا الي يتقلي لاء وبنسبه ليه انا فانا ممكن اخلي امك شخصيا توافق تجوزني
= بضحك.. خلي الثقه دي تنفع بقي انا لازم امشي
_ تاتا عيزا تشوفك وانا اذا رجعت البيت من غير ما تشوفك اقسم بالله ما هدخلني
= تصدق صعب عليه
_ مقنع صح
= تمثيل بربع جنيه فضيه
_________________
_ وصلنا
=«نزلت لقات ڤيله كبيره»
_«اتجه نحوها بهمس » دا انتي كفايه عليكي الفله
= مليش في الماديات يا بابا
* اهلا اهلا واخيرا شوفتك يا بنتي
= ازيك يا تاتا وحشاني والله
* لو وحشاكي كنتي جيتي سالتي عليه
= والله كنت مشغوله واول ما فضيت جيت علطول
_«بهمس» متظطيش جامد لان تاتا دي ادماغها احلي مني ومنك
= احلف
* بتقلها اي يا مطققني في عشتي
_ لا يا ست الكل هو انا اقدر بس وكمان متلقيش زي اليومين دول بزمتك في حفيد قمر كده زي
# كان جميل اوي وهو بيبوس راسها وبتكلم بطفوليه بيتحول قدمها لاكتر شخص مرح في العالم وسيم لدرجه تخطف القلب…نهارك اسود يا شيخه منك لله اسكتي…
بعد ساعتين………
_ يلا انا لازم امشي الشغل دلوقتي وكمان عشان متتاخرش
* سبها قاعده معايه شويه كمان من زمان مضحكتش كده من قلبي
= والله يا تاتا انتي الي عسل..
_ كفايه كده يا حجوج كلتي دماغ البت «ثم يقوم بامساك يدها» وكمان ملحقتش اقعد معاها
* قليل الادب زي ابوك….تربيتي
ثم يقومون بضحك جميعا
_______________
= انت بتمسك ايدي كتير مش عشان سكتالك يعني
_ جزاتي كنت بخرجك من الموقف
=لو مسكت ايدي تاني هزعلك…واه صح انا لازقه في الارض يا جزمه دنا طويله جدا
_ يسلام طب اقفي قصادي كده
= اي ده انت بتصدق بسرعه لي خليك فريش
_ بضحك طيب فين بيتك يا ست فريش
= مش هقلك عشان متعرفوش
_ ترن ترن ترن … الو ايوا جهزته تمام افصل جي….«يقوم بركن بجانب الطريق» انزلي
= نعم
_ انزلي بسرعه «بعد نزولها» قدامك يوم تفكري في اقتراحي سلام يا قمر
= اي الود البارد الرزل والله انت الي قمر ياض…
__________ في البيت
= سمككك! اصل هو ده الي ناقص انهرده
: ده بدل ما تساعديني قومي يلا حطي عشان نتغدا سوا
= مبحبش السمك
: عملالك تونه
= بعشقك
: علي الله يطمر في اهلك
= التونهههه جااااحده
: عبال ما تعمليها في بيت العدل
= يييييه علينا وعلي سننا السوده
: الله بدعيلك….احم وفي واحد بن صحبتي طول وعرض و…
= مش تبركيلي مش انا هتجوز
: اي ده بجججد…الف مبروك
= الله يبارك فيكي عبالك
: كدا متعزمتيش هانت عليكي العشره
= والله لسه الاسبوع الجي الفرح فعادي تتعزمي من دلوقتي
لاءءء الشبشب لاء « ثم تقوم بالجري»
: وحيات امكي صح
= هفهمك وربنا…. طب اسمعي بس.. ااااه
: احسن تستهلي
= في وشي يا ماما نا علي وش جواز بردو
: تعالي يا بنت جزمه فهميني في اي
= احم هو واحد قبلته في المطعم وقلي انو بحبني وكده وعايز يجوزني وكلام ده
: موفقه
= انا لو فرده كوتشي مش هتستغني عني كده
: الكوتشي مفيد اكتر منك
= شكرا يا امومه شكرا
: بشتغل اي عنده كام سنه حلو انطقي
_________________
« معرفش انا قلت كده لي ليها هو انا بجد وفقت علي الي قالو ده…طيب لو اطلقنا بعد ست شهور هقولها اي وهعمل اي سعتها اووف» ترن ترن ترن
_ ها يا قمر قررتي
= احم هو…
_ طيب علي بركه الله هجلكو بكره
= يبني هو انت ركبك عفريت ول اي
_ بدال اتوترتي كده يبقي موفقه يا قمر
= انا موفقتش انا كلمت ماما في الموضوع بس
_ ابعتي العنوان في مسج…سلام
= نفسي مره يحترم نفسه وميقفلش في وشي اما اكلم البست اقولها
____________________
– هههههه اقسم بالله عسل
= اضحكي يختي وسبيني بحصرتي كده
– انتي بجد وفقتي انا مدهوشه
= اعمل اي نبع الحنان خلتني علي اخري
– ياسو يا حببتي انتي عمرك ما هتوفقي عشان امك ول عشان حد هو جزبك يسطاا
= تفتكر يا نجم
– افتكر ونص يا قلب النجم…وكفايه بقي عشان جوزي المرادي ميفهمناش غلط
= خلاص يختي غوري جتكو نيله انتي وهو
______________
« تاني يوم جه ده الي هو هنجوز بجد!»
_ كنت بقول بردو الي يجيب الجمال ده يبقي النجوم كلها
: هههه بس يا لميض…والله انت هتشيل ليله كبيره ربنا معاك
_ متخفيش يا طنط دي في قلبي
: بلاش طنط دي قلي يا ماما
_ يسلام احلي ماما في الدنيا «بغمزه » وكمان بقلك اي متسيبك من بنتك وتعالي نتجوز انا وانتي دنا قمر والله
: ههه لاء خلاص مش قدره
=«بهمس» انت بتثبت امي ياض
_ «بهمس» فيكي تقولي حاجه زي كده
= يعني بجد وفقتي تجوزيني ليه بعد تلات تيام من دلوقتي بجد اخص اخص اخصااااي
: طب والله طلع قمر وموفر وكمان اريح عشان اخلص منك بسرعه
_ طب والله لو كسباني في كيس قلبظ ما هتعملي معايه كده
: ها عيزا الفستان لونه اي ابيض ول دهبي
الام الطيبه رزق يا جدعان والله بس انا امي مش طيبه لاء دي فرحت انها هتحضر فرح اكتر مني…
________________
– يا كلب البحر…اسبتي دوخت
= انت متخيل يمان انو فرحي انهرده ومن غير فرح كبير كمان وهجوز وكده…ونبي سبيني في حالي
– اممم قصه قصيره حزينه ماثره
= هخبط راسك بالفاظه دي
– فرحانه
= هطلق بعد 6 شهور
– زعلانه
= هدني جمبو 6 شهور وهو نايم صاحي واكل شارب
_ هتجنني امي
: يلا يا حبي المازون بره
« كان لابس حتت بدله قمااار تحسي انو حتي لو الجوازه كانت كدب او حتي كانت من غير ناس كفايه هو موجود بس هو جميل كده ازاي يجدعان»
_ قوزعه قمر بفستان
= 186 سنتي بيتكلم اول مره اشوف 186 سنتي بيتكلم
* قمر يا ولاد تتحسده والله مش هتصورونا ول اي
« تاتا دي قمر طلعت شباب اكتر مني ومنه ورقصتنا وغيرت المود وتصورنا وامي نازله معاكسه في الود اشقطهولك يا ست الكل والله عادي كانت حاجه كده فروله ????»
♡ بارك الله لكما وجمع بينكما في الخير ♡
= دنو بصصلي كتير الي هو متجيبي حضن يا بت اسكت لاء طبعا روحت قايمه وسيباه هناك كده واقف متنح
_ انا يتعمل فيا الحركه دي
= كما تدين تدان يا نجم
_ ماشي لينا بيت يلمنا
« في البيت»…………..
_ في البدايه كده انا مش هضغط عليكي وهنام في اوضه الاطفال وانتي نامي في اوضتي عدي الجمايل وانا مشغول جدا فمعظم اكلي هيكون بره لكن دلوقتي انا جعان جدا ممكن ناكل
= تمام تعالي نتوضي ونصلي الاول وبعد كده ناكل حماتك عمله عشا حلو جدا
# عدا اسبوع بيروح الشغل الصبح يرجع بليل مش شايف قدامه فينام ومره يتعشا وتلات اربع مرات لاء احساسي بالفرحه ادمر اه عرفه انو لعبه وعرفه كمان انو 6 شهور بس كنت فكره غير كده هو انا الي ممكن اكون فهمت غلط صح
_______________
” وهي تتحدث مع الجده ..”
= وبعدان قالها كلمتي متنزلش الارض ابدا فماما قلتله حنفي قلها تنزل المرادي هههه ودخلت بعدها السون
* ربنا يحميكو يبنتي والله هههه
=بعدها توفي لما دخلت اولي جامعه وكانت سنه صعبه علينا كلنا
* ربنا يرحمه خسرت اب او ابن او زوج صعبه جدا يبنتي وانا جربتهم كلهم بس ربنا يبركلي في حفيدي قدر يعوضني
= بيحبك جدا والله وديما بيحكيلي عنك
* عمله اي معاه
= انا.. احم كويسه
* يعني مش هتعترفي انها لعبه وتمثليه
= تاتا!!
يتبع….
لقراءة الفصل الثالث والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية ظلام الرعد للكاتبة فاطمة عيد