رواية حب أعمى الحلقة التاسعة 9 بقلم ندى شريف
رواية حب أعمى الحلقة التاسعة 9 بقلم ندى شريف
![]() |
رواية حب أعمى الحلقة التاسعة 9 بقلم ندى شريف |
رواية حب أعمى الحلقة التاسعة 9 بقلم ندى شريف
كريمه بخبث : مش قصدي حاجه صدقني….انا بس عايزه اوَّعييك…فكر بعقلك مش بقلبك….و بعدين في مثل بيقولك خد اللي يحبك و متاخدش اللي بتحبه و لا ايه يا منار؟؟
منار : انا بصراحه شايفه كلام ماما صح ميه في الميه
اوس بغضب : انا شبعت
ثم نهض و اتجه نحو غرفته…
ثم أمسك هاتفه فوجد ريكورد من وعد..
وعد : مبدئيا كده انا اسفه….بس انت مسألتنيش يومي كان عامل ايه النهارده….تليفوني اتقفل ليه…..نسيت اتصل بيك ليه…..و فوق كل ده متدنيش فرصه اني ادافع عن نفسي…. عموماً النهارده كان عندي كورس و فوق كل ده انا كنت متأخره فروحت لاقيت ال Students موجودين فروحت بدأت على طول ف طبعا نسيت و بعد كده لما خلصت الكورس قعدت ارتاح شويه افتكرت اني متصلتش بيك ف مسكت الموبايل لاقيته فصل شحن و بس…..و مبحبش حد يكلمني و انا متعصبه لإني مش بكون في وعيي بجد…..بص حصل خير
اوس لنفسه : انا عايز ارد بس مش هقدر
فترك هاتفه…
فأرسلت له ريكورد آخر…
وعد : على فكره انت اتأخرت عليا دقيقتين في الرد….و فوق كل ده سمعته و مردتش
اوس لنفسه و هو يضحك : بتقلدني كمان
ثم قال : اوعى تضعف….اياك
وعد : ده موضوع مستفز على فكره….بس ريلاكس ريلاكس…. عادي يعني رد وقت ما تحب
اوس اتصل ب زين…
اوس : انا مش قادر اسيبها تكلم نفسها كده
زين : استحمل بس……اجمد كده
اوس : هحاول
ثم اغلق المكالمه و قام بفتح الشات…
وعد : انت بتردهالي يعني؟؟؟
_ براحتك على فكره
_ احب اقولك ان انا شخصيه زنانه ف انت اللي هتتعب مش انا
_ و مش صبوره برضو
_ طب و بعدين؟؟
_ اوكيه انا اصلا غلطانه…….تصبح على خير….انا بس كلمتك عشان مش بحب حد ينام و هو زعلان مني ها….يلا سلام
اوس : طب هي زعلت و لا ايه طب؟؟…..الله يخربيت أفكارك يا زين
★★★★★★★★★★★★★★
وعد بغضب : مااااااااااامااااااااااا
سناء بقلق : ايه في ايه اللي حصل !!!!….انتي كويسه؟؟
وعد بغضب : كلمته و مش بيرد عليا….بيسمع ريكورداتي و مش بيرد…. البيه عامل نفسه زعلان
سناء و هي تضحك : حقه و الله
وعد : يا ماما ده شيء مستفز
سناء : بصي طيب…..انتي عارفه هو بيعمل كده ليه؟؟
وعد : عشان يردهالي
سناء : تبقي هبله……هو عايز يعرف انتي معجبه بيه و لا لأ…..الموقف اللي حصل ده خلاه مش عارف انتي عايزاه و لا لأ……..هو انتي معجبه بيه؟؟
وعد : ايه لازمة السؤال ده دلوقتي
سناء : جاوبيني بصراحه
وعد : معجبه بيه سيكا
سناء بخبث : سيكا و لا سيكات؟؟
وعد : خلاص يا ماما بقى……انا غلطانه و الله
سناء : يا بت ما انا كنت قدك و فاهمه حركاتكوا دي كلها
وعد : طب اعمل ايه انا دلوقتي؟؟
سناء : خلاص بقى متكلميهوش دلوقتي….لا يفتكر انك مدلوقه عليه و لا حاجه…..بكره تبقي تكلميه تاني….و صدقيني هيرد عليكي
وعد : اما نشوف
★★★★★★★★★★★★★★★
* في الصباح….*
وعد و هي في السياره ممسكه بهاتفها…
وعد ارسلت ل اوس ريكورد : صباح الخير
وجدته سمع الريكورد و لم يُجيب…
فأرسلت ريكورد آخر تقول فيه : بص يا اوس…..انا دلوقتي هتصل بيك….و هتصل بيك مره واحده بس ها…..لإن برستيچي و كاريزميتي ميسمحوليش اني اتصل كذا مره…..و لو مردتش….انا اللي مش هكلمك تاني…. و عناد بعناد بقى
ثم اتصلت به و فتحت الاسبيكر و رد عليها….
وعد : اخيرا رديت !
اوس بكبرياء مصطنع : انا بس رديت عليكي عشان اقولك اني مش بتهدد
وعد : مهو باين
اوس : انتي سايقه صح؟؟
وعد : ايوه؟؟
اوس : ماشي براحتك
وعد : انا عايزه أسألك سؤال؟؟؟……ايه لازمة اللي انت عملته ده؟؟
اوس : زعلان
وعد : و الله؟؟؟….. اتصدق كنت فكراك مبسوط
اوس : خلاص خلاص نفتح صفحه جديده
وعد بغرور : هحاول
اوس بإستغراب : اللااه !!……مش انا اللي مفروض أبقى زعلان؟؟
وعد بغضب مصطنع : على فكره بقى انا دايما على حق…… ها عاجبك و لا؟؟
اوس : خلاص يا ستي عاج……..
ثم قال فجأه : حاسبي العربيه
وعد وضعت قدمها على الفرامل بسرعه و أغلقت عيناها و صرخت….
ثم قامت بفتح عيناها و لم تجد اي سياره…
اوس و هو يضحك على الهاتف : عشان تعرفي بس ان انتي مش مركزه في الطريق
وعد بخوف : حرام عليك و الله….وقعت قلبي
اوس : طب بالعقل كده انا واحد بكلمك فون هشوف ازاي ان في عربيه
وعد : ما انا معرفش بقى….و الله انا غلطانه اني كلمتك….اقفل اقفل
اوس : خلاص خلاص اهدي كده و سوقي براحه……و لما توصلي كلميني ها…..متنسيش
وعد : حاضر….انا مش عارفه اصلا هسوق ازاي و انا اعصابي سايبه كده
اوس و هو يضحك : تعيشي و تاخدي غيرها
وعد : في المشمش
اوس و هو يضحك : يلا سلام
وعد : باي
و بدأت تتحرك بالسياره….
عندما وصلت…أخرجت هاتفها و اتصلت به….
وعد : اتصلت اهو
اوس : ايوه كده….تمام انا خلاص كده اتطمنت عليكي
وعد : و على فكره بقى مش نسياهالك
اوس و هو يضحك : ما خلاص بقى قلبك ابيض
وعد : ماشي ابقى اشوف الحكايه دي لما اخلص شغل
اوس : تمام
وعد : باي
★★★★★★★★★★★★★★★★★
زين : ايه الاخبار؟؟
اوس بسعاده : انا نفسي اخدك بالحضن
زين بسخريه و هو يفتح ذراعيه : تعالى في حضن اخوك يا فواز
اوس بسخريه و ضحك : ماشي يا اخو فواز
ثم احتضنوا بعضهما البعض…
زين : احكيلي بقى…..طريقتي جابت نتيجه؟؟
اوس بسعاده : انت شايف ايه؟؟
زين : انا شايف أن الفرحه مش سيعاك
اوس : اها…….بص هي مزنتش عليا كتير….بس انا مبسوط و حاسسها بتحبني
زين بخبث و هو يضحك : يا جامد انت
اوس : عيب عليك……..انت عملت ايه مع وعد بتاعتك دي؟؟؟
زين : معملتش حاجه…..انا بس عايز انسى اللي حصل ده…و هقابلها ان شاء الله
اوس و هو يضحك : خليك قاعد كده يا سنجل
زين و هو يضحك : هو اللي كنت بعمله فيك زمان بيطلع عليا دلوقتي و لا ايه
اوس و هو يضحك : تستاهل…يوم ليك و يوم عليك
★★★★★★★★★★★★★★
سناء : وصلتوا لحد فين؟؟
وعد : لا خلاص…اتصالحنا
سناء : بصي بقى انا عايزاكي تهريه اختبارات
وعد بخبث : انتي شايفه كده؟؟؟
سناء : عشان تعرفي هو كويس و لا لأ
وعد بخبث : من العين دي قبل العين دي….بس نتخطب بس
★★★★★★★★★★★★★★★
في المساء…
اوس : انا نسيت و مسألتكش عن شكل وعد…..هي حلوه؟؟
محمد : هي……..
قاطعته كريمه قائله بخبث : بص دي خلقة ربنا طبعا….بس ايه ده!!….مفيهاش ذرة انوثه….و لا مناخيرها يااااا…..انا طبعا مش قصدي حاجه لا سمح الله بس احنا استنينا كل ده عشان نشوف ملكة جمال العالم مثلا و لا حاجه….و في الآخر طلعت دي !!!!!…..انا عن نفسي اتصدمت
اوس بخيبة امل و سخريه : شكرا على الطمأنينه دي
محمد و هو يضحك : انا هقوم اجيبلي كوباية مايه
ثم اقترب من اوس و همس في اذناه قائلا : البنت قمر
ثم ذهب….
اوس ابتسم عند سماع هذه الكلمه….
كريمه ب غيظ : مالك منشكح كده ليه؟؟؟…..قولتله ايه يا محمد
ثم ذهبت وراءه…
عندما خلت الغرفه له قال بصوت مرتفع و بهيام : يا مشوقني ياني
ثم امسك بهاتفه…..
و ارسل ريكورد ل وعد….
★★★★★★★★★★★★★★★
_اخبارك ايه؟؟
وعد لنفسها : يا ترى ارد عليه دلوقتي و لا؟؟؟؟…..انا لو رديت عليه في وقتها هبقى مدلوقه…..و لو رديت متأخر هبقى مش مهتمه…. و انا و لا كده و لا كده….خلاص خلاص….انا هستنى دقيقه و ارد عليه
ثم انتظرت دقيقه و قامت بالرد عليه…. : الحمد لله…انت عامل ايه؟؟؟
_كويس….الكورس عامل ايه؟؟
وعد و هي تضحك : بيسلم عليك….حبيت أءلش في النص كده
اوس و هو يضحك : بدأنا بقى…..انا عندي مراره واحده و عايز احافظ عليها
وعد و هي تضحك : عيوني حاضر مش هكررها تاني
اوس و هو يضحك : ها…عملتي ايه في الكورس….اديني غيرت سياق السؤال
وعد : اهو عادي…..و انت عامل ايه في الشغل؟
اوس : اهو عادي برضو
وعد : للدرجه دي احنا زهقانين من شغلنا
اوس : مهو مفيش جديد
وعد : اتفق بصراحه…..هو انا ممكن أسألك سؤال؟؟
اوس : انتي تؤمريني
وعد : ايه هي اكلتك المفضله؟؟
اوس : المكرونه بالبشاميل….دي عشقي
وعد : و انا كمان…..بالذات بقى لما الوش يكون مقرمش…يااااه
اوس و هو يضحك : انا جوعت
وعد و هي تضحك : خلاص خلاص نغير موضوع الاكل ده
اوس : بتعملي ايه؟؟
وعد : قاعده على وشك النوم
اوس : هتروحي بكره الكورس؟؟
وعد : لا معنديش بكره حاجه
اوس : يا بختك…..انا نازل
وعد بخبث : ربنا معاك….يلا تصبح على خير عشان هتصحي بدري يا عيني….اما انا بقى هصحى في الوقت اللي انا عايزاه براحتي
اوس : بقى كده….احنا في بيننا الكلام ده….بس عادي على فكره مردوده
وعد بضحك : خلاص الله يخليك…اصل انت لما بتردلي اللي انا بعمله فيك بيبقى حاجه مش ع البال
اوس و هو يضحك : خلاص يبقى تقولي حرمت يا بابا
وعد و هي تضحك بسخريه : حاضر يا بابتي
اوس : ايوه كده….يلا تصبحي على خير
وعد : و انت من اهل الخير
اوس : سلام
★★★★★★★★★★★★★
اليوم التالي…
اوس في بيت زين…
اوس : حياة الارتباط جميله اوي
زين : طب ما توريني صورتها….حتى اوصفهالك
اوس : عندك حق
ثم أخرج اوس هاتفه..
اوس : انا معنديش صوره ليها….بس اكيد هي حاطه صوره ع الواتس
ثم أمسك زين هاتفه….و قام بفتح الواتس…
اوس : هاااا طمني؟؟… حلوه؟؟
يتبع..
لقراءة الحلقة العاشرة : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية ظلام الرعد للكاتبة فاطمة عيد.